Crest CPX-2600 / Peavey PV-2600 transfo in kortsluiting

Hoi,

Ik heb hier een PA versterker Crest CPX-2600 (later: Peavey PV-2600) waarvan de ringkerntransfo in kortsluiting ligt.

Daar dit toestel reeds 20+ jaar oud is kan men geen vervangonderdeel meer verkrijgen.

Daar ik niet zo ervaring heb met ringkerntransfo's vroeg ik mij af of deze handmatig te herstellen zijn.

Hier wat meer info over de transfo:
Merk: Toriod International Ltd
P/N: TI-69726 Iss 4
OPM: PV 2600 SL 0106

Primair: 240VAC (ook te configureren als 100 en 120)
Secundair: 1x 28-0-28 / 2x 57-0-57 / 2x 114-0-114

Iemand hier die mij wat nuttige tips kan geven hierover ?

mel

Golden Member

misschien heeft Amplimo iets dergelijks?Kan je wel een mailtje aan wagen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik denk dat laten maken een van de weinige opties is. Amplimo heft hem zeker niet in zijn programma.
Een versterker die voor sloop of onderdelen wordt aangeboden is ook nog een optie.
Ik heb schemas van de Peavey PV2600, maar zo te zien zit daar toch een andere trafo in.

Ik ga eens zoeken in mijn stock, heb in het verleden wat Crest versterkers hersteld, er moeten nog 2 grote ringkernen liggen.

<Edit> heb idd 2 grote ringkernen gevonden, maar niet geschikt voor deze versterker.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 28 april 2021 20:54:15 (26%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb ook een en ander liggen, maar nog niet goed in kaart gebracht.

Zal kijken of er een Crest/Peavey bij zit.

Anders kan je eventueel contact opnemen met What's Watt Audio (Peter Snel) in Den Haag, misschien heeft die nog wat oude trafo's of sloopversterkers liggen.

Op 27 april 2021 21:38:25 schreef Roland van Leusden:
Ik ga eens zoeken in mijn stock, heb in het verleden wat Crest versterkers hersteld, er moeten nog 2 grote ringkernen liggen.

<Edit> heb idd 2 grote ringkernen gevonden, maar niet geschikt voor deze versterker.

Dat is jammer.
Maar toch bedankt voor de moeite !

Op 28 april 2021 17:40:19 schreef r-p:
Ik heb ook een en ander liggen, maar nog niet goed in kaart gebracht.

Zal kijken of er een Crest/Peavey bij zit.

Zou leuk zijn mocht je iets bruikbaars hebben ;)

Op 28 april 2021 17:48:54 schreef Twan1983:
Anders kan je eventueel contact opnemen met What's Watt Audio (Peter Snel) in Den Haag, misschien heeft die nog wat oude trafo's of sloopversterkers liggen.

Bedankt voor deze tip, ik zal deze voor het laatst houden.

Spanningen zijn erg hoog... Weet je de stroomsterkte die je nodig hebt?

Ik heb niets kant-en-klaar liggen. Wel een 40-0-40 & 40-0-40 & 85-0-85 uit een Next MA2300 (één trafo), daar kun je met wat goochelen wel 115-0-115 uithalen, maar ik betwijfel of de 85V bijvoorbeeld niet alleen voor spanningsversterking is bedacht en maar weinig stroom kan leveren.

Volgens mij hebben die versterkers een zgn. klasse H opzet waarbij tussen 2 voeding spanningen word geschakeld afhankelijk van het gevraagde vermogen om zo de dissipatie te beperken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat vermoeden had ik ook. Maar 114V-0V-114V is mijns inziens wel erg hoog.

Ik *zou* ook nog een klasse H Next MA3800 moeten hebben liggen, maar betwijfel zeer of die zo'n hoge spanningen gebruikt (en da's 3800Wrms@4ohm gebrugd). Volgens mij kom je dan met (+ en -) 100Vdc voedingsrails al een heel eind. Met 114V~ zit je gelijkgericht rond de 160V...

Of mis ik iets?

In theorie is die trafo wel te herwikkelen. Dan moet je bij het afwikkelen wel de windingen tellen en diameters meten.

En dan moet je nog iemand of een bedrijfje met een ringkern-wikkelmachine vinden die eenmalig de kern voor je wil wikkelen.

Ik raad je aan eerst naar een andere trafo te zoeken.

Wat zijn de stromen? Dat moet op de trafo staan.

pa3gws

Golden Member

Ben je overigens 100% zeker dat de trafo stuk is?
Wat gebeurd er vliegt de zekering eruit?
En ook met de secundaire losgekoppeld?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 29 april 2021 17:19:40 (46%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het lijkt mij een beetje vreemd dat de trafo in kortsluiting zit, omdat er altijd wel een zekering op de primaire of de secundaire kant zit.
Door de trafo aan te sluiten op 230V moet je erachter kunnen komen door de secundaire wikkelingen negens mee te verbinden.
Als de trafo dan warm wordt en staat te brommen zit er een kortsluiting in.

