Telefunken HT1800

Hoi allen

Binnenkort komt hier een tuner van telefunken binnen. Het betreft de HT1800. Van tuners heb ik eerlijk gezegd niet veel kaas gegeten dus als ik een kans wil maken om dit toestel te herstellen dan heb ik een schema nodig. Echter is er niets te vinden op het internet ;(!
Iemand die toevallig het schema van dit toestel heeft? Bijkomend , volgens de eigenaar klinken alle zenders vervormd. Iemand al enig idee in welk "compartiment" ik moet zoeken?
Alvast hartelijk bedankt.

MVG

Chris

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Begin met de discriminatoir afstelling, vaak verloop in de condensator in de spoel behuizing.

de manual staat vlot te koop op E-bay.
Telefunken produceerde enkele hele goede tuners, maar deze ken ik niet.

En alvorens ook maar ergens aan te draaien, toch eerst eens wat meer info.

RAAF12

Golden Member

Je kan ook een scherpe foto van de printplaat maken als het toestel in bezit is en plaatsen. Dan is duidelijk hoe detector opgebouwd is en waar de vervorming waarschijnlijk vandaan komt. Gezien een plaatje van de kast komt ie uit een tijd dat er quadrature detector IC's werden gebruikt.

Hoi
@Krelis Vonketrekker : dank u voor de reactie maar je spreekt al in raadsels :) ! Zoals ik al aangaf zijn tuners niet echt mijn dada. Genoeg kennis van elektronica (al heel wat herstellingen gedaan) maar radio zit daar niet tussen. Hopelijk kunt u me verder helpen als ik het toestel in mijn bezit heb. Alvast bedankt.

@kris van damme : bedankt kris maar die manual ben ik ook tegen gekomen maar 15€ voor een manual vind ik veel geld , ook en vooral omdat radio's herstellen niet echt tot mijn competenties behoort :-)! Ik had gehoopt dat iemand op het forum zo een manual in zijn bezit had. Ik hoef het heus niet gratis hoor! Ik ga alvast nergens aan draaien :) ! Zodra het toestel er is laat ik meer weten. Misschien kunt u me wel helpen. Grtz

@RAAF12 : vermoedelijk zal het toestel dit weekend afgeleverd worden. Dan plaats ik asap een paar foto's. Alvast bedankt voor de hulp!

Grtz
Chris

Arco

Special Member

Radiomuseum.org heeft de HT850, schijnt hetzelfde schema te zijn...
https://www.radiomuseum.org/r/telefunken_ht850ht_85.html

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 24 april 2021 12:31:42 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, beiden staan in zelfde schema. vreemd, Radiomuseum dook bij niet op tijdens het zoeken. TS.. je kan 3 pagina's per dag downloaden, en 10 per maand. moet lukken :-)

@Arco : super bedankt _/-\o_ ! Ik ga straks eens snuisteren op de site!
@kris van damme : tijdens mijn "gegoogel" is dat ook niet "in beeld gekomen" ;(.

Ik heb mijn vriend al gevraagd om een paar foto's door te sturen. Daar valt op het eerste zicht niets verkeerd op te zien (jammer want dat zou het makkelijker maken natuurlijk :) ).
Misschien toch al mensen die zien in welke hoek (letterlijk) ik straks moet zoeken?

Grtz

Chris

RAAF12

Golden Member

Die dubbele spoel bij het IC HA12412, dat is oa. de quadrature detector. Zonder ervaring is het misschien beter om een nieuwe spoel te kopen. De C's in de spoelbus vervangen is wel een klus. En daarna moeten de kernen worden verdraaid voor het beste resultaat. Gebruik je kabelsignaal? Veel van die netten hebben het FM radiosignaal eraf gegooid...

standaard schema

Inwendige opbouw https://www.datasheetq.com/HA12412-doc-Hitachi

maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2021 21:53:35 schreef kris van damme:
de manual staat vlot te koop op E-bay.
Telefunken produceerde enkele hele goede tuners, maar deze ken ik niet.

En alvorens ook maar ergens aan te draaien, toch eerst eens wat meer info.

Het is ook geen Telefunken, in elk geval niet van ontwerp en productie. Ik zie alleen zo snel niet welke (Japanse) fabrikant ervoor verantwoordelijk was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja Maarten, eens de foto's er kwamen was me dat ook duidelijk. En vroeg me ook af welke Japanse fabrikant het ding produceerde. Print en nogal wat onderdelen zijn duidelijk Panasonic of Sanyo club. dan wat specifieke chips van Toshiba Hitachi, wat niet uitzonderlijk is. Het meest vreemde zijn de weerstanden. Een groot deel lijkt me Europees (aan de kleur te zien) en dan zit er nog een rits BC achtige transistoren in... Misschien was er een akkoord dat er x % Eurpose componenten in moest :-).

