Relais 16A

Relais defect in een wtn8320kfg/03. Bij 10x toestel starten gaat 2x de relais niet. Je hoort hem aanklikken maar de amperemeter geeft geen verbruik aan.
In dit topic ben ik niet verder gekomen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/150904#highlight=16a+relais
Nu wederom een onvindbaar model.

NF7 100 E79

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Och.. onvindbaar... 1x tikken levert een catalogus op waar het ding in staat. Pinning, layout, specificaties.

Heel even verder zoeken, leert dat zelfs de internetchinees zoiets levert - al is het 'm niet helemaal. Maar met een enkele poot voor de NO moet het toch ook wel lukken?

Helaas, zo ver was ik ook al ;-)

Het moet wel betrouwbaar hersteld worden dus namaak gaat het niet worden.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 3 mei 2021 17:38:25 (55%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Nou ja, betrouwbaar was het toch al niet. Productiedatum ergens in 2018 :)
Wat ik bedoel: je hebt een footprint. Er is een veelvoud aan relais te koop. Zoek bij Farnell naar iets wat er op lijkt. Vergelijk de footprint. Aardige kans dat je in 10 minuten wat hebt. Enige wat (denk ik) niet zo spannend is, is de spoelspanning. Aan de andere kant: je bent vast niet de enige die een 9V relais nodig heeft...

[edit]De Omron G5LE-E lijkt qua footprint te passen (mag je zelf controleren!). Mist inderdaad het 2de pootje, die de jouw waarschijnlijk wel heeft. Bestaat in 9V. Die zul je ff moeten zoeken. Anders een 5V exemplaar, spoortje doorkrassen, weerstandje met de juiste waarde in serie (aangenomen dat hetgeen het ding stuurt en de voeding van het geheel de ongetwijfeld iets hogere stroom kan leveren)

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 3 mei 2021 17:50:24 (33%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@EricP. Ja, in de catalogus staan zelfs alternatieven. Dat vond ik al vreem maar met die info ben ik gaan verder zoeken. Mouser. Nedis. Farnell. Rs. Aswo. Reichelt...

Hoe betrouwbaar is Ali materiaal eigenlijk?

@arco. Die 152f stond in de cataloog ook als alternatief maar 1€, is dat met een gerust hart te gebruiken?

Enfin, ik heb al heel veel relais in brand zien vliegen. Als ik iets monteer en de houten hut (prefab huis) gaat in de vlam dan komt dat terug tot bij mij dus vandaar mijn vraag tot origineel of betrouwbaar alternatief.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Ali is gokken. Ik koop er in principe geen componenten. Soms moet je wel eens wat, omdat het gewoon nergens anders te koop is. In totaal nu 2 of 3x gedaan. Elke keer goed gegaan. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst :)

Maar als er een Omron alternatief is... Dan koop je dat toch? Dan heb je in elk geval je best gedaan (met een echt merk enzo). Bij dergelijke reparaties, zullen de kosten wel weer in de uren zitten. Of het relais 1 of 10 euro kost, maakt geen drol uit.

Sugarcubes zitten in vrijwel alle huishoud appliances. HongFa, Omron zijn betrouwbaar, dit model hebben ze allemaal.
Jammer dat het 9 Volt is, ik heb nog 2k stuks in 12 Volt liggen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

HongFa zie je inderdaad in veel A klasse apparatuur.
Ander teken van kwaliteit vind ik dat er van alle HongFa relais uitgebreide datasheets zijn, da's bij de meeste andere Chinezen een stuk minder...

De 16/20A versie van die 'sugarcubes' (zoals de HF152FT) is iets groter. Gewone is 19x15x15mm, 16/20A is 21x16x20mm. Pinout is identiek.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 3 mei 2021 21:15:26 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er kan ook een 12 VDC relais in, word tenslotte ook met Liebherr ijskasten gedaan...??

Heb je het over de whirlpool diepvries van overlaatst? :-D

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb wat andere 16A relais liggen open doen en vergeleken met de originele NF7 is er wel een groot verschil. Ik ga het dan toch maar riskeren bij onze oosterse vrienden. Als ze toekomen offer ik er 1 op om na te kijken of het binnenwerk en kontaktpunt dezelfde zijn.
Hier wat foto's met de vergelijking NF7 en 1 vd andere.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Kijk dat is leuke informatie. Toch durf ik niet te zeggen of groterook altijd beter is. Het materiaal waarvan het contact element is gemaakt speelt denk ik een hele belangrijke rol. Dus slecht materiaal maar groot oppervlak of goed materiaal en een klein oppervlak zal dan wel hetzelfde zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klopt maar de legering vd contakten staat normaal altijd in de specs. Ook, bij de specs vd 16A relais van bv song chuan staat dan weer bij: 10A nominaal...??
Moest het lukken de chineesjes binnen te krijgen laat ik de sloopresultaten weten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ach, Ali levert ook wel goed spul hoor.. denk dat het wel gaat werken.. Jou contacten op de foto zijn toch niet slecht?

