Schakelen van een 5 polige relais

Hallo.

Mijn achterlampen, dashboardverlichting en kentekenverlichting vallen zo nu en dan uit. Linker en rechter achterlampen zijn apart gezekerd.

Garages geven aan dat het zoeken een onbegonnen werk is. Ik ben zelf een tijd aan het zoeken geweest maar kan niks vinden. Ik wil proberen om met een nieuw te plaatsen 5 polige relais de lampen alsnog aan te krijgen en te houden.

Ik heb relais als volgt aangesloten:
Pin 30 = 12V voeding vanaf accu, met zekering van 10A ertussen
Pin 85 = Massa vanaf de auto
Pin 86 = Schakeldraad vanaf lichtschakelaar
Pin 87a = kabel die naar achterlampen gaat

Als ik dit aansluit, dan branden de lampen continu. Ook als de schakelaar uitstaat. De relais word dus niet geschakeld door de schakeldraad zoals ik dit wil. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Tevens valt me nog wat op

Als ik de schakeldraad aansluit op pin 86, en als de lichtschakelaar uit staat, dan meet ik 12V tussen pin 86 en massa van de auto.
Als ik echter de massa aansluit op pin 85, dan meet ik ineens nog maar 1.84V tussen pin 86 en pin 85. Verlies ik spanning van pin 86 naar pin 85? Kan ik dit oplossen door een relay te gebruiken met een diode tussen pin 86 en pin 85? Ik dacht dan kan ik voorkomen dat ik spanningsval heb van pin 86 naar 85?

Graag hoor ik wat jullie denken / adviseren...

GJ_

Moderator

Volgens mij moet je een relais hebben met een 87, en niet een 87a, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Even geduld, er lopen hier wat active automotive mensen rond.

Overigens noemen we dit geen 5 polig maar een enkelpolig relais.

Ik gebruik een normally closed relay (HELLA 4RD 933 332-391). Als de lichtschakelaar aanstaat, dan heb ik 0V op de relais. Als de schakelaar uitgezet word, moet ik 12V op pin 86 krijgen om de relais te bekrachtigen.

Ok dan noem ik het vanaf nu ook een enkelpolige relais.

EricP

mét CE

Nou ja, dat links, rechts en instrumenten / nummerplaat niet aan elkaar zitten is op zich logisch: parkeerlicht.

Het enige waar de boel bij elkaar komt, is de lichtschakelaar.
Mijn eerste insteek zou zijn: ellende in de lichtschakelaar.

Wellicht als je er gewoon eens een schema van je auto bij zoekt?

Iets knutselen met een relais lost het probleem natuurlijk niet op. Zolang je niet weet wat het probleem is.

87a is normaal inderdaad een verbreek contact (met 30) als ik het wel heb.

Raar trouwens dat je op wat er van je lichtschakelaar komt ook als die uit staat spanning meet. Dat zou evt. nog uit een autoradio kunnen komen (wordt normaal wel laag getrokken door de lampjes), maar er zijn er niet zo heel veel die ook iets met 'licht' doen.
Als het geen radio oid. is die zoiets veroorzaakt, dan kom je toch weer terug op ellende in de lichtschakelaar.

[edit]Begrijp ik nou goed dat je een relais gaat gebruiken om het licht uit te zetten? Dan ben ik toch ff de weg kwijt met wat je nou precies wilt.

Wederom: pak er eens een schema van die auto bij.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 21 april 2021 09:40:08 (10%)

Beste EricP. In de huidige lichtenschakeling word ook een relais gebruikt voor de lichtenregeling. Dus zo gek lijkt me dit niet.

Ik snap dat dit mijn probleem niet oplost, maar dit geeft me even wat meer tijd om de oorzaak van de echte probleem te vinden.

Dus iets knutselen is niet mijn definitieve oplossing, maar wel iets waarmee ik tijdelijk even vooruit kan.

Lichtschakelaar heb ik al keer vervangen, zonder resultaat.

Ik heb tekeningen gezocht, maar kon nog niks van waarde vinden.

EricP

mét CE

ok, de huidige opzet gebruikt een relais. Maar... hoe zit dat dan in elkaar? Wat wordt er dan 'geregeld'? Zeker achterlichten / nummerplaatverlichting staat aan of uit. Tenzij men remlicht en achterlicht gecombineerd heeft en de helderheid regelt. Maar daar zal weer geen relais aan te pas komen.

