24v naar 12v

Hallo Allemaal

zag op internet de volgende schakeling voorbij komen
om van 24v naar 12v te gaan MAAR op de ene site staat dat de uitgang max 50W is en op de ander staat de zelfde maar dan tot max 20A

ik maak hem dan zelf wel met de TIP3055 in plaats van de 2N3055

is voor aan een 24v trafo 10A weet ook iemand hoeveel A er op de uitgang van de schakeling mag staan om de trafo niet hoger als 9A te belasten

dit niet dat hij altijd max word belast meer wel dat hij het aankan

en hoeveel TIP3055 zijn er dan nodig
als je echt 6 voor 20A nodig heb zou 3 of 4 toch wel voldoende zijn

Link 1 https://www.onlinesoln.com/2020/05/24v-to-12v-converter-circuit.html

Link 2 http://w3circuits.blogspot.com/2013/11/dc-dc-converter-24v-to-12v-20a.…

Arco

Special Member

Da's toch niet meer van deze tijd zoiets, neem een schakelende voeding.
Met de LM317 + 3055 creer je een straalkacheltje wat bij 10A continu 120W aan warmte produceert. M.a.w: de helft wordt verspild...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij 6 Amp stook je al ruim 70 Watt op. De transistoren kunnen per stuk wel aan, dat is het probleem niet,eentje zou daarom al voldoende zijn. De warmteafvoer moet wel heftig zijn, want hoewel Si transistoren tot 200 graden kunnen gaan is een werktemperatuur van 60 a 70 graden toch beter voor de levensduur.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je wat fatsoenlijker schreef dan was ik misschien gemotiveerd om wat uitvoeriger te antwoorden. Maar in grote lijnen sluit ik me aan bij de vorige antwoorden:
*/ dit is niet meer van deze tijd
*/ het gaat flink warm worden, dat moet men nu net niet willen

Enne, nee, dat andere schema is al net zo bekakt en prehistorisch. Er staat toch duidelijk: "neem een schakelende voeding" ??!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Die laatste voeding verstookt net zo veel...
Een complete heb je al voor 25 euro: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-single-output-industrial-din-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Zoals Arco al zegt, neem een schakelende voeding, zoiets bijvoorbeeld.
Ik heb hem getest, hij kon op zijn sloffen 12V-7A leveren (hoger kon niet omdat de aangesloten voeding niet meer kon leveren).

Op 27 april 2021 17:13:03 schreef big_fat_mama:
Als je wat fatsoenlijker schreef dan was ik misschien gemotiveerd om wat uitvoeriger te antwoorden. Maar in grote lijnen sluit ik me aan bij de vorige antwoorden:
*/ dit is niet meer van deze tijd
*/ het gaat flink warm worden, dat moet men nu net niet willen

Enne, nee, dat andere schema is al net zo bekakt en prehistorisch. Er staat toch duidelijk: "neem een schakelende voeding" ??!!

wat bedoeld u met fatsoenlijker? is misschien wat te kort en direct gevraagd maar ik dacht hoe korter hoe beter men het snapt

Op 27 april 2021 17:16:39 schreef Thevel:
Zoals Arco al zegt, neem een schakelende voeding, zoiets bijvoorbeeld.
Ik heb hem getest, hij kon op zijn sloffen 12V-7A leveren (hoger kon niet omdat de aangesloten voeding niet meer kon leveren).

die van Aliexpress heb ik ja maar die condensators worden bij heel heet en de transistors niet bij testen met 100w led

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:21:00 (96%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 april 2021 17:15:46 schreef Arco:
Die laatste voeding verstookt net zo veel...
Een complete heb je al voor 25 euro: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-single-output-industrial-din-…

ik heb genoeg 24v transformators met bij elkaar ruim 117A
en dan weer een nieuwe voor 12v te kopen vind ik dan weer onnodig
heb wel een velleman 12030 maar is maar 3A is hier niet iets aan te doen dat hij tot 10A kan? werken

of zijn er toch van deze soort sets in 10A te koop ergens

offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:21:17 (96%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:18:23 (93%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Op 27 april 2021 17:27:06 schreef modeltreiner:
die van Aliexpress heb ik ja maar die condensators worden bij heel heet en de transistors niet bij testen met 100w led

Dat is wel vreemd, dat zou niet moeten, hoe heet?. Zou je eens een foto kunnen sturen van de opstelling? Het klinkt als een slecht gebouwd exemplaar.