Je komt dit merkwaardige verschijnsel ook wel eens tegen in Philips draagbare radio's van tweede helft jaren 70, die ook uit Japan kwamen, maar ook daar zit af en toe een "verdwaald" Europees component in.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zou toch eerst beginnen met de geleidende lijm bij de voeding Elco's weg te krassen,(bruine kleur) mogelijk is het probleem daarmee verholpen. Op de foto zie ik niet het beruchte toko spoeltje,hier is een andere spoel gebruikt voor de discriminatoir.

@Raaf12: een nieuwe spoel kopen? Dat is onnodig veel extra werk volgens mij. Er is nog niets kapot zolang het alleen maar vervormd klinkt.
@Thunderace: Afregeling met het juiste ZACHTE materiaal (geen metalen schroevendraaier gebruiken).

(@Thunderace: wanneer dit de eerste keer is dat je een FM-tuner gaat afregelen, dan zou ik er iemand bij halen die weet waar je op moet letten.)

maartenbakker

Golden Member

@kris: Scherp! Gezien de Europese componenten heeft Telefunken misschien bij een Japanner met Europese vestiging ingekocht. Het codenummer op de print is geen Panasonic en ik dacht ook geen Sanyo. Misschien Toshiba, die zat in Duitsland op een gegeven moment. Hitachi misschien ook wel.

Philips portables (ik dacht eigenlijk uit Hong Kong) waren een iets ander verhaal. Philips had een eigen componentenindustrie in de regio en mogelijk berustte dat op handelsovereenkomsten. Dus zij brachten een zak componenten naar de fabriek en kregen tegen een doos radio's terug met korting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 25 april 2021 02:21:58 schreef kris van damme:
Je komt dit merkwaardige verschijnsel ook wel eens tegen in Philips draagbare radio's van tweede helft jaren 70, die ook uit Japan kwamen, maar ook daar zit af en toe een "verdwaald" Europees component in.

Wat ik mooi vond waren de Sony KTV's met Teletekst daar zat de hele rits Philips IC's in. SAA 5020, SAA 5030, SAA 5041 en SAA 5051. Dat spul hadden de Jappen niet in huis. Batterijen van Philips stond dan weer wel made in Japan op....
Ik kreeg die Sony's vaak ter reparatie omdat de zaak om de hoek alleen Philips deed. En alleen analoog. Snapte later pas dat ie vooral snel geld wilde verdienen en ik meer van onderzoek en leren was. Het koste mij soms veel tijd om de fout te vinden. Ik heb weleens 3 dagen en avonden op 1 TV of video gezeten. Dat waren wel uitzonderingen...

RAAF12

Golden Member

Op 25 april 2021 11:41:28 schreef Brightnoise:
@Raaf12: een nieuwe spoel kopen? Dat is onnodig veel extra werk volgens mij. Er is nog niets kapot zolang het alleen maar vervormd klinkt.

Ik bedoel dat de @TS nog nooit een een tuner heeft gerepareerd maar de spoel los solderen moet wel lukken. De c'tjes die erin zitten zijn wel klein, dat wordt prutsen onder een loupelamp. Ik kwam hier eerder iemand tegen die er niet aan wilde beginnen en toen bleken er tal van spoelen voor dat IC gewoon te koop te zijn. Afregelen is het mooist met apparatuur. Maar op het gehoor en de gegevens erbij is het ook wel te doen. Alleen de tweede spoel dient om op minimale vervorming af te regelen en dat is wat lastiger.

@Raaf12: Maar waarom dan bij voorbaat die spoel er uit solderen? Dat is het laatste wat ik zou doen. Waarschijnlijk is het alleen een afregeling die verlopen is.

Arco

Special Member

Vervangen is eigenlijk alleen nodig als iemand de kerntjes naar gort gedraaid heeft met een lompe schroevendraaier... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 25 april 2021 13:17:46 schreef Brightnoise:
@Raaf12: Maar waarom dan bij voorbaat die spoel er uit solderen? Dat is het laatste wat ik zou doen. Waarschijnlijk is het alleen een afregeling die verlopen is.

