Gaan Dubbellaags (hybride) SACD 's in kwaliteit achteruit (onleesbaar vooral de SACD laag)?

Hi,

Ik bezit een Sony SCD-XB940 SACD player die natuurlijk single laags SACD's maar ook gewone CD's en dubbellaags (hybride) SACD/CD 's kan afspelen (sommigen Surround voor de SACD laag).

Voor zo'n multilaags (hybride) SACD / CD kan ik zowel de CD laag als ook natuurlijk de SACD laag kiezen met de afstandsbediening.

Ik heb nu de volgende situatie:

1) single laag SACD's (geen hybride) spelen goed af, behalve een exemplaar (zie 5).

2) gewone CD 's spelen goed af op de Sony. (incl TXT).

3) Dubbellaags (hybride) SACD / CD (SACD zowel "stereo" als "surround" versies:

De CD laag werkt meestal (maar niet bij alle exemplaren)
DE SACD laag wordt niet herkend

4) De hybride SACD/CD, waarvan de CD laag NIET of SLECHT op de Sony speelt, speelt wel goed op een andere CD speler (bv Cambridge CXC)

5) Ik heb een ook "enkel laags" SACD, niet afspeelbaar op een gewone CD speler, volgens doosje, die NIET op de Sony werkt en (natuurlijk) ook NIET op de Cambridge CXC.

Helaas, heb ik van versie 4) een grote collectie (ca 30 stuks van het ABCO label), die mij destijds veel geld gekost hebben.

Vraag:

1)
Moet ik het probleem in de SONY zoeken (is bv de laser vuil of oud), of gaan sommige dubellaags SACD/CD over de jaren achteruit qua kwaliteit?
NB De Sony is heel weinig gebruikt, dus de laser zou eigenlijk niet versleten moeten zijn.

2)
Zou het aan de hybride SACD/CD's zelf kunnen liggen?

(Ik kan me voorstellen dat er een laag wordt gebruikt, die mechanisch "geprint" is, met daarop een foto laag (BV writeable DVD).

Deze foto lagen gaan nl. zeker achteruit (zeker als ze redelijk warm worden opgeslagen).
NB Deze CD/SACD 's zijn zo'n 20 jaar oud.

3)
Zou het een software probleem kunnen zijn?

Ik bedacht me nl dat het ook in de beveiliging kan liggen : zou bv de software sleutel verlopen kunnen zijn, door een software probleem?

(NB Ik heb geen firmware update gedaan oid).

In het laatste geval : 3) zou het een soort Yr 2000 probleem kunnen zijn), dat automatisch optreedt na een bepaalde tijd.
Deze laatste mogelijkheid is imo echter onwaarschijnlijk, maar het zou mogelijk kunnen zijn..

Ideeën/suggesties voor dit probleem worden zeer op prijs gesteld!

Ik heb iets soortgelijks gehad met een Denon DVD-3930. Die herkende ook de SACD laag niet meer en de oplossing was het vervangen van de laser unit. Ik heb zelf alleen hybride SACD's dus ik heb het nooit met enkellaags SACD's kunnen proberen maar ik heb altijd begrepen dat bij deze Denon dezelfde laser voor zowel DVD's and voor SACD's werd gebruikt. De Denon speelde DVD's nog wel af, maar met een verminderde beeldkwaliteit. Mogelijk dat enkellaags SACD's het nog wel hadden gedaan.

Heb je geen andere SACD speler beschikbaar om de schijven te testen?

Hi John,

Bedankt voor je reactie:

Het gekke is dat pure SACD 's wel goed afgespeeld worden
en
gewone CD 's ook

Alleen de hybride die ik heb (stuk of 30, Label ABCO en Colombia), doen het niet meer in de SACD modus.
(met uitzondering van 1 exemplaar).
Van sommige werkt de CD laag wel, op andere niet.

De CD laag van alle "defekte hybride SACD's"werkt wel prima op een gewone CD speler, dus of is er iets mis met de SACD laag of het lezen van hybride SACD's voor deze Sony.

Voor de rest speelt hij mooi in de pure SACD en CD modi.

