Miele W3923 print was dood ELP262F

Op 25 april 2021 00:32:53 schreef EricN:
[...]
Valt er al is niets van de camion?

Die zin kan ik in het nederlands niets van maken..

Op 25 april 2021 00:29:53 schreef EricN:
[...]

Als de machine elke functie met de 2de print feilloos verricht dan ligt het probleem zeker in die 1ste originele vermogenmodule. Het enige wat softwarematig kan lijkt me in de programmeermodus eens te snuisteren maar het enige interessante van instelling is de waterneem optie, waterwisselaar/3-wegventiel, maar ook die optie zie ik geen positief resultaat geven in de deuropening. Fingers crossed voor de uln ?

De P in ELP staat voor programma, dus in dit geval de geprogrammeerde software. Als de andere ELP niets doet en de ander wel, kan het in de software zitten.

Op 25 april 2021 00:35:25 schreef maus0611:
[...]

Die zin kan ik in het nederlands niets van maken..

[...]

De P in ELP staat voor programma, dus in dit geval de geprogrammeerde software. Als de andere ELP niets doet en de ander wel, kan het in de software zitten.

Ja, de uC dus maar daar kunnen we weinig mee vermoed ik dus moeten we het houden op vingers kruisen en hopen dat we iets anders als dader kunnen vinden. Die ULN bijvoorbeeld.

Van de camion vallen: Neem nu dat een klant een defecte motor heeft en met als gevolg een defecte IGBT op de print. Print plus motor kost een fortuin en klant gooit machine weg. De ankers van de meeste miele's passen feilloos op elkaar dus een afbraakje red hier al veel en een IGBTtje kost ook maar en tas koffie. Dus voor 5 euro kan je dan je vrouwtje plezieren met een prima modelletje. Zoiets..... Puur hypothetisch natuurlijk

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee dat soort dingen gebeuren niet echt. Hobbymatig misschien wel, maar niet als de 'miele monteur' bij de klant langs gaat. Oude machines nemen we als monteur niet mee.

Ik heb wel een nieuw project, een showmodel met plexiglas zijkanten. Machine bestaat alleen uit hardware. Printen en kabelboom zijn niet aanwezig en de trommel is doorboord om een ledstrip in te monteren. Die machine wil ik eigenlijk werkend hebben maar daar gaan wel een paar dagen werk in zitten. De twindos en pomp zijn niet toegankelijk, er zitten nu plexiglas plaatjes in vast, hier moeten scharnieren op komen.
Op de plek van de ELFU zit een led driver en voeding, deze moeten eruit en een nieuw plekje krijgen.

Zodra ik alle onderdelen heb (ik hoop op een donor machine woensdag) ga ik wel een foto verslagje maken.

Waar staat uC voor bij jou? Die term ken ik hier niet.

Prachtig. Die machine staat bij ons ook. Wel een heel project. Veel succes. Ik hoop dat je de resultaten laat weten. Heel interessant.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een en ander hangt af van het ontvangen van onderdelen. Er gaan genoeg bruikbare machines de kraak in met bijvoorbeeld transportschade of die lekkage hebben gehad. Ik wil best investeren in wat onderdelen maar een EW en ELFU + kabelboom word wat prijzig, daarbij dan ook een nieuwe trommel en dan ben ik duurder uit dan een nieuwe ;)

Microcontroller. Dat is eigenlijk een stand alone microprocessor. Een microprocessor kan eigenlijk an sig niet veel. Die heeft geheugens en dergelijke rond zich nodig. Een microcontroller heeft alles aan boord. De PIC processor is een bekende maar zo zijn er oneindig veel andere.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah zo, ik ga alleen op de P af of EW, of EPW, ELFU, ELP enzovoorts.

Op 25 april 2021 00:52:56 schreef maus0611:
Een en ander hangt af van het ontvangen van onderdelen. Er gaan genoeg bruikbare machines de kraak in met bijvoorbeeld transportschade of die lekkage hebben gehad. Ik wil best investeren in wat onderdelen maar een EW en ELFU + kabelboom word wat prijzig, daarbij dan ook een nieuwe trommel en dan ben ik duurder uit dan een nieuwe ;)

Mss gewoon een cnc frezer zoeken die panelen kan uitfrezen zodat je er zelf plexi kan in plakken zoals het toonzaal model? Ik loop er 10 keer per dag voorbij (staat tss bureau en werkhuis) maar heb nog niet gekeken hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Zou wel een eyecatcher kunnen worden. Ga je dan mss wel regelmatig moeten open maken om hem vanbinnen te moeten ontstoffen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is het heden nog werkbaar bij de firma gezien de exuberante onderdeel prijzen? Daar moet je als slechtnieuwsbrenger toch wel wat moeilijke werkervaringen mee ondervinden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik weet niet waar het stof in moet komen, hij is nu sinds de introductie van de W1 nog steeds schoon van binnen. De buitenkant zag er niet uit. De kast is wel bruikbaar, de plexiglas platen zijn netjes en de tekst staat erin. De twindos en pompjes zijn niet bereikbaar nu. Daar moet dus een mooi scharnier komen.

