Bestaat er een twee-fasige groepenkast?

Kruimel

Golden Member

Misschien een grotere lekstroom naar aarde door een Y-condensator naar aarde en een grotere spanning op de fase door een lek naar één van de andere fases? Dan zou de N niet goed geaard zijn, ik weet niet of de trafo's voor de 3x230V netten überhaupt een neutraal hebben.

Op 22 april 2021 10:51:23 schreef mvdk:

Op 22 april 2021 03:05:46 schreef blurp:
Met alleen 3-fasige aansluitingen bezoek je een aantal adressen en verschuift L1->L2, L2->L3 en L3-L1. Of nog lomper, je verwisselt L1 en L2 of L3.

Dan krijgt het bedrijf een schadeclaim, wegens fout draaiveld.
Aan het draaiveld knoei je niet.

Volgens mij presenteerde hij het ook wel een beetje als noodoplossing, daarom heb ik zijn citaat wat aangevuld. Dit kan wat mij betreft alleen als tijdelijke noodoplossing voor een acuut probleem.

Wat moet het bedrijf dan in eerste aanleg in de grond leggen?

Ik denk dat dit de hoofdvraag is eigenlijk. Waarom is er hier voor gekozen om driefasen te doen? Een Groot-Brittanië is een 120A enkelfasige aansluiting naar een huis doodnormaal, in de VS doen ze het vaak met 240V met middenaftakking of (inderdaad) twee van de drie fasen en nul om 208V te geven (wat in mijn optiek een twee-fasesysteem is). In Europa heeft men op driefasen gestandaardiseerd, meestal met 400V tussen de fasen.

Het antwoord is denk ik ook al gegeven, maar alle systemen hebben een zekere logica, en volgens mij hebben ze in Groot-Brittanie en de VS geen grote problemen, mede omdat ze het consistent op een uitgewerkte manier doen.

Voor de TS: dit is dus een systeemkeuze. Als je twee fasen wil moet je emigreren naar de VS of Canada. Dan krijg je een "distribution board" met twee fasen:

Bron: Wikipedia

De ene fase is links, de tweede is rechts. De U-vorm is de neutraal.

Op 22 april 2021 12:07:57 schreef mvdk:
Moet weer denken aan een klusje lang geleden. Ik was ontboden met de meetwagen, laagspanningstoring, Klapwijk, Pijnacker. De bij het compactstation aanwezige collega probeerde nog een keer een mespatroon te plaatsen, maar na een beetje gepruttel en een plof trok hij deze er weer uit en gooide em met een wijde boog in de vijver. Vond het een beetje zonde van het metaal. Anyway, de telefoon gaat, andere kant (klachtenloket) vraagt: zijn jullie daar nog bezig in Klapwijk? Heb hier een mevrouw, zit in het donker. Heeft iemand van jullie even tijd, de klachtenmonteur heeft al twee andere klussen.
Collega tegen mij: ga jij effe bij die mevrouw kijken. Dat adres zat op een andere kabel, ze had spanning, aardlek lag uit, en kon gewoon ingedrukt worden.
De uitleg van FET is dan ook wel verhelderend, het komt gewoon voor.

er zijn best wat plaatsen waar je aardsluiting maakt en bij de buren de aardlek eruit ketst. vaak in die oude huizen heb je een doorgetrokken aarde van huis naar huis, of heb je via de gas of waterleiding toch connectie met elkaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Ben ik blij dat we hier (Lincent/Lijsem) nog 3x230V zonder nul krijgen (3x32A)...
Geen losse nul (met alle gevolgen vandien) mogelijk, geen verwarring (fase/nul) mogelijk (alle draden zijn fases).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mvdk

Golden Member

OK, bij een losse nul kán het gebeuren dat apparaten een te hoge spanning krijgen. In een 3x220 aansluiting kan ook wat losraken, te hoge spanningen zul je niet gauw krijgen, maar stel je de situatie voor: een koelkast probeert te starten, in serie met een of meer TL buizen. Een spookhuis bij je thuis.
Ik werd naar het huis van kennissen ontboden, maakte de HAK open en zag een verbrande smeltpatroonhouder. Op zoek naar de klachtenmonteur van dienst voor materiaal. "Ik doe het zelf wel even, zegtie." Geen kosten in rekening gebracht.

evelo

Golden Member

Ook eens een losse fase gehad in een 3x230V verdeelbord.

