Gebruik van rijgklemmen

GJ_

Moderator

Neem deze:
https://www.conrad.nl/p/phoenix-contact-pt-25-quattro-3209578-doorgang…

Dat zijn dezelfde maar dan grijs. Blauw is verwarrend, dat word normaal voor ex gebruikt.

blauw voor ex? normaal is het de nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 23 april 2021 21:21:29 schreef testman:
blauw voor ex? normaal is het de nul..

nul of ex dan. Mag allemaal.

Sine

Moderator

Op 23 april 2021 17:07:13 schreef GJ_:
[...]Helemaal niet. Bij ruimtegebrek kunnen ze reuzehandig zijn.

Dan kom je weer bij je eerste punt ... dan is je kast te klein ;)

Nu zit ik in de regel in omgevingen waar plaats niet zozeer een issue is.

Op 23 april 2021 21:21:29 schreef testman:
blauw voor ex? normaal is het de nul..

Als je een hele strook blauw ziet (en vaak ook nog de goten in blauw) dan kun je er donder op zeggen dat het intrinsiek veilige circuits zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 24 april 2021 00:32:55 (35%)

EricP

mét CE

[...]Natuurlijk is het met rijgklemmen groter

OK, misinterpretatie. De zooi is niet groter met of zonder rijgklemmen. Als in: de puinhoop, de ellende. De omvang is met wel groter :)

[...] Kan jij gedachte lezen :).

Nee. Maar ik kom ook wel eens ergens. Een kastje wat al niet 'groot' is en 'daar moet nog wat bij'. Uit praktische overwegingen is 'grotere kast' lang niet altijd mogelijk of wenselijk. En dan moet je wel eens wat. Dus inderdaad: soms de klemmenstrook er dan maar uit (als de kabels zich er voor lenen en lang genoeg zijn) en soms moet je wat aan de deur knutselen met een kabelboompje mooi langs scharnier.
Charmant? Nee. Ellende uit het verleden? Ja zeker. Kost groter maken? Vaak minder charmant dan het er maar bij frotten...

Wellicht heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat me meer om de Voor en nadelen van de rijgklemmen. Dus wanneer is het echt toegevoegde waarde i.p.v. kast vulling en onnodige geld uitgave voor de hobbyist.

Toegevoegde waarde:

  • Uiterlijk. Een nieuwe kast die al 'knutsel' is, daar kun je professioneel niet mee aan komen. Een kast zo verbouwen of er toch mee aan komen wordt alleen geaccepteerd als ruimte niet meer toe laat. Zoals eerder omschreven: de beschikbare ruimte voor de kast is gewoon niet groter of kastje vervangen is geen optie.
  • Elke idioot moet het kunnen installeren. Een klemmenstrook met nummertjes is veel makkelijker omschrijven dan 'input zus en zo van module hier en daar'. Waarbij bij de laatste het waarschijnlijk voor veel 'erkende' of gecertificeerde' monteurs van ongetwijfeld 'professionele' bedrijven een brug te ver is.
  • De kabels die je er op aan gaat sluiten lenen zich niet voor montage 'elders'. Ik kan me zo voorstellen dat sommige kabel door de eisen die aan de mantel gesteld worden ook een bepaalde uitvoering van ader met zich mee brengen die bijvoorbeeld gewoon te stug is om door de kast heen te vouwen.
  • Storing zoeken. Als je een klemmenstrook hebt en een omschrijving welke klem waarvoor is, is een 'quick scan' (heb ik voeding, doen mijn inputs wat zinnigs?) makkelijker dan wanneer je 'alles' zomaar ergens in de kast aangesloten hebt. Commercieel is dat wel een dingetje daar de 'storingsmonteur' ook niet zelden een one-trick-monkey is. En dus al snel 'naar de zaak belt' voor advies.

In hoeverre eea. voor je eigen kastje van belang is, kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Persoonlijk vind ik 'kost veel' een matig argument. Ja, die klemmen kosten geld. En als er 50 in zitten, ben je zomaar weer 50 tot 100 euro verder (vergeet de BTW niet). Aan de andere kant... als ik dan zie aan hoe ontzettend veel onzin geld uitgegeven wordt... (zowel particulier als door onze regenten en de EUSSR). Leuk hoor, zo'n terras. En tussen de 2 en 5 euro voor een biertje betalen. Als je snapt waar ik heen wil :+

Alternatief: als er nog wat ruimte boven/onder/naast de kast is, kun je ook (Harting) connectoren in de kastwand zetten. Zie afbeelding ter beeldvorming. Is wellicht niet het goedkoopste alternatief. [Edit: ook al hierboven genoemd door evelo zie ik nu]

Sommige machinebouwers maken hier graag gebruik van. De installatie wordt dan in-house opgebouwd en getest. Vervolgens is de verhuizing naar de eindgebruiker (vaak ergens ver weg) nog maar een kwestie van stekkeren.

