welk merk desoldeerstation.

Bapaktus

Special Member

Ik gebruik tot nu toe voor het desolderen de combinatie van tinzuiger(s) en een Weller spldeerbout.
Nu las ik laatst hier op het Forum dat iemand een desoldeerstation/pstool gebruikt met een winkelprijs van ongeveer €85.
Ik kan dat bericht echter niet terugvinden.
Ik wil deze gebruiken voor "normaal" werk.
Dus niet de toepassing voor SMD-onderdelen.
Kan iemand mij de weg wijzen?
ruud

bprosman

Golden Member

Het voldoet niet aan je 85 Euro criterium maar ik gebruik al een paar jaar deze :
https://www.eleshop.nl/aoyue-474a-desoldeerstation-1983.html

En sinds Kerst (ook) deze (nav de filmpjes van CuriousMarc) :
https://www.eleshop.nl/hakko-fr-301-desoldeerpistool.html

Waarbij die laatste het een stuk beter doet op dubbelzijdig doorgemetaliseerde printen met hele kleine gaatjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bapaktus,

Het kan zijn dat dat ooit uit een post van mij geweest is.

ik gebruik deze https://www.eleshop.nl/zd-8915-desoldeerstation.html
Ik meen dat hij destijds goedkoper was. nu zit hij op 99.- inc btw.

Ik ben normaal dit zo van dit spul en heb verder alles van JBC, maar desolderen doe ik simpel niet zo vaak en heb deze enkel voor een klein rework klusje gekocht om eens te proberen na het lezen van prima reviews.
Voor het geld was dat het proberen wel waard.
En ik moet zeggen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen qua prijs kwaliteit

Bapaktus

Special Member

@Stijnos.
Inderdaad, die bedoelde ik.
Ik las dat er twee uitvoeringen bestaan.
De ZD-8915 van €99 en de ZD-915 van €95.
Ik zie het verschil niet.
Dit werktuig is bedoeld voor incidenteel werk.
Hoeft dus alleen maar "tewerken".
Voor elke dag zou ik een duurder type zoals door anderen als antwoord aan mij is opgegeven, kopen.
Maar dit is in mijn gevall dus "ovedone".
Iedereen bedankt, ik ga die desoldeerbout volgende week bestellen.
ruud

Thevel

Golden Member

De ZD-8915 heeft desoldeernozzles 1mm 1,2mm en 1,5mm
De kleinste is dus 1mm wat vaak best wel ruim is.

De ZD-915 heeft wel een desoldeernozzle 0,8mm.

Bapaktus

Special Member

@Thevel
De ZD-8915 heeft desoldeernozzles 1mm 1,2mm en 1,5mm

Ik lees bij de meegestuurde tips, de afmetingen 0,8, 1,00 en 1,2mm
En neem aan dat ik die o,8mm tip ook extra los kan bestellen.
ruud

Shiptronic

Overleden

Alle bij hebben ze dezelfde tips als accessoire, De 8915 heeft 10W meer vermogen (90 vs 80 W ) en een iets moderner Weller jasje

Nozzels voor de 8915 : https://www.eleshop.nl/catalog/product/view/id/1885/s/zd-8915-desoldee…
En de 915 : https://www.eleshop.nl/zd-915-desoldeer-nozzles.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Bapaktus

Special Member

Ik denk dat er een foutje zit in 1 van de advertenties.
Bij de te bestellen losse tips wordt gezegd
Nozzles voor de ZD-8915 (N5,6--5,7--5,8) 1.1,2 en 1,5 mm

Bij de omschrijving van de complete aankoop van de ZD-8915 worden als accesoirres de tips 0,8.1,0 en 1,3 mm genoemd.

