LED 450W - 12V

Kruimel

Golden Member

Meestal niet, zeker niet in het 450W bereik. Dan zou je eigenlijk een soort feedback in je servervoeding moeten inbouwen die de spanning over een shunt meet en de uitgangsspanning bijregelt. Als daar voldoende traagheid in zit zou dat goed genoeg moeten zijn.

Op 4 mei 2021 14:23:05 schreef benleentje:
In de openingspost schrijft TS dat hij het al werkend heeft gekregen op een 12V PC voeding.

Er staat letterlijk:

Op 4 mei 2021 00:25:20 schreef modeltreiner:
stel ik sluit hem aan maar de led gebruikt nog geen 10 of 15A
is de led dan gewoon geen 450W wat je dan all snel zou denken. of is er iets nodig om er meer stroom doorheen te laten lopen ?

(Cursivering toegevoegd). Ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik "stel" hoor en houd me dan in om lappen tekst te schrijven of allemaal links te verzamelen en te posten. Dat eindigt vaak met "o, nee, toch niet".

een soort feedback in je servervoeding inbouwen
dat is niks voor mij gezien ik daar voor niet genoeg kennis heb plus dat hij bijna 40A is wil ik er niet zomaar wat aan doen er zijn ook site,s waar men bij deze voeding de spanning omhoog zet naar 14V

in mijn ogen ! als dat goed zou zijn voor de voeding bij een hoge stroom zou de potmeter nier voor wel bij de uitgang zitten gezien het bij deze helemaal binnen in zit wil ik de gok niet wagen

wel wil ik hem brandend hebben op op 300W permanent zodat hij veilig onder de 450W zit

maar een stroombron 300W voor led zag ik wel maar zijn wel erg duur
is daar ook een goedkopere oplossing voor?

Natuurlijk zit er standaard geen potmeter voor de stroom in de een servervoeding, die is bedoeld voor om elektronica te voeden die zelf bepaald hoeveel stroom er opgenomen wordt, en die stroom varieert enorm met de belasting. Het is nu nodig om de stroom te beperken, omdat jij die voeding gebruikt voor iets waar hij helemaal niet voor ontworpen is!

Het is zeker mogelijk om met een meetweerstand en een opamp (misschien meerdere) het feedback signaal een beetje te beïnvloeden, en daarmee de spanning een stukje omhoog of omlaag te brengen, dynamisch, om de opwarming van de LEDs te volgen. Die overspanningsbeveiliging opzoeken en aanpassen kan ook niet heel moeilijk zijn, maar het klinkt wel alsof dit alles een brug te ver is voor jou om zelf te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Je kunt een grote weerstand in serie zetten als je twijfels hebt bij je vaardigheden. Hoe groter de weerstand, hoe kleiner de invloed van temperatuur en bronspanning. Je zult wel een redelijk vermogend exemplaar nodig hebben, kies er bij voorkeur eentje die je op het koelblok erbij kan schroeven. Ik denk dat 14V nog net veilig is met een voeding als deze, vaak zijn de elco's 16V. Ze maken wel veel herrie.

Ik denk overigens wel dat als je de kennis en vaardigheid niet hebt om met deze dingen te werken zo een LED geen handig product is. Anderzijds zullen alle mensen die dat wel hebben de LED niet gekocht hebben. Persoonlijk geloof ik niet in de duurzaamheid van dit soort LEDs. Er is een tijd geweest dat ze van die 10x10 LEDs verkochten als "100W LED". Die dingen gaven vaak problemen met rijen die na een tijdje uitvielen, waarschijnlijk slechte 'bondwires' en vaak ook slechte chips. Ik denk dat dit filmpje van bigclive het goed uitlegt:

The clown-science of crappy 100W LEDs

Deze LEDs zijn groter, maar voor de rest vergelijkbaar in functie.

