lichtkrant met slecht geheugen

Bij de garantie gevallen zat een gewoon plat batterijtje in, cr3032. Die is maar 3v

KGE

Golden Member

Op 29 april 2021 22:44:54 schreef Ex-fietser:

Add: Als de info wordt bewaard in het 32K rammetje dan heeft die gewoon echt 4,5 volt nodig.
[bijlage]

Retention voltage mag zelfs 2 Volt zijn volgens de datasheet:

Maar de overgang van actief naar standby/retention is soms lastig en dan kan er data corruptie optreden. Zeker zonder actieve spanningsbewaking.

bprosman

Golden Member

Misschien anders even tekenen hoe de VCC pin (28) van het RAM'etje aangesloten is op de voedingsspanning en batterij.

Oude modellen ram geheugen hadden een vrij hoge spanning nodig. Soms wel 4,5 volt om de geheugens in tact te houden.

Wat je aanhaalt ui de datasheet is de minimale werkingsspanning.
Retention voltage ligt een stuk lager. In de jaren 80 hielden wij de 6116 ook "levend" met 2 penlights.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 30 april 2021 08:09:01 (57%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

[lol modus]
stel voor om 1 van de volgende middelen te proberen;

Galantamine
Rivastigmine
Donepezil
Memantine
[/Lol modus]

Gewoon even een spanningslogger op de voeding van het IC en je weet waar je aan toe bent.

Volatile memory heeft soms een vreemde manier van defect gaan heb ik helaas al meerdere keren ervaren. Waarbij sommige idd Alzheimer klachten kregen zonder aantoonbare reden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou het eerst in de storingsgevoeligheid van de voeding zoeken.

Ik heb het al te vaak meegemaakt dat microntrollers van slag raken door b.v. een TL of een halogeenlamp (met zo'n ouderwetse blik pakket trafo) in de buurt te schakelen.

In het simpelste geval bestaat zo'n filter uit een of ander spoeltje waarvan de draad niet al te dun is, en dan in combinatie met een serie weerstand van een paar Ohm om de Q wat te dempen en opslinger gedrag te voorkomen.

het batterijtje dat er nu in zit geeft maar 3.7v

dan zou ik om (makkelijk) te beginnen de batterijspanning eens wat hoger kunnen maken , dan testen. 5 volt lijkt me dan goed toch.

mvg

bprosman

Golden Member

het batterijtje dat er nu in zit geeft maar 3.7v

Die 3.7V is genoeg om het geheugen "vast te houden" maar niet genoeg om volledig te functioneren. Als de lichtkrant aan staat (neem aan dat er een voeding aan hangt) zou de voedingsspanning op pen 28 (VCC) gewoon +5V moeten zijn.
Hoe zit die Pen 28 aangesloten ? Ik zou wel iets van een diode of zo verwachten.
Pen 20 van de 573 zou wel gewoon aan de +5V voeding moeten hangen.
Waar heeft de voeding aangesloten gezeten ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 3 mei 2021 16:23:49 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Als je er gewoon een nieuwe CR2032 in zet, werkt het geheugen dan weer wel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

Dat werkt een poosje, soms een paar weken, nooit langer dan twee maanden. De lichtkrant staat maar twee dagen in de week aan.
Even meten is wat lastig, alles zit in een verkoopwagen ingebouwd. Dat kan ik nog doen als het opvoeren van het batterijtje niet werkt.

KGE

Golden Member

Op 3 mei 2021 16:43:18 schreef daltonagf:
Hoi Arco,

Dat werkt een poosje, soms een paar weken, nooit langer dan twee maanden. De lichtkrant staat maar twee dagen in de week aan.
Even meten is wat lastig, alles zit in een verkoopwagen ingebouwd. Dat kan ik nog doen als het opvoeren van het batterijtje niet werkt.

Er zijn ook groter formaat lithium (thionyl) batterijen te koop (tot aan D-cel formaat aan toe), je zou er daar één van kunnen aansluiten.
Maar dan nog, de stroom die een SRAM nodig heeft om zijn inhoud te bewaren is in de orde van grootte van microamperes. Zit er ook nog een real-time clock IC bij in ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

alles zit in een verkoopwagen ingebouwd

Valt er dan geen stand-by te organiseren vanuit de voertuigbatterij?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Sorry dat ik het zeg maar ik mis hier de structuur een beetje. Ik lees "batterij opvoeren". Die batterij is nooit (cr3032) is nooit bedoeld om de lichtkrant te voeden. Er moet ergens een externe voeding toekomen waarop de lichtkrant draait. Wat voor spanning staat er dan op poot 20 van de 573, wat staat er op punt 28 van de RAM ?
Hangt die poot 28 alleen maar aan de batterij ? Geloof ik niks van, zal ergens wel een diode tussen zitten.
Als je dan niet kunt meten kun je misschien wel aangeven wat voor voeding er gebruikt word?
@KGE ik gok links bij t kristal.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 3 mei 2021 21:40:13 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De lichtkrant werkt met een voeding , die is 5v. De batterij is alleen om het geheugen vast te houden

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd, die backup cel is meestal maar voor korte perioden zonder stroom op te vangen, niet om het apparaat zonder netspanning weg te zetten.
(er zit zo te zien ook een klok in, die moet ook blijven lopen)

Een moederbord van een pc bijv. kan al na 6mnd geheugenverlies krijgen. (ze gaan er vanuit dat normaliter de steker in het stopcontact blijft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, nu zit er een batterij in van 3,7v die elke keer opgeladen wordt zodra de lichtkrant aan gaat. Ik wil nu gaan proberen of het met een 5v batterij beter gaat.

Hensz

Golden Member

Dat gaat ws niet beter, mss zelfs wel slechter, boel moeite voor niets.
Volg het advies van KGE en zet er een (veel) grotere accu in, of een batterij(en) op een bereikbare plaats, die je vervolgens wél makkelijk kunt vervangen.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Zonder te weten hoe de schakeling van de batterij in elkaar steekt is het een zeer slecht idee om de spanning veel hoger te maken.
Waarom laat je 't ding niet gewoon onder spanning staan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi arco onder spanning laten staan is een goed idee, maar als ik op de weg zit, dan heb ik geen stroom.

Hensz

Golden Member

Die snap ik niet. Ik zou eerder verwachten dat het andersom is.

Ik begrijp dat die knoopcel wel min of meer bereikbaar is?

Don't Panic!
Arco

Special Member

Hoi arco onder spanning laten staan is een goed idee, maar als ik op de weg zit, dan heb ik geen stroom.

Maar je bent toch geen maanden onderweg? ;)
Batterij zou zoals gezegd minimaal (totaal) zo'n 6 maanden mee moeten gaan.
Je kunt de stroom die de batterij moet leveren ook meten, dan weet je hoe lang hij mee kan gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alles werkt op netspanning. ;)
De accu die er nu in zit is vol. 3,8 volt meet ik

Als je die teksten niet hoeft te veranderen zou je ze in een eprom kunnen zetten.

Arco

Special Member

De accu die er nu in zit is vol. 3,8 volt meet ik

Na opladen is die accu ruim boven de 4 volt, ik zou dat niet graag proberen op iets waar maar 3 volt op hoort (zonder de exacte schakeling te kennen.)
Maar ja, 't is jouw apparaat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

accu van 5v erop, tot nog toe gaat het goed.
nu kijken of het langetermijn geheugen beter geworden is,

toch wel vreemd dat het geheugen nu goed is.
maar ik ben blij dat het opgelost is,

mvg

rob