Yamaha RX-V800 schakelt uit

Mogge Vergeten, DIAG menu kan ik niet meer zien omdat display uitvalt, ik kan natuurlijk wel met protection off de spanningen meten, zal ik doen. Wordt vervolgd....

Hoi Vergeten, het meten aan die torren die je noemde is een nachtmerrie daar je het hele toestel moet slopen om aan de soldeerzijde te kunnen meten en je niet alle boards dan aan elkaar kan knopen zonder gevaar. Daarbij zijn aan de componentzijde de pootjes te kort om een meetstift tussen te frutten). Maar goed: ik had al vastgesteld dat het probleem in Rear Amp R zat, dus daarom alle actieve componenten vervangen, heb nu nogmaals rond Q4 gemeten en nog steeds ca. 27V op alle poten (bij bijv. Q3 kloppen de spanningen wel met het schema) Het enige wat ik kan bedenken dat een van de C'tjes in de
betreffende eindtrap kapot is en daarom nog altijd foutmelding DC PRT 022 G krijg. Ja inderdaad ik kon weer wat zien op het display maar alleen als ik een multimeter aansluit op 1 van de voedingsspanningen vanaf de brugcellen, lijkt er dus op dat er ergens een massa verbinding is onderbroken. Dus >> nu eerst alle C'tjes (die nog niet waren vervangen) controleren cq vervangen en zien wat dat oplevert....wordt wederom vervolgd...

Nu c'tjes vervangen maar probleem is er nog steeds, samenvattend:
DC op uitgang van rear rechts wanneer relais opkomt(dit gaat alleen wanneer in diag menu protectie is uitgeschakeld, reeds vervangen:
- Torren: Q4-Q15/Q16,Q28A/C en Q29
- Diodes: D7 en D11
- C's: C17-18-19-20 en 28
- Alle onderdelen nieuw en origineel(halfgeleiders)
- Onderdelen die er uit kwamen meten alle goed door (enig zins te verwachten als de klacht er nog steeds is...)
- Als het toestel uit staat zijn de ohmse waarden van Q4 en Q29 identiek aan
Q3 en Q26 van de rear links eindtrap die geen DC aan de uitgang heeft. Als het toestel aan staat zijn er waarden van 27V DC op e en c van Q4, Q3 heeft dan waarden zoals in het schema (logisch, want daar zit geen fout).
Alle solderingen nagezien op correctheid en/of sluiting, niets te zien. Mogelijk toch een weerstand die hier roet in het eten gooit? Ze zien er allemaal nog ok uit maar doormeten zal de volgende stap zijn.....

Als het toestel aan staat zijn er waarden van 27V DC op e en c van Q4

Waar komt die 27V vandaan dan?
Als ik de C van Q4 terugvolg in het schema, dan kom ik op connector CB1 pin VRR, deze terug volgend op connector CB231 pin VRR bij pnp transistor Q243, deze wordt op C gevoed met 45,7V

Precies, dat is het rare, ik heb nu alle weerstanden gecontroleerd en alles meet ok. Heb daarna beide eindtrappen rear L en rear R ohms doorgemeten en de waarden zijn zo goed als identiek. Ook de componenten die eruit kwamen apart getest en daar zit ook geen defecte bij..... alles na het in elkaar zetten weer goed gecontroleerd op connectie of sluiting, massa in orde maar ik kan daar ook niets ontdekken. Ik zal de spanningswaarden rond Q4 en de rest vd eindtrap nog eens nauwkeurig meten en ik kaart brengen en doorgeven....

Hier de gemeten spanningen:

Rear-L Rear-R
Meetpunt Spanning Meetpunt Spanning
Q3-emitter 1V Q4-e 25-37V
Q3-basis 0,5V Q4-b 25-37V
Q3-collector 0,2V Q4-c 25-37V
Q25C-e 1mV Q28C-e ~10mV
Q25C-b 1mV Q28C-b ~10mV
Q25C-c 55V Q28C-c 55V
Q25A-e 1mV Q28A-e 25-37V
Q25A-b 0,5V Q28A-b 25-37V
Q25A-c -56V Q28A-c -56V
Voedingsspanning 56V

2 dingen vallen op:
- Voedingspanning is 10V hoger dan schema aangeeft
- In de Rear R eindtrap is de DC instabiel, gemeten spanningen fluctueren
Om meetfouten uit te sluiten heb ik met 2 DC voltmeters gemeten, allebei dezelfde uitkomsten.
Kijk je naar de waarden dan vermoed je al snel dat Q4 defect is echter daar meet ik ohms geen sluiting...
V.w.b. de voedingsspanning 10V meer dan schema: er zit geen 220/230V keuze schakelaar op het toestel,het moet volgens specs 230V gevoed worden.
Voor meer tips ben ik dankbaar.....

Tabelletje in pdf is waarschijnlijk overzichtelijker..

Weer verder gezocht op internet en het volgende gevonden: https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/289592-yamaha-rx-v3800-am-… . Exact dezelfde klacht en symptomen, ook in deze case alle componenten ok net zoals bij mijn RX, oplossing: ergens een slechte soldering in de rear right eindtrap. Natuurlijk direct de gehele eindtrap door gesoldeerd maar idd ook dat hielp niet..... nou geef ik niet gauw op maar mijn opties raken een beetje op... ik hoop dat iemand nog een goed idee heeft....groet, Rob

vergeten

Golden Member

Heb je de voltage selector wel op 240v staan? (zie bijlage)

Ik heb je meetspanningen in het schema gezet, dat kijkt veel makkelijker.

Meet ook eens de spanning op E van Q15 en Q16 dat geeft een completer beeld.

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen alle Q4 pootjes zitten intern aan elkaar gebakken, maar dat verklaart niet die rare spanning van 27v.

Is R83 (2x0,22Ω) nog wel in orde? Aan de ene kant daarvan staat 10mV en aan de andere kant 25-37v. Dan moet daar een enorme stroom lopen(wat niet kan), meetfout?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Rupsenkind,

Dat de 27V op Q4 staat is niet goed, er zijn nog wat weerstanden niet goed,
meer

Meet is de weerstanden na R16 2,7k ohm R 17 390 R18 820 ohm R20 en R19 5,6k
en R51 220 ohm R79 47k na.

En ook de weerstanden R80 8,2k R81 82k R82 10k
En C 20 100p en C28 0.0068 na meten.

Het lijkt of de 27v half van de 46V voeding lekt via Q 15 en ook kan op,
de print een print breuk zitten, en zo 1 transistor of een weerstand niet,
meer werkt en is onder broken.
Bandje 66

@Vergeten en bandje, dank voor de tips!

@Vergeten: in mijn versie zit geen volt selector, vermoed dat het alleen in non EU modellen zit. Q4 nu 2 maal vervangen en de pootjes zitten echt niet aan elkaar gebakken, de torren die eruit kwamen meten ook nog goed door (ohms en HFe).Al de rest uit je bericht ga ik nalopen/meten.

@Bandje: de weerstanden had ik gemeten op de print en niets vreemds gevonden, maar zal ze voor de zekerheid nu los meten. V.w.b. C20 en C28, zie een van mijn voorgaande berichten, die heb ik al vervangen voor (gloed) nieuwe c'tjes. Printbreuken heb ik tot zover niet kunnen ontdekken (bekeken m.b.v. van loupe maar er kan natuurlijk een onzichtbare tussen zitten.

Ik ga met jullie tips aan de slag en je hoort van mij! Groet, Rob

vergeten

Golden Member

Als je weerstanden in circuit meet geeft dat best een aardige indicatie.

Vuistregel: Een weerstand mag nooit hoger meten dan zijn waarde!
Lager kan, afhankelijk van welke componenten eromheen zitten.

Je kan zo in circuit metend, goed vergelijken met de L REAR versterker bijvoorbeeld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hi vergeten, zowel bij de spanningsmetingen als de ohmse metingen heb ik het L kanaal als referentie meegenomen, ohms zaten daar niet echt grote verschillen in maar zoals gezegd ik ga nu met jullie tips ad slag!

