Meterkast wijzigen en loze leidingen vragen.

Ons rijtjes huis is uit 1972 en wij hebben plannen om de keuken te vernieuwen.
We willen een Inductie plaat installeren en er 1 groep bij plaatsen omdat nu de gehele keuken op slechts 1 groep zit.

In de Meterkast zitten (links boven) 2 loze leidingen (16 en 19 mm), ik heb geen idee waar deze nu precies
naar toe lopen. Ik heb nog geen loze dozen gevonden. Ik ben er met een metalen trekveer in geweest, maar
wij horen niet waar deze uitkomen.
Hebben jullie een idee waar ik nog eens goed moet zoeken ?

De groepen verdeling ziet er nu zo uit:

A Aardlek (groepen 1...2)

1 Keuken: Verlichting + Stopcontacten (Alles)
Schuur Voor
Woonkamer: Stopcontact bij Keuken
Hal Onder: Stopcontact
Hal Boven: Stopcontact

2 Schuur Achter

3 Niet gebruikt (Defect)

4 Niet gebruikt (Defect)

-------------------------------------------------------------------
B Aardlek (groepen 5...8)

5 Hal Boven: Verlichting
Gang Kast: Verlichting
Badkamer: Verlichting
Slaapkamer voor: Verlichting
Was Machine + Droger
Zolder: Verlichting + Stopcontacten + CV Ketel

6 Woonkamer: Stopcontacten
WC Onder: Verlichting
Hal onder: Verlichting

7 Stopcontact in deze Groepenkast

8 Niet gebruikt

-------------------------------------------------------------------
HoofdSchakelaar

Bel trafo (niet aangesloten)

Opmerking:
2 Slaapkamers heb ik er nog niet bij staan zie ik nu, maar daar wordt geen vermogen opgenomen

===============================================================

Ik denk eraan om het volgende te doen:

De Groepen 3 en 4 zijn defect (zwart aan de onderzijde, dus vermoedelijk ooit slecht contact
geweest met de Kam), deze wil ik verwijderen en daar een Kook Groep plaatsen (via Aardlek A).
En Groep 8 gaan gebruiken voor de extra groep in de keuken.

Nu wordt de groepenkast slechts gevoed door 1 Fase, en ik weet niet of de hoofdzekering 25 of 35 Amp. is.

Is dit alles verstandig, of wat denken jullie hierover ?

Blue Sky

Cableguy

Ik heb ook 2 loze buizen, die gaan naar de keuken als het goed is. Die moesten tijdens de bouw van mijn huis (1994) verplicht worden aangelegd.

Waar rook is, is stroom

De 3/4 de kookleiding . 5/8 boiler of vaatwasser.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In 1972 was het volgens mij ook nog gebruikelijk om een loze 3/4 buis naar de badkamer te leggen voor een elektrische (bij) verwarming

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 april 2021 18:29:42 schreef John1963:
In 1972 was het volgens mij ook nog gebruikelijk om een loze 3/4 buis naar de badkamer te leggen voor een elektrische (bij) verwarming

Klopt deels, dat mocht met een 5/8” buis.
De andere, de 3/4” buis gaat als het goed is naar de keuken, voor een E fornuisaansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Of loze boilerleiding was toen ook verplicht.

Heb je een trekveer van 10 of 20 meter lang?

Verdwijnt de hele trekveer in de pijp of merk je dat hij op een gegeven moment vast loopt?
De één stopt de trekveer in de pijp en de ander houd zijn oor tegen de muur. Grote kans dat één of beide achter de bestaande keuken uitkomen.

Zit er op groep 3 en 4 op de afgaande zijde niks meer aangesloten?
Kan ook zo maar zijn dat dit eerder wel het geval was en later twee andere groepen heeft gepakt.

Tidak Ada

Golden Member

3/4 was in de sventies ook bedoeld voor wasmachines. Die werden omschakelbaar geleverd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

meestal vind je wel een doos achter je gas fornuis. aar zit een deksel op en daar gaat je veer niet doorheen.

Wat een apart merk groepen kast met de nul links op de automaten.

als er nooit is aangebouwd en de keuken daar dus naartoe is gegaan, dan zou de 3/4 pijp in de keuken uitkomen. wasmachinegroep met 3/4 nog nooit tegengekomen, ook geen badkamerkachel, immers zat er cv in een huis uit 1974.

een elektrische boiler voor de 5/8 kan ook nog. het lijkt of er ofwel water uit de buizen is gelopen of er heeft ooit een pijp aan gezeten aan de verf te zien.

die chinese braskast zou ik ruimen, als je toch naar krachtvoeding gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 april 2021 19:43:13 schreef testman:
als er nooit is aangebouwd en de keuken daar dus naartoe is gegaan, dan zou de 3/4 pijp in de keuken uitkomen. wasmachinegroep met 3/4 nog nooit tegengekomen, ook geen badkamerkachel, immers zat er cv in een huis uit 1974.
.