Ik vind het ook wel een leuk project om zo'n ding vanaf nul op te bouwen.

Op 25 april 2021 01:03:05 schreef EricN:
Is het heden nog werkbaar bij de firma gezien de exuberante onderdeel prijzen? Daar moet je als slechtnieuwsbrenger toch wel wat moeilijke werkervaringen mee ondervinden?

Ik ben nog niet zo lang werkzaam, die ervaring heb ik nog niet. Tot nu toe gaat het goed... Geen ervaring hoe het vroeger was.
Gelukkig is er een goede coulance regeling en krijg je vaak alleen machines van +10 jaar. De klachten die er zijn lijken vooral gebruikersfouten, verkeerde opstellen of gebruik.

Gelukkig kunnen we ook vaak goed nieuws brengen :D

fout eerder gehad en bleek een foutief aangestuurd power relay te wezen wat de verbruikers van spanning voorzag...

Maar even een ander dingetje: wat kost deze ELP print heden ten dage wel ?? Een 300 Eu ex voorrij en montage?? anders dus een 500 euro en meeste mensen kiezen er niet voor... en kiezen niet meer voor Miele, Vreemd?? nee..

...

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 26 april 2021 20:01:00 (100%)

als ik programma start doet de positieverplaatsing niks

pakt ook geen water. dan dat klopt

zet ik hem op kinderslot pakt die water en werkt ook de positieverplaatsing

dan wast die gewoon maar deur wil dan nog steeds niet open

foutcode wat er in staat zijn F2 ntc heb ik andere in gezet heeft niet geholpen

en f64

haal ik de stekker van de ntc van de print

dan werkt die wel pakt water en positieverplaatsing werkt ook

deur gaat dan nog niet open

Wat is F64 dan?? Zit er geen stekker anders??

de stekkers zitten goed

heb ik foto van gemaak voor dat ik ze er afhaalde

De 64 is een gewichtssensorerror. Onderaan naast schokdemper zit een meetpiston.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Teveel errors. Ik zou ze wissen en dan kijken of er bij komen wat het kunnen oude errors zijn gezien er geen datum bij staat weet je dat niet. Wissen en zie wat er terug komt is dan enige remedie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat witte relais dat ik vernoemd heb eerder onder de deurschakelaarstekker. Heb je dat nagekeken? Als je de contacten overbrugd gaat de deur dan open? Indien ja-----> komt er een dc puls op de spoelkant van dit relais. Een kortstondige puls dus mss een led met een 470 ohm in serie erop solderen dan kun je het gadeslagen.

Volgens mij komt het van dieper in de print maar mss best eerst de basics verifiëren.

De spoel van het relais gaat naar een hoop smd transistoren (1FW)(bc848). Complex dus vandaar zeker zijn dat het niet iets eenvoudigs is als een defect relais of drg.

Soms zijn het slechte elco's die storingen maken en zo een veelheid aan errors genereren maar dat verklaart de weigerende deur niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 april 2021 00:22:39 schreef maus0611:
[...]

Hetzelde typenummer en indexnummer, dus het getal voor de / ?

Ik herhaal deze vraag maar even, ik heb het idee dat het front en de ELP niet bij elkaar horen, dus de software niet juist is.

typenummer en indexnummer zijn precies het zelfde

van werkende en niet werkende print

front en elp horen wel bij elkaar

machine is van mij zwager en die heeft hem destijds nieuw gekocht

Ik heb nog wat opties. Staat hij toevallig in de demo mode? Dan werkt alles maar hij stuurt geen verbruikers aan.

Wat krijg je voor foutmelding? Laat hem eens 5 minuten aan staan nadat je een programma hebt gestart.

hoe kan ik zien dat hij in demo mode staat

zal morgen nog even 5 min aan zetten en kijken wat van foutcode die geeft

Op 26 april 2021 22:37:00 schreef knaak:
typenummer en indexnummer zijn precies het zelfde

van werkende en niet werkende print

front en elp horen wel bij elkaar

machine is van mij zwager en die heeft hem destijds nieuw gekocht

Je geeft aan dat je een print hebt vervangen. Dus ze komen niet tegelijk uit dezelfde machine. Je hebt er een ergens anders vandaan, toch?

De typenummers en indexnummers van de machines moeten precies overeen komen, niet de nummers op de print. Er zijn meerdere machines met deze print uitgevoerd. Het kan best zijn dat de programmering van de knoppen niet overeen komt met wat de besturing denkt.

Op 26 april 2021 22:53:16 schreef knaak:
hoe kan ik zien dat hij in demo mode staat

zal morgen nog even 5 min aan zetten en kijken wat van foutcode die geeft

Demo mode, dan doet hij wel alles maar niet draaien. Maar dat lijkt me niet...
Eerst maar eens kijken wat er uiteindelijk voor storing aankomt. Kijk goed naar de lampjes voordat je de deur dichtdoet, nadat de deur dicht is, en nadat je op start hebt gedrukt. Deze geven in principe alle informatie over de status..