Bestaat er een twee-fasige groepenkast?

Waarom bestaan er wel 1 en 3 fasen groepskasten , en geen 2 fasen groepskasten ?

als je haar maar goed zit
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die bestaan er wel, maar komt niet veel voor.
Komt nog wel voor in bepaalde delen van België.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

en dan nog is dat geen 2 fasen kast eigenlijk, alleen 2P automaten worden dan gebruikt. 2F plus nul kasten ga je niet vinden, dat is een beunkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, ze bestaan dus wel, maar waarom worden ze in Nederland niet gebruikt ?

als je haar maar goed zit
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Omdat in Nederland geen 2 fase netwerken meer voorkomen.

Zoals ik al aangaf, in Belgie bestaat het nog wel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Er komt een drie fase kabel mijn huis binnen. Normaal is dat er 1 fase de groepskast in gaat. Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in. Maar wat is er op tegen om als ik wat meer vermogen wil dan die ene fase kan leveren de tweede fase door te trekken naar de groepskast ?

als je haar maar goed zit

en je meter is maar 1 fase? dan mag je niet zomaar meer fasen gaan gebruiken. eerst 3 fasen voeding aanvragen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Tja! in theorie kan dat, maar......
In NL hebben we of 1 fase of 3 fase. Een andere oplossing bied een netbeheerder niet.
Wel zou je zelf in je eigen meterkast natuurlijk wel maar 2 van de 3 fasen kunnen gebruiken.
Wat het voordeel daar van is?

O, zelf doortrekken van 1 fase mag niet, kan gevaarlijk zijn, en er staat een hoge boete op als je gesnaaid wordt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Schijnt in Amerika standaard te zijn.

2-fase systeem.
Feitelijk 240VAC met middenaftakking.

Dus 120VAC op het stopcontakt.
En 240VAC voor de grotere verbruikers.

mvdk

Golden Member

Op 20 april 2021 22:43:43 schreef Huug:
Er komt een drie fase kabel mijn huis binnen. Normaal is dat er 1 fase de groepskast in gaat. Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in.
(...)

Waarom staat dit nou niet direct in de openingspost, vraag ik me dan weer af...

Ik heb geen krachtstroom.
Maar wel 3 fasen in de meterkast.

Beste mvdk, mijn vraag is waarom er geen twee fasen kasten zijn. Uit de reacties meen ik te begrijpen dat de netbeheerder dat voor ons bepaalt. Er lijkt dus geen technische reden voor. Het is niet zo dat ik zit te wachten op een twee fasen kast, maar omdat ik tegen de vraag aanliep van 1 of 3, vroeg ik mij af waarom geen 2?

als je haar maar goed zit

Op 21 april 2021 10:04:59 schreef Huug:
Beste mvdk, mijn vraag is waarom er geen twee fasen kasten zijn. Uit de reacties meen ik te begrijpen dat de netbeheerder dat voor ons bepaalt. Er lijkt dus geen technische reden voor. Het is niet zo dat ik zit te wachten op een twee fasen kast, maar omdat ik tegen de vraag aanliep van 1 of 3, vroeg ik mij af waarom geen 2?

Zou het iets met vraag en aanbod te maken hebben?

Op 20 april 2021 23:26:32 schreef deKees:
Ik heb geen krachtstroom.
Maar wel 3 fasen in de meterkast.

Zou een netbeheerder niet standaard de drie fasen naar binnen leggen? De kosten bij het leggen van de kabels worden daardoor niet extreem duurder, terwijl uitbreiding achteraf eenvoudig is.