Hensz

Golden Member

Je zou een dikke acculader kunnen gebruiken met een weerstandje van 0,1Ω. Ding verstookt 63W, dus neem er een van 80-100W. 10 weerstandjes van 1Ω 10W parallel en je bent er.
Nu alleen nog ff een kleine 400W aan warmte zien af te voeren. :7

Don't Panic!
Kruimel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 4 mei 2021 16:13:50 (100%)

Is het niet, licht opbrengst vergelijkbaar met een gloeilamp van 450 watt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hensz

Golden Member

Eerder 4500W. Geen idee wat iemand ermee wil, anders dan blind worden of maken. :?

Don't Panic!
High met Henk

Special Member

Valt best mee.
Maar 450 W uit 1 element lijkt mij beetje overdreven.

De meeste led floodlights zijn 300 W max en bestaan dan uit 3 of 4 van die 4 kantjes... Dus 450 W voor 1 element lijkt me vrij forss

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Het zal iets van 75lm/W worden voor een goedkope LED denk ik, dat zou het een 3000W gloeilamp maken, al worden die wel efficiënter als ze groter worden, dus misschien is de vergelijking met een 2000W halogeen zelfs nog wel realistisch.

Er zijn IMHO wel toepassingen voor, maar die zijn snel professioneel, zoals het verlichten van een fabriekshal of het uitlichten van een gebouw. Dat doe je echter ook niet in een opwelling met AliExpress componenten, dus ik zou dit meer als een experiment beschouwen.

Omdat LEDs minder schaalvoordelen bieden is het ook daar logischer om meerdere kleine exemplaren te gebruiken. Bij hogedruk gasontladingslampen kan het wel kosten schelen als je maar één hogedruk-component hoeft te maken, dus daar is het bouwen van een enkel heel krachtig armatuur nog wel logisch. Bij LEDs is dat na een tijdje zelfs tegenovergesteld: de hoeveelheid warmte die je dan in één keer kwijt moet is dan opeens te groot.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 mei 2021 17:08:45 schreef High met Henk:
Valt best mee.
Maar 450 W uit 1 element lijkt mij beetje overdreven.

De meeste led floodlights zijn 300 W max en bestaan dan uit 3 of 4 van die 4 kantjes... Dus 450 W voor 1 element lijkt me vrij forss

Het zullen wel Chinese watts zijn. Dus zeg 150W ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Op 4 mei 2021 15:09:34 schreef Kruimel:
Er staat letterlijk:

Daarvoor staat

Op 4 mei 2021 00:25:20 schreef modeltreiner:
heb een computervoeding van 12V 460W werkend gekregen :)

Maar ik vraag me nu af of hij enkel de voeding bedoelt dat hij die werkend gekregen heeft of dat voeding met ledlamp is. Ik denk nu ook het eerste heb ik het verkeerde begrepen :).

Op 4 mei 2021 15:53:00 schreef modeltreiner:
wel wil ik hem brandend hebben op op 300W permanent zodat hij veilig onder de 450W zit

maar een stroombron 300W voor led zag ik wel maar zijn wel erg duur
is daar ook een goedkopere oplossing voor?

Als je hem onder de max wil bedrijven dan heb je niet per se een stroombron nodig maar wel een zeer stabiele en goed instelbare spanningsbron. Er zijn ook servervoedingen waarbij je de spanning kan naregelen maar weet n iet in welk bereik. Maar daar zit jouw probleem niet. Je beseft nog niet hoeveel 300W nu is. Ik gok even dat de leds een rendement van 50% hebben en je moet dan 150W weg koelen. of anders gezegd je moet ervoor zorgen dat de leds onder de 60° blijven en dat gaat een heel erg groot koelblok worden. Ook heb je goede warmte geleidende lijm nodig om de leds daarop te bevestigen.
Verder heb je denk ook geen idee hoeveel licht dat geeft een 10W ledlamp kan je al blind maken door er direct in te kijken en 300W is dus zeker geen speelgoed. Is denk zelfs geschikt om voetbalvelden mee te verlichten.

