LED 450W - 12V

Hallo Allemaal

even een ander vraagje. vandaag deze led binnen gekregen via Aliexpress.
vond hem wel leuk en was een gok maar goed hij is 12V en 450W

heb een computervoeding van 12V 460W werkend gekregen :)

de led zou dus 37.5A zijn
en de voeding is 38.33 dus dat moet goed gaan

stel ik sluit hem aan maar de led gebruikt nog geen 10 of 15A
is de led dan gewoon geen 450W wat je dan all snel zou denken. of is er iets nodig om er meer stroom doorheen te laten lopen ? :) :)

sorry voor de dubbelen post is gekomen tijdens een fout met de foto,s toevoegen

Je houd er ook rekening mee dat het ledje een koelblok nodig heeft.
Zonder koelblok is het zo over.

Ik heb altijd geleerd dat een led een stroombron nodig heeft.
Zomaar gelijk op de voeding aansluiten kan verkeerd gaan maar mogelijk ook jaren goed.
Ik zou het eerst goed onderzoeken.
Er staat heel veel informatie over op het www

[Bericht gewijzigd door tuxie op dinsdag 4 mei 2021 00:36:28 (12%)

je weet dat er een goede koelblok onder moet

op internet is veel te vinden meer over zulke led,s niet veel

weet wel dat er een regelaars zijn voor als hij aan batterijen word geschakeld meestal ook wel de batterijen die bij RC modellen worden gebruikt maar bij de 10 tot 200W led chips die in de schijnwerpers zitten en ook bij de gamma te koop zijn zitten ze ook rechtstreeks een de ingebouwde voeding

Arco

Special Member

de led zou dus 37.5A zijn
en de voeding is 38.33 dus dat moet goed gaan

Zo'n zware voeding belasten op het randje van wat toelaatbaar is, is wachten op ellende. Belast de voeding niet meer als 60...75% max.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat kan wel met een "echte" voeding, zeker als het een servervoeding is. Als je cheapo voedingen van Ali koopt heb je gelijk...

Die LEDs zijn gewoon serie-parallelschakelingen van individuele chips. Er zullen heel veel sets zijn van 4 in serie, dus als je een regelbare voeding hebt zal je merken dat de stroom heel snel toeneemt tussen 10 en 14V. Het is voornamelijk de weerstand van de draden en de interne 'bondwires' die hier de stroom zal bepalen. Ik denk dat als je dikkere draden neemt dat de stroom al zal toenemen. Als je hem eens op een auto-accu aansluit zal je waarschijnlijk zien dat de stroom misschien zelfs verdubbelt.

Op 4 mei 2021 00:30:19 schreef modeltreiner:
sorry voor de dubbelen post is gekomen tijdens een fout met de foto,s toevoegen

Dubbele post en een dubbel topic? Hoe doe je dat per ongeluk? :?

ik kreeg bij het posten een melding dat er een fout was lees de FAQ ja daar staat zoveel in dat ik niet wist wat de fout was dus de topic naam veranderd en had toen geen melding maar was wel beide keren gepost

maar weer even over de led stel dat er met dikke kabel de ampère meter nog onder de 10 of 15A blijft is er dan niet iets wat tussen de led en de voeding in kan die meer stroom door de led trekt waardoor hij wel 450W word of in de buurt komt

heb ook een 12V 750W server voeding

Op 4 mei 2021 00:47:54 schreef modeltreiner:
die in de schijnwerpers zitten en ook bij de gamma te koop zijn zitten ze ook rechtstreeks een de ingebouwde voeding

Dat zijn niet zomaar voedingen, dat zijn stroombronnen!

