Een vraag over een Nefit Turbo Combi

Nefit Turbo Combi
Een paar dagen geleden merkte ik dat mijn cv ketel de verwarming aan het verwarmen was zonder warmte vraag van de kamerthermostaat. Ik was er heel snel bij. Het display gaf aan dat de warmte vraag van de boiler kwam. Het was al snel duidelijk dat de omloopklep (Honeywell V4044C) zijn werk niet deed. (De bevestiging van het motortje was losgekomen) De klep bleef in de CV stand staan.
De ketel verwarmt het water bij deze fout voor de CV. De keteltemperatuur loopt weliswaar tegen de regelthermostaat aan van de ketel, maar dan houdt deze het water op die temperatuur. Er komt geen foutmelding. Het gevolg is dat de temperatuur in het huis oploopt, maar stoppen zal er niets......
De omloopklep heeft geen terugmelding naar de besturing. Is een combiketel beveiligd tegen een dergelijke fout en hoe dan? Wie weet het?

De warmtevraag voor de boiler kan ook voorkomen als je niet aanwezig bent, als de temperatuur wat zakt in de boiler, komt die automatisch met een warmtevraag.

Heb je kunnen ontdekken wat de oorzaak van het loskomen was?
Mechanische fouten zijn niet opgenomen in het regel systeem, Kosten extra geld en ruimte.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

in de klep zit vaak wel een contact, maar dat wordt niet gebruikt op de 6 polige stekker. de klep komt los omdat de mechaniek in de buis te zwaar loopt. die klep en mechaniek worden dan ook vaker samen vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 mei 2021 14:51:39 schreef Hunebedbouwer:
Heb je kunnen ontdekken wat de oorzaak van het loskomen was?
Mechanische fouten zijn niet opgenomen in het regel systeem, Kosten extra geld en ruimte.

Het motortje zit vast met twee boutjes M3 en die waren gewoon losgetrild. Het tandwieltje had geen kontakt meer met de rest van het mechaniek. Na het vast zetten was het euvel helemaal verholpen. De klep krijgt alleen 24 volt, er is nergens een terugmelding via een schakelaartje ofzo. Na het wegvallen van de 24 volt wordt het mechanek door een veer terug gezet in de beginpositie. Dat kun je ook controleren via een schuifje op de behuizing.
De feitelijke wisselklep zit niet vast en werkt zoals het hoort.

alle combi ketels behalve intergas hebben een 3 weg klep en heel heel veel ketels gebruiken deze (brakke?) Honeywell klep.. doe je niks aan dan in de gaten houden of de ketel nog braaf de thermostaat volgt/je warm water nog werkt..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, daar zit geen enkele beveiliging op.
Levert ook geen gevaar op, de normale thermostaten op de ketel blijven gewoon werken.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Nefit Turbo.
Gelukkig kraakte er in huis 1 CV leiding bij het opwarmen. In zomer een krakende leiding? Oorzaak was snel gevonden, net als bij jou een paar schroefjes los. 15 minuten werk (incl gereedschap pakken en opruimen)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 mei 2021 21:58:07 schreef testman:
in de klep zit vaak wel een contact, maar dat wordt niet gebruikt op de 6 polige stekker. de klep komt los omdat de mechaniek in de buis te zwaar loopt. die klep en mechaniek worden dan ook vaker samen vervangen..

Vaker gaat het motortje door een stroef lopende cartridge kapot en met een beetje pech heb je dan ook nog eens een monteur wat geen zin heeft om de cartridge te vervangen (moet het water eraf).

Gebeurt het korte tijd later weer.

Leuk als je na een lange dag in het ouderlijk huis thuis komt en de woning 25+ graden is en je geen warm water meer hebt. (Natuurlijk op vrijdag avond)
Gelukkig zat het motortje vast in de beneden positie (CV stand bij dat model)

Klep eraf, bad vol laten lopen.
Vervolgens klep erop en warm water functie uit.

Paar weken later (weer een vrijdag avond) wel warm water maar geen CV, was het standpijpje waar de boiler sensor in zit poreus geworden en door het vocht de sensor kapot gegaan, werd ook tijd voor een emmer onder de ketel te zetten.
Ketel was dus continu bezig met warm water omdat deze signaal kreeg dat de boiler nog koud was.

Op de gok een volledig ingegoten 5K NTC erin gezet en weer functioneel.
Daarna maar de woningvereniging gebeld dat er water uit de ketel komt.
Op dinsdag een nieuwe ketel gekregen (mag ook wel na 27 jaar :7

Goh wat waren die oude AWB thermomaster 2 ketels onverwoestbaar, pas na 26+ jaar mankementen en dan nog niet eens ernstige.

