Miele G5105 SCI vaatwasser onbekende storing

Na 10 jaar trouw gebruik geeft deze een storing die ik niet kan vinden en waarbij jullie mij misschien kunnen helpen.

Vorig weekend ging bij mij plots de aardlekschakelaar uit, en na enig speurwerk bleek dit de vaatwasser te zijn.

Vermoeden van combinatie water-elektriciteit de vaatwasser open gemaakt, maar geen ontsnapte druppel water kunnen vinden.

Zonder wat te vinden weer in elkaar gezet waarna deze welgeteld 1 wasje zonder problemen heeft gedraaid.

Bij het tweede wasje gaat hij nu direct tijdens/na het spoelen in foutmodus(spoelen/drogen/einde knipperen tegelijk en pompt hij het spoelwater weer weg.

Wat wel opvalt is dat deze tijdens het spoelen t.o.v. vroeger steeds even stopt waardoor ik een vermoeden heb dat er iets met de drukschakelaar aan de hand is.

Deze uitgebouwd, maar zie hier aan de buitenkant niets aan.
Als ik hard blaas hoor ik hem klikken.
Voordat ik de dure drukschakelaar ga vervangen zou ik dit zeker willen weten.

Heb daartoe geprobeerd codes uit te lezen maar weet niet of ik dit goed doe, kan het van dit type niet precies vinden :
-Start/stop ingedrukt houden tijdens aanzetten.
-Na 4 s gaat de start/stop led continu branden
- 3 x start/stop indrukken en 3e keer ingedrukt houden dan gaat het intensief lampje branden
- Programma toets indrukken dan gaat het spoelen ledje 1x lang en 7x kort knipperen, zou dan F17 moeten zijn.
- Programma toets nog een keer indrukken dan gaat het spoelen lampje 3 x kort knipperen F3.
- Programma toets nog een keer indrukken, dan knippert er niets meer.
Beide codes kan ik van deze machine niet vinden, dus vraag me af of ik dit wel goed doe.

Storing 3 en storing 17 zijn geen storingen die tot dit type behoren.
In het uitlezen van de foutcodes gaat dus iets mis.
Wat je veronderstelling van een drukwachter betreft is dat wat de meeste kans maakt. 100% zekerheid is er niet maar het is iets veel voorkomend. Meestal krijg je dan een F24. De drukwachter is enkel nameetbaar met een megger en dit in de rechtstaande positie na het draaien van een wasje. Niet eenvoudig dus.

Wel een prijzig stukje, ik dacht rond de 50 euro.

Voor de zekerheid: We spreken hier over de drukwachter die op de motor zit met 3 blauwe en 3 bruine draden.

Meestal als deze stuk is moet de rest ook eens eengrondige inspectie krijgen. Te beginnen met de witte rubbers van de stijgbuizen aan de andere zijde van de motor. Heb je hier foto's van?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de aardlek die uitviel doet denken aan een defect in het element, dat kan dus ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meet de pressostaat eens na op contacten TOV de aardaansluiting, met enkele K Ohms is al voldoende om aardlekschakelaar te triggeren.Anders haal aarde los van pressostaat en start weer programma... Element kan je ook doormeten TOV aarde, maar deze gaan niet vaak stuk..

Bedankt voor de suggesties.

Pressostaat is iets van €90 dus dat wil ik graag zeker weten.

Nog even voor de duidelijkheid, de aardlek gaat er op dit moment niet meer uit, maar heb ik genoemd als symptoom waar het mee begon.
Voor de zekerheid idd de aansluiting van de pressostaat en het verwarmingselement gelijk t.o.v. Aarde gemeten, en op dit moment buiten de schaal van de multimeter dus klopt met de aardlek.

Ga nog een wasje proberen zonder aarde, kijken of dat uitmaakt.

Iemand nog een idee om de foutcodes uit te lezen?

Misschien dat EricN een handige tip voor uitlezen codes heeft..

Het is beter op te wassen met aarde aangesloten en op moment fout optreed, gelijk meten op drukschakelaar en of element..

Mss in ruil voor de gevraagde foto's ;-)

En foto van het typeplaatje uiteraard. 2 reeksen in en serienummer bepaald

En idd er is weer 50% bij de prijs bijgekomen het laatste jaar. Zo gaat dat bij miele.

Er is toch een display? Hier moet normaal de fout opkomen, niet door knipperingen te tellen.

En idd zoals @smd schrijft, best meten als voorkomt maar dat is bijzonder moeilijk omdat rechtstaand de pressostaat afkoppelen en nameten bijna ondoenbaar is. Daarom hebben we een megger. Geen megger dan is het @smd zijn voorstel.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 2 mei 2021 19:39:55 (28%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok goede ruil :)

Hier wat foto's

Heb idd een display, maar nog niets anders gezien als ingestelde voorprogrammering.

Rubbers zien er nog goed uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 5 mei 2021 20:35:22 (48%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heel erg bedankt,

Na een aantal keer proberen is het eindelijk gelukt.

Ik hou code F14 over wat denk ik hoogstwaarschijnlijk toch de drukschakelaar is.

Als iemand nog de codes uit wil lezen:
-Start/stop indrukken en aanzetten.
-Er gaat voor 4s een puntje branden in het display.
-Start/stop loslaten en dus binnen de 4s dat het puntje brandt start/stop 3x indrukken en de 3e keer ingedrukt houden totdat ledje van start/stop gaat knipperen.
-Voorprogramma 1x indrukken zodat intensief 1x kort gaat knipperen.
-Start/stop indrukken om foutcodes via het spoelen led uit te lezen.

IDD lijkt drukschakelaar, edoch laten draaien totdat euvel zich voordoet en dan gelijk meten..

Drukschakelaar is vervangen en probleem opgelost.

Bedankt allemaal.

Komt blijkbaar vaak voor, die defecte drukschakelaars

Klopt... ongeveer 80% is al gesneuveld...