Gebruik van rijgklemmen

benleentje

Golden Member

Ik ben een kastje aan het samenstellen voor mijn hydraulische lift, compressor, deurbel en nog meer.
Meestal gebruik ik rijgklemmen om daar direct de in en uitgaande kabels op af te monteren. Maar het kastje 38 x 38 x 22 cm is erg vol :). IK wil er nu ook een PLC in gaan zetten dat past prima maar niet met ook nog de rijgklemmen die al 1/3 van de beschikbare ruimte innemen. Veel kabels gaan dan eigenlijk direct naar de PLC. Het lijkt me ook niet dat het perse moet om rijgklemmen te gebruiken maar het is meer heel erg makkelijk als je kabels moet aansluiten en wisselen ivm met een defect in de kabel.
Die is ook thuis en privé dus een beschadigde kabel zal minder snel geburen als op mijn werk waar we met staalplaten werken.

De ingaande 230V komt wel op rijgklemmen die kan ik 2x 6 aan elkaar verbinden en de compressor en Hydrauliek pomp ook want die gaan via een apart relais dat is toch ook veel te zwaar voor de ingebouwde relais van de PLC.

Kloppen mijn aannames een beetje?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het probleem van direct aansluiten op de componenten in de kast is dat de bedrading van + en - signalen (of F/N) vrij snel een "zooitje" wordt omdat je meerdere draden onder een klem moet gaan zetten. Soms lukt het zelfs niet.

Is er echt geen mogelijkheid om een groter kastje te gebruiken?

Of anders misschien de achterzijde van de deur te gebruiken om dingen op te monteren? Wel de bedrading zo maken dat de netjes mee "scharniert" bij het openen. (Heb ik zelf ook wel eens gedaan omdat er iets bij moest in een kastje wat niet meer lukte)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Veerklemmen nemen maar de helft van de ruimte van schroefklemmen in.

benleentje

Golden Member

Is er echt geen mogelijkheid om een groter kastje te gebruiken?

Ik heb dit kast je al 2 jaar geleden gekocht al wartel er al in geboord en ook al gaten voor de schakelaars en een display in de deur gemaakt. Voor een grotere kast moet ik de wand ook weer aanpassen. Ik heb onder de kast een Dikke PVC buis die wand ingaat naar de ruimte waar de compressor en de hydrauliek staat. Dus ja het kan wel als het moet maar het is nu enkel de rijgklemmen die het me moeilijk maken. Terwijl als ik een PLC ga gebruiken er veel kabels direct er naar toe gaan en de meeste rijgklemmen kunnen vervallen

vrij snel een "zooitje" wordt omdat je meerdere draden onder een klem moet gaan zetten. Soms lukt het zelfs niet.

Ja dat is wel een goed punt van je had ik nog niet aan gedacht. IK ga toch eerst nog een tekening maken in Splan dan kan ik daar er over nadenken.

Veerklemmen nemen maar de helft van de ruimte van schroefklemmen in.

Niet de veerklemmen die ik heb gezien. Maar zo heel veel heb ik er ook niet gezien :). Heb je daar een voorbeeld van. Je hebt natuurlijk ook zelfs 3 laags rijgklemmen maar het is ook voor prive en wil het qua kosten niet overdrijven. Dan maar iets moeilijker zonder rijgklemmen want ik het veel tijd maar minder geld :).

Maar ik wil ook niet zoals henri62 al aangaf er een zooitje van maken met te veel draden onder een klem. En zeker niet met de draden die veel stroom voeren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 22 april 2021 23:45:27 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 april 2021 23:16:29 schreef GJ_:
Veerklemmen nemen maar de helft van de ruimte van schroefklemmen in.

Dat moet je me eens uitleggen? Maakt toch niks uit zou ik zeggen. Ik heb eerder het idee dat veerklemmen juist hoger zijn (breedte is identiek).

Wat wel veel scheelt (in de breedte) is multi-deks klemmen gebruiken, die zijn er minimaal tot 3 deks. Voor 3-draads aansluitingen ideaal. Maar ook die klemmen zijn hoger (en dieper maar dat is voor je geen issue denk ik tenzij je de deur volbouwt).

Volgens mijn heb ik nog wel ergens een zwik 3-deks veerklemmen liggen. Ik heb een hekel aan die dingen. Hoeveel heb je er nodig? (Ik wil er graag afscheid van nemen)

-edit-
Nog een optie is klemmen op een TS15 rail, Phoenix heeft die onder andere, MBK serie geloof ik.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Op 22 april 2021 23:16:29 schreef GJ_:
Veerklemmen nemen maar de helft van de ruimte van schroefklemmen in.

Wat wel scheelt bij die klemmen is dat je de draad er van bovenaf insteekt dat scheelt inderdaad boven en onder de rijgklem wel ruimte en dat is nu precies de ruimte die ik niet heb. Als ik de PLC plaats dan heb ik minder dan 1 cm over de voor de draden die er recht uit komen.
Schroefklemmen is in mijn kast ook een drama en een reden dat ik ze liever niet gebruik je komt er erg moeilijk bij.

Maar oor de rest is de fysieke ruimte die de 2 soorten klemmen innemen voor de rest precies hetzelfde. Je hebt ook mini rijgklemmen met schroeven

Volgens mijn heb ik nol wel ergens een zwik 3-deks veerklemmen liggen. Ik heb een hekel aan die dingen.

K heb wel interesse.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Als je regelmatig kabels moet vervangen... Is er toch wat mis met de manier waarop de kabels lopen.
Ik kan me bij een kraanarm ofzo waar iets continu buigt nog wel wat bij voorstellen, maar als de boel gewoon stationair hangt, ligt of staat... Dan zou dat niet nodig moeten zijn.

Verder is met of zonder rijgklemmen de 'zooi' niet groter of kleiner. Het enige verschil is een duidelijke scheiding tussen 'kastje / schakeling' en de buitenwereld. Uiteindelijk moet elke veter nog steeds naar hetzelfde plekje toe. Onoverzichtelijker? Wellicht. Dat hangt met name van het schema wat er van is af.

Blijft het 'meerdere aders onder 1 klem' verhaal over. Dat zal met name afhangen van hoe vaak dat voor komt, hoe het opgelost wordt en hoe vaak dat los moet (waarbij de laatste dus 'nooit' zou moeten zijn).

Wellicht kun je er tussenin gaan zitten: al je PLC inputs rechtstreeks op de PLC en een paar rijgklemmen voor de 'common' bijvoorbeeld. Afgaand van een magneetschakelaar is natuurlijk wel charmant via een klemmenstrook, maar die 3 veters rechtstreeks op de magneetschakelaar is lang niet altijd onoverzichtelijker. Blijft een klemmetje voor de aarde over.

Wel jammer dat je destijds een te klein kastje voorzien hebt. Je weet het toch? Kies de kast zo groot mogelijk. Heus, het komt vol :) .

Wat voor PLC-kaarten heb je? Sommige zijn bedoeld om de sensoren/actuatoren direct op aan te sluiten (remote I/O toepassing) en andere... niet.

Bijvoorbeeld een CPU 1512SP van Siemens met wat ET200SP kaartjes gaat prima zonder klemmen. Kaartjes/ voetjes zodanig kiezen dat je alle nodige plussen en minnen beschikbaar hebt op de PLC. De ILC1xx van Phoenix Contact is een compacte CPU die zelf al wat I/O, plussen en minnen aan boord heeft.

Als je ook nog met bedrading omhoog moet naar interne kastcomponenten, dan kun je de rail evt. verhoogd opstellen, zodat je met de draden onder de rail door in de draadgoot boven de PLC kan komen. Zo kun je de interne bedrading mooi gescheiden houden van de externe kabeladers.

De ET200M kaarten van Siemens zijn daarentegen bijvoorbeeld zeker niet bedoeld om de veldcomponenten direct op aan te sluiten.

@Hierboven

Wel jammer dat je destijds een te klein kastje voorzien hebt. Je weet het toch? Kies de kast zo groot mogelijk. Heus, het komt vol :) .

Het zijn altijd die machinebouwers: "Oja, en daar hebben we in het frame de ruimte voor jullie kast gehouden". Die dus niet zelden te klein is... :) Maar TS is in dit geval zijn eigen klant zie ik :)

je hebt toch ook veerklemmen met 4 ingangen? of 2x2 aansluitingen voor 1 module, dan kun je meer draad kwijt op die 0,5cm.

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/733435_LB_00_FB/image.jpg

bijv de PTTB van phoenix..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 april 2021 07:11:01 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

je zou de klemmen ook op een verhoogde rail kunnen plaatsen,op steuntjes,zodat de plc kabels er onderdoor lopen.edit: zei nog amateur ook al.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 23 april 2021 07:30:35 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 april 2021 07:09:55 schreef testman:
je hebt toch ook veerklemmen met 4 ingangen? of 2x2 aansluitingen voor 1 module, dan kun je meer draad kwijt op die 0,5cm.

[afbeelding]

bijv de PTTB van phoenix..

Voor ingangen heb je doorgaans een plus, min en sensorsignaal nodig:
https://www.phoenixcontact.com/online/portal/pi/?uri=pxc-oc-itemdetail…

Die zijn 3,5mm breed. Daar kan tot 1,5mm2 enkel, of 0,75mm2 twin in. Dat laatste lukt alleen met ongeisoleerde aderhuls.

