Sterrenhemel Deel2

Bavelt

Golden Member

Op 28 april 2021 19:00:05 schreef Arco:
Tja,

Of die Chinese dingen brak in elkaar zitten of niet weet ik ook niet. Wellicht dat een echte geen last heeft van loskoppelen...

Ik zal eens een 'echte' kopen en eens kijken.. :>

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 28 april 2021 18:58:37 schreef Bavelt:
Bij ca 80 keer schrijven voor alle variabelen ben ik dan 70uS kwijt.

Ik ben niet bekend met PICs. Maar bij de processoren die ik ken mag je na die 7 instructies een paar miliseconden niet naar de EEPROM schrijven. Ofwel zegt ie: "sorry niet geschreven" ofwel hij blokkeert totdat hij het wel kan.

Schrijven naar flash/eeprom is traag. Als je het goed doet kan je andere dingen doen terwijl het bezig is, maar je kan niet in 1x alles dumpen en hopen dat je in 70 microseconden klaar bent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

In dit schema is de V- niet verbonden aan de GND.
Maar hoe doe ik dat dan wel? (de GND van het Signal moet gelijk aan de v-).

M.a.w ik wil de V+ schakelen en niet de V-

Hoe doe ik dat nu met deze FET (of IRL540)?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Dan moet je geen N-channel, maar een P-channel mosfet nemen...
(of een load switch als de SIP32508)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 12:05:42 schreef Arco:
Dan moet je geen N-channel, maar een P-channel mosfet nemen...
(of een load switch als de SIP32508)

Ik vermoedde het al een beetje...en heb net een aantal IRL540's besteld.. ;(

Maar enfin. Wat zou een Goede 'P-variant' van de IRL540 kunnen zijn?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 29 april 2021 11:54:07 schreef Bavelt:
[bijlage]

In dit schema is de V- niet verbonden aan de GND.
Maar hoe doe ik dat dan wel? (de GND van het Signal moet gelijk aan de v-).

M.a.w ik wil de V+ schakelen en niet de V-

Hoe doe ik dat nu met deze FET (of IRL540)?

Dit is een prima schema: De belasting tussen V- en V+ ziet al dan niet een spanning afhankelijk van of je signal hoog of laag is.

Wil je met een IRL540 de plus schakelen dan kan dat ook heel eenvoudig. De drain, die nu aan de V- hangt, komt dan aan de V+, de source die nu aan GND hangt, wordt de V+ , de V- hang je direct aan GND zoals je wilde. Simpel! Nu hoef je alleen nog op "signal" het juiste signaal aan te bieden. 0V voor uit, en V+ + 5V voor "aan".

En /dat/ is niet eenvoudig....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 12:14:06 schreef rew:
[...]
Dit is een prima schema: De belasting tussen V- en V+ ziet al dan niet een spanning afhankelijk van of je signal hoog of laag is.

Wil je met een IRL540 de plus schakelen dan kan dat ook heel eenvoudig. De drain, die nu aan de V- hangt, komt dan aan de V+, de source die nu aan GND hangt, wordt de V+ , de V- hang je direct aan GND zoals je wilde. Simpel! Nu hoef je alleen nog op "signal" het juiste signaal aan te bieden. 0V voor uit, en V+ + 5V voor "aan".

En /dat/ is niet eenvoudig....

Edit:
Ik zal het proberen. Met een IRF520 wil het niet, dan krijg ik een Vds van 2,5 V.
Maar deze IRF520 is ook niet echt logic level zoals de IRL540. Waarschijnlijk zit ik dan in het lineaire gebied. Even wachten tot ik de IRL540 binnen heb..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op donderdag 29 april 2021 12:51:15 (18%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Op de gate moet je dan 10v (V+ +5v) aanbieden, heb je dat gedaan? (zou moeten werken)
P channel logical fets zijn er momenteel niet veel: meeste die ik zie zijn obsolete en/of hebben een jaar levertijd...
De genoemde SIP32508? (kost bij grote aantallen maar 14 cent en kan 3A schakelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 12:46:14 schreef Arco:
De genoemde SIP32508? (kost bij grote aantallen maar 14 cent en kan 3A schakelen)

Ik heb er even op gezocht, maar nog niet veel hits gezien...

