Vreemde sinus

Ik ben een 40 M SSB transceiver aan het bouwen; een schema uit RAZZIES van 20201201. Ik heb de carrier oscillator gebouwd, maar ik vind de sinus vreemd. Hierbij het schema en een foto van de sinus op de scoop. De frequentie klopt! Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je oscillator staat gewoon 'nogal hard' te oscilleren. Dus niet 'net aan', maar met een heel grote rondgaande versterking bij de start. Dan kan de sinus niet anders dan vervormd raken.
Heel erg is dat vermoedelijk niet. Verderop komt toch een mengtrap; daarin zou je ook weer vervorming krijgen. Filtering in de rest van het ontwerp lost dat wel op, als het goed is.

Voor de wetenschap, en omdat het leuk is, kun je eens experimenteren met de waarde van C2, de 'onderste' 100 pF in de oscillator.
Maak je die groter, dan gaat het oscilleren wat minder gewelddadig. Maak je hem echter ál te groot, dan zal de oscillator niet altijd vlot starten.
Zet gewoon eens een C'tje er parallel overheen, terwijl je op de scoop kijkt; dat is heel leerzaam.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja,je krijgt uit zo een sinusocillator alleen een sinus als de rondgaande versterking één is,maar dan start die niet meer.
Dus, rondgaande versterking wordt groter dan één gekozen, en dan gaat, na enige cycle van toenemende amplitude, de transistor uiteindelijk limiteren. Dat doet hij hier keurig, door vooral de onderste top weg te snijden. de schakeling werkt dus naar behoren en vooropgesteld.

Grappig, een kleurdraaggolfkristal.

Ik heb met twee condensators parallel geprobeerd; 100 pF en 220 pF maar het maakte niets uit.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

maak van R3 en trimmer van 4,7 kOhm en stel die in zodanig dat de oscillator net niet afslaat.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Als eerste meet je de kwaliteit op de emittor van T1.
Hoe zit het signaal er daar uit?

Is het dan ook nog vervormd, dan kan je R2 verhogen in waarde om de eerste transistor minder hard te laten werken zodat je een mooie sinus krijgt.

Als jet daar nu mooi is, dan kan je de scoopprobe op de collector van T2 zetten.
Is daar het signaal nu weer vervormd, haal dan eerst eens C6 weg, die zorgt veer veel versterking van T2.

Laat maar weten hoe het gaat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

T2 werkt inderdaad min of meer als clipper. In de sim krijg ik dezelfde golfvorm, beetje afhankelijk van de belasting. Zo te zien heb je onbelast gemeten.
Maar al die wijzigingen zijn voor de werking van de transceiver niet nodig. Alleen voor onderwijsdoeleinden. :)
Voor de uiteindelijke schakeling zou ik het netjes zo laten als nu in het schema staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Frederick. Welk SIM programma gebruik jij hiervoor? Is dat shareware? Zo niet is het prijzig?
Hans

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het woord 'sim' in mijn post is een link naar de site van de maker, Simetrix.
Het is geen goedkope sim, maar er is een gratis demo waarin je heel veel kunt doen. Ook deze oscillator bijvoorbeeld.
Veel andere CO'ers gebruiken trouwens LT-Spice; die is ook goed en helemaal gratis. Maar ik ben van oudsher zo'n beetje 'getrouwd' met Simetrix.

e: Voor het kristal in het schema heb ik maar wat (aannemelijke) waarden aangenomen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 23 april 2021 00:15:30 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Patrick de Zeester

Golden Member

Een andere gratis simulator is deze: https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html

Deze simulator is ook in offline vorm beschikbaar: https://www.falstad.com/circuit/offline/

Microcap (http://www.spectrum-soft.com/download/download.shtm) is tegenwoordig ook gratis beschikbaar omdat het bedrijf er achter (Spectrum software) er mee gestopt is.

rob007

Yarr, Matey!

Wat een leuk speelgoed zeg!
Ik heb er ff een smoorspoeltje bij gezet:
https://tinyurl.com/yz4fugpw

Ik had een smoorspoel tussen de weerstand van 1K en de min gezet dan is die slinger mooier!
(evenwijdig zonder die rare knik)

VrGr Rob

https://tinyurl.com/yz4fugpw

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Patrick de Zeester

Golden Member

Via het menu: File -> Export As Link... kan je een link maken naar jouw schakeling.

rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Patrick!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
echtepino

Golden Member

Op 23 april 2021 14:46:15 schreef rob007:

https://tinyurl.com/yz4fugpw

Als ik de simulatie stop en weer reset, dan doet ie het bij mij niet meer.
En bij jou?

Word lid van de Benelux DX Club
Patrick de Zeester

Golden Member

Een spoel van 1H lijkt mij wat fors. Als ik deze spoel vervang door eentje van 1µH dan gaat de schakeling uiteindelijk wel oscilleren na een reset.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 april 2021 15:11:24 schreef echtepino:
Als ik de simulatie stop en weer reset, dan doet ie het bij mij niet meer. En bij jou?

