Aeg 76850 blijft pompen

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand me helpen met het volgende probleem. Mijn wasmachine blijft pompen, terwijl er geen water meer weg te pompen is, waardoor hij niet begint aan de wasprogramma’s. Geeft geen foutmelding in display. Als ik het losse pompprogramma kies dat 2 min. duurt volgens het display, blijft dat uiteindelijk op 1 min. pompen. staan en stopt hij niet.
Het betreft een AEG Lavamat, prod. nr. 91490390300, Type: HP056323 Model: L76850, serie nr. 748 00535.

Alle eerdere berichten hierover al gelezen. Eerst pompfilter goed schoongemaakt; zat best wat rommel in. Schoep van pomp draait vrij naar links en rechts. Water in wastrommel gedaan; wordt krachtig afgepompt.
Afvoerbuis niet verstopt, afvoerslang vanuit wasmachine wel vies; laatste stuk dat in afvoerbuis steekt zoveel mogelijk schoongemaakt. Achterkant wasmachine net open gemaakt; ik voel/zie geen vochtigheid, maar wel veel kalkafzetting op de bodem, zowel witte als bruine kalk. Duidt dit op eerdere lekkage of betreft het opgedroogde condens oid?

Ik wilde gaan checken of de vlotter het doet (maar hoe precies?), daarna of de koolborstels versleten zijn en tot slot het slangetje vd pressostaat zácht doorblazen (richting de machine). Maar nu vraag ik me af of dat zin heeft gezien de kalk onderin?

Normaal repareert mijn vader echt álles (witgoed, bruingoed, auto’s, computers, etc.) Maar hij overleed een paar maanden terug onverwachts en net daarna kwam dit probleem... Ik wilde geen monteur bellen; dat voelde niet goed. Na 4 mnd lang alles op de hand gewassen te hebben en moed te hebben verzameld om het zelf te gaan repareren na veel gegoogle, dacht ik dat lukt wel. Maar ik heb nu toch wel koudwatervrees eerlijk gezegd! :-{

Wie kan me helpen met tips?

Als student heb ik -met mijn vader aan de telefoon, toen er nog geen mobieltjes waren- ooit een motor uit een wasmachine gehaald, thuis met hem nieuwe koolborstels erin gezet en daarna de motor zelf weer terug gemonteerd. Dus nou ja, wil dat ie ‘ergens daar’ toch weer een beetje trots kan zijn op z’n dochter. :-)
Bvd!! Femke

de vlotter is dat tempex plaatje op de bodemplaat, dat moet omhoog komen als er water op de bodem staat. optillen en het pompje gaat lopen. soms is de schakelaar welke dat tempex plaatje bedient gewoon vuil en blijft de machine dus pompen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman,

Dank! Ja ik wist dat dat de vlotter is, heb een technische tekening gedownload. Had het templexplaatje al voorzichtig opgetild, om te kijken of het wel kon bewegen, maar nog zonder stroom erop. Dat kan ik dus zonder probleem nogmaals doen als de stekker er weer in zit? Dan zou ik dus gelijk moeten horen dat de pomp in werking treedt?
Als ik de schakelaar schoon moet maken (voorzichtig met oude tandenborstel?) waar zit die precies en moet het donkerrode plastic vd vlotter er dan even af?

als de deur dicht is zou de vlotter bedienen al een draaiende pomp opleveren. zo niet kan de schakelaar vuil zijn, een keer of 20 bedienen helpt dan miss al. onder dat rode kapje zit een schakelaartje, maar geen open contacten. als het vuil is kun je het alleen doorverbinden om zeker te zijn dat het hapert. zo niet kan de pressostaat er nog mee te maken hebben. die zit bovenin de machine, dun zwart slangetje eraan. als die slang verstopt zit met zeepresten, dan schakelt de pressostaat niet terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sja, als er een zwarte analoge pressostaat in zit, kan deze een valse waarde afgeven door verstopping of defect,los contact van verwarmings relais of defect kan ook..

Boven deksel er af halen, als je voor de machine staat zit de nivo sensor rechts in het midden zijkant. Zwart blokje met een slangetje er aan.