Vandaar dat ik dacht dat er misschien iets mis is met de SACD laag..

De laser heeft 1 lens (die heb ik schoongemaakt met een wattenstaafje) en er is rood licht zichtbaar (net zoals een laser aanwijs pointer).

Ik ga op zoek naar een andere SACD speler, om verder te testen.

Philips Laservision productielocatie Blackburn heeft begin jaren 80 een probleem gehad met oxidatie van de reflecterende laag in het halve jaar tussen productie en levering: de VLP's waren onleesbaar...

Misschien is dit hier ook aan de hand.

Hoi,

Ik ben er inmiddels achter dat het niet aan de Hybride SACD's van Columbia en ABKCO ligt:

1) Deze spelen nl. wel goed af op mijn DVD Blue Ray speler van Sony (ca 2 jaar oud).

2) Ik heb in de SCD-XB940 een intern kalibratie menu gevonden zie;
https://www.high-endforum.nl/topic/8201-sony-cd-speler-geeft-langzaam-…

De de speler laat zich goed kalibreren voor enkellaags SACD's en gewone CD's, maar geeft een foutmelding bij het kalibreren van een Hybride SACD van ABKCO.

Errs Occur
Err: Hc Fg Prm
1. HC FG High

+ Enkellaags SACD's en CD 's worden goed afgespeeld.
+ Sommige hybride ABKCO SACD's wel (in de SACD en CD modus), sommige allen in CD modus, andere helemaal niet.
(ze werkten vroeger wel).

Denk toch dat de SACD speler gaar aan het worden is.

Maar het kan nog steeds een Firmware issue zijn;
NADAT deze SCAD speler op de markt was, is pas de surround Hybride SCAD geintroduceerd (er zitten 2 soorten hybride SACD's in de firmware, maar misschien "passen" de latere hybride SCAD's niet goed.
Of de firmware is aan het omvallen, is ook mogelijk IMO.

Jammer, ik heb later 24/176 HiRes downloads gekocht (www.HDTracks.com) van dezelfde opnamen, maar deze speler / SCADS klonken toch veel fijner.

Conclusie: Lag waarschijnlijk NIET aan de Hybride SACD.s

Bedankt voor het meedenken!

Op 3 mei 2021 15:08:22 schreef redguuz:
.....
3)
Zou het een software probleem kunnen zijn?

Ik bedacht me nl dat het ook in de beveiliging kan liggen : zou bv de software sleutel verlopen kunnen zijn, door een software probleem?

(NB Ik heb geen firmware update gedaan oid).

In het laatste geval : 3) zou het een soort Yr 2000 probleem kunnen zijn), dat automatisch optreedt na een bepaalde tijd.
Deze laatste mogelijkheid is imo echter onwaarschijnlijk, maar het zou mogelijk kunnen zijn..
...!

De meeste CD spelers die ik nog ken hebben geen klok en al zou die er zijn zou je kunnen proberen de vroegste tijd in te stellen.

Het probleem is ook heel specifiek, te specifiek naar mijn mening om op problemen met software, flash of ROM te lijken.

Kan je de schijfjes niet (door iemand) laten kopiëren naar iets dat wel werkt? (Bluray, harddisk etc). Een goeie DAC zou dan die oude speler zeker moeten kunnen overstijgen.

Hi K7Jz,

Bedankt voor de reactie.

Het ligt idd aan de SACD speler (zie hierboven)..
De Hybrid SACD's spelen Ok op een Sony Blue Ray Player.

(Ik heb ooit al 176/24 *WAV files van al deze 30 stuks Hybrid SCAD's op www.HDTRACKS.com gekocht, dus dat is niet het probleem).

Maar die oude DSD DAC van de (yr 2001) SONY SCD-XB940 heeft (nog steeds) een beter geluid dan mijn huidige DAC (van een Cambridge 840C CD speler), vandaar.

Ik heb inmiddels een nieuwe LaserUnit voor deze SCAD speler op www.Ebay.de gevonden; Die ga ik nu proberen!

Nog bedankt!