Volgens een van mijn oude schoolboeken (Installatietechniek 2 van A.Fortuin en B.A Korsmit uit 1981):
"In badruimten zonder c.v.-installatie moet een voorziening zijn aangebracht voor een verwarmingstoestel. Een buisleiding van 16mm met 3 draden 2,5mm2 vanaf het dichtstbijzijnde aansluitpunt is voldoende."

Geen loze buis dus, in tegenstelling tot wat ik eerder zei.

Op 30 april 2021 18:58:55 schreef Edwass:
Heb je een trekveer van 10 of 20 meter lang?

Verdwijnt de hele trekveer in de pijp of merk je dat hij op een gegeven moment vast loopt?
De één stopt de trekveer in de pijp en de ander houd zijn oor tegen de muur. Grote kans dat één of beide achter de bestaande keuken uitkomen.

Zit er op groep 3 en 4 op de afgaande zijde niks meer aangesloten?
Kan ook zo maar zijn dat dit eerder wel het geval was en later twee andere groepen heeft gepakt.

Hoe lang de veer is weet ik zo niet, maar deze gaat goed door de pijp en stopt op het einde. Gewoon luisteren bracht niets, maar met het oor tegen de muur gaan we binnenkort proberen.

Op 3 en 4 zit niets meer, die hebben ze ooit omgezet naar een andere groep, en knullig de kam ingekort (nu zonder plastic).

Op 30 april 2021 20:07:46 schreef MMSoft:
[...]Hoe lang de veer is weet ik zo niet, maar deze gaat goed door de pijp en stopt op het einde. Gewoon luisteren bracht niets, maar met het oor tegen de muur gaan we binnenkort proberen.

Op 3 en 4 zit niets meer, die hebben ze ooit omgezet naar een andere groep, en knullig de kam ingekort (nu zonder plastic).

Je kunt ook proberen ergens een zgn tikveer te lenen. Met het bijhorende zoekertje kun je de tikveer opzoeken.

Op 30 april 2021 19:43:13 schreef testman:
als er nooit is aangebouwd en de keuken daar dus naartoe is gegaan, dan zou de 3/4 pijp in de keuken uitkomen. wasmachinegroep met 3/4 nog nooit tegengekomen, ook geen badkamerkachel, immers zat er cv in een huis uit 1974.

een elektrische boiler voor de 5/8 kan ook nog. het lijkt of er ofwel water uit de buizen is gelopen of er heeft ooit een pijp aan gezeten aan de verf te zien.

die chinese braskast zou ik ruimen, als je toch naar krachtvoeding gaat.

Er is niets aangebouwd, en de keuken zit nog op originele plaats.
Er zit/zat inderdaad CV in. Er is wel ooit een lekkage geweest, maar de beschadigingen onder deze buizen komen van de metalen trekveer denk ik.

Omdat ik op meerdere plaatsen zie dat ze een Inductie plaat hebben en ook maar een, één Fase voeding, dacht ik dat ik dat mogelijk ook zo kon laten. Wij zijn maar met 2 personen, en verbruiken niet zo veel stroom tegelijk. Is dat verstandig denken jullie ?

Op 30 april 2021 20:17:51 schreef buzzy:
[...]Je kunt ook proberen ergens een zgn tikveer te lenen. Met het bijhorende zoekertje kun je de tikveer opzoeken.

Ik wist niet dat die bestonden. Mochten wij er zo niet uit komen, dan is dat een mogelijke oplossing !

Ik heb er ook nog even met Perslucht (klein compressortje maar, dus niet echt veel luchtstroom), maar ook daarmee hebben we het (nog) niet gevonden.

als je fornuis een 7400W max model wordt, kan een kookgroep ook prima. heb pas bij een recent verbouwd pand gezien dat er 4 pits inductiefornuizen zaten met een gewone stekker eraan zelfs. was een studio woningkje, fornuis was geeneens 55x60 wat ik zo zag..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 april 2021 19:43:13 schreef testman:
als er nooit is aangebouwd en de keuken daar dus naartoe is gegaan, dan zou de 3/4 pijp in de keuken uitkomen. wasmachinegroep met 3/4 nog nooit tegengekomen, ook geen badkamerkachel, immers zat er cv in een huis uit 1974.