Tja. Vond ik ook maar ik hoor het relais heel duidelijk aanklikken en soms loopt er stroom door en soms niet.
Het schema is als volgt: 1 grote relais die de neuter naar de 2 weerstanden schakelt. Dan 2 relais voor de 2 weerstanden. Een 10A relaitje voor de kleine (4amp) weerstand en die grote dan voor de grote weerstand (9amp).
Na 5 sec na start gaat 9amp aan na een minuut de 4amp erbij (13amp dus).
Als ik telkens stil leg en terug start dan gaat na een minuut de 4amp aan als de 9amp faalt dus de neuterrelais is het niet.
Mss had ik hem grondiger moeten testen (spoelspanning registreren of uitgesoldeerd testen.. ) maar de resultaten waren overduidelijk. Enfin hij is overleden nu, haha.
Nu hopen dat ali snel verstuurt.
https://m.youtube.com/watch?v=zjdpz05u2DY

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je het relais vervangt dan het volgende advies:

Soldeer aan beide contact-pootjes van het relais een stukje koper, bv een stukje 2.5mm2 blank koper.
Eventueel wat solder-resist van de kopervlakken schuren en daar het koper op braden.
Hierdoor kan de gegenereerde hitte van de contacten beter worden afgevoerd naar de print.

De relais-contacten worden daardoor minder heet.
Helpt een beetje op levensduur.

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Als je contacten heet worden dan klopt er al iets niet. Je contacten zijn:
- te licht
- van de verkeerde legering
- verbrand

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, als een tor "100A" aankan dan is dat wat de fabrikant maximaal mogelijk acht. En dit is dan met alle kunst en vliegwerk wat ze konden verzinnen, soms zelfs zo ver gaand dat ze specificeren dat de CASE 25 graden moet blijven om dat te verkrijgen. Als jij rond de max-stroom door de tor komt, dan zal je zowiezo moeten accepteren dat ie aan de binnenkant 80 of 100 graden wordt. (op de max zelfs 150 of 175!).

Bij een spoel zeggen ze bijvoorbeeld IRMS = 3A en dan bedoelen ze (lees de kleine letters) dat ze accepteren dat ie (bijvoorbeeld) 40 graden warmer wordt dan z'n omgeving. Als jij 2.5A of zoiets door die spoel wil sturen, dan moet je accepteren dat ie inderdaad warm wordt.

Bij een relais wat 16A aankan, verwacht ik hetzelfde. Ze weten dat zoveel graden acceptabel is en dat onder normale omstandigheden je dat niet zal bereiken bij een stroom van 16A.

Als de fabrikant een hoge-smelt-temperatuur. plastic heeft gebruikt kan ie een hogere temperatuur van het binnenwerk accepteren en vind ik het niet raar dat iemand de contacten als "heet" klassificeeert.

Bij een stroom van 10A zal de warmteontwikkeling al 2.5x minder zijn dan bij 16A. Dus onder de 10A zal je nauwelijks merken dat de boel opwarmt. Ik krijg de indruk dat de TS veel dichter bij die 16A zit dan die 10A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 4 mei 2021 15:39:47 schreef EricN:
Ik heb wat andere 16A relais liggen open doen en vergeleken met de originele NF7 is er wel een groot verschil. Ik ga het dan toch maar riskeren bij onze oosterse vrienden. Als ze toekomen offer ik er 1 op om na te kijken of het binnenwerk en kontaktpunt dezelfde zijn.
Hier wat foto's met de vergelijking NF7 en 1 vd andere.

Wel bijzonder dat ze op de print al 12V en 9V versies door elkaar hebben lopen (of heb je die 12V variant er zelf in gezet?) Ik geloof dat Peugeot die 9V dingen ook gebruikt hebben in een BMS module (sven/HmH, kan je er meer over vertellen) waar 12V opstaat, dat ging geloof ik ook niet goed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Wat ook eigenlijk moet (en maar weinig gedaan wordt), is bij gesealde relais na montage de 'vent' opening vrij te maken.
(door het 'pikkie' op de foto af te breken)

Als het relais niet kan 'ademen' is de contact levensduur ook korter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@shiptronic. Nee dat waren afbraakjes om de konraktpunten eens te vergelijken.

De print hier heeft hele grote brede koperbanen. Goed dubbelzijdig nog ook. Een hele moeite om met een 80w soldeerbout eraf te krijgen dus qua koeling en kontakt zit het wel goed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@arco. Ook in een droogkast waar hete klamme lucht rond gaat?
In ieder geval dat van die gaatjes wist ik nog niet. Dank.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Ik mag toch hopen dat de electronica in een aparte ruimte zit en niet in die droogkast zelf... ;)
Pennetje is zo gemaakt zodat je het simpel met een schroevendraaier af kunt breken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik test droogkasten altijd met een stuk glas. Dat dampt aan als de droogkast natte lucht verliest in de motor/print ruimte. Ik kan je vertellen dat dat behoorlijk aandampt telkens. In weinig gevallen wordt deze test doorstaan. Mijn criteria is dan ook niet OF hij aandampt maar of er binnen de paar seconden het water van het glasplaatje aflekt. Vandaar mijn vraag.

Waarom zie ik nooit relais met die puntjes af? Nog nooit gezien. Het zou me direct opgevallen zijn.

In ieder geval een heel interessant gegeven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?