Vermenigvuldigen van negatieve pulsen

Oke,bedankt
Ik ga er van de week mee aan de slag, ik kom er op terug als het gelukt is.
Grt

Goedenavond

Ik heb alles aangesloten alleen er is geen verschil
2euro: 2x inwerpen +1 krediet
1euro: 2x inwerpen +1 krediet
0.50 : 2x inwerpen +1 krediet, deze is correct

Dan heb je het verkeerd uitgelegd, wat bedoel je met 2xinwerpen?

edit: het werkt zoals Rew het beschrijft, met 50cent, 1euro, 2euro stukken

void loop (void)
{
if (munt1) send_pulses (2);
if (munt2) send_pulses (4);
if (munt3) send_pulses (1);
}

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 2 mei 2021 19:31:42 (62%)

LDmicro user.

Hallo
Ik moet alle munten 2 x inwerpen zo werkt het nu, alleen het zou moeten werken zoals u zei dus we begrijpen elkaar goed.
Ik heb alles aangesloten alleen alle munten geven maar 1 puls, zouden de pulsen te snel gaan??

[Bericht gewijzigd door klaassiegekkie op zondag 2 mei 2021 19:42:49 (27%)

Ik twijfel meer aan de werking van uw muntproever dan aan mijn programma.

Hoe kun je 2x inwerpen en maar 1 puls uit krijgen, de input zou 2 pulsen moeten krijgen.
Meet de uitgang van de muntproever als als je munten insteekt.

De pulsen gaan zo snel als gevraagd.

Hieronder een aangepast programma met pulsen van 1s af en 1sec aan (0.5Hz), zodat je met het blote oog kunt volgen.

LDmicro user.

Op 2 mei 2021 12:40:39 schreef Arco:
Niet de mooiste schakeling, maar ik moest het natuurlijk ook in één enkele 40106 kunnen 'proppen'... ;)

[bijlage]

Dat ziet er mooi uit! Daar kan (bijna) geen PIC-ie tegenop.

Hallo
Deze test versie werkt goed, zelfs op de arcade game (wel langzaam 0,5 hz :-).
Nou ga ik morgen die andere nog even proberen misschien had ik een slechte verbinding en ligt het aan mij en anders is hij misschien iets te snel voor de arcade.

Want deze arcade game staat ingesteld op.
2 coins inwerpen is 1 krediet hij kan ook op
1 coin inwerpen is 1 krediet

Alleen ik heb hem ingesteld op 2 coins voor 1 krediet zo hoef je alleen de uitgang signalen te verdubbelen of te ver vierdubbelen.
Anders had je een schakeling moeten maken wie bij de eerste 0,50 cent nog niks doet en wel onthoud dat die eerste 0,50 cent er in gegooit is en dan bij de tweede 0,50 een puls afgeeft.
Hoop info maar ik wou het ff delen, omdat de arcade bij 2 coins +1 krediet geeft gaat het tussen die twee coins misschien met de eerste schakeling te snel omdat je natuur normaal 2 x een muntstuk inwerpt en dit gaat langzamer dan die paar 100ms.
Maar morgen ga ik het nog ff met die eerste schakeling proberen.
Fijne avond

Laat iets weten wat je echt wilt dan pas ik het programma naar uw wensen.

LDmicro user.

Hallo
Kunt u ook programeren dat na 1x0,50 hij nog geen puls geeft en dan bij de tweede wel 1 puls geeft.

Of bedoelde u kijk goed welke tijd er tussen de pulsen moet zitten zodat het goed gaat werken ??

Mij is het eender, denk er eens over na wat je wilt, hoeveel muntstukken en welke tijden.
'T Zal voor morgen zijn.

LDmicro user.

Is goed kom er morgen op terug.
Grt

Goedemorgen

Ik het eerste programma geprobeerd en ik moet toegeven dat ik zelf een slechte breadboard verbinding had opgelost en nu werkt het, eigen schuld :-( ik had iets te snel gehandeld)

Nu heb ik met de settings van de arcade bezig geweest en nu heb ik deze ingesteld op
1 negatieve puls is +1 krediet
Wat betekent dat
Munt1/p10(1euro) 1 puls moet geven
Munt2/p11(2euro) 2 pulsen moet geven
Munt3/p12 (2x0,50) uiteindelijk 1 puls moet geven maar dan moeten er wel 2x een 0,50 muntstuk ingeworpen worden en moet de schakeling bij de eerste 0,50 muntstuk nog niks doen maar wel onhouden dat er 0,50 cent ingegooit is.
Uiteindelijk komt het er op neer dat pas bij een totaal bedrag van 1 euro 1 negatieve puls gegeven moet worden en 2 pulsen bij 2 euro muntstuk.
Nou vragen jullie je af wat een info het werkte toch ja, maar bij deze arcade kan ik de coins bijv 2 voor 1 krediet instellen maar dit is niet bij elke zo.
P17 gebruik ik voor na de credit ingang van de arcade 10101010
De 100ms wie er nu in zit is goed
Mvg

Hier uw programma volgens de gegevens van uw post hierboven.

Er is nog een extraatje bijgevoegd, op pin 1 kun je een ledje aansluiten dat aangeeft dat er nog 1 muntje van 50cent bij moet of anders gezegd, dat er nog maar 1 stuk van 50cent inzit.

