lichtkrant met slecht geheugen

hoi,

ik heb een lichtkrant die steeds alles wat ik aan text programmeer kwijt is.
ik heb de batterij al verwisseld met een oplaadbaar exemplaar, met laadprintje er tussen, helpt ook niet. in de battery zit stroom genoeg. het vreemde is dat het soms wel een aantal weken duurt voordat het mis gaat. de voorgeprogrammeerde fabriekstext blijft er wel in staan.

iemand een slim ideetje.

gr

rob

Arco

Special Member

Ik zou om te beginnen de backup batterij terugzetten, er zal wel wat anders kapot zijn.

(zo te zien hangt er nu een li-ion cel aan, dan staat er 4.2v op!...)
En een oplaadbare cel is onnodig in zo'n applicatie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er twee, alle twee het zelfde probleem. Heb er in de garantie periode ook een paar omgerolen. Ook met het zelfde probleem. Fabrieks of ontwerpfout ?

Arco

Special Member

Dat 32kHz kristal hangt er nogal vreemd bij, zit dat niet los?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even gecontroleerd, die zit goed vast.

EricP

mét CE

Maar eh... Wat doet dat 'omrolen' dan wat je zelf niet kunt?

bprosman

Golden Member

Fabrieks of ontwerpfout ?

Misschien een onhandig "omschakel circuitje" van VCC naar VBatt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 april 2021 18:37:21 schreef EricP:
Maar eh... Wat doet dat 'omrolen' dan wat je zelf niet kunt?

Dialect voor omgeruild?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De tekst-vanaf-fabriek zal wel in non-volatile memory zitten, eprom of zo, al dan niet ingebakken in de processor? Daarentegen zullen uw eigen hersenspinsels in een ram of aanverwante belanden, die dan vanuit een batterij levend wordt gehouden als de zaak af staat.

Met de batterij werd al wat gehannest, zonder veel effect; misschien overwegen om de RAM-chip(s) te vervangen?

Overigens: deze taalfanaat vindt dat "omgerolen" absoluut prachtig, of het nu uit een exotisch dialect komt of uit iemands creatieve petje.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Overigens: deze taalfanaat vindt dat "omgerolen" absoluut prachtig, of het nu uit een exotisch dialect komt of uit iemands creatieve petje.

//OFFTOPIC Valt wel mee dat exotisch, ik kom uit een klein dorpje in Gelderland, net "over de grens" bij Den Bosch en daar werd dat woord gebruikt. In Den Bosch hoor ik het ook wel eens.
(Niet zo ver van TS' woonplaats ;) ).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Welke zijn de ram chip's ?, ben eigenlijk een Tilburger, daar zegt iedereen omgerolen ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welke zijn de ram chips ?

Mij lijkt U6 een sterke kandidaat.

[Over de taal zeg ik maar nix meer, ik heb al zo'n slechte reputatie terzake, alhier. Maar ik blijf het prachtig vinden!]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Lijkt me sterk dat het de ram chip is. Zou wel sterk zijn als die toevallig in al die apparaten kapot gaat.
(en ISSI is een redelijk betrouwbaar merk)
Heeft 'ie soms lang zonder spanning gestaan? (batterij is alleen voor noodgevallen bij stroomuitval.)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 april 2021 20:21:57 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Dialect voor omgeruild?

Als jij het zegt :) Van boven de rivieren, kan ik helemaal niks met het werkwoord 'rolen'...

U6 maakt inderdaad best wel kans om 'het memory' te zijn. Meet eens wat de voeding van dat IC doet bij power down. De juiste pennen vind je wel in de datasheet.

Een andere reden kan natuurlijk zijn dat er met power up / power down rare dingen op de bus gebeuren. Er valt iets om waardoor een CRC ofzo niet meer klopt waarna de software zegt 'blijkbaar leeg'. Maar goed... eerst de spanning maar eens controleren.

Het zou trouwens ook niet de eerste zijn die de mist in gaat omdat er 'iets' hoog staat en door de protectie dioden de rest in leven probeert te houden, en daarbij de batterij plat trekt. Net 5 minuten te kort nagedacht bij het ontwerp zeg maar :).

Oke, ik ga eerst meten, kom er Volgende week op terug,

Gr rob

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ga eerst meten

Nee, dank je, ik ga nu eerst naar toilet, en daarna ga ik souperen. Dan een avondwandeling, bad, bed. Met uw welnemen, uiteraard.
@daltonagf: dank voor de bijsturing, ik was effe in de war.
@Mods, dit aub verwijderen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 29 april 2021 21:15:06 schreef big_fat_mama:
[...]
Nee, dank je, ik ga nu eerst naar toilet, en daarna ga ik souperen. Dan een avondwandeling, bad, bed. Met uw welnemen, uiteraard.

