LF oscillator 7,83 hz en 10 hz

Hoi,

ik heb een schema gevonden van een oscillator van 7,83 en 10 hz te kunnen maken. ik heb hem gebouwd maar hij doet niet echte wat hij moet doen. volgens de oscilloscoop krijg ik een hoog frequent eruit.

Helaas zit ik al een tijdje thuis na een ongeval op me werk en ik zie niet wat ik fout doe.

hier is het schema.

alvast bedankt voor jullie hulp.

groet,

rob

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

weinig kans dat dit gaat werken.

er wordt tot tegen de massa gewerkt , als ik me goed herinner moet je met de 741 daar beetje vanaf blijven om de chip in het actieve gebied te houden. gaat over pin 3 van de 741. met twee weerstanden aan halve voeding leggen lost dat op.

kan ook de er positieve loop nodig is (doe je door pen 2 en drie te wisselen)

De oscillator symmetrisch voeden, met twee 9V batterijen met het middenpunt aan gnd. Meet aan de uitgang van de oscillator.

HF zal uit de 386 komen, zorg voor een goede opbouw en plaats wat meer ontkoppeling over zijn voeding. 10 uF er kort op zal helpen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Sommige 741 willen niet starten op deze manier.

Haal de + ingang los van massa, zet twee weerstanden van 100k in serie tussen 9V en massa, en hang de + ingang aan het knooppunt van de weerstanden. Dan start hij wel.
(Aangenomen dat er geen fout in je bouwsel zit).

Normaal zou je het knooppunt van die twee nieuwe weerstanden nog ontkoppelen met een condensator naar massa, maar dat is niet nodig omdat de ingangsweerstand van de 741 erg hoog is.

e: Ik had de pagina even moeten refreshen. Nu ja, goed te zien dat ik meeliggers heb...! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Met een LM358 werkt het waarschijnlijk wel.

Kijk maar uit!

https://borderlandsciences.org/journal/vol/46/n03-4/Walonick_Effects_6…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 3 mei 2021 21:47:49 (58%)

Op 3 mei 2021 19:05:49 schreef rob_h73:
Hoi,

ik heb een schema gevonden van een oscillator van 7,83 en 10 hz

Waar heb je dat schema gevonden?
Er zitten puntjes ter verbetering in dit schema. Misschien is er iets over te vinden op de originele site.

Zie de link in mijn post. Ik vind het maar eng, zulke experimenten....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach, als het echt kwaad kon, dan zouden we daarvan weleens gehoord hebben.
Daarbij, als je ziet welke veldsterkten in werkelijkheid gebruikt moeten worden om de hersenen te stimuleren (in echte behandelingen en experimenten), dan snap je wel dat van wat draad om een ferrietstaafje weinig te duchten valt.

Wel is de denktrant op die site schadelijk. Dat 'kanker sinds 1950 toeneemt' is natuurlijk een waarheid als een koe - vóór die tijd werden mensen niet oud genoeg om er last van te hebben. Om er dan een post hoc ergo propter hoc op los te laten, is wel een beetje gemakzuchtig. Voor hetzelfde geld wordt kanker veroorzaakt door Mr. Potato Head, een speeltje dat voor die tijd ook niet bestond.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Of door de fallout van nucleaire proeven sinds die tijd.

Maar inderdaad, het massa punt optillen moet genoeg zijn.

Het effect van deze constructie lijkt me inderdaad nihil. Applied science heeft wel eens geëxperimenteerd met hersenstimulatie. Maar daar zat serieus power achter, als in in condensatoren opgeslagen hoogspanning dumpen in een spoel.
5kA bij 1700V.

Deel1: https://www.youtube.com/watch?v=HUW7dQ92yDU
Deel2: https://www.youtube.com/watch?v=B_olmdAQx5s

Don't try this at home kids ...

denk dat de grootste fall-out die we ooit te slikken kregen die van Pripjat, Tjernobyl is.

Ik herinner me dat, de zondag na toen het bekend werd dat het dak er af was van reactor 4 (het was een mooie lentedag), ik met de geigerteller buiten ging meten en heel enthousiast was. voor de eerste keer duidde dat ding meer aan dan de tikken door kosmische straling.

merkwaardig is dat Pripjat en de verboden zone nu een toeristische trekpleister is...

Op 3 mei 2021 21:48:48 schreef Brightnoise:
Zie de link in mijn post. Ik vind het maar eng, zulke experimenten....

Vind ik ook erg gevaarlijk en in strijd met CO die elke vorm van wapens en strafbare manipulatie immers "verbied".
Mooi dat je de link er even bij zette.

RWK, waaruit haal je dat het een wapen is, en dat het strafbare manipulatie is?

@ Kris: vergeet niet dat ze grote stukken gebied daar gewoon schoongemaakt hebben. Tot halverwege de jaren 90 was de elektronicafabriek en 2 van de andere reactoren in het complex nog gewoon in gebruik. Zeker de stad zelf is zeer grondig gereinigd, omdat er dus nog jarenlang mensen moesten werken op de centrale, maar ook in de bouw voor de sarcofagen.

