SIEMENS LOGO met lineaire Geleiding

GJ_

Moderator

Op 4 mei 2021 07:35:59 schreef GJ_:
Verder hangt het er van af wat voor encoder het is. Het omschreven type bestaat grofweg in twee soorten: TTL en HTL. Een TTL encoder kan niet op een Logo, een HTL wel.

Ik zie nu in het filmpje dat het een TTL encoder is. Die kan sowieso niet op een Logo.

Tijd om een systeem te gaan engineeren in plaats van zomaar wat losse spullen aan elkaar proberen te knopen denk ik.

Gossie.

Ik wist niet eens dat zulke hardware bestaat.

Ik heb zelf een erg grote afkeer van "PLC" gebeuren. Ik ben opgegroeid met microcontrollers programmeren in C (& C++) en alles wat ik van PLC achtige toestanden heb geroken vind ik hopeloos beperkend.

Zelf heb ik erg recent een aantal WeAct "Black Pill" printjes gekocht met een STM32F411 en ben ik aan het experimenteren met grblHAL. Draait best goed, en je kunt er 6 stappenmotoren tegelijk mee aansturen.

Zo een microcontroller levert alleen erg zwakke signalen (3V3 en 20mA ofzo) en dat moet dus nog worden "opgekrikt" met extra electronica.

Daarvoor zijn een heleboel standaard oplossingen voor. Zowel losse IC's, of printen zoals ze in 3D printers worden gebruikt, of Grote dikke stappenmotor aansturingen in aluminium behuizingen. Het is gebruikelijk dat zulke IC's / module's worden aangestuurd met "stap" en "richting" signalen.

Ook leuk om te weten:
De STM32 microcontrollers hebben hardware ondersteuning voor het bijhouden van een 2-bit Gray code. Er is dus nog wel software nodig als je dat wilt combineren.

Ook grappig:
Als je die gray-code aan de stap en richting signalen van (een andere) stappenmotor hangt, dan kun je die andere motor laten draaien door de liniaire encoder te bewegen. Maar pas op bij het omkeren. Dit werkt alleen goed als je "hele" cyclussen van de gray-code gebruikt.

GJ_

Moderator

Op 4 mei 2021 20:55:20 schreef Kortsluiting_Online:...alles wat ik van PLC achtige toestanden heb geroken vind ik hopeloos beperkend.

Tja, als je machines wil automatiseren heb je niks aan een microcontroller natuurlijk. De weg naar een PLC is dan wel een hele lange.
Overigens vallen de beperkingen nogal mee met een moderne PLC.

Op 4 mei 2021 20:55:20 schreef Kortsluiting_Online:
Dit werkt alleen goed als je "hele" cyclussen van de gray-code gebruikt.

De encoder die hier op zit heeft een A, B en Z signaal, dat is geen gray.
In de industrie word gray wel gebruikt, maar hele cyclussen zijn niet nodig. Om er voor te zorgen dat bij de 0 overgang ook maar één bit omspringt word altijd een gekapte gray code gebruikt.

Op 4 mei 2021 20:55:20 schreef Kortsluiting_Online:
Gossie.

Ik wist niet eens dat zulke hardware bestaat.

Ahhhh, dat verklaard wel wat ;-)
Je komt van een heel andere planeet dan ik. :-)

Op 5 mei 2021 14:12:54 schreef GJ_:
[...]Tja, als je machines wil automatiseren heb je niks aan een microcontroller natuurlijk.

Dit is een flauwekul bewering natuurlijk.
In elke PLC zit minstens een microcontroller.
Een tijdje terug bij Ali een FX2N PLC (Mitsubishi kloon geloof ik) gekocht voor 2 tientjes. Ik heb geen enkele intentie om daar ladderdiagrammen voor te tekenen, maar er zit een STM32F103VBT6 op en daar weet ik wel raad mee in C of C++. Verder zit er een best degelijk common mode filter op de voeding en een SMPS om 3V3 voor de uC te maken en een hele zwik robuuste I/O. Zelfs de 2 draadjes die je nodig hebt om the uC te her programmeren lopen netjes naar een rijtje eilandjes waar je een konnectortje op kunt solderen.
Of er origineel iets in die uC zat wat PLC spreekt interesseert mij niet zo ;) Het enige nadeeltje van die print is dat de RS485 is uitgevoerd met een 75176 en dat is een heel ouderwetse en vrij kwetsbare RS485 transceiver en er zitten geen TVS of andere bescherming omheen. (Ik vermoed dat die RS485 bedoeld is voor "modbus", of om er een PLC programma in te zetten, of bijde.)