Wat wellicht ook helpt: iets met bouwjaar en wellicht merk/type. Het zou zomaar kunnen dat iemand iets met een schema heeft. En dat is toch de basis.

Ook van het hele verhaal van 'spanningsverlies' snap ik niet. Uiteraard staat er spanning over de relais spoel als het ding bekrachtigd is. Normaal gesproken iets van de spanning van de accu. Als daar opeens iets van 1V staat... Dan zal de stroom te klein zijn. Dat is met 'schakelen' raar.

Met een schema, moet het redelijk eenvoudig zijn om terug te vinden waar 'alles' wat het niet doet bij elkaar komt. De lichtschakelaars is de eerste verdachte. Ik had die gewoon eens gemeten, jij hebt 'm vervangen. Effect is hetzelfde: dat is geen verdachte meer. Dan komen we daarna bij kabelwerk of de '+12V' van de lichtschakelaar. Bij beiden word ik een beetje nerveus als dat dit soort verschijnselen vertoont. Het neigt naar een rot contact, zo je wilt een overgangsweerstand. Je weet wel, dat wat de brandweer 'kortsluiting' noemt als verklaring voor het ontstaan van een brand.

Het gaat om een Mazda 3 uit 2005.
Ik weet dus niet precies hoe de relais schakeling in elkaar zit omdat ik geen tekeningen heb. Dus die heb ik nodig.

Als ik alleen de schakeldraad op pin 86 van de relais aanbied, dan meet ik 12V. Als ik ook de aarde aansluit, vanaf de cassis van de auto, dan meet ik 1.84V. Dat het raar is snap ik ook, daarom melde ik het ook.

Op 21 april 2021 10:10:04 schreef wiebe naberman:
Het gaat om een Mazda 3 uit 2005.
Ik weet dus niet precies hoe de relais schakeling in elkaar zit omdat ik geen tekeningen heb. Dus die heb ik nodig.

Als ik alleen de schakeldraad op pin 86 van de relais aanbied, dan meet ik 12V. Als ik ook de aarde aansluit, vanaf de cassis van de auto, dan meet ik 1.84V. Dat het raar is snap ik ook, daarom melde ik het ook.

Volg de 12 volt draad vanaf het relai en meet op de punten waar je bij kunt.Je komt dan zeker bij de plaats waar op de ene kant 12 volt staat en op de andere kant 1,84 volt.

EricP

mét CE

Die 12V is niet zo raar. Zeker niet als je met een digitale multimeter gemeten hebt. Die 1V8 wel...

Als je aanneemt dat dat relais bij 12V 100mA trekt... Dan zou er bij 1V8 zo'n 15mA moeten lopen. Iets in die orde-grootte moet het zijn. Dat KAN een 'licht aan' alarm zijn. Het KAN een radio zijn. Maar zo op het eerste gezicht... raar.

ok, 10 seconden zoeken naar een schema, leverde dit op. Let wel: als je 5 minuten meer besteed, dan vind je vast wel iets wat bruikbaarder is. Op pagina 14 van het gelinkte documentje zie je dat de lichtschakelaar een relais schakelt in de -. Dat schakelt vervolgens de betreffende verlichting.

Aangenomen dat dat schema klopt: de - van de lichtschakelaar doet het - anders zouden je koplampen ook niet branden. De lichtschakelaar heb je vervangen, laten we die even als 'goed' beschouwen. Dan kan de ellende dus in het betreffende relais zitten en in de 15A zekering - zekeringkast. De 60A en 80A die daarvoor zitten zijn niet zo verdacht, dan was er wel meer wat ellende had. Daarnaast kan het natuurlijk fout gaan in kabel naar achteren, specifiek deze ader. En tenslotte ook nog het draadje tussen lichtschakelaar en relais.
Parkeerlicht doet dit model zo te zien niet aan.

Mijn eerste insteek zou zijn... Als het niet werkt... Meer de spanningen op de 4 poten van het relais tov. massa. Dan heb je een hele behoorlijke diagnose.

Op 21 april 2021 10:35:15 schreef buzzy:
[...]Volg de 12 volt draad vanaf het relai en meet op de punten waar je bij kunt.Je komt dan zeker bij de plaats waar op de ene kant 12 volt staat en op de andere kant 1,84 volt.

Hallo, bedankt voor u reactie. Het lastige bij deze mazda is, dat deze relais gesoldeerd zijn op de printplaat die in de zekeringkast zit (voor bij passasierskant). Ik kan daar dus lastig meten. ik kan natuurlijk wel proberen om de relais te pingen op de zekeringen / stekkercontacten, om te kijken waar de relais uitgang heen gaat. En dan zo verder zoeken. Toch?