Geduld...! Het duurt 'wel' zo'n 40 µs voordat hij weer een beetje begint te sinussen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Patrick de Zeester,

Waarom zit daar een spoel van 1H :?

@TS ik denk dat het wel werkt maar niet van harte een BC548 is toch wel een uitdaging :D
Het plaatje is wel helder en niets mis mee @Frederick E. Terman laat dit ook ook in de simulatie zien !

Je oscillator loopt vast aan de onderkant daar kan je in jou schakelschema niets aan doen oscillator staat dicht bij klasse C ik zal kijken of ik met de gekozen transistor in klasse A kan komen dan heb je wel een sinus er uit of dat nodig is gezien de eerder geplaatste opmerking weet ik niet waar is het voor ?

Overigens is het niet altijd juist om te veronderstellen dat een sinus uit de praktijk ook lijd tot de laagste harmonische vervorming.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Waarom zit daar een spoel van 1H :?

Dat komt door mij Henk!
Het was niet de bedoeling 1H maar 1…10uH ik heb dat toen eens gezien op een Y.T. video bij –
Een oscillator rond de 6MHz op mijn scoop kreeg ik toen ook een mooiere slinger.
Ik ( dacht ) dat dan ook het signaal er uit beter zou zijn!
( MAAR weet ik niet zeker, IK DACHT! ) Maar of het echt ook zo is……???

Het was ook een iets ander schema moet ik eerlijk bekennen!
Ik dacht ook dat de golf perfect moest zijn!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat is de reden het werkt bij mij niet maar dat heb ik al eens eerder ondervonden bij een ander topic of ik snap het niet |:(
Ik kan wel het schema lezen die spoel kan weg maar dan moet je het kristal vaster aan aarde leggen dus met 1.....10 nF dan moet het goed gaan ( denk ik ).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een oscillator start op ruis. Een simulator heeft geen ruis. Een passieve "initial condition" zorgt voor de start van de oscillator.

Verder krijg je een foutmelding wanneer een node geen ohmse weerstand naar de massa (of aarde) ziet. Die foutmelding kan vraagtekens oproepen wanneer je het voor de eerste keer ziet.

En als laatste moet je voor een kristaloscillator de timestep veel kleiner maken dan de "default" timestep, want het kristal heeft een erg hoge Q.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Ik heb de schakling rond T1 op een stukje koperprint gebouwd, Manhatten style.

Zoals verwacht van de "meeste basis schakelingen" is het ook met deze schakeling, zoals de wind waait, waait mijn jassie... :)
Het signaal op de emittor van T1 is echt overal van afhankelijk, voeding spanning, instelpunt, capacative belasting en vooral hoe gretig het xtal de samba wil doen!

Ik krijg het signaal wel redelijk sinus vormig, maar dit is zeer sterk afhankelijk van het gebruikte xtal.
Heb je echt een sinus vorm nodig dan zal je dit van het xtal signaal moeten aftappen, dat kan redelijk met een serie weerstand van en paar Ω.
En dan een versterkertrapje er achter om het gewenste signaal niveau te krijgen.

Nog een manier is een Fet buffer te nemen met b.v. een BF245C en die met 1pF te koppelen aan de 22pF trim condensator.

Wat de beste manier is, is afhankelijk waarvoor de xtal oscillator bedoeld is.
Misschien is een hele lage faseruis de bedoeling, maar dan denk ik niet, dat dit de goede opset zal wezen zoals het schema dat de TS laat zien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Brightnoise,

Dat heb je goed :) maar ik heb geen idee of dat het probleem is/was bij @rob007 bij @TS in ieder geval niet want die werkt volgens mij niet met een spice achtig programma.

Wees voorzichtig met de aanname dat een simulator geen ruis heeft het is maar net hoe realistisch je het model maakt.......
Maar het gebruik van I.C. kan een uitkomst bieden je kunt ook een start up circuit gebruiken iets van een step of ruis als je de schakeling maar even uit balans brengt !

Ik gebruik een realistische voeding/batterij die geeft tijdens het aanzetten ( net als in het echt ) een aantal transients pice wise lineair golfjes voldoende om door de rondgaande versterking opgepakt te worden om de trein aan te slingeren >:)

Maar dat is niet de vraag van @TS die vroeg zich af waarom komt er geen sinus uit even voor @TS let er wel op dat je scope probe ook een capaciteit heeft dit kan vervorming op het signaal geven.........

@blackdog,

Dat is voor zo'n kleine schakeling zeker bij een oscillator de beste manier gewoon bouwen.....
Ik denk dat de toepassing niet zo kritisch is voor wat de golfvorm betreft @Frederick E. Terman gaf dit al aan want het ontwerpje blinkt daar niet in uit.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

R8 vervangen door een LC kring en je hebt een prachtige sinus!