Heel eenvoudig (diy) preheater om dichtgelijmde smartphones met te openen gezocht.

Beste mensen,
Ik was laatst mijn voorraad defecte smartphones eens aan uitsorteren en bekijken. Er zitten diverse bij die dicht gelijmd zijn. Helaas een steeds vaker voorkomend probleem voor de hobbyisten en sleutelaars onder ons die net als ik plezier hebben om te proberen e-waste een nieuw leven te geven.
Nu zijn er verschillende methodes om ze voorzichtig te verwarmen om open te maken zoals een ifixit openener, hete lucht soldeerstation of preheater. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die zelf een eenvoudige preheater voor dit doel hebben gemaakt. Of dat er betaalbare eenvoudige te koop zijn. Op youtube staan diverse filmpjes zoals strijkijzer, mini oven of een 1 pit inductie plaatje. maar er is zoveel informatie te vinden hierover dat ik door bomen bos niet meer zie en graag jullie ervaringen en tips zou willen horen betreft dit onderwerp.
Ik wil het alleen gebruiken om smartphones mee te verwarmen voor open te maken en evt een klein pcb'tje van een ledlamp om een onderdeel te kunnen vervangen (met de soldeerbout dus alleen preheaten om simpler te maken) Dus niet complete printen maken of bga chips reflowen.
Welke oplossingen, tips zouden jullie mij aanraden?
Het is niet iets wat haast heeft, ik zou het graag in de toekomst willen proberen defecte smartphones open te maken. Sommige lijken nog een goed scherm te hebben maar defecte accu bv.
Dus puur voor plezier en leerling en de vermaak, niet om voor andere te herstellen.
Ik zat ook te denken, ik heb meen ik een tijdje geleden een "ontkrultang" (hoe heet zo'n ding eigenlijk om krullen uit haren te halen) gevonden die mechanisch defect was, scharnier gebroken. Mogelijk is hij nog wel werkend. En hier zitten 2 kleine plaatjes in die je haren verwarmen. Ik weet even niet of hij temperatuur instelbaar is. Maar dat lijkt me wel een ideaal formaat om met 2 ervan en evt een metalen plaatje erop een eenvoudige preheater van te maken.
Ik weet echter niet welke temperatuur er gebruikt word om een smartphone te verwarmen.
Maar ik denk ook dat je haren ook niet te warm maakt dus lijkt me mogelijk bruikbaar.
iets zelf maken van zoveel mogelijk material wat ik heb liggen vind ik wel een pluspunt. Ik zal vast iets kunnen bestellen in china betaalbaar maar dat is vast boven de 22 euro met alle mogelijk gedoe van dien. Plus je bent een maker of niet ;)

Verleden week heeft mijn ega haar Samsung tablet S7 laten vallen, die viel van niet te hoog maar wel op een hoek.
Resultaat een gebroken scherm, mijn zoon heeft dat scherm (151 euro) vervangen, gebruik makend van een haardroger.
Op zijn vorig werk gebruikten ze dat ook omdat de hitte veel meer gespreid word.
Ik heb nochtans een nieuwe regelbare el. verfstripper maar daar wou hij niets van weten.
Dus niet teveel verwarmen op kleine plaatsen, daar heb ik ook iets van geleerd.

LDmicro user.

Een kersenpit kussen schijnt wel te werken. Eerst opwarmn in de magnetron.

En je kunt ook zoeken op iopener :)

Verfstripper is veel te heet. Dan verbrandt alles.

[Bericht gewijzigd door deKees op woensdag 21 april 2021 23:08:12 (19%)

Op 21 april 2021 23:07:17 schreef deKees:
En je kunt ook zoeken op iopener :)

Daarmee alleen krijg je die niet open :p
En in veel gevallen zul je ook nog mallen nodig hebben om de gedeukte randen en hoeken weer mooi in vorm te krijgen.

LDmicro user.

Ik heb het alleen van horen zeggen. Geen ervaring ermee.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2021 23:07:17 schreef deKees:
Een kersenpit kussen schijnt wel te werken. Eerst opwarmn in de magnetron.

En je kunt ook zoeken op iopener :)

Verfstripper is veel te heet. Dan verbrandt alles.