Op 21 april 2021 10:35:37 schreef EricP:
Die 12V is niet zo raar. Zeker niet als je met een digitale multimeter gemeten hebt. Die 1V8 wel...

Als je aanneemt dat dat relais bij 12V 100mA trekt... Dan zou er bij 1V8 zo'n 15mA moeten lopen. Iets in die orde-grootte moet het zijn. Dat KAN een 'licht aan' alarm zijn. Het KAN een radio zijn. Maar zo op het eerste gezicht... raar.

ok, 10 seconden zoeken naar een schema, leverde dit op. Let wel: als je 5 minuten meer besteed, dan vind je vast wel iets wat bruikbaarder is. Op pagina 14 van het gelinkte documentje zie je dat de lichtschakelaar een relais schakelt in de -. Dat schakelt vervolgens de betreffende verlichting.

Aangenomen dat dat schema klopt: de - van de lichtschakelaar doet het - anders zouden je koplampen ook niet branden. De lichtschakelaar heb je vervangen, laten we die even als 'goed' beschouwen. Dan kan de ellende dus in het betreffende relais zitten en in de 15A zekering - zekeringkast. De 60A en 80A die daarvoor zitten zijn niet zo verdacht, dan was er wel meer wat ellende had. Daarnaast kan het natuurlijk fout gaan in kabel naar achteren, specifiek deze ader. En tenslotte ook nog het draadje tussen lichtschakelaar en relais.
Parkeerlicht doet dit model zo te zien niet aan.

Mijn eerste insteek zou zijn... Als het niet werkt... Meer de spanningen op de 4 poten van het relais tov. massa. Dan heb je een hele behoorlijke diagnose.

De radio is losgekoppeld op moment.

Bedankt voor de documentatie. Ik heb wel gezocht maar dus niet zo goed als jij.

Ik zal me even proberen verdiepen in de schema's. Op de relais kan ik namelijk niet echt een markering zien waarvoor hij is. dus ik moet dat even zien uit te pluizen vanavond. Kom ik op terug.

Ik kan de relais niet meten want hij zit binnenin de zekeringkast, waar vervolgens mijn kabels met stekkers op aangesloten worden. dus ik zal de pinnen van de relais moeten vinden op zekeringen / draden die naar binnen / buiten gaan neem ik aan?

EricP

mét CE

Duidelijk. Relais kun je vinden met een lange schroevendraaier als stethoscoop en iemand die het voor je bedient.

Zijn het printrelais? Ouch. Dan denk ik dat je de ellende al gevonden hebt :) Relais contacten of soldeerwerk ligt voor de hand. De garage komt waarschijnlijk niet verder dan 'zekeringkast vervangen' voor een astronomisch bedrag. Mazda maakt die relais niet zelf, het is vast wel een standaard. Nieuw relais met dezelfde footprint. Er zelf in solderen. Klaar.

Ohja... ook als het alleen soldeerwerk is... relais hebben niet het eeuwige leven. Ik denk dat wanneer ik die kast eruit zou hebben, ik alle relais gewoon zou vervangen. Het geld weegt niet op tegen het gedoe. Met een beetje mazzel zit de boel met stekkers vast. Met een beetje pech zit je in de auto te solderen.

Schema: moeilijker dan op 'mazda 3 2005 schematic' intikken in startpage was het niet...

Op 21 april 2021 10:58:54 schreef EricP:
Duidelijk. Relais kun je vinden met een lange schroevendraaier als stethoscoop en iemand die het voor je bedient.

Zijn het printrelais? Ouch. Dan denk ik dat je de ellende al gevonden hebt :) Relais contacten of soldeerwerk ligt voor de hand. De garage komt waarschijnlijk niet verder dan 'zekeringkast vervangen' voor een astronomisch bedrag. Mazda maakt die relais niet zelf, het is vast wel een standaard. Nieuw relais met dezelfde footprint. Er zelf in solderen. Klaar.

Ohja... ook als het alleen soldeerwerk is... relais hebben niet het eeuwige leven. Ik denk dat wanneer ik die kast eruit zou hebben, ik alle relais gewoon zou vervangen. Het geld weegt niet op tegen het gedoe. Met een beetje mazzel zit de boel met stekkers vast. Met een beetje pech zit je in de auto te solderen.

Schema: moeilijker dan op 'mazda 3 2005 schematic' intikken in startpage was het niet...

