Droger (Zanussi ZTE 285) e50

Goedemiddag,
Mijn droger heeft al aardig wat operaties gehad. Ik heb hem gekocht en meteen brak de snaar. 2 weken later liep de spanrol vast en was gewoon deels weggesleten, deze heb ik toen zelf vervangen. Daarna is dit nog een keer of 2 gebeurd. Printplaat heb ik ook al gefixt.... nu loopt de motor zelf soms vast. Hij maakt een heel hard brommend geluid en hapert. Daarna slaat ie totaal vast, of draait nog even door of er niets mis is en draait later totaal niet meer (printplaat klikt wel). Dag later draait ie eerst even of er niets aan de hand is en dan begint het gerammel en vastlopen. Is dit een condensator probleem of is het binnenste van de motor dan overleden?

E50 betekent dat er een probleem met de motor is. De beschrijving die je geeft lijkt op een condensator die niet meer helemaal goed is, maar de trommel zou ook kunnen zijn vast gelopen. Dit zou dan ook de kapotte snaar verklaren.

Was je kunt doen is de trommel proberen te draaien met de hand. Lukt dat niet, dan zit de trommel vast. Daarna kun je eens proberen om de machine aan te zetten zonder wasgoed. Draait de motor dan wel en met wasgoed niet dan moet de condensator vervangen worden.

Wat je ook kunt doen is de condensator meten of die nog goed is. Als je daar geen meter voor hebt dan kun je de condensator meenemen naar een witgoed zaak en daar laten controleren. Meestal heeft zo'n witgoedzaak wel zo'n condensator op voorraad liggen.

Hard brommen lijkt op vastlopen mechanisch, maar AEG is meestal aanloop condensatoren van slechte Italiaanse makelij..Trommel loopt vrij?? Weerstand 470 al eens opnieuw vastgesoldeerd op print? (R99)

Normaal ben ik niet zo van dit soort extra info verschaffen, maar even ter extra info hier: Becky87 is een vriendin van mij, per Whatsapp heb ik enkele filmpjes gekregen van het defect.
Het ene moment heeft de droger een normale inschakeling, draait een normaal aantal keren (mét wasgoed) en stopt dan even zoals drogers nu eenmaal doen. De eerstvolgende keer aanzetten gaat dan echter met veel gebrom gepaard waarbij je de boel wel iets ziet bewegen, maar niet normaal aan ziet zetten. (soms gaat ook de tweede en derde keer goed, maar is het daarna pas raak, erg willekeurig)
Vaak gaat, na behoorlijk wat gebrom, uiteindelijk de boel wel draaien zoals het hoort.

Dat gebrom ontstaat echter ook wel eens tijdens het draaien, waarbij de boel ook vrijwel onmiddelijk bijna geheel tot stilstand komt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 4 mei 2021 19:05:22 schreef smd:
Hard brommen lijkt op vastlopen mechanisch, maar AEG is meestal aanloop condensatoren van slechte Italiaanse makelij..Trommel loopt vrij?? Weerstand 470 al eens opnieuw vastgesoldeerd op print? (R99)

Deze heb ik al vervangen.

Gelukkig heeft weardguy me even geholpen het uit te leggen :-)
Trommel kan ik trouwens wel draaien.

@smd zijn tip is nochtans nuttig. In sommige printe werd de motor aangestuurd met een triac. Als in die sturing wat mis gaat zoals de beruchte smd weerstand dan kan dit de oorzaak zijn.

De print nakijken, analyseren, diagnostiseren en herstellen, is dat iets dat je ziet zitten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En eerst aanloop condensatoren checken, zijn berucht... Kunnen op randje van wel en niet goed aanlopen zijn

Dan kijk ik de condensatoren na, zijn 3 van die grote joekels ?‍??. Printplaat heb ik pas gerepareerd en nagelopen.

Op 5 mei 2021 01:19:52 schreef Becky87:
Deze heb ik al vervangen.

Ah. Ik dacht dat dat al gebeurt was.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

1 of 2 bij de motor Maar naar print kijken doe ik zo vaak, maar R99 goed vastsolderen ook gedaan??

Op 7 mei 2021 19:14:57 schreef smd:
1 of 2 bij de motor Maar naar print kijken doe ik zo vaak, maar R99 goed vastsolderen ook gedaan??

Ik heb alle punten die niet helemaal goed eruitzagen goed vast gesoldeerd. Er waren wat zwakke punten.
De trommel doet het met vrijwel geen/helemaal geen wasgoed wel... lijkt me niet iets electronisch... ?

De haarbreuk is met het blote oog niet of nauwelijks zichtbaar. Heb je de bewuste weerstand gevonden?
Hang een lamp bij op de motor dan zie je wat de spanning naar de motor doet. Ligt dat licht te flikkeren terwijl de motor hapert dan komt het van de print.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 11 mei 2021 09:30:11 (44%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?