Telefunken Sender Systeme Berlin
pa3gws

Golden Member

Daarom ook mijn vraag want ligt er een eindtrap in sluiting dan vliegen ook de zekering je om de oren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb het met een van mijn Yamaha P4500's ook wel eens meegemaakt. Met de secundaire wikkelingen los en een lamp in serie met de primaire was het toch snel duidelijk dat de trafo zelf defect was gegaan.

Groeten, Ron.

pa3gws

Golden Member

Ik zeg ook niet dat het niet kan.
Maar voor een exotische dure trafo aan te schaffen is het toch wel slim om dat even uit te zoeken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Trafos gaan vaak stuk bij deze versterkers, heb er al heel wat Total loss verklaard om deze reden. Ze gaan vaak stuk wanneer er een eindtrap uitvliegt maar ook spontaan. Deze versterkers blinken sowieso al niet uit in degelijkheid of klankkleur. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere versterker, gebaseerd op de vele ellende die ik met deze type versterkers mee heb mogen maken.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op vrijdag 30 april 2021 12:55:06 (10%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ringkern uit de MA3800 heeft 100-50-0-50-100 en 105-0-105 en 17,5-0-17,5 wikkelingen (en nog een 0-18). Niet helemaal wat je zocht. Mocht je desondanks interesse hebben, mail dan. Je hebt zelf geen mailadres openbaar.

Ik heb 220W aan 230V~ beschikbaar in de garage waar ie ligt, *bijna* genoeg om een 4kW ringkern te testen...
Dus bij interesse moet ik hem eerst naar huis slepen om thuis te testen...

Op 29 april 2021 16:44:01 schreef Hoeben:
In theorie is die trafo wel te herwikkelen. Dan moet je bij het afwikkelen wel de windingen tellen en diameters meten.

En dan moet je nog iemand of een bedrijfje met een ringkern-wikkelmachine vinden die eenmalig de kern voor je wil wikkelen.

Ik raad je aan eerst naar een andere trafo te zoeken.

Wat zijn de stromen? Dat moet op de trafo staan.

Dat is idd een optie maar die houd ik liefst voor het laatst gezien de kosten voor dit duurder zal zijn dan een nieuwe transfo.

Op 29 april 2021 17:18:34 schreef pa3gws:
Ben je overigens 100% zeker dat de trafo stuk is?
Wat gebeurd er vliegt de zekering eruit?
En ook met de secundaire losgekoppeld?

De transfo is 100% in kortsluiting.
De secundair aansluitingen zijn allen losgekoppeld en allemaal isoleert van elkaar en ik meet van Primair naar Secundair kortsluiting.

Op 29 april 2021 20:39:53 schreef Martin V:
Het lijkt mij een beetje vreemd dat de trafo in kortsluiting zit, omdat er altijd wel een zekering op de primaire of de secundaire kant zit.
Door de trafo aan te sluiten op 230V moet je erachter kunnen komen door de secundaire wikkelingen negens mee te verbinden.
Als de trafo dan warm wordt en staat te brommen zit er een kortsluiting in.

Aansluiten op 230V is niet niet mogelijk, ik gebruik een gloeilamp in serie met de trafo om dit te testen, zo moet ik niet telkens naar de zekeringkast lopen.

Op 29 april 2021 20:41:38 schreef pa3gws:
Daarom ook mijn vraag want ligt er een eindtrap in sluiting dan vliegen ook de zekering je om de oren.

Het voedings gedeelte van de eindtorens liggen niet in sluiting, ook geen bruggelijkrichter die in sluiting zou liggen is uitgesloten.

Op 30 april 2021 08:55:27 schreef Rontronix:
Ik heb het met een van mijn Yamaha P4500's ook wel eens meegemaakt. Met de secundaire wikkelingen los en een lamp in serie met de primaire was het toch snel duidelijk dat de trafo zelf defect was gegaan.

Groeten, Ron.

Awel dit is identiek wat ik heb gedaan om te testen.
Ik begrijp ook niet hoe zo een transfo in kortsluiting kan gaan.
Het toestel werd nog niet eens 1/4 van zijn capaciteit gebruikt, zou het met de 20 jaar plus ouderdom te maken kunnen hebben ?

Op 30 april 2021 12:53:29 schreef DJohnny:
Trafos gaan vaak stuk bij deze versterkers, heb er al heel wat Total loss verklaard om deze reden. Ze gaan vaak stuk wanneer er een eindtrap uitvliegt maar ook spontaan. Deze versterkers blinken sowieso al niet uit in degelijkheid of klankkleur. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere versterker, gebaseerd op de vele ellende die ik met deze type versterkers mee heb mogen maken.

