grondspot aansluiten

Mij is gevraagd om enkele grond-spotjes aan te sluiten in een tuin.
De grondspotjes worden in de grond gemonteerd, en zitten onder het maaiveld, en moeten op de 230v worden aangesloten.
Het betreft grondspots van het merk Paulman, type 939.92

Dit is het aansluitschema:

https://de.paulmann.com/files/produktdaten/downloads/montage/93992_V01…

In de tuin ligt een grondkabel, aan de dikte te zien een 3x2.5mm Xmvk-as.

Voor zover ik weet moeten alle kabels die in de grond worden gelegd van het type Xmvk-as of Ymvk-as zijn, met staalmantel die geaard is.
Dit is vrij dikke kabel, logisch ook.

Onderin de grondspot zitten 2 wartels, maar deze wartels zijn heel erg klein. Volgens de tekening moet je er een "snoertje" in monteren van het type H05RN-F 3 x0.75mm2.
Dit opgezocht, maar deze kabel heeft geen aardscherm, en een "dunne Xmvk-as kabel met 2 of 3 keer 0.75mm2 schijnt niet te bestaan.

In de grond zou een gietmof gemaakt moeten worden, en daarop moet dan het "kabeltje" worden aangesloten die naar de grondspot gaat.

Het "kabeltje" moet ook nog eens flexibel zijn, omdat de aansluitsnoer in de werkelijke spot word gemonteerd, en vervolgens laat je dan dit geheel zakken in een plastic bak/cilinder waar de grondspot in word verzonken. Het kabeltje rolt zich dan als het ware op in de houder.
Dat lukt je dus never nooit met een Xmvk-as omdat deze superstug is.

Wat moet je met zoiets?
Ik vind het geen prettige gedachte om een pvc-aansluitsnoertje over pakembeet een meter zomaar in de grond te duwen met 230V erop.

Tips of adviezen?

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik vermoed dat je op zn minst een wartel M25 nodig hebt.
Je zou het gat in de onderbak kunnen vergroten zodat de wartel past.
Er bestaan ook verloopringen, kun je bv van M16 naar M20 of M25 gaan.

Als je bv bij Conrad intypt kabelwartel, dan kun je daar zien welke maat je nodig hebt, en dat is afhankelijk van je kabeldikte.

De wartel-verloopringen heten daar wartel adapter.

Je moet van dik naar dun (groot/klein) dan heten ze reduceerringen.

Die van Wiska zijn goed, en worden per stuk verkocht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als het mogelijk is , vlakbij de lampjes een hardhouten paaltje plaatsen met een kabeldoos en eventueel een wcd en van daaruit een snoertje door een flexibele mantelbuis naar het spotje. Dit kan later bij een storing het zoeken ook veel voordeel opleveren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bijna dezelfde ervaringen. Alleen het merk was anders.

Na twee keer foutzoeken (aardlek en ook een onderbreking in de draad) en lastig de lamp verwisselen, want je bent zo een origineel schroefje kwijt, heb ik alles vervangen door 12 volt LED. Problemen opgelost.

Behalve het onkruid dat op de een of andere manier na drie jaar toch door het glas in de lamp te zien is. En de bodem waterdicht maken is mij ook niet gelukt.

Laatste stukje met een soepele afgeschermde stuurstroomkabel doen.
1.5mm² is dan voldoende.
Jobarcoflex EQ CY of de SO.
https://www.jobarco.com/media/content/brochures_jobarco_2017_0_complee…

Ik zou er niet aan beginnen. Niks dan ellende. :)

Is er iemand die weet of het in de grond aanbrengen van een simpel 3-aderig netsnoer IS TOEGESTAAN?
Zijn er uitzonderingen waarbij dit wel mag?

Na wat onderzoek blijkt dat vele vele fabrikanten van grondspotjes (en dan voor de duidelijkheid: tuin-verlichting-spots die onder het maaiveld worden aangebracht) allemaal dezelfde aansluit-techniek voorschrijven in hun manuals:
Maak er een 3-aderige snoer aan, en voer deze snoer onder de grond naar een aansluitpunt.

Het valt me op dat de aansluit-instructies voor 12V en 230V identiek zijn...
Ik heb geen enkele moeite met het ingraven van een snoer waar 12V op staat. Maar 230V is een ander verhaal.

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Officieel is dat niet toegestaan.
Een oplossing zou kunnen zijn een beschermbuis in te graven en daar het snoertje door heen te doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

paulmann, praxis meuk met veel plastic eraan. er past nooit geen ymvk-as 2x 2,5 in die spots, veelal is een rml 3x1,5 al veel te dik. het beste zet je er 3x2,5 ymvk aan en met een mof langs de spot naar 2x2,5 ymvk-as overgaat. rubber snoer in de grond geeft hoe dan ook ellende, muizen, zuurgraad grond kabel verrot, of schepje erdoor. ik zou zorgen dat je op die groep een aparte alamat hebt, want anders gaan ze bellen in een nat jaargetijde dat het halve huis platligt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer