34063 buck converter issues

EgbertG

Golden Member

Ik heb een eenvoudige schakeling opgezet rond de 34063 volgens onderstaand schema:

Op pin 3 meet ik een constante frequentie van 100 Khz, maar de DC uitgang van de schakeling heeft afhankelijk van de gekozen uitgangsspanning een rimpel die varieert in een lage frequentie. Rond de 16 Hz.

In hoeverre is de schottky diode vervangbaar door een UF4007?

Arco

Special Member

Tja,

De rimpel varieert natuurlijk afjhankelijk van de spanning, belasting, en grootte uitgangselco...
Er wordt een extra uitgangsfilter geadviseerd tegen rimpel:

Een UF4007 zal denk ik wel werken, maar waarom niet gewoon een Schottky? (dat werkt zeker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Het leek me ook niet zo kritisch die diode. Toch maar even een schottky ingezet.
Tenslotte kan ik nog wel eens wat missen ;-)

Ik meet gewoon iets dat ik niet snap!

Op pin 2 van de 34063 - tevens kathode - krijg ik soort burst signaal met inderdaad de 100 Khz
in het snelle deel en een lagere frequentie waarmee de bursts afwisselen.

Is dit de bedoeling??

Heb wel eens gemeten aan een ander DC-DC schakelingetje en daar had ik keurig spikes op een frequentie van 55Khz.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 4 mei 2021 11:57:03 (13%)

Die 34063 heeft geen burst mode zover ik weet, maar dit kan gebeuren als je geen of alleen een hele kleine belasting hebt. Wat gebeurt er als je een weerstandje over de uitgang zet om een beetje te verbruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

C6 is toch wel low-esr?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Bedoel je toevallig C7? Een Low-ESR 470pF condensator bestaat volgens mij niet. ;)

Het zal niet aan de UF4007 liggen denk ik, de UF zal misschien wat groot zijn, maar dat is op zichzelf geen probleem. Dit burtstgedrag is niet logisch voor dit component, dat is meestal geen ongedocumenteerde 'feature'.

Meet de voedingsspanning en de stroom in eens, misschien is er ergens een beveiliging actief wegens het instorten van de voedingsspanning of een overstroom toestand. Meestal staat dit wel in de datasheet, maar soms ook niet. Misschien kan je nog een L-ESR condensator in parallel zetten aan C5 en kijken of dat de burstfrequentie vermindert.

Arco

Special Member

Bedoel je toevallig C7? Een Low-ESR 470pF condensator bestaat volgens mij niet.

Klopt... ;)
Ik was op het verkeerde been gezet doordat ze allebei 470 waren en de 470pF is ook raar getekend (met polariteit erbij??)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet niet of je dit op een broodplank aan het proberen bent. Zo ja: vergeet dat maar. De verbindingen zijn veel te hoogohmig om dit goed te laten werken.

EgbertG

Golden Member

Met een stroomafname van 0.5A wordt het ietsjes beter, maar ik hou
t verschijnsel van soort bursts idd.

Ongewenste oscillatie en layout issue kreeg ik ook al van iemand
door en dat lees ik nu ook hier.

Is het volgende heel erg erg?

Je verbindingen zijn best lang, en daarmee maak je flink lusoppervlakken. Ik neem aan dat die potmeter gebruikt wordt voor de feedback; juist daar is het heel belangrijk om het lusoppervlak heel klein te houden.

Als ik dit op een PCB ontwerp, is dat feedback pad hooguit een tiental millimeters lang, en zoveel mogelijk met sporen straks naast elkaar, of boven elkaar op verschillende lagen, om het lusoppervlak zo klein mogelijk te houden.

Je uitgangscondensator (die grote blauwe, neem ik aan) lijkt me geen low-ESR type, en dat is wel essentieel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EgbertG

Golden Member

Ik ontkoppel wel op zoveel mogelijk plaatsen, maar inderdaad het kan
mooier gebouwd worden ook als experiment.

Die C7 uitgangselco is idd niet low ESR ....

Laat ik daar eens een betere voor opzoeken!
Wordt vervolgd

Hmpf .... de schakeling werkt overigens perfect, maar als je gaat
meten dan word ik toch wat minder blij van m ....

