Miele W3923 print was dood ELP262F

Miele W3923 print was dood

print wie er in zit is de ELP262F

omdat de TEA1522T defect was

deze heb ik vervangen

nu schakelt de print weer in en display brand ook weer

maar nu wil de Deur niet open met de oranje knop

en hij pakt geen water bij andere programma s

ik had nog een zelfde printplaat hier liggen daar werkt de deur wel op en pakt daar ook water mee

op de print zitten 2 rode led s deze branden schakel ik de machine in met aan uit knop en doe de deur dicht gaat 1 van de led s zwak branden

Mss denkt de machine dat de deur open staat? Ik zou kijken hoe de terugkoppeling van de "deur open" detectie gebeurt. De oranje knop gaat naar het bedieningspaneel en komt dus mee in het digitale verkeer in de vermogensmodule terecht. Als je vaststelt dat een andere vermogensmodule wel werkt kunnen we de bedieningsmodule uitsluiten als mogelijkheid.

Wat doet de trommelverlichting?(in het deurcontact terugkoppelingsverhaal wel belangrijk) Heb je toegang tot de pc optische verbinding of beschik je niet over een interface?

Werkt het toestel met de deur gesloten eigenlijk? kun je starten en drg? En werkt enkel en alleen de de deuropener niet?

Mss een defect in de aansturing van het deurcontactspoel? In hoeverre heb je daar metingen gedaan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

trommel verlichting brand als de deur open is deur gesloten gaat verlichting uit

ander deur slot ook al gemonteerd heeft niet geholpen

beschik niet over een interface

kan gewoon starten als ik hem op centrifugeren zet motor loopt dan

wel foutcode uitgelezen maar stond geen fout melding in menu

[Bericht gewijzigd door knaak op zaterdag 24 april 2021 23:21:03 (13%)

Waarom vermeld je specifiek centrifugeren? Gaat hij op de overige programma's niet? De motor loopt dan, en de afvoerpomp?

Het lijkt of het deurspoel circuit mankeert.

Dat witte relaitjes vlak onder de deurcontact stekker, hoor je dat klikken als je op de deurknop drukt? Waar gaat de spoel van dit relais naartoe? Naar de uln2003 even verderop? Of heeft deze zijn eigen transistorschakeling?

Er is altijd de mogelijkheid dat de schakeling eruitgevlogen is en is zijn pad de microcontroller heeft meegenomen. Het is dan belangrijk om de poot van deze microcontroller te vinden die instaat voor het openen van de deur. Zo kan je de uln als oorzaak elemineren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Waar heb je die andere print uit? Kan best een software dingetje zijn. Die print is in de 2, 3 en 4000 serie gebruikt.

motor loopt en afvoer pomp loopt ook

sorry vergeten bij te zetten andere programa s pakt hij geen water

1

[Bericht gewijzigd door knaak op zaterdag 24 april 2021 23:57:41 (100%)

Op 24 april 2021 23:48:48 schreef knaak:
motor loopt en afvoer pomp loopt ook

sorry vergeten bij te zetten andere programa s pakt hij geen water

Gaat hij wassen? Alleen koud programma proberen! Het kan zijn dat je drukmeter kapot is en de machine denkt dat er water in zit. Hij pakt dan geen water en ontgrendelt de deur niet. Hij stuurt wél de verwarming aan in dat geval, en die zal verbranden zonder water.

Gaat hij bij centrifugeren wel naar de volle snelheid? Controleer even de slang van de luchtval (vanaf vooraan onderin de trommel naar de EW print) of deze geen knik heeft en dus op druk blijft staan.

Hij neemt geen water omdat....? Er moet dan toch een foutcode van voort komen.

Eerst moet hij de zeepbak in positie brengen. Doet hij dat? Werkt de positieverplaatsing?

Dan moet hij het waterspoel (aquastopventiel) aansturen.

Heb je de verbruikeraansturing via het serviceprogramma handmatig geprobeerd?

Op de waterwisselaar zit een printje. Daarvan durft wel eens een printbaantje doorgaan, oxideren.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 24 april 2021 23:59:05 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 april 2021 23:57:05 schreef EricN:
Hij neemt geen water omdat....? Er moet dan toch een foutcode van voort komen.

Onlangs eenzelfde probleem gehad, bleek de niveau meting slang dubbel te zitten achter de print, na demontage verkeerd teruggezet. De machine gaat dan wel draaien maar zal uiteindelijk een afvoer storing laten zien.

Op 24 april 2021 23:56:34 schreef maus0611:
[...]

Gaat hij wassen? Alleen koud programma proberen! Het kan zijn dat je drukmeter kapot is en de machine denkt dat er water in zit. Hij pakt dan geen water en ontgrendelt de deur niet. Hij stuurt wél de verwarming aan in dat geval, en die zal verbranden zonder water.

Gaat hij bij centrifugeren wel naar de volle snelheid? Controleer even de slang van de luchtval (vanaf vooraan onderin de trommel naar de EW print) of deze geen knik heeft en dus op druk blijft staan.