Als jij die LED rechtstreeks aan een voeding hangt die daar absoluut niet voor bedoelt is, kunnen er grofweg 3 dingen gebeuren. Misschien is de stroom bij toeval ongeveer goed; meer geluk dan wijsheid. Misschien is de stroom veel lage dan jij wilt, dan moet de spanning gewoon iets omhoog, om de gewenste stroom er door te krijgen. Dat kan de verkoper niets aan doen, jij sluit het ding immers verkeerd aan. Optie 3 is dat er (veel) teveel stroom gaat lopen; wellicht gaat de voeding dan gewoon uit, of stuk, of je LED gaat stuk, of allebei.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oke dus een stroombron heeft een vaste stroom die hij door de led laat lopen

maar hoe krijg ik de led laten we even houden op 400W brandend
de voeding gaat tot 460W dus moet geen probleem zijn lijkt mij alleen heeft de servervoeding een vaste voltage van 12.4V
hoe laat ik er nog die 400W door stromen
ik zou denken dat het wel vanzelf zou gaan

Heb je nog een link naar de ALi-advertentie, dan kunnen we kijken wat er daar voor specs bij staan.

Edit: Ik dacht: Eigenlijk een beetje flauw, want ik kan hem vast zomaar vinden. Nee dus. Ik kan hem serieus niet vinden.

Deze "grote leds" zijn over het algemeen een serie-parallel schakeling van 1W leds. Voor 450 heb je er dus ongeveer 450 nodig.

Dan zouden ze een 3 in serie en 150 van die series parallel gekozen kunnen hebben. Dan is die totale led ongeveer 12V. Maar voor veel toepassingen is de stroom onhandig groot. Veel gebruikelijker is om hem "ongeveer vierkant" te maken. In dit geval verwacht ik 25 series van 18. De brandspanning is dan "ongeveer 50-70V".

Dus dat die 450W led het op 12V kan doen... Ik vind het raar.

Ah! Ik heb een 500W versie gevonden: https://www.aliexpress.com/item/32814726471.html Die is 20x25, en heeft een forward voltage van 60-68V.

Je reageert op "er moet een heatsink op" alsof je denkt: "eerst even testen, ik doe er straks wel een heatsink op als ie te heet wordt". Zodra je hem op full power hebt, dan verwacht ik dat je een seconde of twee hebt voordat het te laat is.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 4 mei 2021 06:42:06 (84%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Duidelijk geen lampje voor beginners en volgens mij is die Ch... voeding ook overrated.

LDmicro user.

Ik heb een tijd geleden bigclive z'n filmpje over leds gezien en hij had echt ERG "low quality" dingen gekocht. Die waren slechter dan alles wat ik in m'n verzameling kon vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 4 mei 2021 01:19:17 schreef Kruimel:
Dat kan wel met een "echte" voeding, zeker als het een servervoeding is. Als je cheapo voedingen van Ali koopt heb je gelijk...

Ik heb Halotronic verlichtingstrafo's van 150W belast met 135W continu. Na een uur of 6 waren die zo heet dat je er bang van werd...
Ook kwam er een lucht vanaf die niet normaal is voor een apparaat wat 't naar zijn zin heeft...

Die Halotronics zijn toch redeljk goede lampvoedingen, maar die houden het echt geen week uit bij zware continu belasting...
(pas onder de 100W werd de temperatuur aanvaardbaar (nog wel hoog) en hield het 'geuren' op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 4 mei 2021 08:16:57 schreef MGP:
Duidelijk geen lampje voor beginners en volgens mij is die Ch... voeding ook overrated.

Ik ken die DPS-460EB voeding. Het is een professionele supply uit een HP rackmount server. Die kan echt wel dat vermogen leveren (als dat gevraagd wordt).

Iemand heeft uitgezocht dat je de output voltage kunt opschroeven tot 13,5V:

https://simonwyss.me/blog/?tag=hp-dps-460eb-a

Hoewel die server-voeding best wel "pittige specs" heeft... Bij veel voedingen is de "max XX" tegenwoordig een beetje van: Dit houdt ie een paar uur vol zonder problemen. Na een kwartier tot een half uur is het zaak om te zorgen dat er misschien iets beter geventileerd word dan wat je normaal zou hebben. Maar voor levensduur moet je daar zoals arco al zegt enkele tientallen procenten onder gaan zitten.