[....]

Is mij in '76 verteld door een groot West-Brabants installatiebedrijf.
Ik heb (nog) geen 3p en toen zeker niet: draadjes (zonder pijp) door de muur vanuit de buren (2-onder één kap) Goedgekeurd door de energieleverancier.
Ik wilde ik die tijd de groepenkast uitbreiden van 2 naar 5. Er zat nog katoendraad in de bus=zen , west hier en daar verrassende effecten opleverde. Geen sluiting, maar wel lampen die op onverwachte schakelaars reageerden en een WCD voor de koelkast, die op halve spanning kwam te staan als het licht op de badkamer werd aangedaan.
Afijn zwager er bij gehaald (was mede-eigenaar van het bedrijf) en die vertelde mij dat toen. Bovendien was onze wasmachine geschikt voor 3p, alleen de aansluiting niet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja er kwam een hele rits "loze" buizen in een huis op een gegeven ogenblik, oa 3/4 voor wasmach, kookgroep, telefoon, antenne .. , 5/8 voor boiler, bel, cv... enz.

Op 30 april 2021 23:49:56 schreef rwk:
Ja er kwam een hele rits "loze" buizen in een huis op een gegeven ogenblik, oa 3/4 voor wasmach, kookgroep, telefoon, antenne .. , 5/8 voor boiler, bel... enz.

tegenwoordig wel ja, elke kamer heeft al een data/coax buis op zn minst en vaak nog wel een loze leiding. 4 groepen in de keuken is ook niks abnormaals. dat is in een standaard huis dan wel, de wat luxere huizen hebben er nogal wat loze buis inzitten. een manshoge patchkast is al steeds minder abnormaal, stuk of 25 utp aansluitingen ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben er nog niet precies achter waar de loze leidingen heen lopen, de 16 mm. leiding lijkt in de keuken uit te komen, omdat we daar de trekveer min of meer horen, maar waar de 19 mm. leiding heen loopt is nog geheel onbekend.
Hoe dan ook, er moet in ieder geval een kookgroep in de meterkast komen.
Deze wil ik plaatsen waar nu de defecte groepen 3 en 4 zitten.
welk Merk en type raden jullie aan ? (ik denk aan ABB, maar mogelijk hebben jullie een ander idee).

Omdat de Automaten van de 4 groepen 1...4 met een rail/kam verbonden moeten worden denk ik er ook aan om ook de automaten van de groepen 1 en 2 te vervangen zodat dit alles goed op elkaar past.

En mogelijk vervang ik de Automaten van de groepen 5...8 ook.
Dit i.v.m. het wazige merk dat er nu inzit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is ruimte genoeg voor een kookgroep.
Je moet voor je kookgroep ook een extra aardlekschakelaar plaatsen,
Als je de beltrafo iets opschuift is er in elk geval ruimte voldoende.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 aardlek mogen toch 4 groepen zitten ?

Dan zit er op aardlek A:
Groep 1
Groep 2
en de Kookgroep

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 mei 2021 16:01:18 schreef MMSoft:
Op 1 aardlek mogen toch 4 groepen zitten ?

Dan zit er op aardlek A:
Groep 1
Groep 2
en de Kookgroep

Yep.
niet goed gekeken, Aut 3 en 4 zijn niet gebruikt......

Als je een veiligheidsaarding hebt dan mag je fornuis ook zonder aardlek aangesloten worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan zit ik nog even met welke onderdelen ik precies moet gebruiken.

Ik denk aan ABB (als dat een goede keuze is ?).

Klopt het dat ik dan deze onderdelen moet hebben ?

4x automaat SN201 B16
https://www.sandervunderink.nl/abb-installatieautomaat-1p-n.html

1x fornuisbrug 2x230V
https://www.sandervunderink.nl/fornuisbrug-voor-abb-sn201b16-automaten…

1x kamrail AP4-18
https://www.sandervunderink.nl/aansluitkam-pen-steek-17-8mm.html

1x kamrail AP4-18H
https://www.sandervunderink.nl/aansluitkam-pen-steek-17-8mm-haaks.html

Dan komt bijvoorbeeld de Fase Kamrails Haaks op de 4 Automaten en de N Kamrails recht op de 4 Automaten, of is dat niet de bedoeling ?

Graag bevestiging voordat ik iets verkeerds bestel.