Als het interne ceetje(s) verlopen is lager in waarde dan helpt het draaien aan de kern niet meer. Dat komt echt heel veel voor bij die 40 jaar ouwe bakken.
Ik ben ze ook wel tegengekomen met kernen aan de boven én aan de onderkant via een gat in de PCB bereikbaar. Twee kernen in dezelfde spoelvorm met twee wikkelingen. Maar het kan meevallen en is het euvel opgelost met een afregeling.

Hallo heren

@ maartenbakker en kris van damme : nog eens mijn vriend om een foto gevraagd (zie bijlage) en het toestel blijkt inderdaad " made in Korea". Goed gezien van beiden!

Aan alle anderen : alvast bedankt voor jullie input! Het toestel zal deze week in mijn bezit zijn en dan kan het fout zoeken beginnen. Nog even voor de duidelijkheid : ik kan zeker solderen en heb al heel wat toestellen hersteld (versterkers , video's , dvd spelers , enz). Van tuners heb ik echter geen kaas gegeten. Mij nog nooit in verdiept. Ik aanvaard dit klusje omdat het een vriend is MAAR ik heb hem ook gezegd dat ik niets beloof. Nog even verder gepolst naar de fout. Volgens hem moet hij alle gekende zenders iets verder gaan zoeken. Waar bv Studio Brussel op 102.1 zit moet hij hem nu op 102.5 zetten voor het beste resultaat. Echter blijft hij dan nog steeds last hebben van de vervorming.

@Krelis Vonketrekker : dat bruine spul was mij ook meteen opgevallen en als het toestel er is ga ik daar alvast mee beginnen. Je weet nooit! Dank u voor de tip.
@Brightnoise / Arco /RAAF 12 : als ik het goed begrijp dan moet ik als ik de spoeltjes vervang toch nog afregelen? Buiten kunststof schroevendraaiers heb ik daar echter geen speciale meetapparatuur voor. Dat is waarschijnlijk een probleem ;(!? Ik weet ook niet zo 1 2 3 iemand die me daar kan bij helpen.

Grtz
Chris

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zou eerst met de lijm aanvangen, mogelijk een ref. spanning niet correct, door lek via lijm...?De spoel zou ik niet vervangen, het is niet de beruchte toko spoel.App. op de juiste frequentie zetten, en voorzichtig kern van spoel draaien.Daarna, als O.K. is, markeer met b.v. rode viltstift, zodat je later, als toch nog verloopt,je direct ziet welke je moet afregelen.Ik vermoed, kern op foto boven weerstand R136.Meet met schuifmaat de diepte van de kernen, kan je weer terug naar oude instellingen bij geen resultaat.

maartenbakker

Golden Member

Made in Korea... Nota bene! Dan is het gezien het codenummer een Daewoo. Uit de tijd dat ze nog Japanse ontwerpen kopieerden denk ik.

Dan is de volgende vraag, waarom er dan Philips weerstandjes inzitten. Die zouden van PEK (Philips Electronics Korea, het huidige Pilkor) kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iets verstemmen: dat moet de quadratuur demodulator afstemming zijn. Simpel en in een paar seconden klaar. Waar woon je? Ik wil het wel voor je doen.

Op 25 april 2021 12:19:21 schreef RAAF12:
[...]

Wat ik mooi vond waren de Sony KTV's met Teletekst daar zat de hele rits Philips IC's in. SAA 5020, SAA 5030, SAA 5041 en SAA 5051. Dat spul hadden de Jappen niet in huis. Batterijen van Philips stond dan weer wel made in Japan op....

Japan is NTSC land, was er wel TXT bij NTSC???
Sony maakte vooral KTV's voor de Noord Amerikaanse markt, net als andere Japanners waardoor KTV opeens bereikbaar daar werd voor de gewone man.
(Als je naar Amerikaanse films kijkt zie je bijna altijd wel een Sony)

Dus voor de Europese markt met hun beperkt marktaandeel waren die TXT Ic's apart nodig, veel makkelijker om ze dan uit Europa zelf te importeren dan zelf te ontwikkelen.

RAAF12

Golden Member

Voor Europa was Teletekst een optie, het Teletekst Sony bordje haalde ik bij importeur Brandsteder. Dat kon zo ingeplugd worden met meegeleverde kabel en er moest ergens een plugje/soldering worden omgezet. Die TV's waren wel PAL of PAL/NTSC. Het schema is foetsie....

@Thunderace

Afregelen zal nodig zijn, de kans dat beide spoelen af fabriek goed staan is erg klein. Zolang er vervorming is en de nulmeter wel in het midden van de schaal staat is het fout....