Slangetje zit met een veerklem op de nivosensor, met waterpomp tang klem openen en slangtje eraf trekken.
Nu kun je proberen het slangetje door te blazen, als dit gewoon lukt zit daar geen verstopping

Nu komt mijn vaste methode als er teveel wasmiddel gebruikt wordt:
Zoek een slangetje wat op de sensor past en druk deze op de nivosensor.
Start het pomp programma
Zodra de pomp een seconde of 10 draait ga aan het slangetje zuigen, net zolang tot de machine stopt. ( deur ontgrendeld)

Zet nu de machine uit en haal de stekker er een paar minuten uit.

Hierna kun je de machine weer aanzetten, gooi een paar liter water in de trommel en controleer of het nu goed is.

vergeten

Golden Member

Op 5 mei 2021 18:13:01 schreef testman:
de vlotter is dat tempex plaatje op de bodemplaat, dat moet omhoog komen als er water op de bodem staat. optillen en het pompje gaat lopen. soms is de schakelaar welke dat tempex plaatje bedient gewoon vuil en blijft de machine dus pompen.

Als daar water staat is de kuip lek en/of een van de slangen.(het ziet er best "kalkig" uit)
Dat water hoort daar nooit te komen.
Als daar water staat kan de pomp pompen wat hij wil maar dat gaat niet weg, het zal moeten verdampen.
Wel wordt de schade beperkt omdat de kuip wordt leeggepompt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 mei 2021 18:46:53 schreef testman:
als de deur dicht is zou de vlotter bedienen al een draaiende pomp opleveren. zo niet kan de schakelaar vuil zijn, een keer of 20 bedienen helpt dan miss al. onder dat rode kapje zit een schakelaartje, maar geen open contacten. als het vuil is kun je het alleen doorverbinden om zeker te zijn dat het hapert. zo niet kan de pressostaat er nog mee te maken hebben. die zit bovenin de machine, dun zwart slangetje eraan. als die slang verstopt zit met zeepresten, dan schakelt de pressostaat niet terug.

Dank voor jouw tips/aanwijzingen; ik ga het proberen! Kan even een dag of 2 duren, (ben morgen weg), maar ik laat weten hoe het ging!

Op 5 mei 2021 20:04:26 schreef Peter112:
Boven deksel er af halen, als je voor de machine staat zit de nivo sensor rechts in het midden zijkant. Zwart blokje met een slangetje er aan.

Slangetje zit met een veerklem op de nivosensor, met waterpomp tang klem openen en slangtje eraf trekken.
Nu kun je proberen het slangetje door te blazen, als dit gewoon lukt zit daar geen verstopping

Nu komt mijn vaste methode als er teveel wasmiddel gebruikt wordt:
Zoek een slangetje wat op de sensor past en druk deze op de nivosensor.
Start het pomp programma
Zodra de pomp een seconde of 10 draait ga aan het slangetje zuigen, net zolang tot de machine stopt. ( deur ontgrendeld)

Zet nu de machine uit en haal de stekker er een paar minuten uit.

Hierna kun je de machine weer aanzetten, gooi een paar liter water in de trommel en controleer of het nu goed is.

Hoi Peter,

Heel fijn jouw uitgebreide en duidelijke uitleg!! Zo krijg ik er weer vertrouwen in! Ik kom erop terug.
Gr. Femke

Op 5 mei 2021 21:20:24 schreef vergeten:
[...]
Als daar water staat is de kuip lek en/of een van de slangen.(het ziet er best "kalkig" uit)
Dat water hoort daar nooit te komen.
Als daar water staat kan de pomp pompen wat hij wil maar dat gaat niet weg, het zal moeten verdampen.
Wel wordt de schade beperkt omdat de kuip wordt leeggepompt.

Er staat geen water, alles is kurkdroog. Maar omdat ik die kalk zag op de bodemplaat, vroeg ik me inderdaad af of er (ooit) lekkage is geweest of dat er na 14 jaar gebruik wel vaker iets van kalkaanslag te zien is? Misschien condens die neerslaat en kalk achterlaat? Of kan dat niet?

Er kan ook gewoon kalk of andere troep onder de vlotter zijn getrild.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?