In elk geval zal je met een lineare regelaar ook wel warmte kwijt moeten, en 120W is niet niks. Dat is zeker meer dan je nu in de elco's stopt. Het kan op een goede CPU koeler, maar maakt dan wel geluid. Ik heb recent nog zonder teveel problemen 145W in een P4 CPU koeler gekregen:

Daarvoor zijn 4 stuks TIP35C voldoende, maar met TIP3055 zou ik er snel 5 of 6 gebruiken. Als je ze nog niet hebt gekocht zou ik gewoon TIP35C of vergelijkbaar (bv BD249C) gebruiken. Hier zit wel een NTC op om de fan aan te sturen, en ik zou een thermische beveiliging aanraden om te verhinderen dat je transistor smelt bij een defecte ventilator. Iets als dit is handig:

https://ae01.alicdn.com/kf/H035f97d54b934dea9fdfffa7e73506df0/5PCS-JUC-31F-KSD-01F-H-Temperature-Protection-Switch-40-Degrees-135-Degrees-Normally-Open-KSD.jpg_Q90.jpg_.webp

Artikellink

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:19:47 (7%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:19:15 (87%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik zou bij dat Chinese geval in ieder geval de elco's vervangen voor een bekend type als de Panasonic FM.
Waarschijnlijk hebben die er standaard inzitten geen beste ESR, en dan worden ze (zolang 't duurt) behoorlijk warm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 april 2021 17:59:06 schreef Kruimel:
[...]Dat is wel vreemd, dat zou niet moeten, hoe heet?. Zou je eens een foto kunnen sturen van de opstelling? Het klinkt als een slecht gebouwd exemplaar.

In elk geval zal je met een lineare regelaar ook wel warmte kwijt moeten, en 120W is niet niks. Dat is zeker meer dan je nu in de elco's stopt. Het kan op een goede CPU koeler, maar maakt dan wel geluid. Ik heb recent nog zonder teveel problemen 145W in een P4 CPU koeler gekregen:

ik heb niet kunnen meten hoe heet maar wel tegen de 40 ongeveer
heb hier een foto van die ik hem helaas vaak eigen transistor codes dus niet snel te vinden welke het zijn

de lineare regelaar van u is die enkel te gebruiken of wel met die van Aliexpress? zo ver is mijn kennis nog niet

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 april 2021 14:20:11 (2%)

Als je twee trafos primair in serie zet krijg je secondair ook de halve spanning.

En secundair moet je ze wel parallel zetten.
Wel twee (ongeveer) gelijke trafo's nemen.
Maximum beschikbaar secundair vermogen is dan gelijk aan het vermogen van de kleinste transformator.
De secundaire spanning is 12V ipv 24V en de maximum toegestane secundaire stroom is 2x de maximum toegestane stroom van de kleinste transformator.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 27 april 2021 23:50:48 (28%)

Hallo rwk en ohm pi

2 trafo,s in serie en parallel heb ik nog niet eerder gehoord
kan zijn dat het net zo goed en probleemloos werkt dat weet ik niet

mijn gevoel zegt niet doen! niet beledigend naar u toe jullie weten er meer van als mij

ik heb ook 1 trafo van 220 naar 110v in 400VA
kan kan dan toch beter hier de 22v naar 24v trafo op zetten?
zodat ik dan ook op 12v uitkomt

de trafo is bij 24v 10A kan ik ook als er 110v in gaat nog die 10A bereiken of is dat zo niet haalbaar

Dat kan natuurlijk ook.
Je kunt uit die 24V-trafo gewoon 10A bij 12V trekken. Dat is dan 120VA, dus half vermogen.

Op 28 april 2021 00:19:12 schreef modeltreiner:
Hallo rwk en ohm pi

mijn gevoel zegt niet doen! niet beledigend naar u toe jullie weten er meer van als mij

code:



230V~ ------+
            |      +----+----------- 12V~
            |      |    |
             > || <     |
   Trafo1    > || <     |
             > || <     |
            |      |    |
            |      +----------+-----  0V~
            |           |     |
            |      +----+     |
            |      |          |
             > || <           |
   Trafo2    > || <           |
             > || <           |
            |      |          |
            |      +----------+
  0V~ ------+

Trucje werkt als volgt.
De eenvoudigste situatie:
Trafo 1 is identiek aan trafo 2 en is 230V->24V bij 10A
Je zet ze in serie.
De primaire stroom door transformator 1 is dezelfde primaire stroom door transformator 2.
Dat betekent dat de secundaire stroom van deze twee transformatoren ook gelijk aan elkaar moeten zijn. Omdat de transformatorverhouding ook hetzelfde is is de primaire spanning van de twee transformatoren gelijk aan elkaar. Samen is de primaire spanning 230V, dus over iedere transformator staat de helft van 230V is 115V.