Het is vrij standaard dat de kabel die in de huisaansluitkast binnenkomt alle 3 de fasen bevat. Bij een 1-fase aansluiting gaat er maar 1 van de 3 via de meter door naar de groepenkast.
Wil je een 3-fasen aansluiting, dan plaatst de netbeheerder 2 extra hoofdzekeringen en een andere meter.

mvdk

Golden Member

Netbeheerders leggen al vanaf ze GEB of provinciaal bedrijf heetten, 4 aderige aansluitkabels. Het hangt een beetje van de lengte af welke aderdoorsnee word gekozen, maar meestal maar een 4x6.
Als een klant niks extra's in z'n aanvraag zet, krijgtie een 1x35, tegenwoordig een C40 automaat. Was jarenlang heel logisch: een stoppenkast met maximaal 6 groepen hoefde daardoor geen hoofdschakelaar te hebben. Scheelt weer kosten. Zodra de klant aangeeft in z'n aanvraag dattie een driefase aansluiting wil, moest er een hoofdschakelaar aanwezig zijn.
(Nu moet zelfs een stoppenkast met maar 1 of 2 groepen een HS)
Met een 1x35 heb je rond de 8kVA beschikbaar. Zodra je daaraan niet genoeg hebt, kun je bij de netbeheerder een wijziging van de aansluiting aanvragen.
Je krijgt dan geen zwaardere patroon of automaat in de huisaansluitkast, je gaat dus niet naar 1x50, want dan zou de straat open moeten voor een zwaardere kabel. De netbeheerder stelt dan een een aansluiting van 3x25 voor. dan heb je 17kVA beschikbaar. Er moet ook een andere meter geplaatst worden.
Bij deze setup komen mensen met een extra verdeelinrichting een beetje in de knel, de groep waar de extra verdeelinrichting op zit, is dan meestal niet meer selectief naar beide kanten.
Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar de setup die bij de beginvragen voor ogen stond.

Op 20 april 2021 21:51:57 schreef Toeternietoe:
Omdat in Nederland geen 2 fase netwerken meer voorkomen.

Zoals ik al aangaf, in Belgie bestaat het nog wel.

Wist niet dat dit in BE bestond. Nieuw voor mij :) 2 fasen van een 3x230V net zonder N is nog stteds enkelfasig.

Sine

Moderator

Op 21 april 2021 10:04:59 schreef Huug:
Beste mvdk, mijn vraag is waarom er geen twee fasen kasten zijn. Uit de reacties meen ik te begrijpen dat de netbeheerder dat voor ons bepaalt.

De netbeheerder levert of 1 of 3 fasen, als je er van die drie maar twee wilt gebruiken mag en kan dat natuurlijk.
Maar ik zou niet weten waarom?

Sterker nog, het zou niet heel slim zijn die derde fase ongebruikt te laten. Normaliter worden de verbruikers evenredig over de fasen verdeeld.

Op 21 april 2021 12:42:53 schreef New Beetle:
[...]Wist niet dat dit in BE bestond. Nieuw voor mij :) 2 fasen van een 3x230V net zonder N is nog stteds enkelfasig.

Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk ... er gaan wel degelijk twee fasen naar iedere verbruiker.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 april 2021 12:48:24 (24%)

Om 2 fasen te hebben moet er sprake zijn van een faseverschil tussen 2 spanningen en daarvoor heb je 3 geleiders nodig. Zoiets bestaat bij mij mijn weten enkel in de VS en landen die daarop georiënteerd zijn (Mexico, Canada, Filipijnen ?)

Ze gaan je vreemd aanstaren denk ik als je in BE bij Fluvius of in een elektro-groothandel komt aanwandelen met de vraag “Graag een 2-fasen aansluiting of zekeringenkast” :) )

Sine

Moderator

@beetle, dat is er ook ..

In de VS is dat 180o, in (het oude) BE 120o

De spanning naar de nul/aarde is dan ook iets van 130V in plaats van de helft.

Dus dat is zelfs meer twee fasen dan in de VS ;)

Absoluut doen zou ik zeggen Sine, in België een 2-fasen aansluiting aanvragen. Ben je meteen een ervaring rijker :)

Anoniem

Op 21 april 2021 13:03:26 schreef New Beetle:
Om 2 fasen te hebben moet er sprake zijn van een faseverschil tussen 2 spanningen en daarvoor heb je 3 geleiders nodig.

.
Beetje rare uitleg. Het zijn gewoon ingeburgerde begrippen.