Zijn daar nog equivalenten voor die gangbaar en makkelijk verkrijgbaar zijn?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

En anders kan ik natuurlijk mijn relaitje gebruiken.

Alleen stuit het me ergens tegen de borst om met mechanische (en 'klikkende') spullen te werken... :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 08:08:12 schreef rew:
[...]Ik ben niet bekend met PICs. Maar bij de processoren die ik ken mag je na die 7 instructies een paar miliseconden niet naar de EEPROM schrijven. Ofwel zegt ie: "sorry niet geschreven" ofwel hij blokkeert totdat hij het wel kan.

Schrijven naar flash/eeprom is traag. Als je het goed doet kan je andere dingen doen terwijl het bezig is, maar je kan niet in 1x alles dumpen en hopen dat je in 70 microseconden klaar bent.

Ik heb nog even door de datasheet gebladerd, maar kan daar nog niets over vinden.
Wel las ik dat tijdens het schrijven je de interrupts moet uitschakelen.

Dat had ik niet gedaan...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Ik heb er even op gezocht, maar nog niet veel hits gezien...

Farnell, digikey, mouser, arrow, futureelectronics, avnet,...) ;)

Interrupts uitschakelen zal de eeprom library wel voor je doen neem ik aan...

Bestellen is momenteel ook geen lolletje meer.
Heb net geprobeerd wat microcontrollers te bestellen, gemiddelde lead-time is 51 weken... :(

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 april 2021 13:08:23 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 13:03:38 schreef Arco:
[...]

Heb net geprobeerd wat microcontrollers te bestellen, gemiddelde lead-time is 51 weken... :(

Alstublief :/ ...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik heb een "100 per maand" product, en heb er 600 besteld bij iemand die ze nog op voorraad had. Die heb ik binnen. Kost wel 2500 euro boven de normale prijs!

Ik heb met ST nederland gebeld. Die zeggen dat ze ieder kwartaal bepalen wie hun producten het hardste nodig heeft en dan een verdeling bepalen. Farnell beweert eea geregeld te hebben voor october, maar ST ontkracht dus dat zij iets afgesproken kunnen hebben.. Ik hoop dat farnell en niet ST gelijk krijgt: veel verder dan oktober red ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 13:03:38 schreef Arco:
[...]
Farnell, digikey, mouser, arrow, futureelectronics, avnet,...) ;)

30-8-2021.... :/

Dat is voor mij hetzelfde als "hebben we niet"...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Arrow heeft ze wel, maar verzenden is daar pas gratis boven 50 euro... https://www.arrow.com/en/products/search?cat=&q=sip32508&r=tru…
(ik heb er net een partijtje micro's gekocht, veel hadden ze er ook niet meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 april 2021 14:15:37 schreef Arco:
Arrow heeft ze wel, maar verzenden is daar pas gratis boven 50 euro...

Nop, ik bestel er regelmatig en heb nog nooit verzendkosten betaald.
Vorige week nog voor $1.42 besteld, wordt gratis in 2 enorme dozen bezorgd.
Ik doe altijd de snelle checkout met paypal.
Let wel dat sommige onderdelen uit Japan komen ipv de US en dan moet je wel verzendkosten betalen.
Factuur komt uit NL, dus ook geen invoerrechten meer betalen.

Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 17:39:18 schreef 2N3055:
[...]
Nop, ik bestel er regelmatig en heb nog nooit verzendkosten betaald.
Vorige week nog voor $1.42 besteld, wordt gratis in 2 enorme dozen bezorgd.
Ik doe altijd de snelle checkout met paypal.
Let wel dat sommige onderdelen uit Japan komen ipv de US en dan moet je wel verzendkosten betalen.
Factuur komt uit NL, dus ook geen invoerrechten meer betalen.

