brommerverlichting brandt door

Ik heb een Peugeot 103 VS opgeknapt, maar heb problemen met de verlichting. Deze brandt zowel voor als achter steeds door. naar mijn weten is de brommer helemaal standaard en dus niet opgevoerd.
In de brommer zat: voorlicht 6V 6W
achterlicht 6V 4W

beide lastige lampjes om aan te komen, maar heb voorin een 6V 7,5W lampje gedaan, en achter een 12V 2W lampje.

toch zijn ze weer kapot gegaan na enige tijd op topsnelheid te hebben gereden. mijn inziens moet dit toch niet kunnen aangezien er voor een zwaarder wattage in zit en achter een zwaarder voltage.

Hoe los ik dit op? voor en achter nóg hogere voltage lampjes er in zetten? of zal ik dan naar verwachting heel weinig licht opbrengst hebben?

Dan nog een vraag over de principes van electro. als ik een 6V lampje met een lager wattage dan standaard er in zet. brand deze dan sneller door? of geeft deze enkel minder licht af?

las ook iets over zener diodes? kan ik hier iets mee doen?

Shiptronic

Overleden

Je ben juist achteruit gegaan met de 12V 2W, het vermogen is al minder, 2 vs 4, maar dat is voor 12V, bij 6 V zal het vermogen een stuk lager zijn, zet voor een 6V 10W en achter iets van 5W, meer licht en zal langer mee gaan.

Je bent in vermogen achteruit gegaan , je wil de spoel juist meer belasten zodat de spanning niet te hoog opslingert.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 22 april 2021 22:56:35 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 april 2021 22:46:34 schreef Peugeot103vs:

Dan nog een vraag over de principes van electro. als ik een 6V lampje met een lager wattage dan standaard er in zet. brand deze dan sneller door? of geeft deze enkel minder licht af?

ze branden dan sneller door. alternator krijgt niet de volle belasting en spanning stijgt waardoor de lampjes er nog sneller aangaan.

Het zou wel eens aan de kwaliteit van de lampjes kunnen liggen. zolas je al schreef, lastig aan te komen en rommel is er genoeg..

Bij mijn XT (ook 6 volt) was dit ook een probleem, geen originele lampen meer en de vervangers gingen maar kort mee. Met een serieweerstand de spanning op de lampjes iets verlaagd en dat gaat sindsdien prima.

GJ_

Moderator

Ook even de klemmetjes en de massa controleren. Een knipperende massa is een garantie voor veel stukke lampjes.

Zou een 6V "dikke bidirectionele TVS" misschien een idee zijn? Het zal wel heet worden, maar dat wordt alles aan dat ding als je zo nu en dan een langer stuk topsnelheid rijdt....

Ik zeg "6V" omdat die pas bij 7.5V actief wordt. Misschien wil je hem NOG iets lager hebben.

Omdat TVS bedoeld is voor transient en niet "30 minuten topsnelheid door de polder gouda-utrecht" kan het zijn dat je die TVS dan zelf moet maken.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 23 april 2021 08:26:44 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
dijkmane

Golden Member

kunnen ook kapot gaan door de trillingen.
ik soldeerde er altijd draadjes aan en liet het lampje bungelen

of een dikke diode na je lichtspoel, branden ze op een halve sinus

In no Sense, Nonsense

Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst eens lampjes met hogere wattages proberen. Dit lijkt mij het makkelijkst.

Hoort daar niet een duplo 18/18 watt koplamp in te zitten, dim en groot licht?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Op 23 april 2021 11:00:12 schreef Peugeot103vs:
Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst eens lampjes met hoger wattages vermogen proberen. Dit lijkt mij het makkelijkst.

:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kunt ook proberen met 12Volt lampjes.
Blijkbaar geeft de dynamo teveel spanning.

@Shiptronic.. Amperage, wattage, voltage.. behalve Ohmmage, in BE kan het allemaal :-)

maartenbakker

Golden Member

Hommage kan dan weer wel ;-)

Wattage is opzich niet fout zolang je het vermogen in watts uitdrukt. Een wattage dat in paardekrachten luidt of in electronvolts klinkt een beetje vreemd.

Als je 12V lampjes probeert, dan wel van hoger vermogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 april 2021 19:28:10 schreef deKees:
Je kunt ook proberen met 12Volt lampjes.
Blijkbaar geeft de dynamo teveel spanning.

Een lichtspoel heeft stroombroneigenschappen, dus je voor- en achterlicht samen moet voldoende stroom kunnen opnemen. De spanning waarop de lampjes werken is van minder belang. Gaat een lampje stuk, dan brandt de ander op overspanning en sneuvelt dan kort daarna.

Op 22 april 2021 22:46:34 schreef Peugeot103vs:
beide lastige lampjes om aan te komen, maar heb voorin een 6V 7,5W lampje gedaan, en achter een 12V 2W lampje.

Volgens de gebruiksaanwijzing van de Peugeot 103 https://handleidingkwijt.com/peugeot-103-brommer/ is het voorlicht 6V 18W of 20W en het achterlicht 6V 5W. Je lampjes zijn dus te licht.

Waarom niet een spanningsregelaar ertussen, van een Peugeot xp6 bijvoorbeeld, deze heeft geen gelijkrichter en knipperlicht relais geïntrigeerd.

Zelfde probleem hier: ik heb een peugeot 103 en tijdens een lange rit zijn voor en achterlicht doorgebrand. Na lang zoeken toch weer aan de "originele" lampjes geraakt . Maar eenmaal ze terug geplaatst branden ze nog steeds niet ??? Kan er nog iets anders doorgebrand zijn??

Arco

Special Member

De lichtspoel zelf doorgebrand? (oude lampjes zijn dan waarschijnlijk nog heel)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 4 augustus 2021 22:21:02 (61%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zou kunnen beginnen met de spanning te meten. Hoe hoog is die als het licht uit is, en hoe hoog als het licht aan is. En wat is de invloed van het motortoerental op de spanning.?

intussen nieuwe spanningsregelaar gekocht en geïnstalleerd. Alles werkt terug naar behoren . :)
Vraag blijft wel : hoe kan die spanningsregelaar kapot raken gewoon na 1 lange rit ?
(klein detail : de oude fiches waren in 2 verschillende maten ; en de nieuwe regelaar had 4 (dikkere) normale aansluitingen... :S heb daar een beetje vijlwerk aangehad)
maar alles brandt !! thx boyz