Bosch combimagnetron HMG 8422

goedemiddag,
ik heb bovenstaande combimagnetron al een flinke tijd. sinds kort hoor ik soms flinke klappen als ik hem heb aangezet. maakt niet uit of ik alleen de magnetronfunctie gebruik of in combinatie met de grill of oven. het is niet altijd het geval, gisteren heb ik de magnetron ruim een half uur achter elkaar gebruikt in combinatie met de grill, zonder enig probleem. vanochtend wou ik wat water opwarmen en hoorde ik een flinke bonk meteen nadat ik de magnetron had aangezet. soms zie ik tegelijk met de klap een flits. voordat ik een ander apparaat koop, de oven en grill werken zonder problemen, zou ik graag willen weten wat die bonken veroorzaakt en of het gevaarlijk is. ben benieuwd naar jullie commentaar!

dat de magnetron bonkt komt doordat de trafo een hoge EMC heeft en de stalen plaat die naast de trafo staat even tegen de trafo aankomt bij inschakelen magnetron. schroeven/ boutjes van trafo/ plaat goed vastdraaien evt schuim er tussendoen..
Ander dingetje is het vonken. Heb je een grill rooster er in vonkt dat? Als het een geemailleerde binnenkant is, en er zitten gaten in geroest dan direct stoppen en afvoeren. Er is dan grote kans op lekkage van magnetron straling!!!

Het wil nog wel eens gebeuren dat er een gaatje in het micaplaatje brand. Dat micaplaatje zorgt er voor dat de magnetronstraling evenredig verdeeld wordt en ook om vonkvorming te voorkomen. Als er een gaatje in dat micaplaatje is gebrand dan lijkt het wel of het in de magnetron aan het onweren is met knallen en lichtflitsen als gevolg.

de kop van de buis achter dat micca plaatje kan ook weleens gaten bevatten, krijg je ook dit soort bijwerkingen van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

goedemorgen,
dank voor de reacties. ik ben een enthusiast gebruiker van de combi-magnetron, maar helemaal niet technisch. Kan het zijn dat het klappen/bonken wordt veroorzaakt doordat het glazen beschermkapje van de magnetronbuis niet goed schoon is? ik maak bv kip klaar met gebruik van magnetron en grill, daardoor kan er vet op het glazen kapje komen. dat maak ik regelmatig schoon, maar in de loop van jaren zijn er wel van die spetjes ingebrandt. nu is het sinds kort zo dat ik zonder gebonk bv een half uur achter elkaar grill/oven in combinatie met de magntron kan gebruiken maar als ik dan bv een dag later een beetje water wil opwarmen er iedere keer als de magnetron aanslaat er harde klappen te horen zijn. als ik dan het glaasje schoon maak gaat het weer een tijdje goed. dank voor het meedenken!

Volgens mij zit in dit model een dikke draadgewonden weerstand om opstartstroom van magnetron te dempen, deze gaan regelmatig stuk.

Als het een plat kapje is en dus niet van de verlichting dan is dat kapje het micaplaatje dat ik aanhaalde. De spetjes branden in en veroorzaken een minuscule gaatjes in dat micaplaatje met vonkvorming en knallen tot gevolg. Het vervangen van dat plaatje is geen rocket science want die plaat zit vastgeschroefd en is makkelijk te verwijderen. Als het micaplaatje niet meer leverbaar is dan kunt u een magnetron geschikte micaplaat kopen en zelf maken door het oude plaatje op die plaat te leggen, de vorm aftekenen en met een scherpe schaar uitknippen voor de schroefgaten gebruikt u de punt van de schaar zodat de schroeven er goed in passen dan de schroefgaten vlak maken en de nieuw gemaakte plaat monteren.

De klap komt direct na het op start drukken. De magnetron heeft een seconde of 2 nodig om op te starten dus aan de glazen plaat of andere stralingsproblematiek ligt het niet. Sommige hebben idd een soft start. Eerst nakijken. Weerstand... Loszittend relais... Als je niet technisch aangelegd bent is het mss zinloos. Niet vergeten dat je met hoogspanning bezig bent. Gelukkig ga je maar 1 keer dood. Als je een meetinstrument kan hanteren en weet hoe je schroeven moet los draaien kunnen we mss voorals nog helpen met de hand en de tand. Beginnen met een foto van je typeplaatje. Liefst in focus. Hoe meer foto's hoe nauwkeuriger we kunnen helpen

Het klappen kan overigens geen kwaad. Dus indien het vijzen niet lukt kun je ook oordopjes proberen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

@betelgeus
Pas serieus op met zo'n magnetron als de kap eraf is zijn spanningen van 2300volt geen zeldzaamheid onder de motorkap.

Op 21 april 2021 17:07:09 schreef aangelag17:
Volgens mij zit in dit model een dikke draadgewonden weerstand om opstartstroom van magnetron te dempen, deze gaan regelmatig stuk.

Als die erin zit, dat is niet zeker op dit moment, en stuk is (onderbroken) dan loopt er geen stroom, is hij in waarde veel hoger geworden zal hij gaan roken.
Dan begrensd hij de stroom niet meer, en zodra het relaiscontact sluit wat die weerstand overbrugd kan de zekering in de meterkast het opgeven door de niet meer (voldoende)begrensde inschakelstroom.
Zulke inschakelstroom begrenzings weerstanden zijn hoogohmig geworden, (onderbroken) maar nooit lager (sluiting) dan hun waarde is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

IDD wat EricN zegt kan het ook wezen dat de voorloop weerstand defect is of relais loszit...

het relais wat de inschakelvertraging doet van de trafo bakt ook weleens vast, dan heb je vooral op lagere vermogens dat je steeds die bonk hoort van inschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aangelag17. Was ons al voor ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dank voor alle info. ik heb voor de zekerheid een monteur besteld.

Misschien is dat de beste optie maar laat aub wel even weten wat er defect was omdat anderen er mee geholpen kunnen worden.