Nuja, ik zie wel wat ik krijg :S
ruud

Thevel

Golden Member

Ik heb zelf dit station, de kleinste Aoyue nozzle is voor dit station 1mm, kleinere zijn niet te krijgen.
Voor desolderen van ic's weerstanden etc is 1mm veel te groot, maar ook de voorkant is vrij lomp, bij een kleine pitch is het lastig om tussen de pootjes te komen.
Maar ik heb een mooie oplossing:

Dit is dus de kleinste Aoyue nozzle.

Ik had nog wat kleine nozzles van een defect de-soldeerstation, het schroefdraad is M5.

Ik heb een Aoyue nozzle afgezaagd en er M5 draad in getapt.

Nu kan ik er mooi kleine nozzles in draaien, werkt perfect!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 april 2021 11:02:43 schreef bprosman:
En sinds Kerst (ook) deze (nav de filmpjes van CuriousMarc) :
https://www.eleshop.nl/hakko-fr-301-desoldeerpistool.html

Waarbij die laatste het een stuk beter doet op dubbelzijdig doorgemetaliseerde printen met hele kleine gaatjes.

Ah, dat klinkt interessant. Misschien ook maar eens aanschaffen die FR301.
Ik zie dat er in ongeveer dezelfde prijsklasse ook de Quick 201B ESD wordt aangeboden ( https://www.eleshop.nl/quick-201b-esd-desoldeerstation.html ). Iemand een idee hoe deze zich tot elkaar verhouden qua prestatie?

Bapaktus

Special Member

Ik vond nog op het web een forum waar door iemand twee filmpjes zijn geplaatst.
1 met een vergelijk tussen twee desoldeerstations en 1 over de ZD-8915. Werking en ervaringen met dit station.
Ook wordt dit station geopend en van binnen bekeken.

Een vraagje, van welk materiaal zijn die Nozzles gemaakt.
Zou ik die ook zelf kunnen maken?
Draaibank, materialen en kleine boortjes aanwezig.
Draadtappen/snijden is ook geen probleem.
ruud

zie https://www.eevblog.com/forum/testgear/anyone-have-any-experience-with…

Nozzles zelf maken lijkt me niet eenvoudig. de basis is koper, omdat een goede warmtegeleiding nu eenmaal primordiaal is. Koper bewerken is uiteraard het probleem niet, maar ..bij longlifepunten ligt daar een (dikke) coating op van nikkel oid en dat is een heel andere zaak. Een punt uit enkel koper zul je na enige uren gebruik moeten afschrijven en wel om twee redenen.. de tip zal al ver vergaan zijn, en laat je hem toch zitten, dat zet die zich , door de het extra volume van de oxides, vast in de huls.

Tidak Ada

Golden Member

Zou een bepaalde soort RVS niet geschikter zijn in deze? Geleiding hoeft niet het belangrijkste te zijn. Eerder een grote warmtecapaciteit. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe (fosfor)brons en messing soorten zich hier houden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

@Chris
Nozzles zelf maken lijkt me niet eenvoudig.

Aan die buitenlaag heb ik niet gedacht.
Ik weet uit ervaring dat je aan b.v. Weller spitsen nooit moet gaan vijlen of schuren.
Hij wordt daarna onbruikbaar.
Reinigen doe ik met b.v. door het enige malen te steken in een RVS pannenspons in een glazen potje of dat spul wat in die kleine blikjes/potjes zit.
"Tip refresher for lead-ferr".
MCN-20 of MCN-8S.
Dus maar niet zelf gaan prutsen. Zo duur zijn die nozzles ten slotten ook niet :)
ruud

