24v naar 12v

Op 28 april 2021 13:43:43 schreef modeltreiner:
Waarom mag er niet meer als 6A getrokken worden als de trafo 10A is?

Transformator mag niet te warm worden. Onder normaal gebruik is de belastingstroom sinusvormig, maar na een gelijkrichter is de stroom gedurende een groot deel van de periode nul Ampere en een klein deel van de periode veel Ampere. Omdat de warmteontwikkeling kwadratisch verloopt met de stroomsterkte zijn de verliezen tijdens het stukje dat er stroom loopt veel groter dat de verliezen die je bespaart tijdens de periode dat er geen stroom loopt, immers de gemiddelde stroom is in beide situaties gelijk aan elkaar.

Arco

Special Member

Een lineaire voeding zet het verschil in spanning tussen in en uitgang om in warmte, erg onrendabel dus. (zeker bij een groot verschil.)
Een switcher schakelt de uitgang aan en uit op hoge snelheid. Met het regelen van de duty-cycle van het schakelsignaal kun je de spanning regelen.
Daar er niks in warmte hoeft te worden omgezet dus veel efficienter. (de voeding schakelt alleen aan en uit)

Enige verlies wat je dan hebt is de interne weerstand van de schakelfet en tijdens het aan-uit-aan schakelen.
(bij slechte secundaire elco's komt daar de opwarming van de elco's nog bij)

Waarom mag er niet meer als 6A getrokken worden als de trafo 10A is?

Na gelijkrichting van 24v wordt het ongeveer 32v. (24v * √2 - 2 * 0.7v) (2 * 0.7v is de spanningsval over de gelijkrichters.)
Daar het vermogen gelijk blijft, moet de stroom evenveel lager worden. (10A / √2)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 28 april 2021 18:54:42 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 april 2021 18:47:15 schreef Arco:
Enige verlies wat je dan hebt is de interne weerstand van de schakelfet en tijdens het aan-uit-aan schakelen.
(bij slechte secundaire elco's komt daar de opwarming van de elco's nog bij)

D'r zijn nog wat andere verliezen die daarbij komen, maar het is een aardige manier om het uit te leggen.

(10A / √2)

Tja, maar zoals ohm pi uitlegt, is de power factor minder gunstig. Dus daar moet je dan nogiets onder gaan zitten.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 28 april 2021 22:21:20 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 april 2021 18:47:15 schreef Arco:
Na gelijkrichting van 24v wordt het ongeveer 32v. (24v * √2 - 2 * 0.7v) (2 * 0.7v is de spanningsval over de gelijkrichters.)
Daar het vermogen gelijk blijft, moet de stroom evenveel lager worden. (10A / √2)

Het is een aardige vuistregel die ongeveer wel klopt, maar hoe beter de transformator, des te kleiner is het deel van de periode dat de transformator geleidt en des te hoger zijn de koperverliezen. Met een goede transformator kom je niet uit met de factor 0,7 maar moet je lager zitten bijv 0,6 of 0,5. Bij een slechte transformator, voornamelijk kleinvermogentransformatoren, dan kom je wel uit met de factor 0,7 en kan je misschien wel op 0,8 of hoger gaan zitten.
Je kan een goede transformator 'slecht' maken door een serieweerstand tussen de gelijkrichter en afvlakcondensator of tussen de transformatorwikkeling en diodebrug op te nemen. De piekstroom wordt dan niet zo hoog, dus moet de geleidingsperiode groter worden en de warmteontwikkeling in de transformator wordt dan lager. Ook wordt er extra warmte in de weerstand weggedissipeerd.
Voor de precieze waarde die voor iedere transformator anders is, wordt het veel simuleren, testen en meten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 28 april 2021 23:35:54 (24%)

Kruimel

Golden Member

Die √2 klopt inderdaad niet, maar ik heb wat lopen te rekenen en kan geen zinvol alternatief geven en als getal is het dichtbij genoeg om te gebruiken. Transformatoren zijn onder de tolerantere onderdelen wat betreft overbelasting en warmte, en warmen zo traag dat je toch wel tijd hebt het te merken.