In de 25 jaar dat mijn vader daar woont is er misschien 5x onderhoud geweest en tot een paar jaar geleden niemand op het idee gekomen om de brander open te maken
(Woningbouwvereniging wisselde zowat jaarlijks tussen onderhoudsbedrijven en als er iemand kwam was het nee meneer doen we niet bij het eerste onderhoud).

Hangt daar nu zo remeha ketel |:(
Had nog zo gesmeekt voor een intergas.
"Nee meneer doen we niet aan, alleen remeha"

Nieuwe woning van mij ook monteurs gevraagd voor een intergas
"Doen we niet aan, zijn probleem ketels"

Uiteindelijk zelf maar een intergas gehangen, geen 3-weg klep wat kapot kan, geen platenwisselaar wat verstopt en meest belangrijke (voor mij dan) GEEN kunststof hydroblok.

Op 4 mei 2021 10:40:53 schreef Toeternietoe:
Nee, daar zit geen enkele beveiliging op.
Levert ook geen gevaar op, de normale thermostaten op de ketel blijven gewoon werken.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Nefit Turbo.
Gelukkig kraakte er in huis 1 CV leiding bij het opwarmen. In zomer een krakende leiding? Oorzaak was snel gevonden, net als bij jou een paar schroefjes los. 15 minuten werk (incl gereedschap pakken en opruimen)

Mijn ketel is ook een Nefit Turbo.
Je zal maar 14 dagen met vakantie zijn. Kan een leuke gasrekening opleveren!
Het is wel te beveiligen denk ik. Als je de uitloop van de boiler met een NTC monitort en bij een warmtevraag van de boiler, als de uitloop na bijv 5 minuten nog niet warm is, een (houd-)relais aan laten spreken, dat de ketel van de netspanning af gooit.
Tja het is na zoveel jaar nog nooit voorgekomen. De klep functioneert goed, beter als wat tegenwoordig toegepast wordt en de M3 boutjes zitten weer stevig vast.......

Op 4 mei 2021 11:17:45 schreef buzzy:
[...]
Mijn ketel is ook een Nefit Turbo.
Je zal maar 14 dagen met vakantie zijn. Kan een leuke gasrekening opleveren!
Het is wel te beveiligen denk ik. Als je de uitloop van de boiler met een NTC monitort en bij een warmtevraag van de boiler, als de uitloop na bijv 5 minuten nog niet warm is, een (houd-)relais aan laten spreken, dat de ketel van de netspanning af gooit.
Tja het is na zoveel jaar nog nooit voorgekomen. De klep functioneert goed, beter als wat tegenwoordig toegepast wordt en de M3 boutjes zitten weer stevig vast.......

Een nefit turbo met een losse boiler kent een 'vakantie stand' voor de boiler.
Dit is een schakelaar wat de NTC sensor in de boiler doet kortsluiten waardoor de ketel blijft zien dat de boiler warm genoeg is.

Voor zover ik weet is de branderautomaat van een solo en een combi hetzelfde dus dat trucje zou op je combi moeten werken.

Maar als je in de zomer op vakantie gaat zou ik lekker de gaskraan dicht draaien, na 3 pogingen gaat de ketel in storing maar blijft wel de pomp sturing werken.
Stekker langer als een paar dagen uit trekken is niet zo geweldig idee omdat het je een pomp kan kosten.

[Bericht gewijzigd door EL83 op dinsdag 4 mei 2021 12:54:12 (12%)

Op 4 mei 2021 12:51:46 schreef EL83:
[...]

Een nefit turbo met een losse boiler kent een 'vakantie stand' voor de boiler.
Dit is een schakelaar wat de NTC sensor in de boiler doet kortsluiten waardoor de ketel blijft zien dat de boiler warm genoeg is.

Voor zover ik weet is de branderautomaat van een solo en een combi hetzelfde dus dat trucje zou op je combi moeten werken.

Maar als je in de zomer op vakantie gaat zou ik lekker de gaskraan dicht draaien, na 3 pogingen gaat de ketel in storing maar blijft wel de pomp sturing werken.
Stekker langer als een paar dagen uit trekken is niet zo geweldig idee omdat het je een pomp kan kosten.

Het is een combi, met een ingebouwde boiler. Over de "vakantiestand" heb ik nooit iets gelezen in de manual

Nope, ook onze oude betrouwbare AWB ProNox20.41 had dit probleem. Contacten in actuator waren versleten en bleef lekker de huiskamer verwarmen IPV boiler. Contacten gereinigd en uitgezeten tot zijn einde... Yep EL83 waren Puike ketels!!