S65 toestel

Thevel

Golden Member

Op 17 april 2021 17:42:56 schreef mvdk:
Ik heb een blauwe maandag bij de Politie Technische Dienst aan de van Leeuwenhoeksingel in Delft gewerkt.

Dat is dan vóór 1990 geweest.
Na 1990 was er geen PTD meer..

mvdk

Golden Member

Nee, alles is weg. Uitgegraven, en een tunnel gebouwd. Op de cut en cover manier. Heb daar gewerkt in 1963, meen ik.
Ik ben een ouwe lul..

Thevel

Golden Member

Ik ben een ouwe lul..

Ach, dit forum barst van de oude lullen. :)

vergeten

Golden Member

Op 17 april 2021 20:47:31 schreef Arco:
De S65 is een serietoestel, lijnkiezers waren o.a. de L59 van ATEA met 2 of 4 netlijnen en 10 interne toestellen.

[afbeelding]

Ik heb er destijds honderden van geinstalleerd, ook van de lijnkiezer 10/2. (max. 10 toestellen, 2 netlijnen)
Ik heb mogelijk in mijn archieven nog wel wat info als de poster daarin is geinteresseerd, dan moet ik erin duiken. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 april 2021 14:11:53 schreef vergeten:
[...]Ik heb er destijds honderden van geinstalleerd, ook van de lijnkiezer 10/2. (max. 10 toestellen, 2 netlijnen)
Ik heb mogelijk in mijn archieven nog wel wat info als de poster daarin is geinteresseerd, dan moet ik erin duiken. :)

Graag, info wordt gewaardeerd.

Weet jij trouwens waar de isolatie van gemaakt is? Ziet eruit als gevlochten hennep?

[Bericht gewijzigd door Zwaantjes op maandag 19 april 2021 20:24:45 (11%)

vergeten

Golden Member

Ik zal het komend weekeinde even in de archieven duiken.

Welke isolatie bedoel je?
Die van de soepele ongeveer 1cm dikke vaste kabel aan het toestel heeft katoen onder de mantel zitten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 april 2021 21:05:21 schreef vergeten:
Ik zal het komend weekeinde even in de archieven duiken.

Welke isolatie bedoel je?
Die van de soepele ongeveer 1cm dikke vaste kabel aan het toestel heeft katoen onder de mantel zitten.

Ik bedoel de dikke kabel met de adergroepen waar het kastje aan vaszit. Maar dat is dus katoen. Mooizo.

Ben trouwens met iemand in contact die zo’n kastje heeft liggen, dus dat is top. Durf hem alleen eigenlijk niet meer open te schroeven... toen ik er eentje open maakte schrok ik me de tering. Allemaal doden insecten. Als er iets is waar ik niet van houdt is het insecten. Maar zal wel moeten want de N en H toets blijven steeds hangen. Moet zodra ik de hoorn erop leg, steeds die knoppen omhoog wippen.

Arco

Special Member

Kabels aan de S65 en L59 zijn gewoon van kunststof, daar zit niks katoenachtigs aan.
(behalve een paar gekleurde draadjes waaraan je de fabrikant van de kabel kunt afleiden)

Zelfs de nieuwere S49 toestellen (zijn geleverd tot de S65 kwam) hadden plastic kabels.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2021 21:27:43 schreef Arco:
Kabels aan de S65 en L59 zijn gewoon van kunststof, daar zit niks katoenachtigs aan.
(behalve een paar gekleurde draadjes waaraan je de fabrikant van de kabel kunt afleiden)

Zelfs de nieuwere S49 toestellen (zijn geleverd tot de S65 kwam) hadden plastic kabels.

Het gaat niet om de rubberen buitenmantel. Die is bij zowat elk plastic ptt toestel hetzelfde. Het ging mij om de isolatie die om de aders heen zit. Dat leek op asbest. En aangezien het jaartal van die dingen (1976, hoogtijd gebruik asbest,) leek het mij geen gek idee.

Hier een foto. Het lijkt op pijp-hennep. Vanaf een foto is het natuurlijk niet te beoordelen, maar misschien weet iemand het nog, die in die tijd met de toestellen heeft gewerkt.

vergeten

Golden Member

Op 20 april 2021 21:27:43 schreef Arco:
Kabels aan de S65 en L59 zijn gewoon van kunststof, daar zit niks katoenachtigs aan.

Wat is dit dan? Het zit onder de buitenmantel en houd de kabel soepel :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Da's gesmolten plasic, er zit echt geen katoen meer in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2021 21:44:18 schreef vergeten:
[...]
Wat is dit dan? Het zit onder de buitenmantel :)
[bijlage]

Dat ja, wat een eng spul. Net van dat kachelkoord.

maartenbakker

Golden Member

Asbest had slechte mechanische eigenschappen dus weinig reden om het in zo'n kabel te gebruiken tenzij die hittebestendig moest wezen.

Verzamel je telefoniespullen of PTT spullen specifiek?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Schijnbaar zijn er dan verschillende soorten geweest. Die ik heb gesloopt zat dat echt niet in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2021 21:46:16 schreef maartenbakker:
Asbest had slechte mechanische eigenschappen dus weinig reden om het in zo'n kabel te gebruiken tenzij die hittebestendig moest wezen.

Verzamel je telefoniespullen of PTT spullen specifiek?

Ik verzamel PTT spul ja. Het enige verschil met de meeste verzamelaars is denk ik dat ik de toestellen daadwerkelijk gebruik. En dat ik nogal jong, (20) ben. Het is een soort sub-interesse, die ik gekregen heb uit mijn obsessie voor alles wat uit de jaren 80 komt.