Voor uitgangen is doorgaans enkel een signaal en min nodig. In dat geval volstaat bovengenoemde klem van @Testman prima. Steekbrug in de onderste rij voor de min. En de bovenste rij voor de uitgangen.

GJ_

Moderator

Op 23 april 2021 00:53:10 schreef benleentje:
[...]Wat wel scheelt bij die klemmen is dat je de draad er van bovenaf insteekt dat scheelt inderdaad boven en onder de rijgklem wel ruimte...

Precies dat bedoelde ik. Gisteravond zat ik op m'n telefoon en dat is niet ideaal om een heel verhaal te posten natuurlijk.

een te kleine kast is altijd fout, vanaf het begin af aan. Er zijn natuurlijk kleinere klemmen, voor TS15 rail, maar in een kast s dat lelijk.
Je kunt ook connectoren gebruiken maar dat is duur.

Heb je ruimte voor een grotere kast? Zo ja: niet over nadenken. Ik heb eventueel nog een mooie staan van 500x500x210. Die is alleen een beetje lastig te bewerken want die is van RVS. Mag je zo hebben: die is 10 jaar geleden verkeerd besteld.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Welke PLC heb je?
Een Phoenix ILC etc en de WAGO zijn bv uitermate geschikt om de sensors etc rechtstreeks op de PLC aan te sluiten.

Voor de rest heb ik wel mijn bedenkingen.
Je moet nog beginnen en het is nu al. te klein.
Ik ken het helaas.........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@testman: Die klemmen zijn een stuk handiger. Daar zit een nokje in wat je indrukt om de veer te "lossen". Beter als de weidmuller's waar je een "breekijzer" in moet stoppen en zitten klooien om het contact open te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Op 23 april 2021 06:17:44 schreef EricP:
Als je regelmatig kabels moet vervangen... Is er toch wat mis met de manier waarop de kabels lopen.

Het ligt niet aan de route van de kabels maar aan de situatie. Bij ons in de werkplaats staan ca 50 machines met een voetpedaal en dat in een plaatwerkerij. Sommige zetten gewoon doodleuk eeb plaat RVS bovenop de kabels. Ik heb nu betere kabels gemoneerd met stugge iet wat snijbestendige buitenkant ik kan nu even niet meer op die naam van die kabel komen, meestal is die geel.

maar als de boel gewoon stationair hangt, ligt of staat... Dan zou dat niet nodig moeten zijn.

Maar een klein deel van de machine is staionair de rest allemaal mobiel en sommige zelfs op wielen. De machines worden regelmatig verplaats naar behoefte en soms weken lang geparkeerd. De kabels worden daar niet bet van maar dat is nu eenmaal hoe men ermee werkt. Maar met die gele kabel is veel beter die gaan bijna niet kapot.

Verder is met of zonder rijgklemmen de 'zooi' niet groter of kleiner.

Natuurlijk is het met rijgklemmen groter 1 rijgklem neemt gewoon ruimte in tegenover een kabel direct af monteren op het relais oid. 13 rijgklemmen nemen bij mij al 8 cm din-rail in beslag.

Wellicht kun je er tussenin gaan zitten: al je PLC inputs rechtstreeks op de PLC en een paar rijgklemmen voor de 'common' bijvoorbeeld.

Kan jij gedachte lezen :).

Op 23 april 2021 06:35:55 schreef (nog) amateur:
Wat voor PLC-kaarten heb je? Sommige zijn bedoeld om de sensoren/actuatoren direct op aan te sluiten (remote I/O toepassing) en andere... niet.

Waarschijnlijk die uit de advertentie hier op deze site de siemens S5-95. Ik dacht eerder aan een arduino maar dit is veel beter.

Heb je ruimte voor een grotere kast? Zo ja: niet over nadenken. Ik heb eventueel nog een mooie staan van 500x500x210.

Voor deze kast heb ik geen ruimte meer. De wand is maar 40 cm breed, in de hoogte is het geen probleem. Toch wil je kast graag van je overnemen voor aan de andere kant van mijn woning..

Op 23 april 2021 08:05:56 schreef Toeternietoe:
Voor de rest heb ik wel mijn bedenkingen.
Je moet nog beginnen en het is nu al. te klein.
Ik ken het helaas.........

Nogmaals de kast is nog niet te klein maar de rijgklemmen die ik er nu in heb zitten nemen 1/3 van de Din-rail ruimte in beslag en zonder rijgklemen heb ik genoeg ruimte. De PLC heeft zelf al 16 relais uitgangen en dat scheelt ook al heel veel ruimte. IK heb op dit moment naast de PLC nog maar 3 relais nodig i.p.v. 7. Ook met de rijgklemmen zou ik voor nu nog genoeg ruimte in de kast hebben, maar ik wil nog ruimte overhouden voor toekomstige projecten, en bovendien kan er ook nog een extra kast onder gezet worden en deze bv verbinden met een dikke PVC buis. Maar dan komt de kast erg onhandig laag te hangen. Bij de kast horen ook nog 2 Frequentie regelaar maar die plaats ik al onder de kast ivm met warmte van de FO's. Deze zijn puur omdat ik geen 3 fase aansluiting heb.

