Oscillatorsectie Philips PM5324 Sweeper Generator.

Op https://elektrotanya.com/philips_pm5324_0,1-110mhz_rf-gen_sch.pdf/down… kun je een schema van de Philips PM5324 Sweeper Generator downloaden.

De oscillator is de bekende emitter-gekoppelde oscillator rondom de transistoren 301 en 302. De transistoren 305 en 306 stabiliseren de oscillatoramplitude. Alleen valt het mij op dat de koppelcondensator 527 tussen de oscillatorkringen en de ingang van deze oscillatorschakeling tamelijk groot is, namelijk 100 pF. In combinatie met de basisweerstand 516 van 51k en de ingangsimpedantie van de transistor 302 BFX89, levert dat wel een behoorlijke demping van de oscillatorafstemkringen op. De afstemkring van een oscillator moet je immers zo losjes mogelijk met de ingang van de oscillator koppelen door gebruik te maken van een capacitieve spanningsdeler, omdat er bij teveel demping er meer faseruis ontstaat en parasitaire junctiecapaciteiten van de transistor 302 ook hun invloed op de afstemktring doen gelden. Waarom is in dit geval de afstemkring niet losjes met de oscillator gekoppeld?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

die oscillator moet wel van 100kHz tot 110Mhz kunnen draaien, en dat enkel met spoelen/CV wissel. vooral bij de lage frequenties gaat een te kleine C een probleem vormen. overigens is dit geen R&S generator die op 1ppm draait en 25.000 € kost , maar een service oscillator uit mid jaren 70. Voor dat doel is hij nauwkeurig genoeg.

De koppelcondensator 527 van 100 pF vormt samen met de basisweerstand 516 van 51k een hoogdoorlaatfilter waarvan de kantelfrequentie 31 kHz is en de faseverschuiving van dit netwerkje bedraagt dan 45 graden op de kantelfrequentie. Maak je deze koppelcondensator veel kleiner, bijv. 10 pF, om deze oscillator losjes met de afstemkring te verbinden, dan wordt uiteraard de afstemkring veel minder belast. Maar de kantelfrequentie van het netwerkje en de daarbij behorende faseverschuiving van 45 graden worden dan ook hoger. Kan het dan problemen geven wanneer de afstemfrequentie van de afstemkring lager is dan de kantelfrequentie van dit RC-netwerkje?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Is het niet handiger om aan te geven wat het probleem is, dat je de vraag stelt. Kennelijk heeft het toestel vanaf 1970 goed gewerkt.

de afstemkring ziet die 100pF niet echt als 100pF, er is een positieve rondgaande versterking via de emittorvolger en de GBS, maar om bij de laagste frequentie te blijven werken zonder fasedraaing is 100PF wel de grens lijkt me. De kring ziet die 100pF niet, maar de basis van de tor eronder heeft wel wat RF stroom nodig, ook bij 100kHz..

Op 26 april 2021 20:26:51 schreef buzzy:
Is het niet handiger om aan te geven wat het probleem is, dat je de vraag stelt. Kennelijk heeft het toestel vanaf 1970 goed gewerkt.

ze zijn wel beroemd om de slechte contacten in de schakelaars :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 26 april 2021 20:29:22 (31%)

Ha dawmast,

Ik kom niet helemaal uit je vraag en ik ben geloof ik niet de enige als ik kijk naar de opmerking van @buzzy :?
En het is misschien handiger om iets meer van het schema te tonen want er zit een redelijke versnellingsbak achter :D .

Ik heb de zelfde signaalgenerator incl. manual dus wat is je vraag ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mijn vraag is niet specifiek over dit apparaat, maar meer over hoe groot de koppelcondensator tussen een afstemkring en een emitter-gekoppelde oscillator minimaal moet wezen om hem betrouwbaar te laten werken, ook op frequenties lager dan de kantelfrequentie van het RC-netwerk dat bestaat uit de basisweerstand en de koppelcondensator. Bij dit type oscillator die ik ook als een Q-Multiplier gebruik, merk ik dat die al op 500 kHz betrouwbaar oscilleert bij zeer kleine koppelcondensatortjes van tussen de 5 en 10 pF.