En normaal bedrijf voor zo'n server voeding is natuurlijk dat ie een CPU van 100W moet voeden en dan nog zeg 60W aan moederbord en dan 300W aan opstartende harddisks. Dat is 30 seconden later ook wel weer over en dan zakt het stroomverbruik van de harddisks ook enorm. Dus even bij het opspinnen van de harddisks zit je aan de max voor de voeding, maar daarna ga je daar duidelijk onder zitten. Dus helemaal raar is die interpretatie niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 mei 2021 09:55:28 schreef joopv:
[...]
Ik ken die DPS-460EB voeding. Het is een professionele supply uit een HP rackmount server. Die kan echt wel dat vermogen leveren (als dat gevraagd wordt)...

Dan trek ik mijn woorden weer in, ik ken die voedingen niet maar die grote vermogens neem ik altijd met een korrel zout, vandaar. :o

LDmicro user.
joopv

Golden Member

Er wordt behoorlijk wat lucht door die voeding geperst. Je moet die kleine fan's eens horen janken... Er wordt niet voor niets gehoorbescherming geadviseerd / verplicht als je in een datacenter moet werken .

edit: via google image search kom ik o.a. hier uit:
https://www.aliexpress.com/item/32827948867.html
maar die is: "Sorry, this item is no longer available!"

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 4 mei 2021 12:13:55 (28%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als deze LED's voor 12VDC zijn dan moeten ze het ook doen op een spanningsbron.
Inwendig zal er vast wel een stroombegrenzing op zitten.
Voor Leds die een stroombron moeten hebben word altijd de (max.) stroom opgegeven.
Linkje naar de echte inkoop zou handig zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kruimel

Golden Member

LEDs doen het heus wel op een spanningsbron, er zit een zekere impliciete weerstand in de doteringen van de halfgeleider en de 'bond wires' en je kunt de meeste witte vermogens-LEDs best aardig op 3V bedrijven en als ze wat zwaarder worden is 3,5V niet abnormaal. Je krijgt alleen last met sterke temperatuursafhankelijkheden, dus nadat je hebt lopen te testen moet je er wel een weerstandje van het één of ander aan monteren. Met 37,5A zal de draden naar je LED daar al toe kunnen dienen. (Bijkomend voordeel: die zijn PTC).

Ik heb geen idee wat je ermee wil, maar ik denk dat het geen toeval is dat je deze componenten niet gebruikt ziet worden in "echte" apparaten. Het gerucht gaat dat ze hun slechte LED chips dumpen in producten als deze. In dit geval is de duurzaamheid van de voeding duidelijk niet de belemmerende factor, ik denk dat de LED sneller stuk zal zijn. Ik denk dat je geluk hebt als hij het enigszins overleeft op de helft van de stroom.

Maar even ter controle: praten we hier nog over een hypothetische situatie of heb je daadwerkelijk al wat geprobeerd? Ik ben niet van plan veel tijd te steken in een gedachte-experiment.

De door joopv "gevonden" led module heb ik geteld op 20x30 leds. Dus 4/3 maal meer dan ik had geschat.

Omdat bij zulke vermogens het niet fijn is om 10 of 20% van je vermogen nutteloos weg te mikken en omdat je minstens 10, liefst 20% van je spanning in de weerstand steekt... Lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze iets anders dan 3 in serie hebben gemaakt. In dat geval zou je dus gewoon een 37A stroombron er op moeten zetten en dan de spanning moeten aflezen. Jou chinees heeft eea niet helemaal goed begrepen en de 12-14V die je dan afleest doorgegeven als "hij werkt op 12-14V.

Edit:
Zoekend op het genoemde "chip flip module"... ik vond: deze 140W module. Die gebruikt 1200mA bij 12-14V om 140W te zijn.... Funny!