Nu gaat u denk ik u hoofd schudden... maar na 3 dagen zoekwerk had ik besloten om een 2de handse zekeringkast te kopen om te kijken of de fout in de zekeringkast zit (mogelijk in de relais). Ik wilde niet in mijn eigen zekeringkast gaan rotzooien met mogelijk tot gevolg dat niks het meer doet. Echter... Mijn probleem bleef. In worst case scenario heb ik dus ook een foute 2de handse zekeringkast in huis gehaald, maar dat lijkt me sterk?

Aangaande de print. Het zijn 2 printplaten die met gesoldeerde afstandhouders, boven elkaar hangen. Dus solderen word een beste klus, omdat ik alle pinnen los moet halen. Om de 1cm zit een pin namelijk.

Op 21 april 2021 10:58:54 schreef EricP:
Duidelijk. Relais kun je vinden met een lange schroevendraaier als stethoscoop en iemand die het voor je bedient.

Zijn het printrelais? Ouch. Dan denk ik dat je de ellende al gevonden hebt :) Relais contacten of soldeerwerk ligt voor de hand. De garage komt waarschijnlijk niet verder dan 'zekeringkast vervangen' voor een astronomisch bedrag. Mazda maakt die relais niet zelf, het is vast wel een standaard. Nieuw relais met dezelfde footprint. Er zelf in solderen. Klaar.

Ohja... ook als het alleen soldeerwerk is... relais hebben niet het eeuwige leven. Ik denk dat wanneer ik die kast eruit zou hebben, ik alle relais gewoon zou vervangen. Het geld weegt niet op tegen het gedoe. Met een beetje mazzel zit de boel met stekkers vast. Met een beetje pech zit je in de auto te solderen.

Schema: moeilijker dan op 'mazda 3 2005 schematic' intikken in startpage was het niet...

Ik ben geen PRO. Dat merkt u denk ik ook wel aan mijn reacties, maar ik doe mijn best. Ik vind het zonde om de auto met dit probleem af te moeten schrijven

Ik heb even een willekeurige Mazda 3 uit 2005 genomen er even vanuit gaande dat de basis schakeling in iedere Mazda 3 hetzelfde is. (voor de liefhebbers bijgevoegd)

U moet eerst achterhalen waar het probleem zit. Bij af en toe storingen maak ik vaak een tabel met de punten waar de spanning weg zou kunnen vallen met het probleem als gevolg. Daarvan probeer ik dan de meest aannemelijk eerst te meten. Vaak met een ledje en een thyristor waarbij ik die zo schakel dat als de spanning even wegvalt het ledje uit gaat en uit blijft. Deze kan ik dan gebruiken als indicatie.

Vervolgens kan er soms al een conclusie getrokken worden of zijn de vervolg metingen een logisch gevolg van de indicatie.
Het lijkt wat overtrokken maar dat is de enige juiste manier anders worden er inderdaad zomaar volledige zekeringkasten vervangen die de klant altijd moet betalen.

EricP

mét CE

Zeg nooit nooit met een andere zekeringkast. Maar eh...
Dat oppert dan wel de vraag wat je met een eigen frutsel relais dacht te bereiken. Als je nou zegt 'de schakelaar is het niet, want die is nieuw' en je zegt 'de zekeringkast is het niet, want die is vervangen'... Dan blijft er niet veel meer over dan wat kabelwerk en een paar stekkers...

Ook daar: zeg nooit nooit, maar het is wel onwaarschijnlijk. Aangezien ook je instrumenten verlichting er mee zou stoppen, ligt kabelwerk 'naar achteren' niet voor de hand.

Dan kom ik toch weer terug op waar het begon: schema erbij (ik denk dat je daar nu een stukje van hebt, maar ik weet natuurlijk niet of het exact met jouw auto overeen komt) en gewoon meten. Het is geen rocket science. ALS je het probleem op afroep kunt reproduceren is het helemaal mooi.

Als je trouwens een 'reserve' zekeringkast hebt, dan kun je wellicht ook het kapje van het betreffende relais af halen (geen idee of deze zich daarvoor lenen). Meten is dan misschien wat makkelijker.

Ik ken de zekeringkasten van Mazda niet. Maar het zal niet de eerste zijn die 'verbindingen' met klinknagels maakt. Die na verloop van tijd niet zo'n verbinding meer zijn. Wel toevallig dat je dan 2x hetzelfde probleem zou hebben. Tenzij het echt een kwaaltje is van dit model en die andere om die reden is afgedankt.