Inmiddels is de radioactiviteit zo afgezwakt en overdekt geraakt, dat het er veilig genoeg is om landbouw te kunnen bedrijven met bepaalde beperkingen. Beperkingen zoals 'het gewas mag geen wortels hebben die dieper dan 50cm reiken' of iets in die richting.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hoi allemaal,

bedankt voor de feedback. ik heb waarschijnlijk met me stommekop elko's gebruikt waar ceramische condensators nodig zijn.

ik heb het schema gevonden op:

https://borderlandsciences.org/journal/vol/46/n03-4/Walonick_Effects_6…

het wordt gebruikt bij een hond die epilepsie heeft en met deze schakeling zo goed als geen klachten meer heeft.

ook ben ik geïnterneerd in de aard resonantie. en andere zaken wat ik nooit op school heb geleerd. zoals Dr Nikola Tesla.

aangezien dat me hersens niet meer werken als voor het ongeluk wilde ik dit proberen om van wat klachten af te komen. helpt het niet heb ik pech gehad. de "gewone" wetenschap heeft me tot nu toe alleen maar frustratie opgelopen.

nogmaals bedankt voor het meedenken.

groet,

rob

Frederick E. Terman

Honourable Member

De ontwerper tekent ook elco's in zijn schema.
Je kunt keramisch proberen, kwaad kan het in elk geval niet.

Maar ik denk toch dat je de + ingang met die twee weerstandjes moet 'optillen', zoals hierboven omschreven. Anders zal de oscillator niet altijd starten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Rob_h73

Nee, het originele schema bevat fouten. Dat kan niet werken zoals het zou moeten. En ook de LED staat verkeerd om.

De polariteit van de elco's van 1 uF roept ook een vraagtekens op. Ik zou de plus en min van die twee elco's verwisselen. Let op: het plus-teken en de afbeelding van de elco's zijn ook niet correct.

Het kan wel werken door een dubbele voedingsspanning toe te voegen (positief en negatief) EN/OF door de uA741 te vervangen door een geschikt type opamp.

Met de onderdelen die je nu al gebruikt zou het zo, met deze wijzigingen, moeten werken:

ik heb 2x 100 k weerstanden in serie gezet op de voeding en van de spanning deling naar pin 3 gelegd van de ua741 en ik krijg nu al wat beter eruit maar nog geen goede sinus.

bedankt voor de feedback.

groet

rob

blackdog

Golden Member

Hi rob_h73, :-)

Er zal signaaal uitkomen vooral als je je aan de opmerkingen houd die al gemaakt zijn betreffende het commonmode bereik van de opamp ingangen.
Die 1K aan de uitgang geeft ook al aan, dat de "ontwerper" ze niet helemaal op een rijtje heeft. *grin*

Laat eens zien wat er uit komt bij jou al signaal, zowel op de opamp uitgang als ook ok de LM386 uitgang.
Graag goede foto's :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als IK het schema goed begrijp, is de ingang van de rechter opamp misschien een redelijke sinus, maar de rechter opamp staat voor zover ik het kan zien geschakeld om daar een blokgolf van te maken. Dus dat je op de uitgang geen sinus ziet... Dat is precies wat ik verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die rechter opamp is een audio versterker met een beperkte intern vastgelegde closed-loop gain. Een sinus blijft een sinus tot aan oversturing. Common-mode op de ingang is bedoeld om nul te zijn; gelijk aan de min-voeding.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het is uiteindlijk een dubbel-t filter sinus genrator.
En ik denk dat de "ontwerper" geen zin had in een amplitude regeling en daardoor gebruik maakt van de beperkingen van zijn schakeling opbouw...

Kijk bij de onderstaande link naar figuur-8, daar is ook een dubble-t schakeling toegepast met een enkele diode limiter en een symetrische voeding voor de 741 opamp.
De waarden voot 7,83 en 10Hz kunnen ook in dit schema gebruikt worden.

https://www.nutsvolts.com/magazine/article/op-amp-cookbook-part-3

De 741 zou vanaf ongeveer 5V moeten werken, maar geen idee of de limiting met de eene diode dan goed genoeg werkt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 mei 2021 13:33:27 schreef blackdog:
Hi,

Het is uiteindlijk een dubbel-t filter sinus genrator.
En ik denk dat de "ontwerper" geen zin had in een amplitude regeling en daardoor gebruik maakt van de beperkingen van zijn schakeling opbouw...

Amplitudestabilisatie is automatisch, door de toppen van de sinus te scheren :-) uiteraard is het dan ver van een zuivere sinus.
maar is dat belangrijk voor het doel dat TS voor ogen heeft? Ik denk het niet.. het is vooral een kwestie van er in te geloven, welke de golfvorm er ook uitkomt. en dat laatste verheft zich boven de mogelijkheden van dit forum.

Hoi,

bedankt voor de reactie. het is inderdaad een twin t oscilator.

ik denk dat ik morgen mijn oude mts elektronica boek ga bestuderen.
als ik het goed kan herinneren staat daar twin t oscilator in.
maar dat is al heel lang geleden.

bedankt voor het meedenken.

groet,

rob

Op 4 mei 2021 16:47:04 schreef rob_h73:
Hoi,

bedankt voor de reactie. het is inderdaad een twin t oscilator.

ik denk dat ik morgen mijn oude mts elektronica boek ga bestuderen.
als ik het goed kan herinneren staat daar twin t oscilator in.
maar dat is al heel lang geleden.

bedankt voor het meedenken.

groet,

rob

Hij is wel asymmetrisch. Één poot klopt wel aardig. De andere poot heeft 'links' een instelbare weerstand van ca 33kΩ en 'rechts' een vaste weerstand van 8,2kΩ. Het wordt een ware uitdaging om deze configuratie na te rekenen met de formules uit de MTS-boeken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hij is opzettelijk 'scheef', want anders zou er bij fase=180 precies amplitude=0 uit komen, en dan werkt het niet.
Bij de 'gewone' twin-T oscillator is er ook nog terugkoppeling buiten de 'T' om, maar hier niet.

Echt veel moeilijker maakt dat het niet. Je moet gewoon NIET de 'truc' aan het eind van het hoofdstuk gebruiken, maar alleen de rekenregels aan het begin. :)

Verder is de output van de opamp natuurlijk zo goed als een blok. De opamp loopt 'flat out' en clipt dus. Dat maakt voor de werking niet uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org