De klant kon de spotjes in de badkamer bedienen met de aan/uitknop van het elektrisch kacheltje in het stopcontact.

Op 22 april 2021 20:00:38 schreef evelo:
Ook eens een losse fase gehad in een 3x230V verdeelbord.

De klant kon de spotjes in de badkamer bedienen met de aan/uitknop van het elektrisch kacheltje in het stopcontact.

tijdje terug gehad met een 3F aansluiting voor een overheaddeur en een 230V weegschaal die van die voeding afkwam. weegschaal deed niks, maar drukte je de deur open ging de weegschaal aan, een andere fase ging via de motor dan terug voedden :P was alleen een zekering stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 21 april 2021 17:22:27 schreef Huug:
Voor gelijkmatige belasting van het net is volgens mij vooral de wet van de grote getallen bepalend. Met veel aansluitingen op een trafo middelen de belastingsverschillen per woning/fase gewoon uit.

Precies dat middelt vanzelf wel uit. Voor de netwerkbeheerde is een iets scheve belasting niet zo erg een slechte cos phi vind hij veel erger.

In de huidige praktijk is een twee fase aansluiting inderdaad niet zo nuttig. Dat zou het wel zijn als standaard een drie fase meter wordt geïnstalleerd met naar behoefte 1, 2 of 3 fasen naar de groepenkast. Heb je behoefte aan meer dan de standaard 8kva, je installateur schroeft er om te beginnen één hoofdzekering bij, en met wat eenvoudig installatie werk, klaar is Kees.

Waarom de vraag interesse naar een 2 fase aansluiting? Een echte 2 fase aansluiting zou gewoon 400V zijn en zonder nul daar heb je heel weinig aan en heb je nogal een forse transformator nodig om er weer 230V van te maken. Als je dan toch 2 fasen + nul levert krijg je de derde er gewoon gratis bij. Niemand verplicht je om die te gebruiken.

Voor een woning maakt de aansluiting meestal niet zoveel uit die gebruiken voor het over grote deel enkel maar 230V. Alleen een kookplaat is vaak meer dan de max ca 3700W en dan kan je ook een dubbele 230V groep gebruiken.
Voor een kleine aantal bewoners is nu juist die 3 fase aansluiting echt belangrijk ivm met 3 fase motoren. Ik heb oa een kolomboor, draaibank en Hydraulische pers op 3 fase werken maar toch heb ik geen 3 fase aansluiting ik doe alles met frequentie regelaars.

Terug komend op de 2 fase aansluiting en zijn verbruikers. Dan heb je het eigenlijk gewoon over een enkel 400V aansluiting. En van die verbruikers/ apparaten zijn er maar heel erg weinig. En dan heb je het voornamelijk over lasapparaten. Bij een elektrode lasapparaat word de secundaire wikkeling een soort van kortgesloten en zorg de constructie van de transformator voor een stroom limiterende functie.
Een enkelfase transformator kan je secundair prima kortsluiten. Bij een 3 fase trafo lukt dat niet. Ja je kan 1 wikkeling kortsluiten maar de stroom gebruiken van alle 3 de wikkelingen op zo manier dat het ook door de elektrode gaat dat is onmogelijk. omdat je op wisselspanning last Dus een lastransformator is altijd enkelfase. Voor de grotere vermogen om met bv 300A te gaan lassen dan moet je naar 400V toe. Een mig/mag lasapparaat heeft wel een 3 fase transformator maar daar las je uiteindelijk met gelijkstroom. En met een diodebrug kan je wel de stroom uit de 3 wikkelingen combineren naar 1 uitgang.
Ook een puntlas-machine met transformator is altijd een enkelfase uitvoering maar dan wel 32kva of meer. Die van ons is 400V 63A gezekerd. Moet volgens de fabrikant 80A zijn, maar er was geen 80A groep beschikbaar en op 63A werkt prima, pas 1 keer de zekering eruit in 10 jaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

De TS heeft in en stuk of tien posts ongeveer aangegeven hoe en wat ie zich voorstelt.

