Elektuur mini meetzendertje

Arco

Special Member

Radio Ster in Denhaag verkocht vroeger heel veel van die grote FT243 kristallen, heb ik nog wel eens voor een stereocoder gebruikt...
Was ook leuk dat ze uit elkaar konden: je kon het kwartsplaatje iets 'tunen' door het te polijsten met commandant o.i.d.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/sHclSKkaWiu1sZatu5oluZ4JoAD2BlCKU4LtFXmma05utHBevz3lS5QK0f7-xQbt7EyFsup5q5TaAC2J1kauvPxo0N8-WsaTbBV7roA

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Deze andere is ook erg interessant!
https://www.youtube.com/watch?v=SnQ39HPOlG8
Ik heb ook een paar van deze kristallen dus interessante info.
De truc met de oscillator/teller en dat gewichtje das ook wel interessant vond ik!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hier nog een video, hoe je zelf kristallen kan slijpen op maat.
https://www.youtube.com/watch?v=SnQ39HPOlG8

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2021 21:02:32 schreef Hubie:

Oops,maar 1 stuks 27 MHz kristal 27.470 MHz,niet bruikbaar dus want 16 X de grondtoon = 146.506 MHz dus buiten de 2 meterband.

Even de bak leeg gekieperd er zit een xtal tussen van 27.036MHz heb je daar wat aan?

Hubie

Special Member

Hoi Raaf die 27,036 MHz hou ik even in het achterhoofd,die 27,120 MHz van Henk Electron920 ook.Gisteren even voor een kastje of HF Blikken doosje gekeken,zijn allemaal veel te groot,het printje past daar 12 x in. ;-)
Zelf maar een kastje van printplaat freubelen denk ik.

TinusTech

Golden Member

In WOII was het maken van kristallen t.b.v. de communicatie in de legers van de VS een bijzondere, enorm arbeidsintensieve industrie. Tonnen bergkristal werd er uit Brazilië ingevoerd. Honderden mensen waren bezig met testen, zagen, slijpen, monteren, weer testen enz. enz.
Boeiende zeer gedetailleerde film: 'Crystals go to War' https://youtu.be/fKprsCNLUlE

Hubie

Special Member

Zoo dan! Onvoorstelbaar hoeveel handelingen/bewerkingen en controle voor een kristal.Mooie film TinusTech !! Thanks.

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 april 2021 01:33:17 schreef Arco:
Radio Ster in Denhaag verkocht vroeger heel veel van die grote FT243 kristallen, heb ik nog wel eens voor een stereocoder gebruikt...
Was ook leuk dat ze uit elkaar konden: je kon het kwartsplaatje iets 'tunen' door het te polijsten met commandant o.i.d.

[afbeelding]

Dan heb je Radio Labor niet meer gekend, zeker? Die zat op de Gedempte Burgwal, aan de andere kant van de Boekhorststraat rechtdoor via de Herderstraat (Ster zat op de Herderinnestraat).
Labor was de beste dumpzaak uit het Haagje; nog 'dumperiger' dan Twenthe. Wat nu Chinatown heet was vroeger 'Radiotown' ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 7 mei 2021 23:00:17 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bestaande kristallen een beetje bijslijpen deden amateurs wel vaker. Zelf maakt ik mijn eerste SSB-zender met een middenfrequent van 5200 kHz, omdat ik al een ontvanger had met die mf, zodat ik daarvan de VFO kon gebruiken.

In de dump vond ik FT243-kristallen (die uit elkaar kunnen, zie boven) van 5200 kHz. Daarvan heb ik er een handvol gekocht, en daarvan een setje (bij)geslepen om een mooi SSB-filter van te maken, en nog twee voor de draaggolfkristallen (voor USB en LSB). Tegen die tijd zat ik op een mf van 5205 kHz! Maar het was wel gelukt. De ontvanger-mf (1e mf) heb ik ook op 5205 gezet.