Probeer het eens en laat iets weten of er nog wat aan toegevoegd moet worden, tis het moment ;)

e/ foutief programma verwijderd

LDmicro user.

Hallo

Mgp, even getest maar 1 euro en 2 euro kloppen alleen ik moet er 3 x 0,50 cent ingooien voor een puls.??
Ps u vroeg als er nog iets bij moest misschien drie extra ingangen voor
5 euro 5 pulse
10 euro 10 pulse
20 euro 20 pulse
Ps die led van 0.50 gaat wel branden bij de eerste 0,50 cent en uit bij de tweede maar bij de derde komt pas een puls.
Ideaal die led

Bij die 3x 0.5 euro heb je gelijk, een denkfoutje van mij, onderstaand programma zou wel moeten werken.

Maar nu, kan uw muntproever ook biljetten verwerken? of hoe kom je aan die 5. 10. 20 euro's.
Voor mij geen probleem maar ik vraag het liever eerst dan weer voor een misverstand te staan.
NB. dit is nog niet verwerkt in onderstaand programma!

LDmicro user.

Hier toch het aangepaste programma.

pin7 = 5 euro
pin8 = 10euro
pin9 = 20euro

Geef wat feedback na de test.

LDmicro user.

Dank u
Ik ga morgen even testen
Die uitbreiding is voor eventuele speelmunten.:-) muntje is goedkoper als biljetlezer
Grt

Hallo
Ik heb het getest en het werkt goed, als ik het echte printje klaar heb, staat nu op breadboard ga ik nog even een filmpje delen.
Mgp zou ik van de v4 hex (laatste) ook het ld micro bestand mogen dan kan ik in de toekomst altijd nog de aantallen veranderen?
Bedankt mgp en forumleden voor het meedenken

Op 4 mei 2021 12:03:56 schreef klaassiegekkie:
Mgp zou ik van de v4 hex (laatste) ook het ld micro bestand mogen dan kan ik in de toekomst altijd nog de aantallen veranderen?

Geen probleem, ben zelfs verrast dat je dat vraagt.
Weinigen zijn geinteresseerd in die taal.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Weinigen zijn geinteresseerd in die taal.

Waarschijnlijk omdat die nogal ondoorzichtig is...

Bij meeste talen als basic, pascal, c, assembly is aan de code wel te herleiden wat er gebeurt, bij LDmicro tast ik in het duister.
(al die cryptische afkortingen en benamingen zoals RUNG, OSR, MOVE,...maakt 't er ook niet overzichtelijker van...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

@Arco,

Zo ziet het er ineens anders uit :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 mei 2021 13:04:00 schreef Arco:
[...]
Waarschijnlijk omdat die nogal ondoorzichtig is...

Het is wel een even wennen maar ik zou geen andere taal meer willen voor pic toepassingen.
De (PLC)taal heeft redelijk veel nadelen , zoals met strings en communicatie...

Weet je dat ik zo'n programmaatje in minder 30min schrijf en 99% zeker ben dat het zal werken zonder dat in de praktijk te testen.

Misschien heb je ook al gemerkt dat ik soms, op het eerste zicht, domme vragen stel maar ik heb die nodig om te begrijpen wat er moet gebeuren.
Zie ook de wisselsturing van Herms, als je echt "ziet" wat er gevraagd en moet gebeuren is dat maar een dik uurtje werk.

Er zit een zeer goede simulator in en dat is het grootste voordeel, met andere talen kun je zoiets niet garanderen.

Maar voor alle talen geldt, als je goed ingewerkt bent gaat alles veel vlugger, dus maak ik geen reclame voor deze taal, als je een andere goed kent blijf daarbij.

LDmicro user.

Ja bedankt
om van niets te beginnen vind ik het moeilijk maar als er eenmaal een programma staat en je kijkt er even na en denkt goed na dan spreekt het wel voor zich en de variabelen kun je makkelijk aanpassen .
Mgp bedankt voor de moeite,filmpje komt over een tijdje :-)

[Bericht gewijzigd door klaassiegekkie op dinsdag 4 mei 2021 14:08:31 (91%)

Arco

Special Member

Op 4 mei 2021 13:26:37 schreef bprosman:
@Arco,

Zo ziet het er ineens anders uit :-)
[bijlage]

Het zal aan mij liggen, maar het wordt me daarmee niet echt duidelijker of overzichtelijker... (wel anders inderdaad... ;))

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goedenavond

Mgp, heb het even in een kastje gemaakt, en nog een knopje bijgevoegd voor handmatig pulsen voor gratis spel, tevens ook een programeerkabeltje voor even snel pulsen te veranderen.

Ik Had een vraag u zei laatst tis het moment als er nog wat bijgevoegd moet worden. Dat moment is al even geleden dus weet als het nog geldt.

Maar is er een mogelijkheid om op poort
2 of 3 een timer te realiseren. Dus bij 1 werkelijke puls dat uitgang 2 of 3 voor 3 minuten hoog blijft.

2 euro 6 minuten hoog
1 euro 3 minuten hoog
0.50,0.50 3 minuten hoog

1 euro + 2 euro = 9 minuten
Grt