Low ESR elco maakte niet HET verschil, iets beter opbouwen ook niet,
ander exemplaar 34063 ook niet, andere spoelen ook niet,
andere oscilloscoop ook niet

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 4 mei 2021 14:38:28 (39%)

Arco

Special Member

Heb je nu de draden veel ingekort? (is echt veel te lang).
Lijkt me een draadgewonden potmeter? Ik weet niet of dat nog problemen geeft: beter gewoon een koolpotmeter nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

...of gewoon beginnen met een vaste weerstand en de potmeter aansluiten als dat stabiel is. :)

EgbertG

Golden Member

Als ik de uitgangsdraad van de potmeter die naar de Sense ingang gaat
ontkoppel met 10nF - vlakbij het IC - haal ik dan niet alle ellende eruit in dat deel?

Kruimel

Golden Member

Nee, dan introduceer je gewoon een fasedraaiing in de feedback. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de lus instabiel wordt.

Ik denk dat je R2 (0.33) voor een te grote stroom hebt berekend. Als je die weerstand een iets hogere waarde kunt geven, zo dicht mogelijk bij wat je echt nodig hebt, dan regelt de 34063 iets mooier.
Ik gebruik deze calculator voor het berekenen van de componenten om het ic: http://www.nomad.ee/micros/mc34063a/

reading can seriously damage your ignorance
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Fijn al die reacties!

Leuk document .. lekker uitvoerig ook.

In navolging van de suggestie van Hennep heb ik de weerstand R3
verhoogd naar 1.5 ohm en dat maakte heel wat verschil !! Dank!

Het verschijnsel burst is er uit en ik kan nu ook met andere elco's
C7 het verschil zien!

Wel is de frequentie van 100Khz naar 200Khz gegaan - die had ik weer
niet verwacht door deze ingreep.

EgbertG

Golden Member

en @Kruimel:

idd de Sense ingang ontkoppelen geeft onbedoelde effecten.
Zou ik nooit bedacht kunnen hebben, ik dacht daar moet een mooie strakke
spanning komen staan, maar de vertraging ontregelt het hele circuit blijkbaar.....

Dit is uiteindelijk het resultaat:

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 4 mei 2021 18:33:08 (11%)

Er zijn zelfs chipjes die specificeren dat daar MINIMAAL zoveel rimpel moet staan... Dan moet je dus expliciet een ESR weerstand gaan monteren als je te goede condensatoren gebruikt...... Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Zo blijven we lekker experimenteren ....

Het nadeel van dit soort voedinkjes is wel dat je over moet gaan naar
DAB+ ..... hele FM ontvangst ben je kwijt!

Speciaal voor het verpakken van dat soort storende voedinkjes brengt Smint dit soort doosjes op de markt :-)

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Verdraaid, die zijn idd best praktisch.

Ik haal nu bij de kringloop schattig kleine blikken doosjes of koektrommels of andere meuk.

Vroeger had ik kilo's met buigbare stripjes MU metaal .. dat werkte
perfect. Geen idee waar ik dat verstopt heb

Kruimel

Golden Member

Hier heb je geen mumetaal voor nodig. Wisselende velden kunnen worden kortgesloten met elk geleidend materiaal. Mumetaal is alleen handig voor stationaire velden.

Op 4 mei 2021 17:14:37 schreef EgbertG:
Dit is uiteindelijk het resultaat:

[bijlage]

Wat heb je hier gemeten? Staat er 12V rimpel op de uitgang? Da's wel veel... :?

Op 4 mei 2021 18:37:05 schreef rew:
Er zijn zelfs chipjes die specificeren dat daar MINIMAAL zoveel rimpel moet staan... Dan moet je dus expliciet een ESR weerstand gaan monteren als je te goede condensatoren gebruikt...... Zucht.

Ik gelood dat het hier ging om een capaciteit van pin 5 naar aarde, ik denk niet dat het daar om ging in die datasheet om eerlijk te zijn.

EricP

mét CE

Ik heb ooit eens geleerd dat je een regellus in principe 'snel' moet maken. Als je dan de boel - op papier - rond hebt, dan ga je op een tactische plaats dempen. Uiteraard om te voorkomen dat het als een malle gaat staan oscilleren. De 'meet pin' is nou niet direct een tactische plaats.

Voor wat betreft het storen van die voedinkjes: dat valt of staat vooral met je opbouw en deels met de gekozen componenten. Als dat ding op zeg 100kHz draait en je langste antenne is zeg 2cm (en dan heb je al beroerd gerouteerd), dan zal het niet zo heel effectief stralen zeg maar.
Blijven de 'voeding in' en 'voeding uit' touwtjes over. Welnu, die heb je als het goed is 'koest' gemaakt met bypass C's en evt. een 'spoeltje'. Ook die zullen doorgaans niet zo lang zijn dat het voor de betreffende antennes in de buurt van een effectieve lengte komt.