Bapaktus

Special Member

Ik heb inmiddels die ZD-8915 besteld, ontvangen en in gebruik genomen.
Muntje toegevoegd, dat is inderdaad een goede oplossing om de tinresten op te vangen. Het achterste filtertje wordt nauwelijks smerig.
Ik had wel nog wat reserve onderdelen mee besteld.
Het setje met glazen buisje was echter op dat moment niet voorradig.
Mijn ervaringen tot nu toe.
Het geluid valt erg mee tijdens het vacuum zuigen, de ventilator maakt nauwelijks geluid.
Bij het desolderen van onderdelen van het printje links onder ging het fout.
Zelfs bij een temperatuur van 350 graden lieten de baantjes en soldeer punten los.
Maar dat kan aan het printmateriaal liggen.
Bij het desolderen van de enkelzijdige gaatjesprint daarboven moest ik de temperatuur verhogen naar 400 graden.Anders kreeg ik de onderdelen niet los.
Met de print daarboven, dubbelzijdige sporen en eilandjes ondervond ik wat problemen.
Moest de temperatuur verhogen naar 450 graden en dan nog gaf het losmaken van de onderdelen wat problemen. Resten soldeer bleven dan in de gaatjes zitten. het toevoegen van wat soldeer en dan weer opnieuw zuigen gaf een beter resultaat.
Zou ik de temperatuur nog wat kunnen verhogen?
En natuurlijk is het belangrijk om het juiste mondje te gebruiken.
Dus moest ik een aantal malen dit mondje verwisselen voor een mondje met een groter "gat".
Onderdelen op print met 0,3 mm en 1,2 mm draaddikte.
Voor de rest ben ik dik tevreden met dit apparaat.
Ik gebruik voor het aan en uitzetten een ander eurosnoer wat ik heb aangepast met een snoerschakelaar.
Tot nu toe gebruikte ik een paar losse tinzuigers, maar nadat ik twee maal de ronde TL-buis in mijn werklamp kapot had gemaakt (naar buiten schietende stang met knop) dus anders besloten.
iedereen nog bedankt voor de tips en aanbevelingen.
ruud

fred101

Golden Member

450 is veel en veel te hoog, daar mol je gegarandeerd de pcbs mee. Ik desoldeer multilayer printen gewoon op 325-350 graden (maar dat is niet met een budget-chinees) Als je hem zo hoog moet zetten dan wordt hij niet heet genoeg (wat de display zegt hoeft niet de echte tip temp te zijn. Of hij kan niet genoeg vermogen leveren waardoor de tip harder afkoelt dan dat het verwarmingselement kan aanleveren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 mei 2021 11:01:19 schreef Bapaktus:
Muntje toegevoegd, dat is inderdaad een goede oplossing om de tinresten op te vangen. Het achterste filtertje wordt nauwelijks smerig.

Goede tip, ga ik ook eens proberen. Moet ik wel eerst nog even op vakantie naar Belgie... ;-)

Ik heb ook eens een namiddag gespeeld met dit stationnetje. voor de € 95 is ie erg goed. krachtige en snelle pomp. Het lastigste is het verwijderen van de glazen buis voor een schoonmaak.

Dat je banen loskomen licht aan de kwaliteit van je print en misschien wat gebrek aan ervaring.

Voor loodhoudend soldeer en klassieke soldeerpads is 370° voldoende. heb je een verbinding die met veel warmte gaat lopen moet je wat hoger instellen om de temperatuursval over de punt te compenseren (of bijstoken met een andere bout). Das kwestie van wat ervaring.
En wees geduldig. wacht altijd tot het station goed op temperatuur is alvorens te desolderen.

als besluit. .. prijs /kwaliteit is deze waarschijnlijk nr 1 in de ranking.

Bapaktus

Special Member

@Roland11
Je hoeft niet speciaal naar België
Ik heb er een Duitse Eurocent in zitten.
Misschien werken centen uit andere Europa landen ook wel :)

En voor de rest vind ik dit een prima (voor haar geld) stukje hulp gereedschap.
Mijn draaibank was veeeel duurder, en die gebruik ik soms ook maar een paar keer per maand :)

ruud

Gelukkig had mijn zoontje nog een 1 centstuk in zijn spaarpot! ;-)

Thevel

Golden Member

Zijn laatste cent en die pak je ook nog af... :)