Het toilet, inderdaad de juiste plaats om te ZEIKEN.
Ben blij dat TS meld dat hij volgende er (pas) op terug komt. Anders had je morgen weer zitten zeveren dat hij niets meer laat weten.

//Nogmeer offtopic:
@EricP is een vervoeging.
Ik ruil, hij heeft gerolen.
Net als ik vreet , hij heeft gevroten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 29 april 2021 21:30:56 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

;) ;)

[Bericht gewijzigd door daltonagf op donderdag 29 april 2021 21:32:56 (88%)

Op 29 april 2021 21:27:42 schreef bprosman:
[...]
Het toilet, inderdaad de juiste plaats om te ZEIKEN.
....

Tuttut, Tilburgers doen dat in een kruik hè.

EricP

mét CE

//Nogmeer offtopic:
@EricP is een vervoeging.
Ik ruil, hij heeft gerolen. geruild
Net als ik vreet , hij heeft gevroten. gevreten

Het zal wel in dezelfde hoek zitten als 1 koe en 2 koes. :+

Dan toch wel weer grappig dat bfm het een mooie uitdrukking vindt maar vervolgens wel de mist in gaat met 'turbo taal' als 'ga eerst meten' - wat in normaal Nederlands natuurlijk 'ik ga eerst meten' heet, zoals TS ook heeft gecorrigeerd.

Ik ben wel benieuwd naar de spanningen. Als er wat raars op de bus gebeurt... dan wordt het al spannender. Wellicht met een BOD de controller snel genoeg plat trekken, zodat die er in elk geval geen ellende meer op kan zetten...

Ik vind het een beetje raar dat al die dingen hetzelfde geheugen probleem hebben en dat bij al die dingen is geprutst met de batterij.

Heeft de TS wel een nieuwe batterij geplaatst met de juiste spanning? Batterijen kunnen hetzelfde model hebben maar toch een andere spanning. Oude modellen ram geheugen hadden een vrij hoge spanning nodig. Soms wel 4,5 volt om de geheugens in tact te houden. Een 3,7 volt kan dan net te weinig zijn hetgeen het wispelturige geheugen verlies gedrag kan verklaren.

Dus wat voor batterij heeft de TS geplaatst. En misschien moet de TS een nieuwe batterij van het juiste type plaatsen.

Add: Als de info wordt bewaard in het 32K rammetje dan heeft die gewoon echt 4,5 volt nodig.

Zie onderstaand uittreksel van de datasheet:

Ik vind correct taalgebruik een must, maar om dan een half draadje over taalgezever te laten gaan is wel weer behoorlijk vermoeiend. Je moet dan hoop scrollen door allemaal taalflauwekul om nog eens een elektrotechnische reactie van iemand terug te vinden. Iemand corrigeren omdat maten een eenheden verkeerd gebruikt worden of andere foute technische kreten te corrigeren is OK. Maar hele discussies over hoe het in woordenboekjes zou moeten staan heeft mijn inziens vrij weinig met elektronica te maken.

Arco

Special Member

Dat zei ik ook al. Ook zijn die cellen niet bedoeld om geheugen voor lange tijd vast te houden bij geen netspanning, ze zijn voor overbruggen netuitval.
Bij veel apparaten zijn ze (by design) na 6-12mnd leeg als er geen netspanning is. Is ook bij veel moederborden zo.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 29 april 2021 22:44:54 schreef Ex-fietser:
Ik vind het een beetje raar dat al die dingen hetzelfde geheugen probleem hebben en dat bij al die dingen is geprutst met de batterij.

Heeft de TS wel een nieuwe batterij geplaatst met de juiste spanning? Batterijen kunnen hetzelfde model hebben maar toch een andere spanning. Oude modellen ram geheugen hadden een vrij hoge spanning nodig. Soms wel 4,5 volt om de geheugens in tact te houden. Een 3,7 volt kan dan net te weinig zijn hetgeen het wispelturige geheugen verlies gedrag kan verklaren.

Misschien moet de TS een nieuwe batterij van het juiste type plaatsen.

Add: Als de info wordt bewaard in het 32K rammetje dan heeft die gewoon echt 4,5 volt nodig.

Zie onderstaand uittreksel van de datasheet:

[bijlage]

Maar hoe zit dat dan met de garantiegevallen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.