CNC "verliest" stappen

Dag techneuten,

Ik heb een eigen CNC gemaakt, deze werkte tot voor heen prima.
Nu heb ik allen sinds kort een probleem. Wanneer ik bijv een vierkant wil frezen hoor ik 1 stappenmotor rare geluiden maken. Wanneer dit gebeurt verliest deze ook stappen want dan komt mijn Y-as scheef te staan en is dus mijn vierkant niet meer vierkant.

Ik heb wel onlangs connectoren tussen mijn motoren en mijn CNC shield gezet zo dat ik mijn machine kan afkoppelen.Kan dit een probleem zijn dat dit te veel storing oplevert?

Kan het zijn dat mijn Spindel motor storing geeft op mijn CNC shield? Het heeft tenslotte ook gewerkt?

Hoor graag van jullie,

Groet!

Tja.

Er zijn twee mogelijkheden. Of het werkte toevallig NET op het randje en door slijtage en zo werkt het nu NET niet meer. Dat is het probleem met stappenmotoren: Als ze goed werken dan gaat het goed, maar als er ook maar heel even te weinig kracht is, dan missen ze stappen.

De andere mogelijkheid is dat er nu iets echt fout is. Ik zou even checken door alleen die ene as te gebruiken of je een redelijke kracht hebt...

Als je die connector echt helemaal verkeerd hebt gedaan dan is er een draad naar een spoel onderbroken en dan had ik ernstigere "klachten" verwacht, dus dat is het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan het ook niet zo zijn dat de spindel motor storing veroorzaakt door EMC? Word niet aangestuurd door een Frequentie regelaar maar door een voeding en een 0-10V signaal
Zit er aan te denken om daar voor afgeschermde kabel te gebruiken

eSe

Honourable Member

CNC shield, zeg je. Welk type, gekocht, zelfgebouwd?

Ik heb de mijne zelfgebouwd, software is GRBL. Voor de eindkontakten gebruikt de software de pull-up weerstanden in de controller (ATMega328) maar zelfs met afgeschermde draad had ik problemen. Ik heb voor de pull-up weerstanden 'echte' weerstanden gebruikt, 1k5 (of was het 2k2) en sindsdien geen problemen meer.

Die inwendige weerstanden zijn hoogohmig, maakt de toch wel lange bedrading te gevoelig voor storingen opgewekt door de stappenmotoren en andere schakelend spul.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik gebruik de Arduino CNC shield grbl. Waar had je die weerstand over heen gezet? Is wellicht het proberen waard.

Als het een EMC probleem was, zou ik eerder extra stappen verwachten dan gemiste stappen, maar het is natuurlijk mogelijk dat de regelaar door storing probeert veel sneller te stappen dan mogelijk is, en daardoor alsnog stappen gaat missen.

Je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je hetzelfde programma vaker draait, maar dan zonder frees, waardoor er dus geen krachten door het frezen ontstaan, alleen door het versnellen van de assen. Als het dan wel goed gaat, heb je wellicht een probleem met het beschikbare koppel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
eSe

Honourable Member

Waar had je die weerstand over heen gezet? I

Van de voeding (+5v) naar de poort (GPIO) waar je eindkontakt is op aangesloten. Als't 'pull-up's zijn, bij 'pull-down' 2k2 of 3k3 van de GND naar de poort (sommigen werken met omgekeerde logica). Zo dicht mogelijk bij de processor, 't zijn er drie dacht ik, X, Y, Z as, of je moest meer assen hebben.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 22 april 2021 13:22:28 schreef eSe:
[...]

Van de voeding (+5v) naar de poort (GPIO) waar je eindkontakt is op aangesloten. Als't 'pull-up's zijn, bij 'pull-down' 2k2 of 3k3 van de GND naar de poort (sommigen werken met omgekeerde logica). Zo dicht mogelijk bij de processor, 't zijn er drie dacht ik, X, Y, Z as, of je moest meer assen hebben.

Groetjes,
eSe

Dus op klem 2/3/4 van de arduino?

Op 22 april 2021 13:15:33 schreef SparkyGSX:
Als het een EMC probleem was, zou ik eerder extra stappen verwachten dan gemiste stappen, maar het is natuurlijk mogelijk dat de regelaar door storing probeert veel sneller te stappen dan mogelijk is, en daardoor alsnog stappen gaat missen.

Je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je hetzelfde programma vaker draait, maar dan zonder frees, waardoor er dus geen krachten door het frezen ontstaan, alleen door het versnellen van de assen. Als het dan wel goed gaat, heb je wellicht een probleem met het beschikbare koppel.

Ga hem laten draaien zonder de spindel aan te zetten om te kijken of daar de storing van daan komt.
Daarna evt proberen om hem er helemaal af te halen

eSe

Honourable Member

Niet 2.3 en 4 maar 9,10 en 11 <- endstop. Dat zijn meestal wat langere draden naar de eindkontakten. Hopelijk afgeschermde draad :-)

2,3 en 4 zijn korte verbindingen naar de driverchips op de print. Daar heb je meestal geen problemen mee.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 22 april 2021 14:00:21 (63%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 22 april 2021 13:57:33 schreef eSe:
Niet 2.3 en 4 maar 9,10 en 11 <- endstop. Dat zijn meestal wat langere draden naar de eindkontakten. Hopelijk afgeschermde draad :-)

2,3 en 4 zijn korte verbindingen naar de driverchips op de print. Daar heb je meestal geen problemen mee.

Groetjes,
eSe

Die 9,10,11 zijn de eindstops toch die heb ik niet geïnstalleerd.