Dus een transfo kan zomaar stuk gaan ook als hij zeer weinig werd gebruikt ?

Op 4 mei 2021 17:06:14 schreef r-p:
Ringkern uit de MA3800 heeft 100-50-0-50-100 en 105-0-105 en 17,5-0-17,5 wikkelingen (en nog een 0-18). Niet helemaal wat je zocht. Mocht je desondanks interesse hebben, mail dan. Je hebt zelf geen mailadres openbaar.

Ik heb 220W aan 230V~ beschikbaar in de garage waar ie ligt, *bijna* genoeg om een 4kW ringkern te testen...
Dus bij interesse moet ik hem eerst naar huis slepen om thuis te testen...

Tuurlijk heb ik interesse, ik zal je een PB sturen.

Op 4 mei 2021 17:06:14 schreef r-p:
Ringkern uit de MA3800 heeft 100-50-0-50-100 en 105-0-105 en 17,5-0-17,5 wikkelingen (en nog een 0-18). Niet helemaal wat je zocht.

TS wil deze trafo waarschijnlijk wel proberen maar bij doormeten (voordat ik hem opstuur) vloog de 16A automaat er regelmatig uit en TS twijfelt daarom of de trafo geen probleem heeft. Het is een 3800Wrms versterker maar de trafo vind ik wat klein daarvoor (het is echt geen 6kW trafo als ik het vergelijk met andere ringkernen).
Trafo was LOSGEKOPPELD van de elcobank, dus ik mat een onbelaste trafo (bijgevoegd de meting tussen de 50V wikkelingen).

Trafo is waarschijnlijk gewoon goed, je ziet op het shema ook 2 PTC weerstanden in serie om de inschakel stroom te begrenzen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 mei 2021 20:06:54 schreef G33RT:

[...]

Dus een transfo kan zomaar stuk gaan ook als hij zeer weinig werd gebruikt ?

Yep, deze transformatoren zijn van erg slechte kwaliteit. Ook in de 900 en 1500 broertjes gaan ze meer dan gemiddeld stuk. Dit zijn versterkers uit de budget klasse, al lijkt dat niet meer zo gezien de nieuwprijs van deze apparaten. Een paar jaar geleden kosten ze nieuw minstens de helft t.o.v. de huidige nieuwprijs. Sowieso hebben deze versterkers behoorlijk wat kwaaltjes:

- Schakelaars op het crossover board zijn van extreem slechte kwaliteit. Deze maken al vrijwel snel niet goed contact meer, waardoor je uitval krijgt van je geluid. Er zijn gevallen bekend van versterkers die nieuw uit doos kwamen en dit probleem al hadden.

- Deze versterker maakt gebruik van diodes in het bias circuit welke op de koelprofielen geschroefd zijn. Idee hierachter is dat wanneer het koelprofiel warmer word de diodes het bias circuit compenseren. Na een aantal jaartjes of veel gebruik zijn de eigenschappen van zowel torren als diodes vervangen waardoor de bias niet goed meer geknepen word. Gevolg is dat de eindtrap sneller slijt en doorslaat. Oudere Peavey's gebruiken dit systeem ook en ook daar gaat het nog wel eens mis. Ook breken de diodes of hun pootjes nog wel eens of verschuift de diode als gevolg van mechanische belasting en tikt hiermee zijn stalen op het koelblok gemonteerde klem aan. In alle gevallen is het einde eindtrap.

- Daarmee ook punt 3: als de eindtrap doorslaat is de schade vaak te groot om te repareren, ik ken gevallen waarbij er gaten zo groot in de PCB branden dat je daar een aantal vingers in kunt stoppen.

- Het zogenoemde V cooling systeem. Dit is niets anders dan dat de koelprofielen in een "V" vorm staan en de ventilator in het breedste punt erdoor blaast. Gevolg is dat er hitte op hoopt bij de punt van de "V". Op dat punt zitten nu net de bovengenoemde dioden.

-Voedingselco's en potmeters breken vaak af. De pootjes van de voedingselco's zijn dermate klein waardoor de stroom die erdoorheen loopt korte metten maakt met de pootjes, vroeg of laat.

- Het DDT systeem is zijn limiter. Echter wanneer je maar hard genoeg signaal instuurt, druk je dat erdoorheen en wat er dan uit de amp komt worden je speakers echt niet vrolijk van.

- Isolatie tussen transistoren en koelblok is van dermate slechte kwaliteit, ik heb gevallen gezien waarbij de klem die de transistoren op hun plek houd deze door de isolatie heen duwt waardoor ze het koelblok raken. Ook dit is einde oefening voor de amp.

