RIP startaccu, Covid slachtoffer?

Op 18 april 2021 21:07:12 schreef Kruimel:
[...]Nu keer je het argument om: hij impliceert juist dat accu's al een te verwisselen voor hij de geest geeft.

ik keer miks om , hij vraagt naar hoe lang tussen productie datum en verkoop datum
quote : Maar nogmaals mijn vraag: hoeveel tijd zit er tussen produktiedatum en verkoopdatum? Shelf life
en mijn antwoord daarop :ik denk niet langer dan een half jaar gezien de zelfontlading van accu`s
kan me niet voorstellen dat de accu boer zijn hele voorraad accu telkens bij laad

gezien sulfatering snel optreed bij te lage accu spanning en onherroepelijk gevolgen heeft voor de capaciteit en levensduur van de accu .
het gaat hier wel om accu`s die al gevuld zijn met zuur zoals onderhoudsvrije accu`s die fabriek af gevuld zijn

Kruimel

Golden Member

Wat heb je met dat citaat gedaan? :?

Op 18 april 2021 21:07:12 schreef Kruimel:
Nu keer je het argument om: hij impliceert juist dat accu's al een stukje heen kunnen zijn bij aankoop waardoor ze minder lang mee gaan, en dat dit een verklaring zou kunnen zijn voor de kortere levensduur.

Ik geloof niet dat een accu minder dan een half jaar op de plank staat omdat de 'shelf life' (<- wat een specificatie is van de fabrikant) maar een half jaar is. Ik heb er weinig vertrouwen in dat een winkel elk half jaar een reeks accu's in de vuilbak kiepert omdat ze een timer hebben gezet om ze binnen een gespecificeerde tijd te controleren. Die verkopen gewoon de accu's als de koper er om komt, geen mens die daar data gaat controleren en dik kans dat een klant met een accu komt te zitten die een jaartje achteraan het schap heeft lopen verstoffen (en sulfatiseren).

Op 18 april 2021 22:04:04 schreef CrossFireX:
Heb ik gewoon gekocht hier in de Doe-het-zelf Supra Bazaar in gullegem.

Oef, dat is wel een beetje uit de route... Frappant, ik heb dat nog nooit in de bouwmarkt gezien, ik zal er eens op letten. Dat is één van die dingen die ik namelijk nog wel op voorraad zou willen hebben.

moto en kleine accus kun je meestal zo kopen. 1 doos waar de accu in zit, en de flessen met zuur.
voor auto accu's heb ik het eigenlijk nooit gezien.
de zelfontlading bij een accu zal tegenwoordig toch al wat langer zijn dan enkele maanden. mijn capri stond vroeger vaak 10-12 maand stil en startte nog gewoon hoor. zolang de accu niet LEEG loopt, begint het sulfateren niet.
anders zou een accu die dagelijks gebruikt wordt, ook sulfateren

is die 2maand niet gekomen omdat een auto altijd wel een lekstroom heeft? (klokje)

hier spreken ze van 3,5%/maand zelfontlading bij 77°F (25°C)
https://www.cdtechno.com/pdf/ref/41_7272_0112.pdf

dat zou op jaarbasis dan minder dan 35% zijn want snachts en in de winter is het kouder. ons klimaat is gemiddeld 11-12°C. en dan zitten we in die grafiek rond 50°F want iets meer dan 1% zou zijn.
dan heb je op jaarbasis dus 20% zelfontlading. zit je in pricnipe met een 2jaar oude accu nog op het randje van gezond. zeker in doehetzelf zaken is de temperatuur meestal constant op een 16-18° en dan heb je 2%/maand zelfontlading

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb het eens nagekeken en op mijn nieuwe Dynac accu staat ter hoogte van de pluspool een veel-cijferig nummer in de kunststof behuizing ingesmolten. De laatste drie zijn 053. Als dat voor de productiedatum staat is dat week 53 van 2020 en dat is tussen 28-12-2020 en 3-1-2021. Toen ik hem kocht was de accu dus waarschijnlijk 3,5 maand daarvoor geproduceerd.

Ik zie daar geen probleem, omdat de accu af-fabriek geladen is en niet aangesloten is geweest en we de laatste maanden geen hittegolf hebben gehad. De auto startte op de nieuwe accu ook wat vlotter dan op de oude accu voordat die de geest gaf, dus lijkt me prima in orde.