in mijn ogen ! als dat goed zou zijn voor de voeding bij een hoge stroom zou de potmeter nier voor wel bij de uitgang zitten gezien het bij deze helemaal binnen in zit wil ik de gok niet wagen

Het maakt toch helemaal niet uit waarde potmeter zit. Als er 1 inzit dan regel je daar de hele uitgang mee inclusief de hoge stroom. HP weet wel hou ze voedingen moeten maken. Maar om er ca 300W uit te krijgen moet de spanning denk ik zelfs wat lager worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Guys... De panelen zoals de TS heeft gekocht zijn er ook in 140W variant. Dat blijkt "equivalente-gloeilampen-watts" te zijn. Het 140W exemplaar is 14W!

Dan kan je roepen: Ik ben opgelicht! best. Of je kan volhouden dat er 37A doorheen moet en dan is ie in een paar seconden kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 4 mei 2021 11:04:24 schreef joopv:
Er wordt behoorlijk wat lucht door die voeding geperst. Je moet die kleine fan's eens horen janken... Er wordt niet voor niets gehoorbescherming geadviseerd / verplicht als je in een datacenter moet werken.

Het (enorme)toerental van die fan('s)veroorzaakt het janken niet de luchtverplaatsing.
Dat laatste is het enige wat telt bij geforceerde koeling, niet de decibellen lawaai.
Zo'n kleine fan verplaatst niet zoveel lucht per seconde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 mei 2021 19:00:37 schreef rew:
Guys... De panelen zoals de TS heeft gekocht zijn er ook in 140W variant. Dat blijkt "equivalente-gloeilampen-watts" te zijn. Het 140W exemplaar is 14W!

Dan kan je roepen: Ik ben opgelicht! best. Of je kan volhouden dat er 37A doorheen moet en dan is ie in een paar seconden kapot.

Klinkt logisch. Dan zou je deze LED's dus moeten aansluiten op een stroombron van 3A (mag iets meer maar zo leeft hij langer). Dat is al een stuk makkelijker aan te sturen en te koelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Op 4 mei 2021 19:00:37 schreef rew:
Guys... De panelen zoals de TS heeft gekocht zijn er ook in 140W variant. Dat blijkt "equivalente-gloeilampen-watts" te zijn. Het 140W exemplaar is 14W!

Dan kan je roepen: Ik ben opgelicht! best. Of je kan volhouden dat er 37A doorheen moet en dan is ie in een paar seconden kapot.

Dank je: da's een stuk realistischer idd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hensz

Golden Member

Op 4 mei 2021 19:00:37 schreef rew:
Guys... De panelen zoals de TS heeft gekocht zijn er ook in 140W variant. Dat blijkt "equivalente-gloeilampen-watts" te zijn. Het 140W exemplaar is 14W!

Linkje?
Die 500W-led die rew eerder vond https://www.aliexpress.com/item/32814726471.html hebben een lichtstroom van 50000 lumen en zouden daarmee wel echt 500W zijn.

Don't Panic!
Kruimel

Golden Member

Op 4 mei 2021 19:00:37 schreef rew:
Guys... De panelen zoals de TS heeft gekocht zijn er ook in 140W variant. Dat blijkt "equivalente-gloeilampen-watts" te zijn. Het 140W exemplaar is 14W!

Klinkt aannemelijk, gelukkig niet super belangrijk. In beide gevallen wel een machtige LED.

joopv

Golden Member

https://www.aliexpress.com/item/32813695645.html

of deze ebay link

Dit led paneeltje van dezelfde fabrikant wordt omschreven als een 160W led paneel, maar het gebruikt slechts 1,3A bij 12V. 1,3 x 12 = bijna 16W

Ik denk dat het paneeltje van modeltreiner inderdaad 45W zal opnemen, dus nog geen 4 A bij 12V. Zal nog steeds wel gekoeld moeten worden.