In principe alles wat met ptt telecom te maken heeft vind ik wel interessant. Behalve de bakelieten toestellen, daar heb ik geen interesse in. Misschien alleen voor doorverkoop. Ik lap ze dan eerst op en verkoop ze daarna door.

Ik heb sinds kort een ‘winkeltje’ (online en in de garage) en daar 2 aparte buitenlijnen op een homevox met een overvloed aan diavox en t65 toestellen. Werkt perfect. Mooi om die techniek zo in ere werkend te houden.

Op 20 april 2021 21:44:18 schreef vergeten:
[...]
Wat is dit dan? Het zit onder de buitenmantel :)
[bijlage]
[bijlage]

Houdt er eens een aansteker onder.

vergeten

Golden Member

Op 20 april 2021 21:40:18 schreef Zwaantjes:

Hier een foto. Het lijkt op pijp-hennep.

Jouw kabel (her)ken ik niet hij moet erg soepel zijn.
Daar lijkt een cavia of hamster aan gewerkt te hebben.

Ja het brand!, dat doet asbest zeker niet!!

@Arco
Als je goed kijkt zie je door de "knaaggaten" de katoenvezel zitten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die draadjes is katoen, was een standaard kabel aan een T65 en W65 toestel. heb er menig van vervangen en van toestellen gedraaid. de t en w65 waren wel 4 aderige kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2021 22:11:13 schreef testman:
die draadjes is katoen, was een standaard kabel aan een T65 en W65 toestel. heb er menig van vervangen en van toestellen gedraaid. de t en w65 waren wel 4 aderige kabels..

Naar mijn weten hebben normale telefoontoestellen zoals de T-en W65 geen katoen? Ben in iedergeval gewoon kunststof tegengekomen met plastic-isolatie. De S65 is de eerste die ik ben tegengekomen met dergelijke gevlochten isolatie.

Op 20 april 2021 22:07:24 schreef vergeten:
[...]
Jouw kabel (her)ken ik niet hij moet erg soepel zijn.
Daar lijkt een cavia of hamster aan gewerkt te hebben.

Ja het brand!, dat doet asbest zeker niet!!

@Arco
Als je goed kijkt zie je door de "knaaggaten" de katoenvezel zitten.

Mooi, zal die kabel maar eens gaan isoleren met speciale tape. Ik denk eerder dat er ratten/muizen aan hebben zitten snoepen. Een toestel had belachelijke waterschade. De roest zat tot in de knoppen. Vraag me af waar die toestellen gestaan hebben. Zit een rare combinatie van rooklucht en muffe schuur lucht aan. Van de week maar even openschroeven en met de compressor doorblazen. En daarna de plastic-delen in een w5 badje om de verkleuring enigzins ongedaan te maken.

snoer met katoen vezels kwam je wel vaker tegen in de telefonie toen die kabels nog rond waren, sinds de modulaire kabels kwamen was dat ook weg. vooral de kabels met die ericsson stekkers eraan hadden dat. snoer zonder die vezels met alleen talkpoeder en veel bewegen wordt vaker helemaal zwart van binnen, de talkpoeder wordt kleverig door warmte en wrijving.

dergelijke toestellen kom je ook tegen op zolders en in kelders. bij bedrijven is het ict hok met oude computers dan ook vaak lachen, wat men daar menig jaren op een berg heeft staan kwakken, 90% kan zo de bak in. oude telefoontoestellen een hele berg en de bijbehorende 15 jaar eerder afgedankte centrale staat nog aangesloten in de kelder :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 20 april 2021 22:33:23 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 20 april 2021 22:18:45 schreef Zwaantjes:
[...] Mooi,...........En Daarna de plastic-delen in een w5 badje om de verkleuring enigzins ongedaan te maken.

Niet in een badje doen anders kan de kabel zich lekker volzuigen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 april 2021 22:33:00 schreef vergeten:
[...]
Niet in een badje doen anders kan de kabel zich lekker volzuigen!

Nee natuurlijk niet. :P alleen de kappen. Niet de elektronica ;)

Op 20 april 2021 22:28:41 schreef testman:
snoer met katoen vezels kwam je wel vaker tegen in de telefonie toen die kabels nog rond waren, sinds de modulaire kabels kwamen was dat ook weg. vooral de kabels met die ericsson stekkers eraan hadden dat. snoer zonder die vezels met alleen talkpoeder en veel bewegen wordt vaker helemaal zwart van binnen, de talkpoeder wordt kleverig door warmte en wrijving.

dergelijke toestellen kom je ook tegen op zolders en in kelders. bij bedrijven is het ict hok met oude computers dan ook vaak lachen, wat men daar menig jaren op een berg heeft staan kwakken, 90% kan zo de bak in. oude telefoontoestellen een hele berg en de bijbehorende 15 jaar eerder afgedankte centrale staat nog aangesloten in de kelder :P

De ericsson stekkers en kroschnau snoeren vindt ik het fijnst. Die met die inkepingen bij de stekkers vind ik maar niks.

vergeten

Golden Member

Op 20 april 2021 22:38:48 schreef Zwaantjes:
[...] De ericsson stekkers en kroschnau snoeren vindt ik het fijnst. Die met die inkepingen bij de stekkers vind ik maar niks.

De S65 kabel van mijn foto (bedoel je die?) heeft mooie soepele samengestelde aders.
Tegenwoordig noemt met dat "stranded" in de ethernet patch-netwerkkabel wereld, maar dit is soepeler.
Ik heb die snoeren bewaard vanwege die draadjes.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.