Schakelen van een 5 polige relais

Op 21 april 2021 13:42:08 schreef EricP:
[...]Blijkbaar heb je toegang tot een leuke database. Zoals ik schreef... dit kwam na 10 seconden zoeken boven. Zou voor het 2006 model moeten gelden. Maar ik heb er niet echt moeite voor gedaan en je moet ook maar zien wat die informatie waard is.

Een 'zeker goed' schema zou leuk zijn. Voorkomt in elk geval verwarring...

Ik heb inderdaad de beschikking over meerdere databases. Zoals de meesten hier weten we hoe belangrijk een juist schema is. Ik ben het ook helemaal eens met je opmerking dat het relais bemeten moet worden. Of het nu die K74 is die ik in dit schema aantref of een ander relais. Bij het relais dat de uitvallende verlichting schakelt is de aanleiding van het uitvallen vast te vinden.

Ik hoop dan wel dat het uitvallen te reproduceren is en ook niet zo kort van duur dat de dip op een multimeter niet te zien is. Vandaar mijn opmerking over het gebruik van een ledje met thyristor als indicatie al heb ik geen idee of de TS in staat is zoiets even in elkaar te prusten en anders even een oscilloscoop erop.

Op 21 april 2021 13:42:08 schreef EricP:
[...]Blijkbaar heb je toegang tot een leuke database. Zoals ik schreef... dit kwam na 10 seconden zoeken boven. Zou voor het 2006 model moeten gelden. Maar ik heb er niet echt moeite voor gedaan en je moet ook maar zien wat die informatie waard is.

Een 'zeker goed' schema zou leuk zijn. Voorkomt in elk geval verwarring...

Voor wat betreft dat relais: als je daar alle spanningen tov. massa hebt, dan is het in 1 oogopslag duidelijk of het relais fatsoenlijk aangestuurd wordt en (indien dat zo is) het contact van het relais het nog doet.
Het moge duidelijk zijn dat als je verlichting normaal werkt... hier niet zoveel winst te halen is. Dan is alles tenslotte 'normaal'...

Nog even voor de volledigheid (de informatie komt moeizaam en in brokjes): je hebt geen 'water probleem' in die auto? Als de boel regelmatig nat wordt, dan is het uiteraard een heel ander verhaal :)

Eric, ik zal vanavond aandacht besteden aan de relais. Update volgt zsm.
Aangaande vocht. Nee volgens mij niet. De auto word niet iedere dag gebruikt. De auto staat wel buiten trouwens, dus word wel blootgesteld aan regen die er valt. Mijn contacten bij lampen, zekeringen, relais etc zijn echter allemaal droog.

Op 21 april 2021 13:55:01 schreef bol00052:
[...]

Ik heb inderdaad de beschikking over meerdere databases. Zoals de meesten hier weten we hoe belangrijk een juist schema is. Ik ben het ook helemaal eens met je opmerking dat het relais bemeten moet worden. Of het nu die K74 is die ik in dit schema aantref of een ander relais. Bij het relais dat de uitvallende verlichting schakelt is de aanleiding van het uitvallen vast te vinden.

Ik hoop dan wel dat het uitvallen te reproduceren is en ook niet zo kort van duur dat de dip op een multimeter niet te zien is. Vandaar mijn opmerking over het gebruik van een ledje met thyristor als indicatie al heb ik geen idee of de TS in staat is zoiets even in elkaar te prusten en anders even een oscilloscoop erop.

bol00052, ik heb je een mail gestuurd met de kenteken.
Reproduceren is mogelijk door met de lichtschakelaar te spelen. Aan, uit, aan, uit, aan, uit... Op gegeven zie ik dan dat de dashboardverlichting uit blijft, bij controle, ook de achterverlichting en kentekenverlichting en stadslicht (mits ik die aan had staan).

Het meten op de relais zou denk ik moeten lukken, dan moet ik alleen tijdens het meten goed opletten of de verlichting niet weer aangegaan is.

Led met thyristor zou ik wel voor elkaar moeten krijgen. Heb je mogelijk een schematje voor me?

