Duspol

Wat gebeurt en wat doe ik met de knoppen op duspol. Wat test ik dan? Werking aardlek?

Graag jullie hulp.

Groeten een beetje onwetende

pa3gws

Golden Member

Even aangeven welke Duspol je hebt want er zijn daarin nogal wat variaties.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Als je zo'n heel oude oranje mechanische duspol hebt dan knalt de aardlek er zeker uit als je hem met de fase en aarde verbind.

Shiptronic

Overleden

Voor je apparaat gebruikt, eerst de handleiding lezen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

De knoppen op de duspol gebruik je om de gemeten spanning te belasten dit is nodig om te bepalen of de gemeten spanning een residu, lek of fantoom spanning is of dat deze er ook echt is. Als kabels over lange lengte naast elkaar lopen word er op de niet stroom voerende draden vaak ook een spanning gekoppeld. Als je dan gaat meten zie je een spanning maar zodra je de knoppen op de duspol indruk is die weg.
Bij sommige duspols is die belasting ook groot genoeg om de aardlekautomaat mee te testen maar dan moet je de duspol wel op fase en aarde zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Ik mis eigenlijk een beetje een bijdrage in de discussie waarin benadrukt word dat het testen van de aardlek, onder bepaalde omstandigheden, gevaar met zich kan brengen.
Het word wel gedaan, maar doe het dan door alleen met ingedrukte knop héél kort de twee draden aan te tikken...

GJ_

Moderator

Op 3 mei 2021 23:21:28 schreef mvdk:
Ik mis eigenlijk een beetje een bijdrage in de discussie waarin benadrukt word dat het testen van de aardlek, onder bepaalde omstandigheden, gevaar met zich kan brengen.
Het word wel gedaan, maar doe het dan door alleen met ingedrukte knop héél kort de twee draden aan te tikken...

met de moderne duspols zijn het twee knoppen. Heel kort hoeft niet. Gewoon de duspol in een wcd prikken en de knoppen indrukken.

Ik denk dat mvdk doelt op de mogelijkheid dat je alle 'geaarde' delen in huis onder spanning zet met de duspol, als de aardleiding onderbroken blijkt te zijn.

Die kans is aanwezig. Ik durf niet te zeggen hoe groot die kans is.

Een veiligere methode is de nul met aarde verbinden bij het stopcontact. Dan gaat de aardlek er ook uit, als er een verbruiker in huis is ingeschakeld. Maar dat kan niet effe makkelijk met de duspol vermoed ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Ik heb nog een ouderwetse zwarte duspol,Er staat zelfs op geschreven dat dat ding 30mA trekt,bij ingedrukte schakelaar....Ideaal dus voor een ALS te testen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 4 mei 2021 08:22:43 schreef mel:
Ik heb nog een ouderwetse zwarte duspol,Er staat zelfs op geschreven dat dat ding 30mA trekt,bij ingedrukte schakelaar....Ideaal dus voor een ALS te testen..

Ik gebruik een moderne Nieaf Schmit EazyVolt Pro LCD, daar staat het gewoon in de manual dat ie er voor geschikt is.

Op 3 mei 2021 21:38:30 schreef benleentje:
De knoppen op de duspol gebruik je om de gemeten spanning te belasten dit is nodig om te bepalen of de gemeten spanning een residu, lek of fantoom spanning is of dat deze er ook echt is.

Als aanvulling op de fantoomspanningen:

Ik volg je uitleg en ja je hebt gelijk, maar toch een kleine kanttekening. Die fantoom spanningen of capacitieve koppelingen staan daar ook echt. Wil je deze meten dan grijp je naar een hoog ohmige multimeter. Wil je deze niet meten (of teniet doen) dan neem je een laag ohmig meettoestel, onder andere een duspol of een ander merk. Het hangt er maar vanaf wat je wil meten.

Hopelijk breng ik topicstarter niet in de war maar breng ik iets bij met deze bijdrage. Toch niet onbelangrijk welk type toestel wat kan meten.

GJ_

Moderator

Met een moderne Fluke met LoZ functie kun je beide meten.

inderdaad, fluke heeft enkele modellen met LoZ (laag impedantie) functie.

benleentje

Golden Member

Op 4 mei 2021 00:23:40 schreef Ledlover:
Ik denk dat mvdk doelt op de mogelijkheid dat je alle 'geaarde' delen in huis onder spanning zet met de duspol, als de aardleiding onderbroken blijkt te zijn.

Die kans is aanwezig. Ik durf niet te zeggen hoe groot die kans is.

Ik zie dat anders het gevaar is al inherent aanwezig maar nog niet opgemerkt. Door te testen met de duspol kom je daar dan ook achter. Nu denk denk ik dan niet dat het voor anderen tijdens het testen direct een groot gevaar oplevert omdat de tijd van testen maar zeer kort is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Het was niet zozeer om het gevaar te benoemen, maar meer het uitblijven van waarschuwende geluiden. We hebben er hier al eens een uitgebreid topic over gehad, waarin ik stelde dat maar weinig installateurs zo'n aardlektester zullen bezitten, die, zo stelden sommigen, je voor het testen van dat ding moet gebruiken. Prompt kwam daar een reactie op.
Bijna iedereen die een Duspol achtige tester bezit, test meestal daar ook even de aardlek mee. Zelf zie ik daar geen kwaad in, maar doe het kort.

benleentje

Golden Member

Ik ken het nog niet. Maar als je zo installaties wilt gaan testen is het wel handig dat het pand verder leeg is of dat de te testen gebieden leeg zijn. Maar het moet altijd wel kort die testknoppen indrukken. Bij 230V is het bij die van mij 32mA maar op 400V een pak meer en je mag tot 690V. Het vermogen in dat spoeltje word dan best veel en het mad dan ook maar kort. En ja het is een spoeltje want de DUSPOL gaat trillen in je hand ten teken dat je spanning hebt.

Mijn kat Romeo heeft ook een spoeltje want hij is nu ook aan het trillen (Spinnen). Komt door het aaien en statische elektriciteit naar de spinspoel :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hihi, mijn poes is illegaal want als ik haar aai, hoor ik de knetters op de radio. Laat GD het maar niet horen, zo'n illegale vonkzender op de bank ;)
De spinspoel van de mijne is ook erg krachtig. Geef d'r één aaitje en ze bolt een minuut lang uit.

Duspols mag je sowieso niet lang inschakelen, de spoeltjes zijn expliciet bedoeld voor kortdurende inschakeling. Ik meen dat de mijne 30 seconde ingedrukt mag zijn.
Maar voor de meting van de spanning heb je maar een paar seconde nodig, en voor de aardlekschakelaartest zal als alles in orde is, de spanning nagenoeg direct verdwijnen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!