Slijpen deed ik met VIM, later Jif (nu Cif), op een geglazuurd tegeltje. De daarvoor benodigde 'roterende 8-vorm' heb ik nog steeds in de vingers.
Steeds een stukje slijpen, dan spoelen, naspoelen met deminwater, drogen, testen. Niet snel, maar héél veilig, veel beter dan etsen.

De testoscillator was eigenlijk mijn oude 40m-zendertje, met een enkele 6L6-buis. Dat werkte goed, maar het nadeel was dat door het relatief hoge vermogen het kristal nogal wat kristalstroom te verwerken kreeg. De meest actieve exemplaren wilden nog weleens tussen de elektroden uit schieten!

e: Een kristal een klein beetje verlagen in frequentie kon desnoods door een stipje oostindische inkt op het kwarts te zetten. Was de verlaging te veel, dan kon dat er gewoon weer af en probeerde je opnieuw.

Een lui kristal weer in activiteit verhogen lukte vaak door de randen van 45° wat bij te slijpen. De frequentie veranderde daarvan maar weinig, maar de activiteit nam dan meestal weer toe.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Nog meer kristallen,deze komen uit een scheepsontvanger,1764,1862 en 2600 KHz waren voor PCH Scheveningen Radio.Op 2366 KHz hoorde ik vroeger vaak vissers onderling OH-en.

Ha Hubie,

Heel rijtje maar die lage zijn grondtoon geslepen en die geven nauwelijks activiteit in boventoon :S
Ik denk een kwestie van proberen de grens ligt bij diversen firma's net even anders maar onder de 4 MHz is grondtoon.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,
Ik was ook niet van plan om ze in het mini meetzendertje toe te passen maar ik kwam deze kristallen tegen in de verzameling.

Edit\Vond ook nog een oscillator en kristallen uit de tijd dat ik bij een modem fabrikant werkte.33.1776,11.0592 en 4.433619.
oscillatorblokje 33.1776 MHz uit een 14K4 modem,rare kromme frequentie dacht ik.(links)
Deel ik dit getal door 3 kom ik uit op 11.0592 MHz een kristal(rechts) die dan weer in een V22 bis modem gebruikt werd.Als ik 11.0592 door 6 deel kom ik uit op 1,8432 MHz wat dan weer de clockfreq. van de AY-5-1013/5 UART was.

https://electronics.stackexchange.com/questions/283044/the-crystal-osc…

Maar waarom hangt er een 4.433619 kristal aan een AM7910 modemchip?
Dat krijg ik maar niet uitgerekend.(onder)
Enfin,genoeg over kristallen nu,anders komt dat mini meetzendertje nooit klaar. ;-)

/Offtopic:
Die transceiver uit je onderschrift is een HW-7 van Heathkit..
/Ontopic

Een Butler oscillator laat vrijwel ieder Xtal fluiten op een boventoon, tot de 9e aan toe.

Ha Rd12tf,

Dat ben ik niet met je eens een kristal geslepen op de grondtoon gaat qua fysische eigenschappen niet op een boventoon werken maar......
Het is denk ik nog al verwarrend om onderscheid te maken tussen de harmonische uit een oscillator en resonantie boventoon van het kristal, het eind resultaat is immers het zelfde :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 25 april 2021 18:06:04 schreef Hubie:

Maar waarom hangt er een 4.433619 kristal aan een AM7910 modemchip?
Dat krijg ik maar niet uitgerekend.