Start accu's voor auto's met het zuur los erbij zijn mij ook onbekend. Bij AGM accu's zie je dat wel.

start accu's met los zuur was zeker voor de gesloten modellen normaal. de garage bestelt ze leeg en vult ze dan zelf af. oa met vervoer per pakketdienst mochten gevulde accu's die kunnen lekken niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Ik had een Varta AGM startaccu besteld in het Verenigd Koninkrijk en die werd gewoon thuis bezorgd en was al opgeladen. Vooraf had ik een uurtje gechoogelt om de goedkoopste te vinden. Dat was nog in de pre Brexit tijd.

Helaas mogen accu's met los zuur niet meer geleverd worden per 1 feb.21 i.v.m. Europese richtlijnen. Alleen nog gesloten accu's

Jacques van Montfort
Kruimel

Golden Member

Ow, dat is jammer. Waarom dat nu weer verboden wordt is me dan wel weer een raadsel. :? Ik snap die Britten wel een beetje wat dat betreft, er gebeuren toch niet bepaald veel ongelukken met accuzuur?

Op 19 april 2021 11:27:58 schreef fcapri:
moto en kleine accus kun je meestal zo kopen. 1 doos waar de accu in zit, en de flessen met zuur.
voor auto accu's heb ik het eigenlijk nooit gezien.
de zelfontlading bij een accu zal tegenwoordig toch al wat langer zijn dan enkele maanden. mijn capri stond vroeger vaak 10-12 maand stil en startte nog gewoon hoor. zolang de accu niet LEEG loopt, begint het sulfateren niet.
anders zou een accu die dagelijks gebruikt wordt, ook sulfateren

is die 2maand niet gekomen omdat een auto altijd wel een lekstroom heeft? (klokje)

Denk dat je gelijk hebt inderdaad, mijn auto gaf inderdaad geen problemen als ik de accupool loskoppelde, maar als ik dat niet deed kon ik hem geen drie weken alleen laten (zal geen nieuwe accu zijn geweest).

Op 19 april 2021 21:35:14 schreef Kruimel:
mijn auto gaf inderdaad geen problemen als ik de accupool loskoppelde, maar als ik dat niet deed kon ik hem geen drie weken alleen laten (zal geen nieuwe accu zijn geweest).

das normaal.
onze 2001 benz deed het een 3tal weken, en dan morsdood. zelf de deuren gaan niet meer van het slot dan.
onze 2010 minicooper had er na een maand ook genoeg van. aangezien we vaak voor 1maand naar china gaan (inclusief vlucht dus makkelijk 31-32dagen van huis), bleven die autos dus thuis, en vertrokken we met de 30jaar oude golf diesel. die stond dan puntje winter 1maand aan het station. kwamen savonds om 23h terug, 2x voorverwarmen en gewoon starten.

thuis aangekomen mocht ik dan de andere auto op de oprit open prutsen en accu gaan laden. altijd content geweest dat ik niet met de 'jonge' auto vertrokken was, of ik mocht om 23h na een vlucht van 18uur nog te voet naar huis. die electronica in een auto trekt toch veel stroom.

een goeie 70Ah accu is half ontladen op maand met 50mA lekstroom. als die accu dan al wat leeftijd heeft, sta je plat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 april 2021 21:35:14 schreef Kruimel:
Ow, dat is jammer. Waarom dat nu weer verboden wordt is me dan wel weer een raadsel. :? Ik snap die Britten wel een beetje wat dat betreft, er gebeuren toch niet bepaald veel ongelukken met accuzuur? ....

Of er een oekaze vanuit Brussel is die accu's met los zuur zou verbieden zou ik niet weten. Maar ik weet wel dat het de laatste jaren heel moeilijk tot onmogelijk is om als simpele burger sterke, onverdunde, zuren te kopen en ik meen dat dat bij wet is vastgelegd. En dat heeft weer iets te maken met terroristen en zelf bommen maken.

Valt wel mee hoor, hier in Doe het zelf winkel staan de flessen zwavelzuur bij de lege accu gewoon te koop.