Ik heb een verfstripper die vanaf 50 graden te regelen zou zijn. Ik denk dat je daar ergens in de buurt moet zitten. Een haardroger is dus wel veiliger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Je zou die ontkrultang eens kunnen proberen. Meet met een thermometer hoe warm het ding wordt, zou nog wel eens mee kunnen vallen.
Ik heb zelf goede ervaringen met m'n combi oven, die begint bij 50°C en dat is voldoende. Duurt iets langer, maar risico op beschadiging is miniem. Lijm loopt er niet uit, maar is echt zacht genoeg dat je met zeer beschaafde kracht dingen open krijgt.

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Met een fohn gaat het mi prima. Te lang/heet verwarmen molt het touchscreen als eerste. Wil je het mooi doen dan doe je meerdere spotmetingen met een contactloze temperatuurmeter. Eerst een beetje oefenen op een ouwe phone is ook wel handig. Filmpjes te over op Jijbuis.

maartenbakker

Golden Member

Let op dat een heteluchtoven best wel statische ontladingen kan geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het (verwarmde) printvlak van een 3d printer is mooi regelbaar, werkte voor mij ok om de accu uit de samsung te krijgen...

En het nieuwe scherm weer vastmaken, gaat dat goed / gemakkelijk / netjes?

fred101

Golden Member

Op 21 april 2021 23:47:48 schreef Hensz:

Ik heb zelf goede ervaringen met m'n combi oven, die begint bij 50°C en dat is voldoende. Duurt iets langer, maar risico op beschadiging is miniem.

Ik gebruik voor het drogen van printplaten de combi oven in de keuken (op 50 graden) dan moet lijm zacht maken ook kunnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 april 2021 09:39:44 schreef Roland11:
En het nieuwe scherm weer vastmaken, gaat dat goed / gemakkelijk / netjes?

Het moeilijkste van alles is het verwijderen van het gebroken scherm, dat moet je toch al eens gedaan hebben vooraleer een duur toestel onder handen te nemen en hopen dat je niet teveel randschade gemaakt hebt aan de boorden.

Die gebroken screens geven ook veel splinters als er zich een ster gevormd heeft, netjes werken is een vereiste want je kunt dat nieuwe glas er moeilijk weer uithalen eenmaal het op de afdichting ligt, dat kleeft als de hel.

Ook de randen weer in vorm drukken bij vervorming anders past het scherm er niet meer in, daarvoor kun je een set mallen kopen dat voor alle toestellen werkbaar is.

Bij die screens kun je ook een voorgevormde afdichtingsrubber kopen maar wij hebben die zelf geknipt van speciaal voor dit soort werkjes van rollen dubbelzijdige kleefrubber zo'n ~2mm breedte en die zijn in alle breedten te krijgen, waar weet ik niet, dat zou ik moeten vragen.

Daarna de randen nog eens lichtje opwarmen en er een boek opleggen (15min)

LDmicro user.

Ik heb laatst een kersenpit kussen gevoenden dus dat ga ik proberen. Ik heb ook een oude verwarmde haarborstel gevonden waarvan de fohn nog werkt. Deze heeft een dunne nozel dus dat kan ook praktisch wezen.
Ik heb geen verfstripper en die lijkt me ook wel erg warm als die niet goed regelbaar is.
Ik heb bij mijn nieuwe dmm ook een temp probe zitten dus die kan ik mooi eens testen op zo'n ontkrultang.
Maar welke temperaturen gebruiken jullie om lijm van gsm los te maken? Of is dat gewoon een beetje proberen en op lage temp beginnen? Ik ben liever van rustig aan proberen, zonder haast.
Ik heb diverse smartphones met defect scherm om te gebruiken om het te proberen. Het is ook gewoon voor mij zelf. las het een duur toestel zou zijn zou ik het niet snel zelf durven denk ik.
@mgp bedankt voor je advies. heb je een vb van die mallen waarover je spreekt? een linkje bv? Ik kan me even niet precies voorstellen hoe zo iets eruit ziet.