Ook niet geactiveerd in GRBL. Ik kan wel voor de zekerheid een weerstand er opzetten daar niet van hoor!

eSe

Honourable Member

Als er geen bedrading aanhangt denk ik dat het niet veel uitmaakt en zal je wat verder moeten zoeken zoals aangegeven door SparkyGSX en rew.

Een CNC machine zonder eindstops? Jij hebt veel vertrouwen in de opgewekte G-Code :-)

En hoe doe je dan de 'Homing'? Met de hand de machine verplaatsen en dan het 0-punt zetten (G92X0Y0Z0)?

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 22 april 2021 14:17:01 (18%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 22 april 2021 14:14:49 schreef eSe:
Als er geen bedrading aanhangt denk ik dat het niet veel uitmaakt en zal je wat verder moeten zoeken zoals aangegeven door SparkyGSX en rew.

Een CNC machine zonder eindstops? Jij hebt veel vertrouwen in de opgewekte G-Code :-)

En hoe doe je dan de 'Homing'? Met de hand de machine verplaatsen en dan het 0-punt zetten (G92X0Y0Z0)?

Groetjes,
eSe

Ze komen er nog wel op want ik ben dat handmatig instellen wel zat ja haha.

Ga eerst even kijken vnv wat die doet zonder de frees

heb dit ook wel bij een grote cnc gehad, die heeft 2 motoren per as ivm de breedte, van 1 motor lag er een zekering uit de driver van 1 van de voedingslijnen. dat veroorzaakte ook het verlijeren van de kop. dat verlijeren met frezen was vooral aan de kant waar die ene motor niet werkte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb vandaag eerst gedraaid met de spindel aan zonder werkstuk. Zelfde probleem.
Daarna met de spindel uit, paar keer gedraaid. Geen probleem.

Daarna een paar keer gedraaid met de spindel aan en een korte USB kabel dit lijkt tot nu toe de problemen te verhelpen.

Morgen nog een paar keer extra laten draaien en daarna inclusief frezen.

Heren,

CNC heb ik nu ongeveer een jaar niet gebruikt maar ik loop weer tegen het zelfde probleem aan.

Nu ben ik er wel achter dat wanneer ik de voeding van de spindel los koppel het probleem weg is.

Hoe kan ik dit oplossen?

-Ik heb al afgeschermde kabel geprobeerd naar de spindel motor.
- alles geaard(Frame en spindel)

Waar zou deze storing vandaan komen?

Controleer of het inschakelen en belasten van je spindelmotor, de voedingsspanning van je XY motoren beïnvloedt.

Als de spindelmotor de spanning op je Y-motor laat inzakken, en je zit nét op het randje, kan het zijn dat puur die spanningsverlaging er voor zorgt dat je stappenmotor onvoldoende kracht heeft.

Dat het probleem op je X niet voorkomt, kan puur toeval zijn - dat ie net iets soepeler loopt of wat dan ook.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 januari 2023 13:02:54 schreef Ledlover:
Controleer of het inschakelen en belasten van je spindelmotor, de voedingsspanning van je XY motoren beïnvloedt.

Als de spindelmotor de spanning op je Y-motor laat inzakken, en je zit nét op het randje, kan het zijn dat puur die spanningsverlaging er voor zorgt dat je stappenmotor onvoldoende kracht heeft.

Dat het probleem op je X niet voorkomt, kan puur toeval zijn - dat ie net iets soepeler loopt of wat dan ook.

De spindel motor heeft aan aparte voeding. Ook al zet ik de spindel alleen maar aan, en laat ik hen niet echt in een werkstuk frezen, dan nog geeft het storing

En toch zou ik het meten. Ja, het is een beetje vergezocht, maar ik heb wel eens vreemdere dingen zien gebeuren.

Stel er zit een slechte las ergens in je bekabeling, en je spindelmotor trekt de netspanning omlaag, dan kan je andere motor daar ook last van krijgen.

Ik snap dat dat een echte uitzonderingsconditie is, maar dat soort problemen moet je gewoon uitsluiten.

Fouten door stoorimpulsen is ook een optie. Door de korte impulsduur zijn die wat lastig op een scope te bekijken, maar je kan de voeding en datalijnen van je Y-motor aansturing bekijken of er bij het gebruik van de spindel piekjes of haar op ontstaan.

Dat soort pulsen kan je zelf opwekken door een aanstekertje met piezo ontsteking in de buurt van het verdachte onderdeel te houden en te klikken, terwijl de boel werkt. In de buurt van, niet er tegenaan!
De ontsteking zorgt voor een vonk en dat is soms genoeg om een storing te veroorzaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 januari 2023 14:31:42 schreef Ledlover:
En toch zou ik het meten. Ja, het is een beetje vergezocht, maar ik heb wel eens vreemdere dingen zien gebeuren.

Stel er zit een slechte las ergens in je bekabeling, en je spindelmotor trekt de netspanning omlaag, dan kan je andere motor daar ook last van krijgen.

Ik snap dat dat een echte uitzonderingsconditie is, maar dat soort problemen moet je gewoon uitsluiten.

Fouten door stoorimpulsen is ook een optie. Door de korte impulsduur zijn die wat lastig op een scope te bekijken, maar je kan de voeding en datalijnen van je Y-motor aansturing bekijken of er bij het gebruik van de spindel piekjes of haar op ontstaan.

Dat soort pulsen kan je zelf opwekken door een aanstekertje met piezo ontsteking in de buurt van het verdachte onderdeel te houden en te klikken, terwijl de boel werkt. In de buurt van, niet er tegenaan!
De ontsteking zorgt voor een vonk en dat is soms genoeg om een storing te veroorzaken.

Ik ga het zeker na meten!

Misschien oook even proberen, voeding van spindel uit een totaal andere groep halen.