Wel jammer van die dikke 12V/37A servervoeding met zijn lawaaierige fan. Gelukkig kosten die dingen maar een paar tientjes.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 4 mei 2021 22:33:18 (14%)

Als ik de Led met een Aliexpres 300W regelaar aansluit op een 5A 18V boor Accu
en de spanning op net geen 13V zet dan loop er 5A door en heet word hij zeker niet koelen is dan nog niet nodig
dus zou kunnen dat hij wel echt 450W is

stel hij zou wel 45W zijn en zelfde licht produceert als een 450W gloeilamp dan hadden ze dat er wel bij gezet

van de server voeden weet ik niet hoe de fan klinkt is nog niet aan gelagen dat zou gok ik niet nodig zijn onder de 10A als hij bijna 40A kan leveren

maartenbakker

Golden Member

Wat ze erbij zetten, kun je niet van op aan. Dat heet "Chinese watts" en kan eigenlijk van alles zijn. Wat een 300W regelaar is, is trouwens ook niet duidelijk. Wat is dat? PWM? Dan is je meting niet betrouwbaar. Heb je een linkje of een foto? Je hebt een labvoeding of een andere regelbare spannings / stroombron nodig om betrouwbaar te testen.

Hoe dan ook, als je 5A meet bij 13V en die meting zou kloppen, dan is het een veilige gok om aan te nemen dat hij best wel eens 45W zou kunnen zijn bij ergens rond de 12V. Hoeveel licht geeft hij eigenlijk bij die spanning en stroom?

Het is overigens onmogelijk dat hij niet heet wordt als je er 5A doorjaagt bij 13V, en dat is dan weer een aanwijzing dat je meting niet klopt.

Blijft dus nog even de vraag wat je echt in handen hebt en hoe je dat het beste kunt laten branden (in de lichtgevende zin van het woord in plaats van in de rokerige zin van het woord).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 4 mei 2021 21:45:28 schreef Hensz:
[...]
Linkje?
Die 500W-led die rew eerder vond https://www.aliexpress.com/item/32814726471.html hebben een lichtstroom van 50000 lumen en zouden daarmee wel echt 500W zijn.

Daar staat ook duidelijk de stroom bij, en de te verwachten spanning.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe dan ook, als je 5A meet bij 13V en die meting zou kloppen, dan is het een veilige gok om aan te nemen dat hij best wel eens 45W zou kunnen zijn bij ergens rond de 12V. Hoeveel licht geeft hij eigenlijk bij die spanning en stroom?

45W? 13V bij 5A is all 65W dus zal echt geen 45W led zijn
zeker gezien hij licht warm word en ver weg van heet zit.
ook kan je er even in kijken en zie je alle kleine ledjes zitten. dat gaat je bij de kleineren 10 en 100W led niet lukken
dus moet hij wel echt 450W zijn lijkt mij

Het is overigens onmogelijk dat hij niet heet wordt als je er 5A doorjaagt bij 13V, en dat is dan weer een aanwijzing dat je meting niet klopt.

meting klopt wel met een spannings meter plus een oude goed werkende 5A meter heb de led zelf vastgehouden !!

joopv

Golden Member

Op 4 mei 2021 22:34:57 schreef modeltreiner:
stel hij zou wel 45W zijn en zelfde licht produceert als een 450W gloeilamp dan hadden ze dat er wel bij gezet

Hoe kun je dat nou zeggen? Je meet zelf 5A bij 13V, dat is 65W

@joopv,
Maar als je 34A bij 13V erdoor jast neemt de led 450 W op.
Dan zou hij evenveel licht leveren als een 4500 W lamp.
Die 450 Watt is het maximum vermogen wat je door die lamp mag sturen. Minder mag altijd.
(Uiteraard wel koelen en stroom leveren via een leddriver)
Een vlakke aluminium plaat van 22x18cm2 zal niet direct overdreven warm worden als je er 65W in verstookt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 4 mei 2021 23:23:10 (18%)