Terug komend op je eigen relais: de lichtschakelaar schakelt dus de -! Dus de spoel van je relais zou aan de ene kant aan de + moeten en aan de andere kant aan de lichtschakelaar. Nou ja, het schemaatje zegt het eigenlijk al...

@Ericp Het is niet geheel juist dat de lichtschakelaar het relais rechtsreeks bediend. Verkeerd gelezen je hebt het over zijn eigen relais...
De verlichting waar TS over heeft zit geschakeld op relais K74 en die wordt door module A20 aan massa gelegd. Dus een slechte massa (af en toe) van de zekeringkast zelf kan dit probleem bijvoorbeeld veroorzaken.

Ik wil hier maar mee zeggen dat het allemaal wat minder voor de hand kan liggen dan zomaar gedacht. En vergis je niet kabel en connector problemen en slechte massa's komen in auto's erg vaak voor. Vaker dan dat er zomaar regelapparaten of zekeringkasten defect gaan.

Dus ik blijf erbij het is een af en toe storing volgens de TS dus meten op het moment dat de storing zich voor doet en niet zomaar vervangen. Als je pech hebt creëer je door het vervangen van iets nog meer problemen en ben je nog verder van huis.

EricP

mét CE

De verlichting waar TS over heeft zit geschakeld op relais K74 en die wordt door module A20 aan massa gelegd. Dus een slechte massa (af en toe) van de zekeringkast zelf kan dit probleem bijvoorbeeld veroorzaken.

Ik acht dat niet waarschijnlijk. Ook de koplampen worden door een relais geschakeld. Met dezelfde massa. En die lijken het wel te blijven doen!

Ik wil hier maar mee zeggen dat het allemaal wat minder voor de hand kan liggen dan zomaar gedacht. En vergis je niet kabel en connector problemen en slechte massa's komen in auto's erg vaak voor. Vaker dan dat er zomaar regelapparaten of zekeringkasten defect gaan.

Ja en nee. Dit is kort (lichtschakelaar, zekeringkast, dashboardverlichting) en het zit binnen (en zou droog moeten kunnen blijven). Dus op zich: ja, dat is vaker ellende. In deze context: lijkt me niet voor de hand liggend. Zeker niet omdat de connectors los geweest zijn (andere zekeringkast, andere schakelaar). Meestal werkt het dan weer even of helemaal niet meer.

Dus ik blijf erbij het is een af en toe storing volgens de TS dus meten op het moment dat de storing zich voor doet en niet zomaar vervangen. Als je pech hebt creëer je door het vervangen van iets nog meer problemen en ben je nog verder van huis.

Eens. Zeker als je vervangt door 'sloop onderdelen' - en je niet weet waarom die auto afgedankt is (misschien wel omdat de achterlichten het steeds niet meer deden, de garage er voor 900 euro een nieuwe zekeringkast in wilde stoppen en de eigenaar dat er niet aan uit wilde geven) :+

We moeten hier niet elkaars vliegen afvangen. Maar het is niet juist dat de dimlichten via dezelfde massa worden geschakeld, dat relais krijgt massa via de verlichtingschakelaar die een eigen massa heeft. Module A20 die in de zekeringkast zit heeft een eigen massa, niet op dit schema afgebeeld. Dit soort zekeringkasten hebben vaak meerdere eigen massa's om de inwendige elektronica te bedienen.

Op 21 april 2021 12:36:22 schreef bol00052:
We moeten hier niet elkaars vliegen afvangen. Maar het is niet juist dat de dimlichten via dezelfde massa worden geschakeld, dat relais krijgt massa via de verlichtingschakelaar die een eigen massa heeft. Module A20 die in de zekeringkast zit heeft een eigen massa, niet op dit schema afgebeeld. Dit soort zekeringkasten hebben vaak meerdere eigen massa's om de inwendige elektronica te bedienen.

Ik ben het met je eens... Vliegen bij elkaar afvangen lijkt me niet de bedoeling. Het probleem is vaag, maar meer dan ik verteld heb weet ik ook niet.

Iets aanvullend: Als ik uit de auto stap, en ik pak de deur vast, voel ik volgens mij een licht schokje. Net of de auto geladen is. Dit kan duiden op slechte aarding volgens mij.

Als ik je reactie zo lees... zou het probleem dus best erin kunnen zitten dat de aarding van onder andere de achterlampen, een probleem geeft. dit kan ik vanmiddag doormeten.

