Op 3 mei 2021 21:58:07 schreef testman:
in de klep zit vaak wel een contact, maar dat wordt niet gebruikt op de 6 polige stekker. de klep komt los omdat de mechaniek in de buis te zwaar loopt. die klep en mechaniek worden dan ook vaker samen vervangen..
Vaker gaat het motortje door een stroef lopende cartridge kapot en met een beetje pech heb je dan ook nog eens een monteur wat geen zin heeft om de cartridge te vervangen (moet het water eraf).
Gebeurt het korte tijd later weer.
Leuk als je na een lange dag in het ouderlijk huis thuis komt en de woning 25+ graden is en je geen warm water meer hebt. (Natuurlijk op vrijdag avond)
Gelukkig zat het motortje vast in de beneden positie (CV stand bij dat model)
Klep eraf, bad vol laten lopen.
Vervolgens klep erop en warm water functie uit.
Paar weken later (weer een vrijdag avond) wel warm water maar geen CV, was het standpijpje waar de boiler sensor in zit poreus geworden en door het vocht de sensor kapot gegaan, werd ook tijd voor een emmer onder de ketel te zetten.
Ketel was dus continu bezig met warm water omdat deze signaal kreeg dat de boiler nog koud was.
Op de gok een volledig ingegoten 5K NTC erin gezet en weer functioneel.
Daarna maar de woningvereniging gebeld dat er water uit de ketel komt.
Op dinsdag een nieuwe ketel gekregen (mag ook wel na 27 jaar
Goh wat waren die oude AWB thermomaster 2 ketels onverwoestbaar, pas na 26+ jaar mankementen en dan nog niet eens ernstige.
In de 25 jaar dat mijn vader daar woont is er misschien 5x onderhoud geweest en tot een paar jaar geleden niemand op het idee gekomen om de brander open te maken
(Woningbouwvereniging wisselde zowat jaarlijks tussen onderhoudsbedrijven en als er iemand kwam was het nee meneer doen we niet bij het eerste onderhoud).
Hangt daar nu zo remeha ketel
Had nog zo gesmeekt voor een intergas.
"Nee meneer doen we niet aan, alleen remeha"
Nieuwe woning van mij ook monteurs gevraagd voor een intergas
"Doen we niet aan, zijn probleem ketels"
Uiteindelijk zelf maar een intergas gehangen, geen 3-weg klep wat kapot kan, geen platenwisselaar wat verstopt en meest belangrijke (voor mij dan) GEEN kunststof hydroblok.