Doorgaans worden dergelijke kasten er niet fraaier op, als er in de toekomst wat aangepast wordt. In 'het heetst van de strijd' ontbreekt het vaak aan discipline om dit systeem netjes te handhaven. Met als gevolg dat er alsnog kabels direct de kast in gebracht worden, klemstrookjes bijgeplaatst worden, etc.

Het wordt helemaal een crime als er meerdere kabels op één connector zitten, die als bundel door een slang naar een machinedeel lopen. Dit ziet er nieuw misschien mooi uit, maar probeer er maar eens netjes iets bij te bouwen...

GJ_

Moderator

Op 24 april 2021 00:30:51 schreef Sine:
[...]
Dan kom je weer bij je eerste punt ... dan is je kast te klein ;)

Nu zit ik in de regel in omgevingen waar plaats niet zozeer een issue is.

Ik maak m'n kasten eigenlijk nooit te klein. Maar ik heb het liefste één klemmenstrook onder in de kast met de maximale breedte van de kast. Als ik dan een aantal klemmen voor etageklemmen kan vervangen om dat te bereiken doe ik dat heeeeeeel soms.
En de STIO klemmen van Phoenix zijn in principe ook etageklemmen, maar daar kan niemand iets tegen hebben. Voeding en schakeldraad in één klem. Deze gebruik ik veel voor sensoren en actoren.

Op 24 april 2021 08:42:18 schreef (nog) amateur:
Alternatief: als er nog wat ruimte boven/onder/naast de kast is, kun je ook (Harting) connectoren in de kastwand zetten. Zie afbeelding ter beeldvorming. Is wellicht niet het goedkoopste alternatief.

Voor de machinebouwer is dit een goedkoop alternatief maar voor de storingsmonteur een ramp. Want juist de "schnittstelle" besturing-veld is waar je graag wil meten als een probleem is. En met connectoren gaat dat niet echt lekker.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 24 april 2021 10:22:49 (28%)

Weet niet vanwaar benleentje is, maar ik heb nog wat S7 hier liggen...
314,315,...
Ben deze week ook begonnen aan een update van een kast thuis, arduino vervangen door ethernet relay boards, een plc voor sensors verbonden via ethernet aan node red, kast is 800x 600x 300 en is nu al krap...

ASPA-tech.be

En met connectoren veel meer storing.

evelo

Golden Member

Kasten van machines zitten toch altijd vol met connectoren?
https://images.app.goo.gl/ULpodA2huNWQ2nUn7

https://images.app.goo.gl/ULpodA2huNWQ2nUn7

Foto van een kast(modulare schaltschrank) van een machinebouwer waar ik nog voor gewerkt heb.
Merk op dat het materiaal gegroepeerd op aparte panelen per machinefunctie. Als er iets defect is of je wil een optie bijplaatsen in de machine dan vervang je een paneel.

GJ_

Moderator

Op 24 april 2021 11:07:18 schreef evelo:
Kasten van machines zitten toch altijd vol met connectoren?

Dit soort kasten hoef ik niet mee af te komen. CNC machines zijn altijd rommelig, slordig en goedkoop in elkaar geflanst.

evelo

Golden Member

Je bent niet de enige die het slordig vindt.

Dit waren de meer ’conventionele’ kasten.

https://images.app.goo.gl/9LW4qQGJpc8HpsMQA

benleentje

Golden Member

Op 24 april 2021 07:24:30 schreef EricP:
Persoonlijk vind ik 'kost veel' een matig argument. Ja, die klemmen kosten geld. En als er 50 in zitten, ben je zomaar weer 50 tot 100 euro verder (vergeet de BTW niet). Aan de andere kant... als ik dan zie aan hoe ontzettend veel onzin geld uitgegeven wordt... (zowel particulier als door onze regenten en de EUSSR). Leuk hoor, zo'n terras. En tussen de 2 en 5 euro voor een biertje betalen. Als je snapt waar ik heen wil :+

Ten eerste bedankt voor je heldere uiteenzetting voor de voordelen van een rijgklem. Ik ben het ook eens met je laatste stelling over dat het kost geld vaak een slecht argument is. Maar om on nodig geld uit te geven voor iets gaat me ook te ver. Als ik een kabel naar 2 vlotter schakelaars direct kan monteren om mijn PLC op een nette manier zie ik geen toegevoegde waarde voor een klemmenstrook.

