Beko wasmachine motor draait niet meer

PIRON

Golden Member

Beste techneuten, ik heb hier een wasmachine met inverter motor die niet meer draait.

Ik heb een vermoeden dat de inverter, die in de motor zelf zit, defect is maar weet het nog niet zeker.

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft ?

Nummer machine WMB 71443 LA

Alvast bedankt voor het meedenken ...

Als Ik U hoor zeggen een Beko met een inverter in de motor dan lijkt mij dat een Askoll motor.
Als U met de hand de drum probeert te draaien, loopt dat soepel of voelt het alsof er een rem op staat?
(In dat geval ligt de IGBT brug in sluiting)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Heb je foto van motor, ingebouwde freq sturing of apart te verkrijgen?
Was hier al geen topic over die motoren en relais erin, in welke merken modellen worden deze motoren nog gebruikt?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 20 april 2021 20:21:05 (19%)

Geeft de machine een alarm?? Welk type zit er in. M500,504 of 505??

Controleer eens heel goed of er echt een invertermotor in zit. Ik heb tot voor afgelopen zomer als bijbaan gewerkt als witgoed monteur. Ik heb een paar keer gezien dan de beko wasmachine die een invertermotor zou hebben toch een motor met koolborstels had. Bij beko komt het vaak voor dat als de koolborstel niet goed zijn dat er maar 1 borstel heel erg versleten is.

Controleer ook goed op of een er geen foutcodes worden weergegeven. Dit kan worden weergegeven als knipperen van lampjes of een foutcode in het display. Kan mij bijna niet voorstellen dat de besturing voor deze motor defect is. Dat ben ik zelf nog nooit tegen gekomen bij beko, en toch bij veel mensen geweest die een beko hadden.

In deze toestellen zitten motoren met geïntegreerde frequentie sturing. Beko heeft bij sommige modellen de fout gemaakt om ophun motoren een lange waarborg te geven. Kijk na of dit het geval is dan krijg je een nieuwe. Meestal zijn ze stuk hoor maar van hieruit iis het moeilijk 100% zekerheid te geven. Begin er pas aan als hij buiten waarborg is. 5-10j?? Magneten lossen en printen op de motor sneuvelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

Op 20 april 2021 19:03:24 schreef walkura:
Als Ik U hoor zeggen een Beko met een inverter in de motor dan lijkt mij dat een Askoll motor.
Als U met de hand de drum probeert te draaien, loopt dat soepel of voelt het alsof er een rem op staat?
(In dat geval ligt de IGBT brug in sluiting)

Het is een Askoll motor en die loopt soepel als ik deze met de hand draai

PIRON

Golden Member

Op 20 april 2021 19:48:22 schreef smd:
Geeft de machine een alarm?? Welk type zit er in. M500,504 of 505??

De foutcode is 13 en de motor is een M500

PIRON

Golden Member

Op 21 april 2021 07:50:53 schreef EricN:
In deze toestellen zitten motoren met geïntegreerde frequentie sturing. Beko heeft bij sommige modellen de fout gemaakt om ophun motoren een lange waarborg te geven. Kijk na of dit het geval is dan krijg je een nieuwe. Meestal zijn ze stuk hoor maar van hieruit iis het moeilijk 100% zekerheid te geven. Begin er pas aan als hij buiten waarborg is. 5-10j?? Magneten lossen en printen op de motor sneuvelen.

De magneten zitten nog vast.

Op de machine staat 10 jaar garantie op de motor, maar op het factuur staat 5 jaar bijkomende garantie, dus in het totaal is het dan 7 jaar denk ik.

Ik ga er eens voor bellen naar Beko

Bedankt

PIRON

Golden Member

Het was nog in garantie, en er werd een nieuwe machine geleverd.
Bedankt allemaal

Voila, zo moet dat. Heden zijn ze zeer schappelijk en correct bij Beko. Het zal ze op langere termijn geen windeieren leggen. Ze zijn in het witgoedsegment een belangrijk aandeel aan het innemen, net ook omdat andere merken verzaken in klantgerichtheid. Veel plezier met de nieuwe machine.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo rottig is de Beko service niet hoor..Mooi opgelostr