Rupsenkind.
Als je van Q4 collector pootje los haalt of hele maal eruit is dan de 27v weg ?.
Het kan ook zijn dat de 27v ergens anders komt van de video 1 print waar ook
connector CB 231 zit en op pin VRR 1.0v naar Q243 loopt deze kan defect zijn
en ook Q244 en Q245.
Via Q245 en R246 220 ohm en C10uf/25v komt het signaal binnen.
Bv C 242 kan defect zijn in sluiting, en meet ook R275 en R276 47 Ohm na.

Bandje 66

Hi Bandje:

Op jouw verzoek: Meet is de weerstanden na R16 2,7k ohm R 17 390 R18 820 ohm R20 en R19 5,6k en R51 220 ohm R79 47k,R80 8,2k R81 82k R82 10k en C 20 100p en C28 0.0068 nameten.
Alle componenten zijn ok...
Ik denk ook nog es belangrijk te vermelden: de spanningen op Q4 en Q28A heb ik in mijn tabel aangegeven als 25-37V >>> dat varieert de hele tijd dus tussen 25-37V, de spanning is niet constant!
Ik zal nu die componenten op het video board controleren...wordt weer vervolgd...

Ok.... componenten zoals Bandje aangaf op het video board eerst maar even ohms getest en ziet er goed uit maar...............als ik de flatcable CB01 -CB231 los haal, heb ik wel goede spanningen op Q4 >> ergo, probleem moet idd toch op videoboard zitten. Ga daar morgen verder naar kijken en laat jullie nog wat weten. Heel veel dank voor de hulp zover en een prettige avond! Groet, Rob

Weer verder gezocht maar volgens mij heb ik met 2 fouten te maken:
1) Aan het begin van deze thread kon het display gewoon zien, na een aantal keren demonteren niets meer te zien op het display, wel opgevallen als ik met een multimeter aan de + van brugcel D352 en massa meette dat het display het weer deed
2)Gister na jullie hulp geconstateerd dat het probleem van het afschakelen, oorzaak DC op rear rechts uitgang, wordt veroorzaakt door het video-board (als verbinding CB01-CB231 wordt onderbroken fuctioneert de RR eindtrap correct (geen DC meer op LS aansluiting en spanningen op de torren zoals het hoort)echter apparaat schakelt nog altijd uit, correcte werking van eindtrap is alleen te controleren met protected modus uitgeschakeld.

Net weer multimeter aan D352 gehangen en CB01-CB231 onderbroken >> dan doet het display het weer maar het toestel gaat ook niet in protectie modus!? >> dus ook ook geen melding in display
Mij vooralsnog onduidelijke als je een hoogohmige DC meter aansluit dat dit de boel beinvloedt...het zou mooi zijn als met onderbroken CB01-CB231 met protectie modus uit (maar zonder DC meter aangesloten) te zien zou zijn wat voor foutmelding het diagmenu dan geeft......ik zal eens zien of het aansluiten van een monitor werkt...

vergeten

Golden Member

Op 8 mei 2021 17:10:09 schreef rupsenkind:
1) Aan het begin van deze thread kon het display gewoon zien, na een aantal keren demonteren niets meer te zien op het display, wel opgevallen als ik met een multimeter aan de + van brugcel D352 en massa meette dat het display het weer deed

Dan moet het bijna wel een mechanische kwestie zijn. Als je meet druk je ergens op met je meetpen!
Met D352 en de 3 stabilisatoren erachter wordt daar de 2x +5v en 1x -5 volt gemaakt die naar het function board gaat via connector CB353.

2)Gister na jullie hulp geconstateerd dat het probleem van het afschakelen, oorzaak DC op rear rechts uitgang, wordt veroorzaakt door het video-board (als verbinding CB01-CB231 wordt onderbroken fuctioneert de RR eindtrap correct (geen DC meer op LS aansluiting en spanningen op de torren zoals het hoort)echter apparaat schakelt nog altijd uit, correcte werking van eindtrap is alleen te controleren met protected modus uitgeschakeld.

