Luidsprekeruitgangen zelfbouwversterker

RAAF12

Golden Member

Krijg je zo'n boost in het laag bij minimaal volume, niet mijn smaak!
Ik heb nu een EQ in de auto met wat ophaal wegens geen tweeters op oorhoogte in de auto. Zit nog een foutje in de Chinese software.....

Maar ik ben benieuwd wat de Koenux zijn plan wordt!

RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2021 12:06:39 schreef Brightnoise:
In die jaren (van het ontwerp van deze discrete versterker) was het in bedrijf nemen van een transistorversterker soms de seconde waarin het zakgeld van een paar weken in een flits was verdwenen......

Ja, dat heb ik ook meegemaakt, maar dat was de schuld van de fabrikant!

Van Dam Elektronica had een nabouwkit van een Quad 303 endamp gemaakt, incl. print en een voedingstrafo laten wikkelen. De dure originele RCA 40411 in de voeding hadden ze vervangen door een 2N3055 en de trafo gaf een te hoge spanning af. Stelletje amateurs :-(

Ja, die super-emittorvolgers die de uitsturing V_pp beperkten tot de totale voedingsspanning min bijna 7 volt.... En met loopgain de cross-over vervorming proberen terug te dringen. En om de versterker stabiel te maken een hele grote Miller-C die slew-rate vervorming gaf. Open lus bandbreedte van net boven de 20 kHz. Maar bij 1 kHz wel 0,012 % harmonische vervorming.

Op 29 april 2021 08:29:47 schreef Koenux:
7) Vervangen van DIN LS door XLR (verbetering RAAF12)

Persoonlijk zou ik dan voor SpeakOn kiezen.
Als je toch XLR wilt gebruiken kies je het beste voor female chassisdelen, i.v.m. aanraakveiligheid.

Op 29 april 2021 13:38:54 schreef Brightnoise:
Dat is een prima schema!

Er zit iets geks in: "mid" is ground voor audio, maar ground is een negatieve voedingsspanning. Het kan eleganter met een symmetrische voeding van plus en min 10 of 12 volt. En zonder die hulp opamp TLV2461.

En ik zou er toch nog wat aan toevoegen om bij draaien aan de lage tonen regelaar minder stoorgeluiden te krijgen. Een weerstand van 470 k tussen U2C respectievelijk D naar de min-ingang van de opamp van dat kanaal. DC via de loper van de laag regelaar rommelt dan niet meer. En voor een rechte frequentiekarakteristiek dan ook maar een extra 470k weerstand tussen de uitgang van U2A resp. B naar de min ingang van U2D resp C. Dus 4 maal 470 k totaal.

En wat Raaf12 al zegt: liever geen opamps. Ik zou wel blindelings voor de OPA2134 gaan (twee maal dus).

Succes!

Weer iets geleerd! Bedoel je met U2C/D naar de min-ingang een verbinding zoals weerstand rF hier?
http://circuits.datasheetdir.com/37/TLC074-circuits.jpg

Overigens ziet dat Velleman kitje er ook goed uit, zie dat ze daar wel een symmetrische voeding gebruiken ipv "mid".

Zoveel keuze, helaas nog vrij weinig kennis op dit gebied. Ik denk dat ik sowieso eerst met alleen een volumeregeling ga werken. Zodra de versterker werkt, kan ik altijd later nog extra dingen toevoegen/aanpassen. Dan heb ik ook tijd om een goede keuze te maken.

--

Inmiddels ben ik klaar met het solderen van beide kanalen. Alleen de ingang heb ik nog niet aangesloten omdat ik de connectors nog wil vervangen en de volumeregeling er nog bij moet plaatsen.

Wel heb ik onder spanning getest (met zekeringen van 0,5A aangezien ik die nog had liggen). Ik meet rond de 49VDC bij UB+ en UB-. Er is niks (hoorbaar, ruikbaar of zichtbaar) stuk gegaan. Wel doen de condensators zich nauwelijks ontladen, dat heb ik nu maar handmatig via een weerstand gedaan om weer veilig te kunnen werken.

Helaas kan ik nu even nog niet met een signaal testen aangezien ik geen goede kabels en ik moet ook nog een platenspeler aanschaffen.

In ieder geval super bedankt voor het meedenken en de nuttige tips van iedereen :)

Ter inspiratie: https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/baxandall-toonregeling.h…

En die weerstanden: zie plaatje. De ingangsstroom van de opamp is wel klein, maar een loper van een potmeter gaat ooit slechter contact maken en kan gaan rommelen bij draaien aan de lagetonen instelling. Dat kan een stuk beter door toevoegen van de twee weerstanden per kanaal.

Hetzelfde moet eigenlijk ook aan ingang bij de volumeregelaar: de loper van de potmeter met extra 470k naar aarde.

Het voorversterker schema waar je oorspronkelijk naar verwees was een rare mix van ground, min en floating spanningen. De Velleman kit is helder m.b.t. de massa en de plus en min.