Mijn ervaringen lijken er op te wijzen dat delen door 2 (!) voor grotere transformatoren (≥80VA) realistischer is. De lekinductie lijkt niet heel belangrijk te zijn, en de grootte van bufferelco is pas bij onhandig kleine waarden relevant, wat me beide een beetje verbaasde. Kleine niet-kortsluitvaste transformatoren komen volgens mij ook niet echt onder de 1,4, maar misschien is mijn steekproef te klein.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 29 april 2021 00:30:39 (18%)

Bedankt allemaal

alleen word het vanaf de bericht van Arco een onbekend gebied voor mij
waar gesproken word over de v2

heb trouwens wel nog van Aliexpress een 10A motor regelaar maar met een 555 er aan en dat ga je bij led en anderen lampen wel zien omdat de stroom in een soort puls word gegeven als ik het goed heb
en als ik daar kleineren spannings-regelaars aan wil zetten van max 3A
weet ik niet of die er blij van word als de stroom in pulsen word gegeven in plaats van constante toevoer

Kruimel

Golden Member

Die √2 is niet super belangrijk, wees je er gewoon van bewust dat als je een brugcel en een elco aansluit en gelijkstroom afneemt de transformator dat "voelt" als een zwaardere belasting. Je moet het een beetje zien als het verschil tussen ergens met 50km/h naartoe rijden, of met 100km/h met stoplichten. Het kost net zo veel tijd, maar je auto wordt er niet blij van omdat die telkens moet afremmen en accelereren.

Ik denk dat het op dit punt misschien handig is om te weten wat je wil bereiken, zodat we wat gerichter adviezen kunnen geven. Wil je bijvoorbeeld een voeding zelf bouwen, dan is een lineaire voeding makkelijker, maar een uitgangsstroom van 6A is al best een uitdaging om goed te krijgen en er wordt een hoop warmte verstookt waar je goed voor moet koelen. Dit topic van Turbokeu is een bouwverslag van een lineaire voeding die aangepast is op de onderdelen die hij had: Mijn Labvoeding. Het klinkt een beetje alsof je misschien wat minder hoog moet inzetten, want een goede voeding bouwen, zeker uit niets, kan lastig zijn.

Als je gewoon 12V ergens voor wil hebben is een schakelende voeding kopen makkelijker. Ik zou geen netgevoede apparaten via de directe import (AliExpress, Banggood, eBay etc) kopen omdat je dan niet weet wat je krijgt. Soms heb je geluk en gaat hij alleen maar stuk, heb je pech dan elektrocuteert hij een onwetende omstander, want ze nemen het niet heel nauw met de interne isolatie in veel goedkopere voedingen. Die Meanwell voeding die Arco aanried is een veilige keuze en daar zou ik voor gaan als het je alleen om een vaste spanning te doen is.

Top bedankt voor de hulp Allemaal
die voeding die ik wil bouwen wil ik regelbaar
en voor 24V ingang of max 30V ingang met regelbaren uitgang in
ik dacht aan 10A kan de voeding ook niet snel stuk gaan en een kortsluit vaste voeding bestaat zover ik weet uit een groteren schema

ik heb nog wel een
HP switching power supply met uitgang 12VSB 2.5A en 12V 38.3A 460W

om deze werkend te krijgen moet net als elke computer voeding 2 aansluitingen verbonden worden maar je welke en hoe een schakelaar of met een weerstand en welke uitgang is wat zoals op de foto,s te zien heb je boven en onder de printplaat plus en min maar zijn die met elkaar verbonden op internet is wel wat te vinden maar op elke site staat het weer anders als men hier wat over weet dan hoor ik het graag

heb dan in ieder geval een mooie 12V voeding

Kruimel

Golden Member

Heb je het topic van Turbokeu gelezen? Die voeding is redelijk schaalbaar, maar mijn raad zou zijn te beginnen met een wat kleinere voeding en vanaf daar voort te bouwen.

Je had al een 24V tranformator en brugcel toch? Heb je al nagedacht over hoe je het wil koelen? Met een 24V trafo moet je bijna 200W 'worst case' kwijt kunnen.

Die servervoeding kan ik je helaas niet bij helpen. Het risico is dat er een soort I2C interface in zit, maar misschien is het wel simpeler.

Arco

Special Member

Hier staan wat oplossingen voor die voeding: https://electronics.stackexchange.com/questions/186584/converting-a-dp…
Let wel dat een 460w voeding bij sluiting een enorme schade kan aanrichten zonder goede stroombegrenzing of zekeringen.
(een ic'tje verkeerd-om verdampt waarschijnlijk meteen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 mei 2021 15:25:30 schreef Arco:
Hier staan wat oplossingen voor die voeding: https://electronics.stackexchange.com/questions/186584/converting-a-dp…
Let wel dat een 460w voeding bij sluiting een enorme schade kan aanrichten zonder goede stroombegrenzing of zekeringen.
(een ic'tje verkeerd-om verdampt waarschijnlijk meteen...)