Het volgende valt dus geregeld uit (ik kan hier geen specifieke tijd / moment voor vinden dat dit gebeurt:
- stadslichten voor (deze had ik nog niet eerder genoemd...)
- achterlichten
- kentekenverlichting achter
- beide achterlampen
- dashboardverlichting

EricP

mét CE

Maar het is niet juist dat de dimlichten via dezelfde massa worden geschakeld, dat relais krijgt massa via de verlichtingschakelaar die een eigen massa heeft.

Ja, zoals op het schema staat waar ik eerder een link naast poste. Dezelfde die het relais van de achterlichten / dashboard schakelt dus. Ofwel: als de ene het doet, dan zal de andere het ook wel doen, niet??

zou het probleem dus best erin kunnen zitten dat de aarding van onder andere de achterlampen, een probleem geeft.

Onzin. Dan zouden *die* het niet doen (en waarschijnlijk nog wat andere vage bijverschijnselen). Dat verklaart niet de dashboard verlichting enzo.

Overigens is het wellicht nog wel interessant welke van de 2 schema's van toepassing is. Bij die van bol wordt eea. electronische geschakeld. Degene die ik opdook heeft het over klassieke schakelaars.
Voor het massaverhaal maakt dat niet uit: beide relais worden uit dezelfde massa geschakeld, dus als de ene het doet dan zal de massa het probleem niet zijn.

Nogmaals: meet rond het relais. DAT vertelt je in no-time waar de ellende zit.

Beste Wiebe , ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad in een Volvo 340 , dit bleek een slechte massa verbinding te zijn. deze zat achter de bekleding aan de passagiers kant , waar ook de zekering kast op was aangesloten naar massa, simpel de schroef goed vastdraaien en het probleem was verholpen. De tip kwam van een monteur van de Wegenwacht/ANWB. Vraag anders eens aan een monteur van een wat grotere MAZDA garage , misschien heeft die een tip voor jou.Met Vriendelijke groeten, Jan Hoeve.

Ik heb erge twijfels bij de link naar het schema die EricP heeft gepost. Dit schema lijkt mij erg verouderd. Op deze manier werden in 2005 auto's al bijna niet meer bedraad.

Als TS mij een kenteken kan/wil sturen via pm dan kan ik een correct schema voor hem opzoeken.

Op 21 april 2021 13:21:34 schreef EricP:
[...]Ja, zoals op het schema staat waar ik eerder een link naast poste. Dezelfde die het relais van de achterlichten / dashboard schakelt dus. Ofwel: als de ene het doet, dan zal de andere het ook wel doen, niet??[...]Onzin. Dan zouden *die* het niet doen (en waarschijnlijk nog wat andere vage bijverschijnselen). Dat verklaart niet de dashboard verlichting enzo.

Overigens is het wellicht nog wel interessant welke van de 2 schema's van toepassing is. Bij die van bol wordt eea. electronische geschakeld. Degene die ik opdook heeft het over klassieke schakelaars.
Voor het massaverhaal maakt dat niet uit: beide relais worden uit dezelfde massa geschakeld, dus als de ene het doet dan zal de massa het probleem niet zijn.

Nogmaals: meet rond het relais. DAT vertelt je in no-time waar de ellende zit.

Vanavond na werk zal ik proberen de pinnen van de relais door te meten. Daarna zal ik een update geven. Iedereen in ieder geval hartelijk dank tot dusver...

EricP

mét CE

Als TS mij een kenteken kan/wil sturen via pm dan kan ik een correct schema voor hem opzoeken.

Blijkbaar heb je toegang tot een leuke database. Zoals ik schreef... dit kwam na 10 seconden zoeken boven. Zou voor het 2006 model moeten gelden. Maar ik heb er niet echt moeite voor gedaan en je moet ook maar zien wat die informatie waard is.

Een 'zeker goed' schema zou leuk zijn. Voorkomt in elk geval verwarring...

Voor wat betreft dat relais: als je daar alle spanningen tov. massa hebt, dan is het in 1 oogopslag duidelijk of het relais fatsoenlijk aangestuurd wordt en (indien dat zo is) het contact van het relais het nog doet.
Het moge duidelijk zijn dat als je verlichting normaal werkt... hier niet zoveel winst te halen is. Dan is alles tenslotte 'normaal'...

Nog even voor de volledigheid (de informatie komt moeizaam en in brokjes): je hebt geen 'water probleem' in die auto? Als de boel regelmatig nat wordt, dan is het uiteraard een heel ander verhaal :)