Als de drukmeter stuk is zie ik em niet zwieren en wel het geheugen vullen met foutcodes. Beide niet het geval.....volgens TS. Hopelijk zijn z'n bevindingen accuraat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 april 2021 00:01:29 schreef maus0611:
[...]

Onlangs eenzelfde probleem gehad, bleek de niveau meting slang dubbel te zitten achter de print, na demontage verkeerd teruggezet. De machine gaat dan wel draaien maar zal uiteindelijk een afvoer storing laten zien.

Draaien, maar niet zwieren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric, hieronder maak ik niet uit dat de machine zwiert of alleen draait. Vandaar de vraag...
Hij blijft dit natuurlijk eerst even proberen.
Feit dat hij geen water pakt vermoed dat hij al 'op niveau' staat.

Op 24 april 2021 23:16:37 schreef knaak:
kan gewoon starten als ik hem op centrifugeren zet motor loopt dan

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 25 april 2021 00:06:26 (10%)

Topic nog eens geheel gelezen en...

Op 24 april 2021 23:06:45 schreef EricN:
De oranje knop gaat naar het bedieningspaneel en komt dus mee in het digitale verkeer in de vermogensmodule terecht. Als je vaststelt dat een andere vermogensmodule wel werkt kunnen we de bedieningsmodule uitsluiten als mogelijkheid.

...Als de info van de TS klopt zet ik mijn kaarten in op de software die niet goed is of een defect in de vervangende print.

Maar wat is er mis met de print die wel de deur opent? Kan die niet blijven zitten?

Ah, idd. Goed gezien. Ik veronderstelde dat hij zwieren bedoelde. Gevaarlijk spul dat veronderstellen via deze communicatieweg. Beter zeker zijn van zijn bedoeling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

centrifugeren wel op volle snelheid

positieverplaatsing zal ik ook even naar kijken

serviceprogramma handmatig geprobeerd kom ik op terug

maandag ga ik er verder mee dan kom ik er op terug

Op 25 april 2021 00:09:19 schreef maus0611:
Maar wat is er mis met de print die wel de deur opent? Kan die niet blijven zitten?

Zelf zou ik ook eerst deze pogen te redden zodat je steeds een reserve print kunt behouden voor een niet redbaar model.

Ja, die microcontroller blijft een kanshebber maar daar kom je enkel achter door eliminatie. De ULN2003 durft in een zeldzaam geval ook wel eens sneuvelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 april 2021 00:09:19 schreef maus0611:
Topic nog eens geheel gelezen en...

[...]

...Als de info van de TS klopt zet ik mijn kaarten in op de software die niet goed is of een defect in de vervangende print.

Maar wat is er mis met de print die wel de deur opent? Kan die niet blijven zitten?

die print komt uit een goede machine

Ik ga (als miele monteur) niet zover dat ik op printniveau dingen kan testen, het is gewoon printen uitwisselen. Maar wel via de interface diagnose stellen.

Zwieren werkt dus blijkbaar op hoog toerental en water nemen niet, dan denk ik gewoonweg een fout in de software of kapotte ELP print.
Eventueel nog naar de waterwissel kijken maar die geeft na ongeveer 2 minuten wel een storing aan mocht hij niet op positie komen.

Op 25 april 2021 00:20:16 schreef knaak:
[...]

die print komt uit een goede machine

Hetzelde typenummer en indexnummer, dus het getal voor de / ?

Ja, ik heb bij Miele gemerkt dat als je op componentenbasis begint te communiceren ze daar de gordijnen toetrekken maar hier op CO is dat gebruikelijk. Mijn voorgevoel is ook uC maar met voorgevoelen is weinig wetenschap gemoeid dus geeft ik het nog wel een kans dat het probleem elders ligt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 april 2021 00:25:38 schreef EricN:
Ja, ik heb bij Miele gemerkt dat als je op componentenbasis begint te communiceren ze daar de gordijnen toetrekken

Dat heeft natuurlijk een reden. Je kunt niet iedere monteur opleiden tot storingzoeken op print niveau, prijstechnisch ook helemaal niet handig.

Op 25 april 2021 00:22:39 schreef maus0611:
[...]

Hetzelde typenummer en indexnummer, dus het getal voor de / ?

Als de machine elke functie met de 2de print feilloos verricht dan ligt het probleem zeker in die 1ste originele vermogenmodule. Het enige wat softwarematig kan lijkt me in de programmeermodus eens te snuisteren maar het enige interessante van instelling is de waterneem optie, waterwisselaar/3-wegventiel, maar ook die optie zie ik geen positief resultaat geven in de deuropening. Fingers crossed voor de uln ?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 april 2021 00:29:16 schreef maus0611:
[...]

Dat heeft natuurlijk een reden. Je kunt niet iedere monteur opleiden tot storingzoeken op print niveau, prijstechnisch ook helemaal niet handig.

Als miele technieker is dat zeker niet nodig want je dient ook garantie te geven en veiligheid te garanderen maar hobby gewijs of voor "thuis" is dat wel een meerwaarde in het upgraden van je privé patrimonium met het "recycleren" van afgedankte nog op componentenbasis redbare toestellen. Valt er al is niets van de camion?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?