Zal dat wel met zekeringen gaan doen een stroombegrenzer heb ik niet wel een van Aliexpress voor 8A maar als je de stroom gaat begrenzen veranderd de voltage ook mee helaas

de link van u had ik ook all gevonden maar gaat daar om de DPS800 ik heb de DPS460 kan zijn dat de waardes van de weerstand en potmeter die genoemd worden dan anders moeten zijn

Op 1 mei 2021 15:19:55 schreef Kruimel:
Heb je het topic van Turbokeu gelezen? Die voeding is redelijk schaalbaar, maar mijn raad zou zijn te beginnen met een wat kleinere voeding en vanaf daar voort te bouwen.

Je had al een 24V tranformator en brugcel toch? Heb je al nagedacht over hoe je het wil koelen? Met een 24V trafo moet je bijna 200W 'worst case' kwijt kunnen.

Die servervoeding kan ik je helaas niet bij helpen. Het risico is dat er een soort I2C interface in zit, maar misschien is het wel simpeler.

ik ga vanavond de topic door lezen dit heb ik all

Kruimel

Golden Member

Op 1 mei 2021 15:43:09 schreef modeltreiner:
de link van u had ik ook all gevonden maar gaat daar om de DPS800 ik heb de DPS460 kan zijn dat de waardes van de weerstand en potmeter die genoemd worden dan anders moeten zijn

Daar zal je dan even mee moeten experimenteren, je moet wel zelf wat doen. In dat topic staat vrij aardig wat.

Op 1 mei 2021 15:44:45 schreef modeltreiner:
ik ga vanavond de topic door lezen dit heb ik all

Doe dat, en kijk even of je begrijpt hoe de schakeling werkt. Wat is de capaciteit van de elco? Dat koelblok zal wel in staat zijn 200W af te voeren, maar dan heb je een rijtje transistoren nodig. Ik raadt de TIP142 (iets van 6 stuks) aan, zodat je beide de eindtransistoren en de driver in de Elektuur voeding kan vervangen. Ze kosten weinig en met 6 stuks zit je waarschijnlijk wel goed. Je zult wel wat gaatjes moeten boren en tappen, en het lijkt me handig om de zijkanten van de koeltunnel af te sluiten, zodat de lucht de volledige lengte langs de vinnen gaat.

de Elco is 50V 10000UF

kruimel bedoeld u de TIP142 is dat voor de voeding die Turbokeu gemaakt heeft ? in plaats van de 2n3055?

de Tip142 heb ik wel samen met de TIP2955 TIP3055

helaas staat bij de voeding die hij gemaakt heeft geen schema en dan die zo snel niet vinden en een hoop foto,s zijn niet zichtbaar
heb nog niet alles gelezen er staat wel erg veel

ook spreken zo over sense hier snap ik niets van ook all staat er wel een uitleg bij maar meer voor wie weten wat het betekend
ik had er nog nooit van gehoord

Kruimel

Golden Member

Op 1 mei 2021 21:31:22 schreef modeltreiner:
de Elco is 50V 10000UF

Ok, die is geschikt, hij zag er wat klein uit...

kruimel bedoeld u de TIP142 is dat voor de voeding die Turbokeu gemaakt heeft ?

Ja

in plaats van de 2n3055?

In plaats van de 2N3055 en de BD241

de Tip142 heb ik wel samen met de TIP2955 TIP3055

Ik suggereer de TIP142 want die heeft een lagere thermische weerstand en kost weinig. Die laatste twee zijn iets minder vermogen, en in elk geval niet tegelijk bruikbaar, maar zijn complementair (NPN en PNP).

helaas staat bij de voeding die hij gemaakt heeft geen schema en dan die zo snel niet vinden en een hoop foto,s zijn niet zichtbaar

Pagina 10.

heb nog niet alles gelezen er staat wel erg veel

ook spreken zo over sense hier snap ik niets van ook all staat er wel een uitleg bij maar meer voor wie weten wat het betekend
ik had er nog nooit van gehoord

Moet je het schema even bekijken. Er zijn aansluitingen die de spanning op de uitgangsklemmen controleren zodat de weerstand van de kabels wordt gecompenseerd.

NB Let er op dat dit geen simpel project is, dus zorg ervoor dat je tijd neemt als je gaat bouwen.

Ik ga er ook zeker de tijd voor nemen
hopelijk weet hier iemand of en waar ik de printplaat van de voeding kan vinden