Hensz

Golden Member

Ik denk dat je al snel in de buurt van de 50°C zit. Daaronder kom je te dicht bij de temperatuur van je lichaam en/of de temperatuur van de buitenlucht. De meeste fabrikanten willen niet dat dan al de lijm zacht wordt. Maar het zou me niets verwonderen als er lijmen zijn die warmer gemaakt moeten worden.

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Telefoontjes protesteren als ze te warm worden in dit geval kwam dat door de overvloedige zonneschijn.
Maar dan moet het apparaat wel aan staan.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 22 april 2021 23:23:55 (14%)

Een ontwikkelbadverwarmer is heel praktisch om zulke dingen voor te verwarmen. Voor wie dat niet kent, is uit de tijd van de doka en bestaat uit een plaat met heel goede verspreide verwarming erin en een nauwkeurige thermostaat. Toen er nog rommelmarkten waren nam je die dingen mee voor enkele €.

joopv

Golden Member

Ik heb een fiks aantal iphone6 toestellen gered van de schredder, waarvan enkele gelockt zijn en dus alleen nog maar als componentendonor kunnen dienen. De meesten hebben een accu met erg lage capaciteit, of scherm schade.

Het is mij nog niet gelukt om een accu onbeschadigd uit een toestel te halen, ook met verwarmen niet. De accu zit met dubbelzijdige tape vastgeplakt op de achterkant. Met verwarmen en zeer voorzichtig aan de tape trekken zou het te doen moeten zijn maar tot op heden nog geen succes :(

Ik heb een setje telefoon-reparatie gereedschappen laten komen. Binnenkort maar weer eens tijd voor vrijmaken.

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat je weet dat de bedoeling is dat je de tape er plat tussenuit trekt? Heb ik zelf nog niet hoeven proberen, dus kan best dat dat in de praktijk ook tegenvalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 april 2021 20:59:40 schreef brains:
.... heb je een vb van die mallen waarover je spreekt? een linkje bv? Ik kan me even niet precies voorstellen hoe zo iets eruit ziet.

Ik zal eens navraag doen hoe ze dat setje benoemen, ik vind het ook niet terug.
Maar ik vermoed dat het meer voor professionelen is, het zag er niet goedkoop uit.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 23 april 2021 07:55:04 (12%)

LDmicro user.

Ondertussen al antwoord gekregen en ze noemen dat:

iphone bezel / corner repair set

Als er geen blutsen en builen in het kader zijn heb je dat niet nodig.

LDmicro user.

Op 22 april 2021 22:58:02 schreef Hensz:
Maar het zou me niets verwonderen als er lijmen zijn die warmer gemaakt moeten worden.

Wij werkten met meetapparatuur in een sigaarvormige keramische behuizing die verlijmt wordt. Bij reparatie of het uitlezen van het interne geheugen, gebruikten we een soldeertang voor 22mm koperbuizen op de lijm-overlapping om de lijm te breken. Heb me wel 20 keer aan dat kreng verbrand...

Maar goed da's iets heter dan wat brains zoekt...

Sorry dat ik nog niet meer geantwoord heb. Druk, druk, druk en genoeg prikkels de laatste tijd. Nu heb ik ook diverse nos onderdelen gekregen en daar zaten ook diverse warmhoudplaatjes van koffiezets bij zoals in de foto. Zouden die misschien bruikbaar kunnen wezen voor een preheater van te maken? Geen idee tot welke temperatuur ze gaan.

Meestal zitten die net boven het kookpunt van water. Als er een paar druppels koffie op vallen, kookt dat vrij vlug weg.
Je zou er een stalen plaatje op kunnen leggen, met een temperatuursensor er in, en dan zelf een regeling bouwen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 april 2021 23:34:11 schreef kris van damme:
Een ontwikkelbadverwarmer is heel praktisch om zulke dingen voor te verwarmen. Voor wie dat niet kent, is uit de tijd van de doka en bestaat uit een plaat met heel goede verspreide verwarming erin en een nauwkeurige thermostaat. Toen er nog rommelmarkten waren nam je die dingen mee voor enkele €.

Ow die gebruik ik al jaren , mooi zacht rubber matje , gaat bij mij tot 90 graden celcius

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer