LED 450W - 12V

benleentje

Golden Member

45W? 13V bij 5A is all 65W dus zal echt geen 45W led zijn

HEt probleem is dat we geen datasheet van het product hebben en je absoluut niet blind kan vertrouwen op wat er op Ali staat. HEt kan al zijn dat je met je 13V 5A over het maximum zit.

zeker gezien hij licht warm word en ver weg van heet zit.

Leds hoeven niet perse heel warm te worden voordat ze kapot gaan. Dat je leds niet heet worden komt omdat ze al een een stevig stuk aluminium zijn gelijmd. Maar 5 seconde zegt dan ook niet zo veel. Het duurt wel enige minuten voordat er een thermisch evenwicht word bereikt en de warmte zicht goed heeft verspreid over de alu plaat.

ook kan je er even in kijken en zie je alle kleine ledjes zitten.

Dat zegt wel iets dan zit je nog niet zo hoog in de stroom. Wat je nu het beste kan doen is het aantal leds zo tellen. Hopelijk kan je ook verbindingssporen zien en kan je dan bepalen hoeveel leds er in serie staan en dan hoeveel parallel.

Elke led zal iets van 3V, 150mA en 0,45W zijn. Voor 450W en 0,45W per led zou je dan op 1000 leds uitkomen. Voor 12V zou dat dan 4 leds
in serie zijn en 250 parallel. 250x 0,15A = 37.5A

Maar omdat je bij 13V pas op 5A zit is het dus al geen 12V of geen 450W. Maar door het bovenstaande verhaal uit voeren moet je dus kijken hoeveel er in serie staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 4 mei 2021 21:45:28 schreef Hensz:
[...]
Linkje?
Die 500W-led die rew eerder vond https://www.aliexpress.com/item/32814726471.html hebben een lichtstroom van 50000 lumen en zouden daarmee wel echt 500W zijn.

Geloof je dat zelf??
500 W en 50.000 lm kan kloppen (hoewel de meeste dit ook met 3 a 400 W redden tegenwoordig)

Maar vaak hebben ze dan meer dan 1 chip/vlak.

Kijk eens bij Glamox of Luminell of Phoenix floodlights en je snapt zelf ook wel dat deze specs niet zullen kloppen qua afmetingen en prijs

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het is onmogelijk te zien hoe ze geschakeld zij het is wel 20 bij 30 stuks 600 totaal

Arco

Special Member

Als het echt 450W is, moet er wel een enorm koelprofiel op zitten: je moet waarschijnlijk 375W+ omzetten in warmte...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Welnee, dat paneel is 45W. De topicstarter zelf meet 65W (5A) bij 13V, terwijl het paneel bedoeld is voor 12V.

De 600 led's die er in zitten zullen nog geen 0,1W per stuk zijn. Dat kun je ook zien aan de foto. Bij 0,5W per led zou de camera volledig overstuurd worden. Nu is de achtergrond nog te zien. Kijk eens goed naar de foto's op https://www.aliexpress.com/item/32827948867.html Ik zie echte geen 35A door dat krokodillebekje gaan.

Anyway, het zoveelste led-weerstand topic. Daar heeft GD (of was het BFM) al eens wat stekelige opmerkingen over gemaakt.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 5 mei 2021 00:06:54 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Op 4 mei 2021 22:59:11 schreef modeltreiner:
Hoe dan ook, als je 5A meet bij 13V en die meting zou kloppen, dan is het een veilige gok om aan te nemen dat hij best wel eens 45W zou kunnen zijn bij ergens rond de 12V. Hoeveel licht geeft hij eigenlijk bij die spanning en stroom?

45W? 13V bij 5A is all 65W dus zal echt geen 45W led zijn
zeker gezien hij licht warm word en ver weg van heet zit.

Als hij licht warm wordt, dan wordt er geen 65W in verstookt en ook geen 45W, simpel zat. Tenzij je er een fors koellichaam aan hebt hangen en hem niet lang laat branden? Geef eens de specs van de koeling en van de vermogensregelaar door, dan is er misschien meer van te zeggen.

Het is overigens onmogelijk dat hij niet heet wordt als je er 5A doorjaagt bij 13V, en dat is dan weer een aanwijzing dat je meting niet klopt.

meting klopt wel met een spannings meter plus een oude goed werkende 5A meter heb de led zelf vastgehouden !!

Die meters zullen wel meten, maar wat komt er uit je vermogensregelaar? Is dat iets dat die meters wel begrijpen? En als je hem zelf hebt vastgehouden, is dat dan zonder koeling?

Hoe dan ook, sanity check, zelfs als er echt 13V 5A liep... Dan zit je met 65W ergens rond wat je zou verwachten voor een LED die nominaal 45W is bij "ongeveer 12V". Voor 450W zou je de spanning dan toch echt nog wel een paar volt moeten opvoeren, en dan krijg je heel snel donker licht, vrees ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 mei 2021 23:58:13 schreef joopv:
Welnee, dat paneel is 45W. De topicstarter zelf meet 5A bij 13V, terwijl het paneel bedoeld is voor 12V.

De 600 led's die er in zitten zullen nog geen 0,1W per stuk zijn.

Anyway, het zoveelste led-weerstand topic. Daar heeft GD (of was het BFM) al eens wat stekelige opmerkingen over gemaakt.

hij is voor 12-14V
en hoe kan hij 45W zijn als bij 5A 13V 65W= ? en nog niet voluit brand!!

het zoveelste led-weerstand topic. ja En!! had niks kunnen vinden op deze site over dit type led en stroom probleem.
als ze er niet tegen kunnen reageren ze maar niet. heb van 2 leden ook dat ze liever niet reageren omdat hun alles weten en ik nog niet antwoorden zij ook op een manier dat ik denk hou je er buiten maar goed het wijkt af

de vraag blijft nog hoe laat ik hem vel branden een Alie 100W led kan je niet in kijken deze 450W led wel met moeite
en de 100W led geeft nu ook meer licht

gezien de maat en aantal led,s 600 stuks zal hij niet als 45W led gemaakt zijn

Op 4 mei 2021 23:58:13 schreef joopv:
Welnee, dat paneel is 45W. De topicstarter zelf meet 65W (5A) bij 13V, terwijl het paneel bedoeld is voor 12V.

Duidelijk! Tien Chinese Watt'jes is gelijk aan één Europese Watt.

Op 5 mei 2021 00:16:08 schreef modeltreiner:

de vraag blijft nog hoe laat ik hem vel branden

Dan moet je op jacht gaan naar een 14V leddriver van ca 30A en zorgen voor een goede koeling.
Met een 10A leddriver zal hij ook wel veel licht geven. Tenzij de Chineesjes liegen. Dan komt er veel rook vanaf.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 5 mei 2021 00:24:41 (40%)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 5 mei 2021 00:24:16 (99%)

Arco

Special Member

Bij 600 leds en 450W is dat 0.75W per led: meestal komen die COB leds daar niet in de buurt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ten eerste vertrouw ik die gegevens van Ali niet.

Als ze een paneel verkopen als 450W, dan is iets van rondom de helft meer geloofwaardig.

12V is ook een nominale spanning. De spanning / stroom karakteristiek van zo een paneel is erg "krom", en omdat je bij de "brandspanning" door de "knie" van de grafiek heen zit, zal de spanning ongeveer 12V zijn, maar bij b.v. verandering tussen 11V en 13V de stroom varieren van 5A tot 20A. (Ik gok maar wat).

De opgegeven waarden zijn vaak ook het absolute maximum wat je door een paneel heen kunt duwen. Daarboven gaat hij gegarandeerd kapot.

Ik heb zelf een aantal kleine paneeltjes gekocht van 35 x 120mm. Ze worden verkocht als "10W" panelen (er staat niet bij of "W" van "Watt" is).

Met dit formaat paneel kun je nog gemakkelijk experimenteren met een normale lab voeding. Het valt erg op dat de panelen tot ongeveer 6W verbruik vrij koel blijven, en als je er meer stroom doorheen doet worden ze ineens fors veel warmer. Het rendement gaat dan dus merkbaar achteruit.

Omdat je de LED's als verlichting wilt gebruiken en niet als verwarming is het dus aan te raden om niet veel boven de 6W voor die paneeltjes te gaan.

Levensduur van LED's gaat ook fors achteruit bij hogere temperaturen, en dat is dus nog een reden om het vermogen te beperken, (of ook van een goed koellichaam te voorzien)

Van die (onbekende) LED panelen is een rendements meting redelijk goed zelf te doen. Maak een opstelling in een wind-arme omgeving (b.v. een hoekje van de woonkamer met de ramen gesloten) en stuur een bepaald vermogen door de LED heen. Het temperatuur verschil met de huiskamer moet dan ongeveer recht evenredig zijn met het vermogen door het paneel. (Na stabilisatie, kan een stief kwartier duren voordat de temperatuur stabiel is. Neem dus een digitale meter, en plak de meet sensor achterop het LED paneel met wat koel pasta en een wasknijper. De hele opstelling niet aanraken of bewegen tijdens de meting. Ook niet met mensen die er langs lopen, want dat zorgt voor meer lucht beweging en dus veranding in afkoeling en daarmee de temperatuur.

Als bijlage nog een (oud) grafiekje van Cree. Zie hoe de levensduur instort bij temperatuur verhoging...

Op 4 mei 2021 21:45:28 schreef Hensz:
Linkje?

Gisteren vond ik een 140W versie, vandaag een 160W versie.. De match is op "chip Strip FLIP Module panel light" in de titel. Deze is 1300mA * 12-14V. Als we de 12-14 afronden naar 13, dan is dat 16.9W.

@modeltreiner

Bij leds is de stroom bepalend. Even eenvoudig rekenvoorbeeld. Stel van een bepaalde led-module is opgegeven 1300mA bij 12-14V, dan bedoelen ze dat ALS je er 1300mA er doorheen stuurt, je 12-14V mag verwachten. Dit kan varieren van exemplaar tot exemplaar, maar ook met de temperatuur.

Dus STEL dat jij een spanningsbron koopt (afregelbare HP server voeding of zo) en die afstelt zodat er precies 1300mA gaat lopen. Prima zo.

Totdat de volgende dag de boel kouderwarmer is. Dan is de spanning die de led nodig heeft voor die 1300mA wat lager geworden. Je stuurt er nu meer dan toegestane 1300mA doorheen. Het grootste probleem is dat de stroom HEEL gevoelig is voor de spanning. Dus zou ie 0.3V minder /willen/ hebben dan wordt de stroom in princiepe 50x groter. Dat is echt veel te veel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: zover ik weet gaat de spanning van een bandgap juist omlaag met toenemende temperatuur; als dat niet zo was, zou het een stabiel proces zijn; er gaat teveel stroom lopen, waardoor de LED opwarmt, waardoor de spannningsval (volgens jou) zou toenemen, waardoor de stroom afneemt totdat je op een stabiel punt komt.

Volgens mij is het dus juist andersom: als de temperatuur stijgt, neemt de bandgap spanning af, waardoor er nog meer stroom gaat lopen!

Natuurlijk neemt de weerstand van metalen (bondwires en zo) wel toe met de temperatuur, maar ik verwacht dat die bandgap ruimschoots dominant zal zijn.

EDIT: Dit plaatje, en vele andere die ik zo direct vind met "LED voltage vs temperature" suggereert dat ik gelijk heb, de meest rechtse kromme is voor 20C, en met een gelijke spanning neemt de stroom toe naarmate de temperatuur stijgt:
https://d3i71xaburhd42.cloudfront.net/129c12f1f29fb71e669d80e7e2967e52f9166353/2-Figure2-1.png

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat je gelijk hebt, maar zijn punt klopt verder wel. Een spanningsbron is geen handige energiebron. De bandgap wordt minder dominant bij hogere stromen, want er zal meer spanning vallen over de weerstand dan over de sperlaag bij grotere stromen. Dik kans dat goedkopere LEDs dunnere 'bondwires' hebben dan de exemplaren waar men de moeite van een karaterisering heeft gedaan. ;)

Op 4 mei 2021 23:58:13 schreef joopv:
Anyway, het zoveelste led-weerstand topic. Daar heeft GD (of was het BFM) al eens wat stekelige opmerkingen over gemaakt.

Vind ik wel een beetje matige referentie om een topic op te beoordelen om eerlijk te zijn, en geen reden om zelf ook mensen het leven zuur te willen gaan maken. Ik verdrink ook nog weleens in het aantal zoekresultaten als ik op een bepaalde zoekterm zoek. In het ideale geval begin ik dan een topic, en reageert iemand met de link naar een bestaand topic dat mijn vraag beantwoord, zoals hier: Ervaringen met mp3 speler van DFRobot.

Anderzijds wil ik wel weten wat de TS nu wil bereiken. Is er een bepaalde hoeveelheid licht die je nodig hebt? Het kan vervelend zijn om te weten dat je geliefde product eigenlijk zijn specificaties niet haalt, maar als het werkt, werkt het, toch? Een 450W LED is vragen om problemen van allerhande soorten, beide om zoveel elektrische energie te leveren, en om zoveel warmte af te voeren. Als je iets wil bereiken is de eerste stap om vast te stellen wat je wil bereiken, en dan vervolgens de meetapparatuur te regelen die dat kan meten. Zonder einddoel en met een defecte multimeter wordt het inhoudelijk wel een mager topic denk ik.

Overigens deel ik de achterdocht bij dit soort AliExpress specificaties. Soms kloppen ze, soms niet. Komt nog eens bij dat deze panelen niet heel veel nut hebben: "echte" bedrijven installeren ze ook niet, die gebruiken wel LEDs, maar in heel andere vormen. In de praktijk is zelfs een 100W LED paneel niet handig te koelen of betrouwbaar in gebruik.

Op 5 mei 2021 10:44:34 schreef SparkyGSX:
Volgens mij is het dus juist andersom: als de temperatuur stijgt, neemt de bandgap spanning af, waardoor er nog meer stroom gaat lopen!

Right. Maar ik heb de formule er bij gepakt en kon niet anders dan tot de conclusie komen dat het andersom moet zijn. Maar ik herinner me van eerdere "denk-sessies" over dit onderwerp dat de conclusie is zoals jij ook denkt dat het is. Ik zal vanochtend wel een denk-fout gemaakt hebben. Gefixed.

@kruimel, mijn ogen zijn slecht. Ook met bril is er een idealiter bel-curve aan waargenomen licht om iedere punt-bron.

Nu wil het toeval dat het menselijk oog helemaal niet zo perfect is als het lijkt. Het "er is F**** veel licht op dat punt" wordt naar de hersenen doorgegeven als een bel-curve rond dat punt. Die encoding wordt in hardware teruggeschroeft in de hersenen. Een puntbron die lang niet sterk genoeg is om deze encoding nodig te maken, heeft door het optisch deel van mijn ogen toch wel die wasem bij projectie op m'n netvlies. Wat ik waarneem is dan dus VEEL feller dan wat het in werkelijkheid is.

Ik heb dus een hekel aan punt-licht-bronnen. Deze panelen om 10W aan led-licht niet als puntbron maar over een groter oppervlak te verdelen lijken mij eigenlijk wel wat....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 mei 2021 12:14:05 (43%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 mei 2021 11:55:26 schreef Kruimel:
Ik dnek dat je gelijk hebt, maar zijn punt klopt verder wel. Een spanningsbron is geen handige energiebron. De bandgap wordt minder dominant bij hogere stromen, want er zal meer spanning vallen over de weerstand dan over de sperlaag bij grotere stromen.

Dat een spanningsbron niet handig is was de concensus al, ik probeer alleen nog iets duidelijker te maken waarom precies; een dergelijke positieve temperatuur-coëfficiënt van de stroom maakt dat echt duidelijk.

De vraag is natuurlijk welk effect dominant is, en dus of je netto een positieve of negatieve temperatuur-coëfficiënt hebt. Daarnaast is de totale weerstand belangrijk; naarmate die groter wordt, wordt het effect van de bandgap steeds minder relevant. Met een weerstand van 1 ohm in serie kan deze LED prima op een spanningsbron (alleen een beetje onpraktisch).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Klopt, maar ik denk dat het voor goedkope LEDjes een stuk minder uitmaakt dan een powerLED van Cree omdat ze daar een reeks dikke
'bondwires' aanbrengen en de AliExpress aanbiedingen wellicht niet. Ook hangt het af van de stroom wat er dominant is, dat is IMHO een belangrijke nuance.

Op 5 mei 2021 12:05:25 schreef rew:
@kruimel, mijn ogen zijn slecht. Ook met bril is er een idealiter bel-curve aan waargenomen licht om iedere punt-bron.

Nu wil het toeval dat het menselijk oog helemaal niet zo perfect is als het lijkt. Het "er is F**** veel licht op dat punt" wordt naar de hersenen doorgegeven als een bel-curve rond dat punt. Die encoding wordt in hardware teruggeschroeft in de hersenen. Een puntbron die lang niet sterk genoeg is om deze encoding nodig te maken, heeft door het optisch deel van mijn ogen toch wel die wasem bij projectie op m'n netvlies. Wat ik waarneem is dan dus VEEL feller dan wat het in werkelijkheid is.

Ik heb dus een hekel aan punt-licht-bronnen. Deze panelen om 10W aan led-licht niet als puntbron maar over een groter oppervlak te verdelen lijken mij eigenlijk wel wat....

Mijn ogen zijn (nog) best aardig, maar ik heb ook een schrikhekel aan puntbronnen. Ik hield al niet van heldere gloeilampen, maar ook niet van Xenon- of LED- of laserkoplampen (tenzij ze in mijn eigen auto zitten natuurlijk :+) en probeer in huis zo veel mogelijk met indirecte verlichting of heel grote lichtbronnen te werken.

Shiptronic

Overleden

Op 4 mei 2021 23:49:52 schreef Arco:
Als het echt 450W is, moet er wel een enorm koelprofiel op zitten: je moet waarschijnlijk 375W+ omzetten in warmte...

Waarom, er moet toch licht uitkomen ipv warmte? dus hoe koeler des te meer vermogen word omgezet in licht. O-)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 mei 2021 00:16:08 schreef modeltreiner:
[...]

hij is voor 12-14V
en hoe kan hij 45W zijn als bij 5A 13V 65W= ? en nog niet voluit brand!!

het zoveelste led-weerstand topic. ja En!! had niks kunnen vinden op deze site over dit type led en stroom probleem.
als ze er niet tegen kunnen reageren ze maar niet. heb van 2 leden ook dat ze liever niet reageren omdat hun alles weten en ik nog niet antwoorden zij ook op een manier dat ik denk hou je er buiten maar goed het wijkt af

de vraag blijft nog hoe laat ik hem vel branden een Alie 100W led kan je niet in kijken deze 450W led wel met moeite
en de 100W led geeft nu ook meer licht

gezien de maat en aantal led,s 600 stuks zal hij niet als 45W led gemaakt zijn

Die opmerkingen over zoveelste led-weerstand topic vind ik ook maf. Je stelt een vraag waar zeker geen direct antwoord op te vinden is op het forum.

Hoe dan ook blijkt uit jouw meting van 65W bij 13V dat als hij dan toch 450W zou zijn, dat hij dan geen 12-14V is, maar voor een hogere spanning. Alternatief is dat hij wel voor 12-14V is en dan ergens rond de 40 tot 100W zal zitten. Dat zijn de enige twee mogelijkheden als je meting echt klopt.

Nogmaals: geef eens door wat voor stroomregelaar je hebt gebruikt! Dan zijn de meetresultaten misschien beter te plaatsen. Het heeft geen zin om op een enkel los vraagje in te gaan, dan zijn we over 5 pagina's nog aan het uitzoeken wat voor LED je hebt en hoe je hem het best kunt laten branden.

Andere belangrijke vragen zijn hoeveel koeling hij had toen je hem probeerde (indicatie van hoeveel vermogen erin ging) en hoe je hebt vastgesteld dat hij nog niet voluit brandde.

Want ja, om erachter te komen zul je nog meer dingen moeten meten/testen/proberen maar jouw eerste meting/test is een goed begin, zelfs als hij achteraf niet blijkt te kloppen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://nl.aliexpress.com/item/32879492925.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

deze stroomregelaar heb ik gebruikt maar krijg hier mee niet meer als 6A door de led

Andere belangrijke vragen zijn hoeveel koeling hij had toen je hem probeerde (indicatie van hoeveel vermogen erin ging) en hoe je hebt vastgesteld dat hij nog niet voluit brandde.

tijdens het testen licht hij op een grote aluminium plaat maar koeling is niet nodig gezien hij niet heel warm word de warmte van het licht is warmer dan de plaat word ze op zitten plus dat hij ook iets minder licht geeft dan de 100W led

de meesten gaan er vanuit dat hij maar 45W is
ik geloof toch wel in die 450W maar aan de anderen kant vind ik 37A wel hoog

kwam wel dit filmpje tegen van de zelfde led in 200W en die werkt ook op 200W

https://www.youtube.com/watch?v=gOK4KDzkSTU&t=1365s

Op 4 mei 2021 23:25:54 schreef benleentje:
[...]HEt probleem is dat we geen datasheet van het product hebben en je absoluut niet blind kan vertrouwen op wat er op Ali staat. HEt kan al zijn dat je met je 13V 5A over het maximum zit.

Weet je wat het is? Vaak klopt het wel, maar je weet niet altijd vantevoren HOE het klopt.

Blokker verkoopt ook 60W led peertjes. Ook dat zijn "equivalente-watts-van-gloeilampen-Watts". (goed hier zetten ze er nog "7.5-" voor, maar als je niet oplet is dat op het vak in de winkel of in de folder "even weggelaten" omdat het niet past.

Met een weerstand van 1 ohm in serie kan deze LED prima op een spanningsbron (alleen een beetje onpraktisch).

Inderdaad. Je hebt het dan wel over indien de specs "450W en 12-14V" kloppen.

Jou filmpje, rond 16:45 laat ie zien wat ie aan het doen is.... Hij heeft een labvoeding ingesteld op wat ie kwa spanning verwacht. Dan draait ie de stroom omhoog tot wat ie wil hebben. Zolang ie onder de verwachte spanning blijft gaat dat goed.

Dit is eigenlijk ook wat je met je 300W DCDC ding moet doen. Instellen op 14V zonder dat er wat is aangesloten en dan met de stroom pot regelen tot wat je wil hebben.

In dat geval zou ik verwachten dat je relatief snel tegen de 14V aanloopt, maar als je echt wil kan je die nog omhoog draaien naar 15 als dat nodig is. Vervolgens weer doordraaien aan de stroompot om de stroom boven de 6A te krijgen. Zou moeten kunnen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 mei 2021 15:12:45 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

heb van 2 leden ook dat ze liever niet reageren omdat hun alles weten en ik nog niet antwoorden zij ook op een manier dat ik denk hou je er buiten maar goed het wijkt af

ik geloof toch wel in die 450W maar aan de anderen kant vind ik 37A wel hoog

Val ik daar ook onder? want je hebt nog niet echt geantwoord op hoeveel leds er steeds in serie staan en dan parallel. En als je vind dat ik verkeerd antwoord laat het me weten en ik ben weg.
Gezien de resultaten op 13V en 5A verwacht ik niet dat je ooit aan de 37A gaat komen dit omdat er denk meer dan 4 leds in serie staan. Ik zou bij die vermogen eerder ca 24V en ca 18A verwachten. Dat zijn dan 8 leds in serie. En om op 450W te komen heb je echt minimaal 1000 leds nodig waarbij ik dan uitga van 3V en 150mA COB leds.

om dus een goede inschatting te krijgen van wat je nu echt in hand hebt is het eerste probeer te achterhalen wel COB leds er gebruikt zijn.

Bovenstaande is een ledstrip uit mijn lamp waarvan de driver overleden is als voorbeeld. het getal 5730 blijkt een COB led te zijn van 3V en 150mA. Er zitten er 48 op en er staan er steeds 2 parallel en dus 24 in serie. 24 x 3V = 72V. Aangesloten om mijn voeding bleek er 85V nodig te zijn en 180mA was ook genoeg i.p.v. 300mA. Er was weinig verschil tussen die 2 waarden in licht opbrengst en heb ik maar de laagste waarde genomen daaronder gaat de opbrengst hard achteruit.

Als je dan het soort led weet, het aantal in serie en parallel dan is het gewoon simpel uitrekenen wat het nu echt is.

Weet je wat het is? Vaak klopt het wel, maar je weet niet altijd vantevoren HOE het klopt.

Ja dat lijkt inderdaad wel een Chinese wetmatigheid te zijn :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 5 mei 2021 15:32:21 (42%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 mei 2021 14:56:40 schreef modeltreiner:
https://nl.aliexpress.com/item/32879492925.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

deze stroomregelaar heb ik gebruikt maar krijg hier mee niet meer als 6A door de led

Dankje. Beter dan ik dacht. Een instelbare buck converter is wel een betrouwbare bron van gelijkspanning/gelijkstroom. De kans dat je meting klopt, schat ik hoog in.

Andere belangrijke vragen zijn hoeveel koeling hij had toen je hem probeerde (indicatie van hoeveel vermogen erin ging) en hoe je hebt vastgesteld dat hij nog niet voluit brandde.

tijdens het testen licht hij op een grote aluminium plaat maar koeling is niet nodig gezien hij niet heel warm word de warmte van het licht is warmer dan de plaat word ze op zitten plus dat hij ook iets minder licht geeft dan de 100W led

Mijn idee was dat hij bij 13V toch al best heet zou moeten worden, ongeacht of het een 45W of een 450W model is. Maar de module zelf heeft een grote oppervlakte dus misschien is die aluminium plaat toch voldoende. En wat je al zegt, hij voert warmte ook als licht af. Ik dacht iets minder dan de helft van het totale vermogen, zo uit m'n hoofd gezegd. Dan klopt het wel.

de meesten gaan er vanuit dat hij maar 45W is
ik geloof toch wel in die 450W maar aan de anderen kant vind ik 37A wel hoog

37A is inderdaad onpractisch hoog. LED's met zulke grote vermogens werken meestal op een hogere spanning dan 12V en dus een lagere stroom.

Als ik alles nog eens overdenk... Bij 13V ongeveer 65W verbruik en iets minder fel dan een 100W LED... De curve is exponentieel maar ik denk niet dat je aan 450W komt als je op 14V zit. Je schrijft dat je niet boven de 6A komt, lukt het niet om je spanning hoger op te draaien dan 13V? De regelaar zou 9A moeten kunnen leveren of de maximale instelling van de begrenzing, hoewel dat ook best iets kan verschillen. Ik denk dat de procedure die rew beschrijft, uitkost kan bieden als die haalbaar is met jouw regelaar.

Oh wacht... de stroommeter heeft ook spanningsval. Meet je die 13V achter de stroommeter?

kwam wel dit filmpje tegen van de zelfde led in 200W en die werkt ook op 200W

https://www.youtube.com/watch?v=gOK4KDzkSTU&t=1365s

Hoe weet je dat het dezelfde zijn? Ergens in de commentaren staat dat er erg veel verschillen tussen zitten afhankelijk van de fabrikant en verkoper.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo benleentje je hoeft van mij niet weg.
had wel gemeld dat het 600 led,s zijn onbekend hoe ze in serie en parallel staan.

ook bij 12V en een lage stroom niet te zien wel waar de meeste over klagen in de filmpjes die ze maken dat bij lage stroom maar enkelen ledjes branden en nooit allemaal tegelijk die in serie staan

nou bij die van mij branden bij een lage stroom wel allemaal even veel
hoeveel lage stroom had ik niet gemeten wel zo dat ze zwak branden

maartenbakker u vroeg
Je schrijft dat je niet boven de 6A komt, lukt het niet om je spanning hoger op te draaien dan 13V? De regelaar zou 9A moeten kunnen leveren

die verver voeding is maar 12.4V die is mogelijk wel hoger te krijgen maar die wil ik voor nu nog zo houden

heb de regelaar ook aan een 18V 5A accu gehad en dan op 13V uitgang maar meer als 6A er uit halen is met de accu niet te doen

ik denk er later weer mee veder te gaan als ik een 30A stroom regelaar heb moet ook op Alie staan dus nog even zoeken

voor een hogere voltage voeding of trafo moet ik nog is kijken wat ik hem
heb wel een 24v 25A trafo maar om daar die Alie 30A regelaar op te zetten tja ik weet het niet moet goed gaan maar met die hoge stromen uit trafo,s vind ik minder fijn als met een voeding
komt vast dat de voeding vaak beveiligd is en via de trafo niet

benleentje

Golden Member

Op 5 mei 2021 17:03:09 schreef modeltreiner:
Hallo benleentje je hoeft van mij niet weg.
had wel gemeld dat het 600 led,s zijn onbekend hoe ze in serie en parallel staan.

Sorry mijn fout ik heb er overheen gelezen.

ook bij 12V en een lage stroom niet te zien wel waar de meeste over klagen in de filmpjes die ze maken dat bij lage stroom maar enkelen ledjes branden en nooit allemaal tegelijk die in serie staan

Zo kan je ook tellen hoeveel er steeds in serie staan. De spanning zo laag draaien dat er wat leds uitvallen. Als je geluk hebt kan je dan zien of het groepjes van 4, 5 of 6 zijn. Maar dat ze op 12V allemaal branden geeft wel aan dat je met de spanning al aardig in de buurt zit.

Ik heb net even mijn ledstrip getest en die brand nominaal op 75 - 80V en 180mA. Als met dag licht en binnen de verlichting aan de spanning naar beneden draai totdat ik de leds niet meer kan zien branden dan zit op ca 55V. Maar belangrijker is dat mijn amperemeter op 55V minder dan 1mA aan geeft, hij kan niet lager :).

Op 60V is het 1mA
61V is het al 3mA
62V 5mA
63V 12mA
64 is 22mA
65V is 30mA.
Je ziet dus dat stroom veel harder stijgt dan de spanning dat is dus de reden dat een stroombron echt noodzakelijk is 1/10 hoger in spanning en je leds krijgen te veel stroom

Dat jij met 13V al op 5A zit betekent dus dat je met de spanning al wel redelijk goed zit en op 14V kan dat al zomaar 15A of meer zijn. Ik denk dat de volle 18V van je accu al te hoog is.

die verver voeding is maar 12.4V die is mogelijk wel hoger te krijgen maar die wil ik voor nu nog zo houden

Die server voeding ga jij niet kapot krijgen door aan de potmeter te draaien. HP zal dat zeker wel getest hebben en nog wel veel gekkere dingen ermee gedaan hebben die jij niet kan verzinnen. Dus als die voeding naar 16V wilt dan kan en mag je dat gewoon doen. Echter het vermogen van de voeding is 460W en als je die op 16V zet mag je maar 28.75A afnemen. Maar grote kans dat die voeding dat zelf wel weet maar dat is het enige waar je op moet letten. Maar ook als je even op 16V wel 30A afneemt gaat hij niet gelijk kapot. Ik denk als je de uitgebreide handleiding van de voeding zou doorlezen dit daarin ook vermeld staat dat je bij een hogere spanning een lager stroom mag afnemen maar even geen zin om dat op te zoeken.

Maar als die eenmaal op 16V staat kan je heb zo niet meer in een server zetten weet niet of alles daarin daar tegen kan. Dus voor de server is het een probleem maar voor de voeding alleen totaal geen probleem.

Als je voeding door aan de potmeter te draaien defect gaat dan krijg je van mij een andere vergelijkbare want ik niet precies dezelfde :).
Ik heb er 1 liggen van 12V 82A 1kW :). Dus krijg je hem kapot mag je die van me hebben. En laten vallen telt dan niet mee :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.