Op 21 april 2021 13:30:28 schreef jan hoeve:
Beste Wiebe , ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad in een Volvo 340 , dit bleek een slechte massa verbinding te zijn. deze zat achter de bekleding aan de passagiers kant , waar ook de zekering kast op was aangesloten naar massa, simpel de schroef goed vastdraaien en het probleem was verholpen. De tip kwam van een monteur van de Wegenwacht/ANWB. Vraag anders eens aan een monteur van een wat grotere MAZDA garage , misschien heeft die een tip voor jou.Met Vriendelijke groeten, Jan Hoeve.

Bedankt voor u reactie, aarding hoop ik vanavond mee te pakken als ik de relais ga doormeten...

Hallo Wiebe,

Ik heb je net een mail gestuurd met de correcte schema's. Overigens gelijk aan het schema wat ik eerder heb gepost.

Een schema van de LED-indicator heb ik even van het net afgevist.

Door met de schakelaar de thyristor in geleiding te brengen zal de led blijven branden totdat de stroom beneden de houdstroom van de thyristor komt en valt de led uit en blijft dan uit. Een kleine dip in de spanning of massa is hiermee op te sporen.

Alle verlichting dat dus uitvalt in jouw auto wordt door relais k74 gevoed en aangestuurd door een elektronische module (a20) in je zekeringkast. Beginnen bij het relais, valt op de stuurkant van het relais de massa weg dan raad ik je toch aan eerst de massa's en voedingen die A20 voorzien te bemeten. En dan op de stekkers van de zekeringkast want de zekeringkast zelf heb je al vervangen.

Gr,
Marcel

High met Henk

Special Member

De zekeringkast is het niet zegt men steeds. Maar in het schema staan er 2!

De kast onder de motorkap geloof ik wel, maar die in het interieur is een stuk grotere bron van onzekerheid.

Slecht massa punt kan ook nog.

Spanningsmeter of een simpel lampje erbij knopen ter controle kan prima.

Ik zou overigens voor de kast te wisselen eerst eens even open maken. Vaak is reparatie simpel, goedkoop en weinig complex, mits print niet ingegoten of gecoat is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 april 2021 14:44:49 schreef High met Henk:
De zekeringkast is het niet zegt men steeds. Maar in het schema staan er 2!

De kast onder de motorkap geloof ik wel, maar die in het interieur is een stuk grotere bron van onzekerheid.

Slecht massa punt kan ook nog.

Spanningsmeter of een simpel lampje erbij knopen ter controle kan prima.

Ik zou overigens voor de kast te wisselen eerst eens even open maken. Vaak is reparatie simpel, goedkoop en weinig complex, mits print niet ingegoten of gecoat is...

De kast in de auto (voor bij passasierskant), bevat de relais etc van de verlichting.

Massa ga ik vanavond nameten
Kast openmaken heb ik ook al gedaan. Alles ziet er goed uit (volgens mij). Ik kan vanavond wel paar foto's posten.

Het is een dubbele print, die met pinnetjes op elkaar gesoldeerd zit (origineel). Er zit wel een groene vernis? over de printsporen. Maar de print is niet ingegoten.

Op 21 april 2021 10:39:36 schreef wiebe naberman:
[...]

Hallo, bedankt voor u reactie. Het lastige bij deze mazda is, dat deze relais gesoldeerd zijn op de printplaat die in de zekeringkast zit (voor bij passasierskant). Ik kan daar dus lastig meten. ik kan natuurlijk wel proberen om de relais te pingen op de zekeringen / stekkercontacten, om te kijken waar de relais uitgang heen gaat. En dan zo verder zoeken. Toch?

Bij een garage gaan ze vervangen, waarvan ze denken dat het is. Dat kost een paar duiten, geeft de indruk dat men deskundig is en verder blijft de fout vaak zitten.
Serieus een fout zoeken kost ook tijd (en geld), maar als de fout gevonden is, dan ben je er ook vanaf.
Van een kennis wilde als het gevroren had, de startmotor van de auto niets doen. Die werd dus vervangen en bij de volgende vriesperiode......
Door even te meten blijkt dat de aardstrip tussen chassis en motor, een M8 bout losgesukkeld was.......
Moeilijk of niet, volg de draad nou maar. Als het draadje in een kabelboom slecht is, kun je blijven pingen....404 server not found.

High met Henk

Special Member

controleer dan ook de andere zekeringkast even...
er is een aparte zekering voor die verlichting.. Als daar iets mis zit (of in de kabel tussen die 2 kasten) ben je ook klaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???