S65 toestel

Op 20 april 2021 22:44:50 schreef vergeten:
[...]
De S65 kabel van mijn foto (bedoel je die?) heeft mooie soepele samengestelde aders.
Tegenwoordig noemt met dat "stranded" in de ethernet patch-netwerkkabel wereld, maar dit is soepeler.
Ik heb die snoeren bewaard vanwege die draadjes.

Foto links is de mooie snoer met stekker. Deze trekontlasting is mooi en solide. Oogt ook degelijk

Foto rechts is kut snoer. Bedoelde ik met inkepingen. Ziet eruit als hoe veel trekontlastingen er nu uitzien. Vooral bij eurostekkers zie je die vaak.

Hebben die telefoonstekkers trouwens niet allemaal soepele (zachte kern) aders? Het draad wat ik gebruik voor de contactdozen is dat echte stugge koperdraad. Is trouwens wel goedkoop spul, die telefoondraad die ik gebruik. Koper stukjes breken altijd af als je hem net mooi gestript hebt. Kon op internet helaas niet de echte norm 88 kabel vinden. Die lichtgrijze met rood, blauw, oranje en wit.

[Bericht gewijzigd door Zwaantjes op dinsdag 20 april 2021 22:56:56 (25%)

vergeten

Golden Member

Op 20 april 2021 22:53:12 schreef Zwaantjes:
Koper stukjes breken altijd af als je hem net mooi gestript hebt.

Dan heb je geen goede striptang. Als het koper geraakt word, dus beschadigd net naast de draadisolatie, breekt het snel af ja dat klopt. Ook bij goede kabel.

Kon op internet helaas niet de echte norm 88 kabel vinden. Die lichtgrijze met rood, blauw, oranje en wit.

Zo'n kabel heet 1x4+1(aarde) stergroepkabel.
Bij interesse stuur me maar een PM, heb nog een rol (200m) echte norm88 liggen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die 4x0,5+aarde kabel heb ik zat gelegd bij vorige werkgever, de huidige koopt die oude rommel niet meer, gewoon utp kabel erin. pas nog een rol gevonden, 3x0,5+aarde, die lag er al sinds 1998 volgens de sticker :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 april 2021 19:54:56 schreef vergeten:
[...] Dan heb je geen goede striptang. Als het koper geraakt word, dus beschadigd net naast de draadisolatie, breekt het snel af ja dat klopt. Ook bij goede kabel.
[...] Zo'n kabel heet 1x4+1(aarde) stergroepkabel.
Bij interesse stuur me maar een PM, heb nog een rol (200m) echte norm88 liggen.

Is knipex. :) Zal wel aan mijn manier van strippen liggen. Het is wel Chinese prutkabel hoor. Bij een paar keer buigen van de kabel ansich breekt er ook al wat van binnen.

Weet niet waar de PM functie zit.

Kan ik die kabel ook ondergronds in een mantelbuisje knallen? Moet vanuit huis een kabel naar de garage onder de bestrating door. (Daar hangt een W65 toestel.) vriend die in de ict zit zegt dat de boel gaat oxideren zo. Wilde daar trouwens ook utp naartoe trekken.

Arco

Special Member

Als dat zo'n knipex kopie (met van die rode handgreepjes) is van de originele PTT lakkrabber, dan moet dat prima werken...

PM functie is er niet: gewoon een email sturen naar het emailadres in het profiel van @vergeten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik denk dat het geen koper is maar die nogal breutele extra flex telefoondraad. daar kun je amper wat mee afgezien van modulaire stekkers aanknijpen. zit vaak aan hoorn krulsnoeren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 april 2021 09:20:08 schreef testman:
ik denk dat het geen koper is maar die nogal breutele extra flex telefoondraad. daar kun je amper wat mee afgezien van modulaire stekkers aanknijpen. zit vaak aan hoorn krulsnoeren..

De draad die ik gebruik, is wel gewoon hele stugge aders. Dat spul zoals in die platte, krul en aansluitsnoeren is beslist niet hetgeen ik gebruik. Maar wel troep ;)

Op 22 april 2021 01:22:35 schreef Arco:
Als dat zo'n knipex kopie (met van die rode handgreepjes) is van de originele PTT lakkrabber, dan moet dat prima werken...

[bijlage]

PM functie is er niet: gewoon een email sturen naar het emailadres in het profiel van @vergeten...

Is inderdaad rood/gele knipex. Mijn pa roept altijd: ‘als ik wat anders tegenkom dan knipex , gaat het gelijk de bak in’

Arco

Special Member

Knipex is een merk wat heel goed, en gruwelijk slecht spul heeft verkocht...
(de goedkope kon je meestal na 1x een te hard of te dik draadje doorknippen wel meteen weggooien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het verchroomde spul van knipex is doorgaans niet veel, ik heb dat vaker vergeleken, je moet er 2x zo hard inknijpen om eenzelfde draad door te knippen tov een zwarte uitvoering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb intussen kastjes kunnen vinden. Via een man die nog een hele s65 installatie in bedrijf heeft. Zoals het eruitziet is de uitgaande 10 aderige kabel afgeknipt. Waarschijnlijk moet ik die opnieuw solderen. Maar eerst maar eens 10 aderig telefoonsnoer zien te vinden..

Hij vertelde ook dat je er met deze kastjes nog niet bent. Er hoort nog een voeding bij die op het lichtnet moet worden aangesloten.

RAAF12

Golden Member

Op 22 april 2021 18:23:35 schreef Arco:
Knipex is een merk wat heel goed, en gruwelijk slecht spul heeft verkocht...
(de goedkope kon je meestal na 1x een te hard of te dik draadje doorknippen wel meteen weggooien...)

Deze Knipex is prima en heeft duizenden draden gestript!

Arco

Special Member

Hij vertelde ook dat je er met deze kastjes nog niet bent. Er hoort nog een voeding bij die op het lichtnet moet worden aangesloten.

Dat zei ik aan het begin al... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 april 2021 13:45:40 schreef Brainbox:
En vergeet een netlijn bel niet.

Daar knal ik gewoon een extra bel op. Daar heb ik er nog wel eentje van liggen.