En Huug, er is wel degelijk een technische reden om ofwel enkelfasig ofwel driefasig te voeden.

Elektriciteitsgeneratoren in de centrale zijn steeds driefasig uitgevoerd om dat dit een veel compactere en stabielere uitvoering van de machine mogelijk maakt.

Deze driefasen worden op en af getransformeerd voor het transport en uiteindelijk in sterconfiguratie aangeboden aan het publiek.
Tussen de 3 fasen onderling is er een spanning van 400V, tussen fase en sterpunt, nul genaamd is dat 230V.
Omdat de meeste huishoudelijke apparaten en verlichting op 230V werken wordt dus steeds per aansluiting afgetakt tussen fase en nul.
Om de belasting van de straatkabels optimaal te houden, wordt telkens per huis of groep huizen om en om een andere fase samen met de nul aangeboden.

Bij woningen met een groot verbruik zoals elektrische verwarming biedt men ook wel de drie fasen + nul tegelijk aan. Dat geeft dan weer voor grotere verbruikers een gelijkmatige belasting van het net.
Dat voordeel voor de leverancier valt weg als die slechts twee fasen zou aanbieden en daarom is gekozen voor ofwel een 1 ofwel 3 fasen aansluiting. Twee fasen zou geen wezenlijk voordeel bieden tov de enkelfasige, en een nadeel tov de driefasige aansluiting. Het zou technisch kunnen, maar men heeft er dus niet voor gekozen omdat het geen enkel voordeel biedt.
Je hebt blikjes cola van 25 cl en van 33cl. Nog eens eentje extra van 30 cl op de markt gooien geeft geen zin .

In België bestaan nog oudere netten die tussen de fasen 230V leveren en tussen fase en nul 135V. Omdat geen enkel apparaat nog vandaag op 130V werkt is de nul overbodig en wordt niet meegeleverd.
Bijgevolg wordt bij een 'enkelfasige' aansluiting 2 fasen geleverd, en bij een driefasige, 3 fasen zonder nul.
De nul ligt wél in de wijktransformator om veiligheidsredenen aan aarde, zodat in zo'n net 135V tussen fase en aarde staat.
Eigenlijk is het dus een tweefasige aansluiting, maar om verwarring te vermijden houdt men het bij twee types benamingen voor aansluitingen.
Een beetje bizar, en eigenlijk fout, maar ja, het is ingeburgerd.
Dus bij een oud net betekent enkelfasig twee fasen zonder nul en driefasig, drie fasen zonder nul.
Bij een nieuwer net heb je dus enkelfasig zijnde één fase en nul of drie fasig: drie fasen en nul.
Waarom men dat niet allang gelijkgetrokken heeft? Waarschijnlijk is het te duur om nog goed werkende infrastructuur te vervangen. Niet enkel de transfo's maar ook de grondkabels zouden vernieuwd moeten worden en dat is een dure zaak.

Sine

Moderator

Op 21 april 2021 13:30:11 schreef New Beetle:
Absoluut doen zou ik zeggen Sine, in België een 2-fasen aansluiting aanvragen. Ben je meteen een ervaring rijker :)

Dat men in BE de kasten al jaren verkeerd benoemd kan ik ook niet helpen ;)

Een enkelfasige kast (nul ongezekerd) ga je namelijk in België niet krijgen.
En als je hem al kunt kopen mag je hem volgens het AREI niet gebruiken.

Anoniem

Je hebt gelijk Sine, in België maakt men zich ook nog steeds schuldig aan Gallicisme in het elektrajargon .(Traditionele Franse benamingen uit de tijd dat het Waalse ACEC nog de markt van elektramateriaal beheerste alhier).
Maar troost je. De Vlaamse kinderen spreken vandaag geen dialect meer,
maar ABN met verrassend genoeg een duidelijk Nederlands accent. :) of is het :'( ?

GJ_

Moderator

Op 21 april 2021 14:04:31 schreef grotedikken:...De Vlaamse kinderen spreken vandaag geen dialect meer, maar ABN...

Nog niet bijna. Zouden ze willen :-)