Iets lastigere situatie:
Stel, de wikkelverhouding is een beetje ongelijk. Je hebt een transformator van 230V->25V en een transformator van 230V->23V. Die schakel je primair in serie en secundair parallel. Dat lijkt fout te gaan, maar het gaat goed.
De primaire stroom door transformator 1 is dezelfde primaire stroom door transformator 2. De secundaire stroom verschilt echter, want de transformatieverhouding van de twee transformatoren wijken onderling af. Samen is de stroom gelijk aan de totale belastingstroom.
De secundaire spanning van de twee transformatoren is hetzelfde.
Stel, die spanning is A Volt. Over de primaire van trafo 1 staat dan een spanning van A Volt x(230 V)/(25 V)
Over de primaire van trafo 2 staat dan een spanning van A Volt x(230 V)/(23 V).
Samen opgeteld wordt dat 230V, dus (Ax230/25) V + (Ax230/23) V = 230 V -> A = 11,98V.
De primaire spanning over trafo 1 wordt dan 11,98V x 230/25 = 110,2V
De primaire spanning over trafo 2 wordt dan 11,98V x 230/23 = 119,8V
Totaal staat er dus 230V over de twee ongelijke transformatoren.

NB:
Als je de uitgangsspanning ga gelijkrichten en afvlakken, dan mag je uit een 10A trafo niet veel meer dan 6A gelijkstroom trekken.

Indien nodig kan je op die 400VA trafo nog een tweede 24V/10A transformator met eigen gelijkrichter plaatsen.

@Modeltreiner: Als je bezwaar tegen de Ali-DCDC converter is dat dat het wat heet wordt, dan moet je niet met lineaire voedingen komen. Die doen BEWUST niets anders dan "warm worden".

Ohm pi z'n truuk is een makkelijke en werkt heel aardig. Nog even een vermogen berekening: Stel de trafos zijn 24V 10A... Dan mag in de nieuwe situatie iedere trafo nog steeds maar 10A. Je krijgt dus 12V 20A: 240W. En dat terwijl de trafos origineel 24V10A waren, dus ook 240W.

Die aliexpress DCDC converter doet z'n best om zo efficient mogelijk te zijn. Als dat voor 90% lukt en je trekt er 100W uit, dan is er 10W aan warmte verliezen. Doe je dat met de door jou voorgestelde lineaire regelingen dan heb je 100W aan "verliezen". Dat is 10x meer!

Als de elcos heet worden, dan kan dat twee oorzaken hebben. 1) Ze zitten te dicht bij de koelvinnen en worden daardoor warm gestookt. 2) Ze zijn niet geschikt voor een schakelende voeding, ze hadden low-ESR condensatoren moeten kopen.

Die dingen vervangen door low-ESR exemplaren lijkt me makkelijker dan een compleet nieuwe voeding bouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 april 2021 17:32:29 schreef modeltreiner:
[...]

ik heb genoeg 24v transformators met bij elkaar ruim 117A
en dan weer een nieuwe voor 12v te kopen vind ik dan weer onnodig
[...]

Ben je aan onderdelen niet snel meer kwijt dan 25€? Je hebt al een verlies van 230V AC=>24V DC. Daarna nog eens van 24V DC naar 12V DC. Koop je een Meanwell LRS-150-12 ben je op de best mogelijke manier gesteld. Overbelasting beveiliging, spanning nog wat bij te regelen, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

NB:
Als je de uitgangsspanning ga gelijkrichten en afvlakken, dan mag je uit een 10A trafo niet veel meer dan 6A gelijkstroom trekken.

Indien nodig kan je op die 400VA trafo nog een tweede 24V/10A transformator met eigen gelijkrichter plaatsen.[/quote]

Waarom mag er niet meer als 6A getrokken worden als de trafo 10A is?

heb een trafo waar ik er 1 van heb in 24V 10A met een 10.00UF Elco of Condensator haal ze nog altijd door elkaar komt meer door de folie bedrukking er om heen samen met een minstens 50A gelijkrichter

Hallo rew

wat zijn nou de verschillen tussen de voedingen zoals een lineaire voedingen en alle anderen die er zijn?

en de foto van kruimel die lineare regelaar
is dat een aanrader? en is daar een schema van met de max voltage en ampere die hij aankan