Moet je dan separaat een Nederlandse Account aanmaken?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

De SCK en SDO van de MAX7219's hangt rechtstreeks aan de PIC. Omdat er acht van die dingen (via lange draden) aanhangen, zou een driver tussen de PIC en de Max-en wellicht een goede zet kunnen zijn?

Waarmee je bv een lage uitgangsimpedantie hebt O.i.d? Of dat de PIC in ieder geval niet wordt belast?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Moet je dan separaat een Nederlandse Account aanmaken?

Gewoon een account, speciale Nederlandse zijn er niet.
Volgens mij moet je onder de 50 euro gewoon porto betalen, alleen klanten met 'gold status' niet...
(vroeger was alles inderdaad gratis, maar zo'n bestelling van $1.42 zoals van @2N3055 worden ze natuurlijk niet echt blij van...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 30 april 2021 11:28:55 schreef Arco:
[...]
Gewoon een account, speciale Nederlandse zijn er niet.
Volgens mij moet je onder de 50 euro gewoon porto betalen, alleen klanten met 'gold status' niet...
(vroeger was alles inderdaad gratis, maar zo'n bestelling van $1.42 zoals van @2N3055 worden ze natuurlijk niet echt blij van...)

Kan ik me iets bij voorstellen. Farnell was vroeger ook gratis (als bedrijf). Maar rekent nu ook minimaal € 5,00'administatiekosten'.
Ik denk dat ze dit soort kleine bestellingen niet willen. Alhoewel je natuurlijk ok aan klantbinding kunt doen om tzt iets groters te verkopen.

Een bedrijf als Farnell heeft naar mijn inschatting een contract met UPS, waarbij er vermoedelijk niet per pakketje wordt afgerekend maar op een bepaald volume.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
bprosman

Golden Member

Rechtstreeks bij Maxim kopen is misschien ook nog een optie. Volgens mij kan "Samplen" niet echt meer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bavelt

Golden Member

Op 29 april 2021 12:14:06 schreef rew:
[...]
Dit is een prima schema: De belasting tussen V- en V+ ziet al dan niet een spanning afhankelijk van of je signal hoog of laag is.

Wil je met een IRL540 de plus schakelen dan kan dat ook heel eenvoudig. De drain, die nu aan de V- hangt, komt dan aan de V+, de source die nu aan GND hangt, wordt de V+ , de V- hang je direct aan GND zoals je wilde. Simpel! Nu hoef je alleen nog op "signal" het juiste signaal aan te bieden. 0V voor uit, en V+ + 5V voor "aan".

En /dat/ is niet eenvoudig....

Ik heb nu een echte IRL540 en het geprobeerd.
Maar dit werkt niet zoals je beschrijft:

Wanneer ik de gate rechtstreeks aan de +5V knoop, wordt de FET niet volledig open gestuurd. Van de 5,2V in blijft 3,2V over tussen Source en GND.
Er blijft dus 2V 'hangen'...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
bprosman

Golden Member

Het is een N-Channel, dus "Low Side" schakelen, de S(ource) moet aan GND, de D(rain) aan de (-) van de belasting, andere kant van de belasting aan (+).
Ik zou wel een klein weerstandje (100...150E) in de gate zetten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 30 april 2021 18:16:55 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bavelt

Golden Member

Omdat het stuursignaal uit de schakeling komt, die moet worden aan-of uitgezet, (waardoor beide dezelfde GND moeten hebben) ontkom ik er niet aan om de de V+ schakelen, denk ik.

Dan zou de FET een P-channel moeten zijn. Volgens Rew zou de N-Channel kunnen door de drain aan de V+ te hangen en de source is dan de V+ out.

Maar dat gaat dus niet goed; teveel spanningsverlies over de FET.

(de Gateweerstand had ik even weggelaten om maximale sturing te krijgen), maar is dus niet voldoende om de FET helemaal open te zetten.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op vrijdag 30 april 2021 18:43:35 (15%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..