Ja testman dat zijn mooie klemmen maar zal wel weer niet goedkoop zijn.

Wellicht heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat me meer om de Voor en nadelen van de rijgklemmen. Dus wanneer is het echt toegevoegde waarde i.p.v. kast vulling en onnodige geld uitgave voor de hobbyist.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

rijgklemmetjes voor ts15 rail nemen of kant en klare kleine blokjes, eventueel met doorverbinder stripjes.

https://nl.rs-online.com/web/p/din-rail-terminal-blocks/2975962/

https://media.elektrobode.nl/images/product/wago-2-dr-klemmenstrook-flens-12-polig-260-112.jpg?v=61026

Bouw er een kast tegenaan waar je de rijgklemmen in onderbrengt. Flinke opening in de gemeenschappelijke wand om de bedrading door te voeren.

Henk H.

Golden Member

Op 23 april 2021 12:32:24 schreef benleentje:
[...]Ik heb nu betere kabels gemoneerd met stugge iet wat snijbestendige buitenkant ik kan nu even niet meer op die naam van die kabel komen, meestal is die geel.

Wellicht een beetje off-topic, maar wij gebruiken wel Jobarco PUR kabels. Daar zijn verschillende types van, meeste/zo niet alle olie en UV bestendig.

Echt heel snijbestendig (als in: Mantel is zelfs met een scherp mes bijna niet in te snijden/strippen) en toch flexibel. Misschien een tip als er nog kabel vervangen moet worden.

GJ_

Moderator

Ik ga er van uit dat benleentje QWPK bedoeld en die is ook behoorlijk soepel.

benleentje

Golden Member

Precies die was het QWPK ik wist enkel nog dat het met een Q begon. Ivm met draadbreuk heb ik ook geleerd dat 0,75mm2 niet werkt die ader breken veel sneller dan een 1,5mm2. Een Boormachine met 0,75 daarvan is bij ons de draad al binnen een jaar defect bij 1mm2 al veel langer en met 1,5mm2 vrijwel nooit.
Het enige nadeel is dat je bij elektrisch gereedschap de 1,5mm2 er echt niet altijd in gemonteerd krijgt en dan word het toch maar een 1mm2.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 23 april 2021 16:18:34 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 22 april 2021 23:11:14 schreef henri62:
Het probleem van direct aansluiten op de componenten in de kast is dat de bedrading van + en - signalen (of F/N) vrij snel een "zooitje" wordt omdat je meerdere draden onder een klem moet gaan zetten.

Meerdere draden onder een klem wil je eigenlijk niet, daar heb je brugjes en kammen voor.

Op 23 april 2021 07:09:55 schreef testman:
je hebt toch ook veerklemmen met 4 ingangen?

Brrr, etageklemmen zijn vies, ZEKER als het schroefklemmen zijn *huivert*

GJ_

Moderator

Op 23 april 2021 16:34:38 schreef Sine:
Brrr, etageklemmen zijn vies, ZEKER als het schroefklemmen zijn *huivert*

Helemaal niet. Bij ruimtegebrek kunnen ze reuzehandig zijn, maar inderdaad wel schroefloze aub. En met leesbare nummering.
En de sensor/actorklemmen van Phoenix zijn erg fijn (STIO). Gebruik ik graag en veel.
Maar ik denk niet dat testman dat bedoelde. Die doelde meer op de meervoudige veerklemmen. Precies waar benleentje geen ruimte voor heeft dus :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 23 april 2021 17:10:38 (16%)

Op 23 april 2021 16:34:38 schreef Sine:
[...]

Meerdere draden onder een klem wil je eigenlijk niet, daar heb je brugjes en
[bijlage]

[...]

Brrr, etageklemmen zijn vies, ZEKER als het schroefklemmen zijn *huivert*

dit zijn ook geen etageklemmen, van die ouwe meuk schroefklemmen. die kom je het vaakste in uitgefikte toestand tegen, niet gek ook, die halen de 50 jaar wel soms..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

IK ga een klein aantal van onderstaande bestellen. Daar kunnen totaal 4 draden in en zal ik niet meer dan 2 draden onder een klem hebben. En dan wel 2 draden samen in 1 adereindehuls.
De prijs valt me niet tegen of kan dat nog beter?
https://www.conrad.nl/p/phoenix-contact-pt-25-quattro-bu-3209581-doorg…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Als je veel moet heraansluiten eens zoeken op Harting connectoren?

Die kan je op de buitenkant van de kast zetten.