@Arco, met een belasting van rond de 10% van het max van de voeding, vind je dat ie genoeg marge neemt? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 mei 2021 11:04:24 schreef joopv:
Er wordt behoorlijk wat lucht door die voeding geperst. Je moet die kleine fan's eens horen janken... Er wordt niet voor niets gehoorbescherming geadviseerd / verplicht als je in een datacenter moet werken .

edit: via google image search kom ik o.a. hier uit:
https://www.aliexpress.com/item/32827948867.html
maar die is: "Sorry, this item is no longer available!"

deze link is de led die ik heb heb hem ook hier besteld waren er toen
10385 stuks te koop met 2enhalve week binnen ging even kijken en was all helemaal uitverkocht

er werd eerder gezegd van
Het gerucht gaat dat ze hun slechte LED chips dumpen in producten als deze. dat lijkt mij niet dit soort led,s die snel stuk gaan zou dan door transpoort kunnen komen dat ze niet goed genoeg verpakt zijn. was die van mij gelukkig wel

heb hem gewoon aan de servervoeding van 460W aangehad en de led even
op aluminium laat gelegd en hij brand wel erg goed mijn ampère stand van de spanning meter is all een tijdje stuk dus kan hem niet meten

maar een 10A zekering blijft heel je kan er wel even kort in kijken en dan zie je ook dat ieder kleine ledjes branden
dus brand niet op vol vermogen ook zonder de koelplaat word de led naar 1 min ligt warm en niet heet

benleentje

Golden Member

Op 4 mei 2021 11:16:12 schreef Toeternietoe:
Als deze LED's voor 12VDC zijn dan moeten ze het ook doen op een spanningsbron.

Nee dat is een misvatting. Een 12V led bestaat gewoon niet. Het is gewoon de ongeveer te verwachten spanning als je er 37A door stuurt

stel ik sluit hem aan maar de led gebruikt nog geen 10 of 15A
is de led dan gewoon geen 450W wat je dan all snel zou denken. of is er iets nodig om er meer stroom doorheen te laten lopen ?

Een led moet je met een stroombron aansturen. Dit is omdat er per led een kleine variatie is in spanning. Als je een led met spanningbron aanstuurt dan krijgt de ene led te veel en de ander te weinig stroom. Ook is de spanning heel erg afhankelijk van de temperatuur de een led altijd met stroombron aansturen.

450W moet je zien als het maximum op een goede koelplaat waarbij de temperatuur van de leds onder het maximum blijft. Maar in principe kan je er ook makkelijk 600W instoppen of meer de leds worden dan te warm en gaan dan defect. Als je er niet meer dan 15A in krijgt komt dat omdat je spanning dan te laag is om die stroom te laten lopen. Een stroombron zal dan ook zorgen dat het de spanning continu aanpast zodat de stroom constant blijft.

Maar even ter controle: praten we hier nog over een hypothetische situatie of heb je daadwerkelijk al wat geprobeerd? Ik ben niet van plan veel tijd te steken in een gedachte-experiment.

In de openingspost schrijft TS dat hij het al werkend heeft gekregen op een 12V PC voeding.

Ik heb Halotronic verlichtingstrafo's van 150W belast met 135W continu. Na een uur of 6 waren die zo heet dat je er bang van werd...
Ook kwam er een lucht vanaf die niet normaal is voor een apparaat wat 't naar zijn zin heeft...

Ik heb hier 2 verder totaal verschillende trafo liggen. De enige overeenkomst is dat ze alle bij 800W zijn. Maar het juk van de ene trafo is veel groter dan de andere. De grote heeft 3x meer oppervlak in de kern dan de andere terwijl de wikkelingen van beide trafos ongeveer even veel ruimte innemen. Dus iets zeg me dat de kleine trafo niet voor 800W continu is of dat de andere gewoon zwaar is over bemeten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 4 mei 2021 14:29:12 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank u

en is er ook een regelbaren stroombron die max 13 of 14V heeft
in 450W zodat je zeg maar zo de licht sterkte van veranderen

of zijn de stroombronnen niet regelbaar?