Dan kom je uit bij dat deel waar @MJN ook al naar wees. zie zijn afbeelding.
Ik zou dan ook nog eens testen (met CB231 op zijn plaats) als je connector CB232 (Video PCB) losneemt of dan ook die ongewenste DC weg is.
Zo ja dan weet je waartussen het probleem zit. (in het deel van @MJN nabij Q243, 244, 245)

We komen er wel je bent een volhouder ! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi vergeten, idd de aanhouder wint! Probleem display: het printje waar D532 opzit zat met een schroef aan massa, die had ik eruit gedraaid en idd als de meetpen op de print drukte had je massa , nu de schroef er weer in gedaan.... dusss........apparaat start nu "gewoon" op zolang CB01-CB232 niet aangesloten is (geen ongewenst DC meer), dus verder graven rond Q243/245..... nu voor vandaag er lang genoeg eraan gezeten en parallel nog weer een Harman Kardon levend gekregen (standby trafo defect, nieuwe erin en spelen..) dus morgen weer monter verder.... dank allemaal en een hele mooie avond!

@ allemaal, nog ff verder getest vandaag:
- CB01 en CB232 aangesloten: protectie gaat aan, DC op uitgang wanneer protectie uit
- CB01 aangesloten en CB232 los:protectie gaat aan, DC op uitgang wanneer protectie uit
- CB01 los en CB232 aangesloten: protectie gaat aan, geen DC op uitgang wanneer protectie uit
- CB01 en CB232 beide los: protectie gaat aan, geen DC op uitgang wanneer protectie uit
Bij de laatste 2 punten geen DC foutmelding in DIAG menu, ik neem aan dat de protectie geactiveerd wordt omdat er door het loshalen van CB1/CB232 een andere fout geintroduceerd wordt.
Het is wel duidelijk dat het probleem in het circuit rond Q243-Q245 moet liggen.
Advies van MJN opgevolgd en geconcentreerd op de componenten die hij noemde: ohms geen afwijkingen in torren, c'tjes en weerstanden geven de verwachte waarden weer. Torren toch eruit gesoldeerd en doorgemeten, zijn ok, ook de HFE waarden zijn goed. C242,C261 en C243 meetten ook goed maar heb ze voor de zekerheid vervangen >>> helaas gedrag nog hetzelfde.

Net tijdens het schrijven van dit reply uit nieuwsgierigheid eens gemeten op alle LS uitgangen wanneer ik op RR DC meette.....op alle LS uitgangen staat dan ca. 50V DC...terwijl alleen in de eindtrap van RR de afwijkende waarden gemeten zijn?...ik zal het circuit rond Q231 een doormeten daar dat aan alle torren (Q234-Q237-Q240-Q243-Q246 van dit board hangt....

Helaas in circuit rond Q231 niets defects te vinden, uit voorzorg alle C'tjes vervangen maar situatie veranderde niets... ik ben van plan het nu anders aan te pakken: kan een andere V800 overnemen voor weinig (bij deze valt het geluid af en toe weg) en zodra ik die heb wil ik eerst met het verwisselen van boards kijken waar het probleem zit en dan weer op component nivo gaan kijken. Het ddurt even voor ik die andere heb dus ik parkeer dit even maar laat jullie zeker nog wat weten.....

Hallo allemaal, heb inmiddels de andere V800 in mijn bezit (had alleen het probleem van een vette volume regelaar, schoongemaakt en speelt weer prima). Board met Q243-Q245 circuit overgezet en de probleem V800 start en werkt gewoon. Heb nu Q231/Q233 besteld en ga deze met de omliggende (zener) diodes vervangen op het defecte board, dat zou in principe het probleem moeten zijn aangezien dit circuit de stuurtrappen van de eindversterkers regelt. Wordt wederom vervolgd...

Na lange tijd en wachten op onderdelen van Ali weer eens kunnen kijken..... en het toestel werkt weer.... MJN en Bandje hadden gelijk, het waren Q243-Q244 en Q245... ik ben daar lange tijd op het verkeerde been gezet omdat ze ohms en HFE matig (na uitsolderen) de normale waarden gaven. Ik heb ze uiteindelijk gewoon vervangen en er is weer muziek! Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken en alle waardevolle en goede tips, dit heeft zeker geholpen! Goed weekend nog aan allemaal.