- Daarnaast is de hele opbouw totaal niet service vriendelijk. Het begint al dat kanaal B aan de linkerkant zit. Indien je hier een defect aan hebt is dat nog wel om te doen. Kanaal A zit op de grote print, als deze defect gaat dan ben je wel even zoet met alles wat los moet aan bedrading e.d.

- De crowbar is de beveiliging naar je speaker toe. Ik heb regelmatig klanten gehad waarbij de baantjes rondom de crowbar doorbrandde als de eindtrap eruit vloog als gevolg van DC spanning. Resultaat was dat de hele eindtrap en de aangesloten speaker compleet in rook op gingen.

- Ventilator maakt verschrikkelijk veel herrie

- Ze klinken echt ruk en het design is nogal onderbemeten voor wat er uit hoort te komen.

Gezien deze ervaringen denk ik dat je echt beter af bent met een andere (tweedehands?) versterker. Succes!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 11 juni 2021 18:58:52 schreef DJohnny:
[...]

Yep, deze transformatoren zijn van erg slechte kwaliteit. Ook in de 900 en 1500 broertjes gaan ze meer dan gemiddeld stuk. Dit zijn versterkers uit de budget klasse, al lijkt dat niet meer zo gezien de nieuwprijs van deze apparaten. Een paar jaar geleden kosten ze nieuw minstens de helft t.o.v. de huidige nieuwprijs. Sowieso hebben deze versterkers behoorlijk wat kwaaltjes:

- Schakelaars op het crossover board zijn van extreem slechte kwaliteit. Deze maken al vrijwel snel niet goed contact meer, waardoor je uitval krijgt van je geluid. Er zijn gevallen bekend van versterkers die nieuw uit doos kwamen en dit probleem al hadden.

- Deze versterker maakt gebruik van diodes in het bias circuit welke op de koelprofielen geschroefd zijn. Idee hierachter is dat wanneer het koelprofiel warmer word de diodes het bias circuit compenseren. Na een aantal jaartjes of veel gebruik zijn de eigenschappen van zowel torren als diodes vervangen waardoor de bias niet goed meer geknepen word. Gevolg is dat de eindtrap sneller slijt en doorslaat. Oudere Peavey's gebruiken dit systeem ook en ook daar gaat het nog wel eens mis. Ook breken de diodes of hun pootjes nog wel eens of verschuift de diode als gevolg van mechanische belasting en tikt hiermee zijn stalen op het koelblok gemonteerde klem aan. In alle gevallen is het einde eindtrap.

- Daarmee ook punt 3: als de eindtrap doorslaat is de schade vaak te groot om te repareren, ik ken gevallen waarbij er gaten zo groot in de PCB branden dat je daar een aantal vingers in kunt stoppen.

- Het zogenoemde V cooling systeem. Dit is niets anders dan dat de koelprofielen in een "V" vorm staan en de ventilator in het breedste punt erdoor blaast. Gevolg is dat er hitte op hoopt bij de punt van de "V". Op dat punt zitten nu net de bovengenoemde dioden.

-Voedingselco's en potmeters breken vaak af. De pootjes van de voedingselco's zijn dermate klein waardoor de stroom die erdoorheen loopt korte metten maakt met de pootjes, vroeg of laat.

- Het DDT systeem is zijn limiter. Echter wanneer je maar hard genoeg signaal instuurt, druk je dat erdoorheen en wat er dan uit de amp komt worden je speakers echt niet vrolijk van.

- Isolatie tussen transistoren en koelblok is van dermate slechte kwaliteit, ik heb gevallen gezien waarbij de klem die de transistoren op hun plek houd deze door de isolatie heen duwt waardoor ze het koelblok raken. Ook dit is einde oefening voor de amp.

- Daarnaast is de hele opbouw totaal niet service vriendelijk. Het begint al dat kanaal B aan de linkerkant zit. Indien je hier een defect aan hebt is dat nog wel om te doen. Kanaal A zit op de grote print, als deze defect gaat dan ben je wel even zoet met alles wat los moet aan bedrading e.d.

- De crowbar is de beveiliging naar je speaker toe. Ik heb regelmatig klanten gehad waarbij de baantjes rondom de crowbar doorbrandde als de eindtrap eruit vloog als gevolg van DC spanning. Resultaat was dat de hele eindtrap en de aangesloten speaker compleet in rook op gingen.

- Ventilator maakt verschrikkelijk veel herrie

- Ze klinken echt ruk en het design is nogal onderbemeten voor wat er uit hoort te komen.

Gezien deze ervaringen denk ik dat je echt beter af bent met een andere (tweedehands?) versterker. Succes!

Dank je wel voor deze update !

Ik ga de eigenaar ervan op de hoogte brengen dat dit een verloren zaak is en idd een beter idee is om een nieuw of tweedehands versterkertje te kopen.

Dit topic is bij deze dan GESLOTEN.

Dus ik hoef de trafo niet meer voor je te reserveren? :+