3.6864 gebruiken ze hier, misschien was die op en is er een 4.43MHz gebruikt omdat ie in grote getale in de eerste generatie KTV's werden gebruikt?

http://f1frv.free.fr/main4i_Modem7910_SCC4.html

Ha electron920,
Dan zou ik ook even harmonischen kunnen maken, maar dat is niet zo.
En een gewone overtoonoscillator (tot en met de derde overtoon) gaat ook met een grondtoon xtal.
De Butler gaat veel hoger en meet je over het xtal, dan meet je niet de grondtoon!
(Alleen is f natuurlijk niet exact 2n+1 maal de grondtoon, maar dat was al vastgesteld)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk.
Een gewoon ouderwets 27MHz-kristal heeft zijn grondtoon rond de 9 MHz en is daar vaak zelfs actiever dan op de derde overtoon. Alleen maakt normaal de oscillatorschakeling het hem onmogelijk op de grondtoon te oscilleren, omdat de afgestemde kring daarin op 27 MHz staat. Het kristal produceert dan ook geen enkel spoortje 9 MHz.

(Dat alleen oneven overtones mogelijk zijn wordt meteen duidelijk als je even schetst hoe het kristal beweegt. De twee buitenvlakken moeten tegen elkaar in bewegen. Op even overtones zouden ze dezelfde kant op moeten bewegen, en dat is natuurlijk onmogelijk, omdat ze wél tegengestelde polariteit moeten hebben - bovendien, waartegen zouden ze zich moeten afzetten.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 27 april 2021 10:40:04 schreef Rd12tf:
/Offtopic:
Die transceiver uit je onderschrift is een HW-7 van Heathkit..
/Ontopic

Een Butler oscillator laat vrijwel ieder Xtal fluiten op een boventoon, tot de 9e aan toe.

Klopt,pas bij de derde keer hoorde ik in het filmpje hem ook daadwerkelijk HW-7 zeggen.Het zou een verdomd goede leraar zijn(handjes en briesend paard geluiden) ;-)

Hubie

Special Member

Gisteren even het kastje gemaakt.Ik wou de frontdesigner 3.0 demo gebruiken voor het frontje maar ja,dan kun je weer niet saven/printen.
Zondag zitten klootviolen met m'n Dymo Letra,printen,knippen en plakken en blanke lak erover.Ik zie kans om een tekst van 2 letters nog scheef te plakken (RF) 8)7
Dat kan ook niet iedereen ;-)
Ik had me de moeite kunnen besparen want ik kom net dit tegen. https://www.schaeffer-ag.de/frontplatten-designer#download

8)7 8)7 Printen/saven alles werkt.Edit,Ik laat het maar zoals het is.

Hubie

Special Member

Vanmiddag even een uurtje tijd om te knutselen aan het MMZ-tje.
Wordt vervolgd..

Ha Hubie,

Voor je frontje kan je als je een printer heb een mooie front printen ik gebruik zelfklevende film transparant.
Een voorbeeld van mijn kant

Om de gaten de cirkels met kruis open te maken gebruik ik van die standaard holle pijpjes maar ik heb er ook laten maken bijvoorbeeld voor DB9 chassis delen.........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Laser of inkjet?
Het ziet er wel gelikt uit,mss voor de volgende knutsel.

Ha Hubie,

Ik kan beiden maar deze was inktjet 6 tankjes dus ook de kleur tinten.
Dit frontje was een bestaand ontwerp gaten patroon daarom zit rechts het knopje iets hoger en de kleur is niet mijn smaak.....
Het kwam door een foutje van mijn kant bestaande frontje was geplakt op printplaat net als bij jou, en geplastificeerd ik wilde het frontje nog even schoon maken toen is er water tussen gekomen en was de tekst alsof je door een vis kom heen keek !
Dus eerst het bestaande patroon opgemeten en opnieuw getekend volgens het bestaande model was een soort elektuur model.
Dit is getekend met S-plan en is er niet echt voor geschikt front designer is waarschijnlijk beter in mogelijkheden en resolutie.

Ha Hubie,

Om een idee te geven :D

Ik hou meestal de power schakelaar laag ik weet niet welke spanning je schakelt maar draden omhoog tillen is als een antenne !
Afmetingen weet ik niet is ook maar bedoeld om een idee te geven.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.