Op 21 april 2021 17:22:27 schreef Huug:
(...)
Dat zou het wel zijn als standaard een drie fase meter wordt geïnstalleerd met naar behoefte 1, 2 of 3 fasen naar de groepenkast. Heb je behoefte aan meer dan de standaard 8kva, je installateur schroeft er om te beginnen één hoofdzekering bij, en met wat eenvoudig installatie werk, klaar is Kees.

Een driefasemeter is een duurder ding als een eenfase, misschien met die digitale apparaten niet zo, maar toch. Dat ga je niet cadeau krijgen, je maandelijks aansluitkosten zullen hoger zijn.
eerder:

Op 20 april 2021 22:43:43 schreef Huug:
Er komt een drie fase kabel mijn huis binnen. Normaal is dat er 1 fase de groepskast in gaat. Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in. Maar wat is er op tegen om als ik wat meer vermogen wil dan die ene fase kan leveren de tweede fase door te trekken naar de groepskast ?

Had de hele vraag al in de startpost gestaan, had dit een korter topic geweest.

Maar er is nu weer van alles voorbijgekomen, en dat is ook wat waard.. :) ;)

benleentje

Golden Member

Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in. Maar wat is er op tegen om als ik wat meer vermogen wil dan die ene fase kan leveren de tweede fase door te trekken naar de groepskast ?

Kijk nu komen we inderdaad bij de essentie van de vraag.
Er is niets op tegen maar dat doe je enkel omdat je een apparaat hebt dan de 2de fase nodig heeft. Maar je mag gewoon een 32A zekering plaatsen en enkelfase 32A groep maken in je huis is niet op tegen. Behalve dan dat je niet een standaard stopcontact mag gebruiken omdat die max 16/ 20A zijn. Maar een blauwe 32A CEE-form mag wel.

In principe kan 1 fase enorm veel vermogen leveren kan zelf oplopen tot 1250A. Echter heeft de netbeheerder al een paar keuze voor je gemaakt Enkel fase kan je krijgen tot max 40A en anders is het een 3 fase aansluiten. In Theorie mag en kan je daarvan afwijken maar alle extra kosten zijn dan voor je zelf.
Het 2de punt is de verbruiker die zoveel vermogen nodig heeft die zijn voor de Nederlandse markt vrijwel altijd al afgestemd op de aansluitingen de netwerkbeheerder levert. Je zal dus niet zo snel een enkel of 2 fase toestel vinden die je niet kan aansluiten. De zware verbruikers zijn bijna altijd al voor een 3 fase aansluiten.

Het is dus altijd omgekeerd aan je vraag. Je hebt een apparaat die een bepaalde aansluiting verlangt. Is dat gewoon 230V 9.2kW dan kan dat gewoon met 1 enkel fase en nul en een 40A aansluiting. Zodra er 400V nodig is moet je pas echt naar een 3 fase aansluiting waarbij je de keuze hebt om 2 of 3 fase te gebruiken. En zelfs dat is ook niet helemaal waar want als het alleen om 400V gaat maar bij een laag vermogen kan dat ook uit een transformator.

En waarom dan niet de keuze voor een 2 fase aansluiting waarschijnlijk omdat jij de enige bent :). Dus voor 1 persoon is het vrij zinloos. Gaan miljoenen mensen er om vragen zal het wat anders worden maar ik zie er verder ook geen kosten voordeel in.

Een driefasemeter is een duurder ding als een eenfase, misschien met die digitale apparaten niet zo, maar toch. Dat ga je niet cadeau krijgen, je maandelijks aansluitkosten zullen hoger zijn.

Een 3 fase meter zal best duurder zijn maar je betaald er niets nada en noppes extra voor in je maandelijkse kosten. Een enkel fase 1x35A of 3 fase 3x25A aansluiting zijn exact even duur. Er is wel een eenmalige kostenpost voor de aanvraag en de daadwerkelijke ombouw voor 1 fase naar 3 fase maar die is er ook voor een ombouw van 3 fase naar 1 fase.
En als er geen kosten voordeel is voor een 2 fase aansluiting waarom voor de netbeheerder daar extra moeite voor doen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 22 april 2021 23:23:31 (49%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Een 3 fase meter zal best duurder zijn maar je betaald er niets nada en noppes extra voor in je maandelijkse kosten

Vautje.. 8)7

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 22 april 2021 23:39:04 (55%)