De weg naar PLC is een weg die ik niet zal bewandelen. Ik ben van weerstandjes onder een microscoop goed krijgen, niet van dikke schroevendraaiers in een grote stalen installatiekast. Dat is idd een andere wereld.

Op 5 mei 2021 14:12:54 schreef GJ_:
De encoder die hier op zit heeft een A, B en Z signaal, dat is geen gray.

Die A & B zijn wel degelijk een 2-bit gray code. Als je me niet gelooft, leg ze dan maar naast elkaar. Het Z-signaal is een ekstra puls dat hele omwentelingen detekteert en wat je kunt gebruiken om een gemiste puls te herkennen / corrigeren.

En als je da A & B uitgangen aansluit op de stap en richting van een stappenmotoraansturing (zorgen dat signaal nivo's passen naturlijk) dan kun je de stappenmotor ook wel degelijk linksom en rechtsom laten draaien door de liniaire geleiding te bewegen. Probeer maar uit!

Zo zijn er ook mensen die beweren dat een BLDC motor anders is dan een PMSM motor. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is dat een BLDC meer geoptimaliseerd is voor rendement, en een PMSM voor liniairiteit. Niet-liniairiteiten kun je tegenwoordig gemakkelijk in software corrigeren, maar het rendement zit inherent in de motor ingebakken. Ik vraag me af hoelang het duurt voordat "de industrie" dit ontdekt. Ik vind het heel raar hoe zulke werelden langs elkaar bewegen. Maar er zijn sites zoals https://odriverobotics.com die het wel doorhebben, en via internet wordt zulke informatie steeds verder versprijd.

Wat die andere draad betreft...
Zo'n LP1K0910BD is inderdaad zo'n groot en dik relais wat ik bedoelde.
https://www.alliedelec.com/product/schneider-electric/lp1k0910bd/70007…

Een broer van mij was tuinder vroeger. In de "klimaat computer" (met een Z80 er in en een echte terminal er bovenop !) zaten honderen reed relais en daar zaten dikke kabel bundels aan (50 meter ofzo) met aan het uiteinde weer kleine stuur relais en die stuur relais stuurden dan 5kW motoren aan.
Waanzinnig systeem voor iets wat met een CAT-5 kabeltje kan :)

Voordat die computter kwam, was het nog een half uur werk om alle ramen een standje lager te zetten. Mijn vader moest 's nachts nog 2x z'n bed uit om kolen te scheppen. Tijden veranderen, maar we dwalen nu wel erg ver af.

GJ_

Moderator

Op 5 mei 2021 15:31:57 schreef Kortsluiting_Online:

Dit is een flauwekul bewering natuurlijk.
In elke PLC zit minstens een microcontroller.

Als je op vakantie wil heb je niks aan een vliegtuigmotor :-) Daar hoort de rest van het vliegtuig nog bij.

Ik heb genoeg hobby printplanken gezien met een microcontroller voor machines maar dat waren vrijwel zonder uitzonderingen rampen. Een microcontroller is nog heel ver verwijderd van een PLC. En dan nog: als zou je het perfect kunnen krijgen dan nog zit je met een waardeloze PLC. Of een PLC goed of slecht is hangt niet alleen af van de technische kwaliteit.

Een AB encoder is m.i. geen grey encoder: een grey encoder word verondersteld een absoluut encoder te zijn en een AB encoder is dat nooit: dat zijn altijd incrementele encoders.
Dat een AB code een twee bits grey is is wel zo natuurlijk, maar niet in encoderland.

Een BLDC en een PMSM motor hebben een ander blikpakket. Verder boeit het niemand of er verschil is.
Op die website uit jouw link zie ik alleen hobbyspul, niks wat het in een industriële omgeving vol zou houden. En sowieso allemaal even onbruikbaar.

Dat "dikke relais" moet je kennelijk niet bij Allied kopen. Als dat USD 130,00 moet kosten is er iemand heel hard op z'n kop gestuiterd. Zo'n relais kost maximaal 40 euro. Dit soort relais worden normaal direct aan een uitgang gehangen. Een extra hulprelais is een volkomen nutteloze extra storingsbron.
Overigens is dat het verkeerde relais, probeer geen verwarring te zaaien aub. TS daar moet een LC1 hebben bleek later.