@kruimel; Er is een online winkel waar ik een losse accu met zuurpakket heb besteld hier in België. Maar dat moet ik even opzoeken.
Werd netjes thuis geleverd, was een start-accu van VARTA.

Ik heb hier eentje reserve staan thuis, zal er eens wat foto van nemen.
Die zit netjes in de doos, vulgaten afgeplakt met een tape en een zuurpakket met instructies, wegwerp handschoenen en een seal om ze daarna voorgoed dicht te maken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 20 april 2021 01:19:13 (29%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

Helaas mogen accu's met los zuur niet meer geleverd worden per 1 feb.21 i.v.m. Europese richtlijnen. Alleen nog gesloten accu's

Het is al lang tijd om te stoppen met dat hele EU circus... Maarja... De schaapjes blijven het braaf accepteren.

Ik ben ook kritisch ten aanzien van bepaalde aspecten van de EU, maar als je, al dan niet terechte, kritiek hebt, zoek dan een politiek forum (voor democratie of zo).

Het blijkt dus te gaan om (EU) 2019/1148 en danken we aan de lieden die er acetonperoxide mee maken om daarmee toegang tot 72 maagden te krijgen.

EricP

mét CE

De grote vraag blijft... Krijg je er dan ook 72 schoonmoeders bij? :)

details staan in de kleine letters, en die leest niemand :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 20 april 2021 00:56:16 schreef CrossFireX:
@kruimel; Er is een online winkel waar ik een losse accu met zuurpakket heb besteld hier in België. Maar dat moet ik even opzoeken.
Werd netjes thuis geleverd, was een start-accu van VARTA.

Ik heb hier eentje reserve staan thuis, zal er eens wat foto van nemen.

Ok, laat maar weten, het lijkt me namelijk best een aanlokkelijke gedachte om een accu in reserve te kunnen houden. Je hoeft er wat mij betreft geen foto van te maken.

Op 20 april 2021 09:27:23 schreef EricP:
De grote vraag blijft... Krijg je er dan ook 72 schoonmoeders bij? :)

Misschien moet je die vraag in je plaatselijke moskee gaan stellen. Het lastige is dat er ook een uitleg is dat het niet om maagden maar om 72 witte druiven gaat. En vrouwen worden in het paradijs herenigd met hun echtgenoot, want dat is voor hen het hoogste geluk. Met een beetje pech zit je daar dus met een handvol witte druiven én je echtgenote, om over dat andere scenario nog maar te zwijgen.

Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2021 00:56:16 schreef CrossFireX:
Valt wel mee hoor, hier in Doe het zelf winkel staan de flessen zwavelzuur bij de lege accu gewoon te koop.

Ik begreep altijd dat die accu's wel vol zijn, droog geladen? Wel eerst zelf zuur toevoegen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Op 19 april 2021 20:19:29 schreef Jacques1956:
Helaas mogen accu's met los zuur niet meer geleverd worden per 1 feb.21 i.v.m. Europese richtlijnen. Alleen nog gesloten accu's

sinds 01 02 2021 is zwavelzuur met een percentage van meer dan 15 een gereguleerd product. Dat betekent dat het alleen verkocht mag worden aan bedrijven of particulieren met een vergunning.

Geen idee hoeveel % dat accuzuur is.

Kruimel

Golden Member

Volgens Wikipedia is het 29-32%m:

Dat zou betekenen dat accu's een gereguleerd product zijn... :/

koop je dat toch gewoon in een ander land. ik heb hier zoveel flessen staan waar je partikulier niet aan mag geraken (om plastic op te lossen van 3D printers) en toch gewoon online kunnen bestellen (vaak in NL want in belgie niet te krijgen)

hopla, 37%, zo te krijgen
https://www.werkenmetmerken.be/nl/zwavelzuur_37_/p/8385/

96%
https://www.werkenmetmerken.be/nl/zwavelzuur_96_ontstopper/p/10442

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 20 april 2021 22:55:27 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Helaas niet meer, ze zijn hier meer van de regeltjes dan België:

Uiteindelijk krijgen ze hun zin hoor, probeer nu ook nog maar aan loodhoudend soldeer te raken. De regels zijn niet veranderd, maar het aantal plekken waar je het nog vindt is wel verminderd.