Meeste argumenten voor een klemmenstrook zijn dan vooral als meerdere mensen aan de kast werken en onderhoud gaan doen.

Weet niet vanwaar benleentje is, maar ik heb nog wat S7 hier liggen...
314,315,...

IK heb gisteren bijna 2 meter aan Siemens S5 95U PLC's en modules gekocht ik kan dus weer even vooruit. :).

Op 24 april 2021 15:01:27 schreef GJ_:
[...]Dit soort kasten hoef ik niet mee af te komen. CNC machines zijn altijd rommelig, slordig en goedkoop in elkaar geflanst.

DAn weet ik niet precies wat jij onder een CNC machine verstaat. Maar Onze machines van Safan een Kantzetbank en een guillotine schaar en laser snijmachine van Bystronics daarvan zitten de kasten perfect in elkaar. Dan zijn in mijn gedachte ook alle 3 CNC machines.

En de STIO klemmen van Phoenix zijn in principe ook etageklemmen, maar daar kan niemand iets tegen hebben.

IK snap de werking van deze klem niet. Links kan je inderdaad 2 x een draad van iets in doen maar hoe maakt die draden dan weer verder contact met de rest van de kast.

Wat bedoelen jullie precies met etage klemmen en wat is daar precies op tegen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 24 april 2021 16:16:17 schreef benleentje:
[...]IK heb gisteren bijna 2 meter aan Siemens S5 95U PLC's en modules gekocht ik kan dus weer even vooruit. :).

Die 100 serie is zo veel verkocht dat er een eeuwige voorraad van is :-)

Op 24 april 2021 16:16:17 schreef benleentje:[...]IK snap de werking van deze klem niet. Links kan je inderdaad 2 x een draad van iets in doen maar hoe maakt die draden dan weer verder contact met de rest van de kast.

Zie bijgaand plaatje. Langs de bovenzijde sluit je één plus en min aan op de gehele strook. Met steekbruggen wordt die doorgezet naar de de plus- en min-aansluiting van elke klem. Verder sluit je aan de bovenkant van elke klem de PLC ingang-/uitgang aan. Aan de onderkant kun je dan op elke klem een sensor/actor aansluiten zoals in het plaatje.

Wat bedoelen jullie precies met etage klemmen en wat is daar precies op tegen?

In een etageklem liggen er meerdere doorverbindingen boven elkaar. Bijvoorbeeld de klem in het tweede plaatje heeft 2 etages.

Ik zou niet weten wat er op tegen is, zolang je de hoeveelheid draad op die klemmen maar netjes kwijt kunt. Oftewel, als je draadgoten maar breed genoeg zijn. Met bijvoorbeeld klemmen waar je maar 1 klem per motor (3F+PE) nodig hebt, wordt het al snel proppen vanwege de draaddikte. Etageklemmen worden dan ook vooral in de stuurstroom toegepast.

benleentje

Golden Member

Ik kwam er gisteren avond al achter wat er op tegen is met etage klemmen. Was Eigenlijk een tijdrelais maar daar liggen de aansluitingen ook gestapeld. Ik had eerst de bovenste draad aangesloten en dan kan je mooi niet meer bij de aansluitingen die eronder zitten zonder de bovenste draad weer los te nemen. OP zich geen ramp maar wel erg irritant.

Maar er zijn veel klemmen waarvan ik het bestaan nog niet wist en in de hoek waarin ik werk kom ik die ook nooit tegen maar ze zijn wel superhandig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 25 april 2021 14:04:15 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 april 2021 13:56:20 schreef benleentje: Ik had eerst de bovenste draad aangesloten en dan kan je mooi niet meer bij de aansluitingen die eronder zitten zonder de bovenste draad weer los te nemen.

Bij de 3-deks klemmen van Phoenix heb je dat probleem inderdaad. Bij de 2-deks van hun zijn de aansluitingen versprongen. Uiteraard de schroefuitvoering ;) .

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.