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 26 april 2021 22:41:00 (21%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 april 2021 20:27:48 schreef kris van damme:
de afstemkring ziet die 100pF niet echt als 100pF, [...]
de basis van de tor eronder heeft wel wat RF stroom nodig, ook bij 100kHz..

Zo is het.
Als je de boel op 1 MHz laat lopen, dan zie je dat de kring een impedantie van ongeveer 8k 'ziet'. Maar dat is hoofdzakelijk capacitief. Ga je beter kijken, dan zie je dat de kring op die frequentie belast wordt met ca. 35k ohms, met parallel ca. 20 pF.
Op de hoogste frequenties zie je de invloed van die 20 pF: het afstembereik is niet meer 1 op 3, maar nog maar 1 op 1,46 (75-110 MHz), gewoon omdat de capaciteit niet lager kan. Verder is dat allemaal niet zo erg.

En de eisen aan de fasereinheid zijn bij een sweeper natuurlijk veel relaxter dan bij een ontvanger.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha dawmast,

Ik dacht even dat je een probleem had want ik heb hier nog een nieuwe staan :)
Hetgeen je vraagt is van academische aard nou dat is een lastige oscillator.....
Misschien heeft @Frederick E. Terman je vraag al beantwoord ?

De schakeling is door van der Pol ontwikkeld op het NATLAB van Philips dat weet ik nog wel maar..... een emitter gekoppelde oscillator kon ik even niet in herinnering roepen !
Het is een negatieve weerstand oscillator zeg maar een schakeling die tussen twee werelden zweeft ;)

En als je die gebruikt krijg je er een ruis generator gratis bij dus ik weet niet waar die in je ontvanger zit maar ik geloof niet dat het mijn eerste keuze zou wezen |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920:

De emitter-gekoppelde oscillator heet ook wel een Butler-oscillator en is een variant op de Franklin-oscillator. Om problemen met de demping van de afstemkring door de oscillatorschakeling te verminderen, kun je een capacitieve spanningsdeler gebruiken om de afstemkring daarmee op de oscillator aan te sluiten.

Dit type oscillator wordt veel in superhetontvanger-IC's gebruikt om daarmee bandomschakeling te vereenvoudigen, want je hebt dan geen aftakkingen en/of koppelwindingen meer nodig.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ha dawmast,

Dank voor de uitleg :) dat soort laagfrequent oscillatoren ben ik door het synthesizer tijdperk een beet kwijt.
Maar de oscillator in de signaal generator is een van der Pol en dat patent ligt bij Philips.

Bij de oscillatoren die jij noemt gaat er wel een bel rinkelen ( Butler ) is het kristal tussen de twee emitters, kathode of source geschakeld en bij de Franklin is de resonatie kring tussen de uitgang en ingang geschakeld eigenlijk is dit een soort,
multivibrator als ik het goed heb :S

Van der Pol daar heb je misschien wel van gehoord die van de chaotische oscillator vandaar mijn opmerking.......
je krijgt een bak ruis cadeau :o
Maar de oscillator is in eerste orde voor een andere toepassing dat die in de sweeper zit is i.v.m. de negatieve weerstand !

Verder heb ik heel veel respect voor de man hij heeft ergens tussen de 200 en 250 patenten voor Philips in de wacht gesleept waarvan over de 50 in America daar heeft hij in 1935 van de Amerikaanse (IRE) IEEE Medal of Honor ontvangen voor baan brekend werk in de voortplanting van elektromagnetische golven !

In 1937 ( pin me niet vast op de datums ) heeft hij als Philips en PTT de metingen laten doen voor het ministerie, om de propagatie in Nederland in kaart te brengen dit voor het plaatsen van de eerste lange golf zenders 300 kHz of daar omtrent.
Lang verhaal kort uiteindelijk hebben de metingen over de 2000 punten in Nederland geleid tot de positie waar nu de Gerbrandy toren staat in het Lopikerveld :7 knap stukje werk er werd overdag gemeten waar gelet werd op het Dellinger effect maar ook s'nachts voor de verschillen en fading.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.