CV-pomp sturing?

Turbokeu

Golden Member

In ons koophuis hebben we CV met een stookoliebrander (bouwjaar 1992).
De circulatiepomp (Wilo RS 25/60r) draait, als de verwarming gebruikt wordt, continu 24/24 - 7/7, buiten het stookseizoen wordt de hele verwarming uitgeschakeld via een schakelbord met zekeringen.
De circulatiepomp verbruikt, afhankelijk van de ingestelde stand (4 snelheden) tussen 42 en 86 Watt:

Op jaarbasis is dit verbruik niet verwaarloosbaar, naast het feit dat buiten de stookuren (weekdag, 's nachts) integendeel de woning afgekoeld wordt met koud CV-water.
De circulatiepomp wordt actueel zonder sturing direct gevoed vanuit de stookketel (geen WCD).

De meeste pompschakelaars die ik zie zijn uitgerust met een WCD voor de pomp en dienen zelf aangesloten te worden op een WCD.
Dit is geen probleem vermits ik toch nog WCD's moet voorzien voor de pas geplaatste Ecobulles CO2-waterverzachter en de elektrische Hörmann sectionale garagedeur die momenteel geïnstalleerd wordt.
Nu hoor/lees ik regelmatig dat (bepaalde?) circulatiepompen niet tegen het periodieke in/uitschakelen kunnen.
In hoeverre klopt dit?

Zijn er CO-leden met ervaringen met bepaalde merken/modellen pompschakelaars (1 of 2 temperatuursensoren?)?
De in-en uitgaande CV-leidingen hebben een doormeter van ca. 34mm (is dit 11/4" of 11/2" ?), kwestie van de sensor(en) netjes te kunnen bevestigen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Niet gehoord van pompen die niet tegen uitschakelen kunnen. Wel begrepen dat het beter is dat een pomp elke dag een paar minuten loopt, om vastzitten te voorkomen.

EricP

mét CE

Ik heb er nog nooit van gehoord.
De pomp hier gaat een paar minuten nadat de gas gestookte ketel uit gegaan is ook uit. En dat doet-ie al jaaaaaaaaaaaaaren zo.

Inderdaad, pomp langere tijd stil laten staan, wil wel eens een probleem zijn als-ie weer aan het werk moet.

Overigens lijkt jouw pomp gewoon 'klassiek' met een condensator te zijn.
Voor de 'modernere' met een complete controller met display enzo erop, kan ik me voorstellen dat 'uit' zetten niet leuk is. Immers, er zit ongetwijfeld de goedkoopst mogelijke voeding in die electronica. Om de een of andere reden is het spul doorgaans lekker warm (goh...), en dan zou het zomaar kunnen dat wanneer het 'uit' gaat, het niet meer op komt. En zo komt het verhaal 'uit zetten in slecht voor de pomp' in de wereld...

mvdk

Golden Member

Ik herinner me van vroeger, voordat internet bestond, er wel adviezen rond gingen om een schakeling te maken om de cv pomp af en toe te laten draaien.
Met de komst van gasgestookte combiketels werden die adviezen en schakelingen overbodig. Die cv pomp moet af en toe draaien om het tapwater op temperatuur te houden. Er zullen ongetwijfeld handige harrie's zijn die kans zien om dát uit te zetten, en een heel klein aantal van die harrie's zouden dan na jaren misschien eens een probleem kunnen hebben.

Zo'n schakeling om de pomp één of meerdere keren per dag te laten draaien, dat moet toch te doen zijn?

Aan Chris: heeft die ketel naast de brander ook nog secundaire beluchting?
Zit er een schoorsteentrek bypass aan de ketel of verderop in de schoorsteen? Hoe word het hok belucht? (Word er warme lucht uit het huis getrokken, of komt verbrandingslucht onmiddellijk binnen.)

Ik heb het iets jongere broertje van die pomp op mijn vloerverwarming. De gasgestookte cv ketel, met eigen pomp, wordt aangestuurd door een programmeerbare thermostaat: 's ochtends aan en 's avonds uit.

Omdat ik het ook wat zonde vond de pomp van de vloerverwarming 24/7/365 te laten draaien heb ik die op een mechanische tijdschakelaar gezet, met van die pinnetjes die je kunt inprikken voor de in- en uitschakelmomenten.

De pomp gaat 's ochtends vijf minuten voor de ketel aangaat draaien en 's avonds een half uur na de ketel uit. Dat scheelt 8 uur per dag. Na het stookseizoen zet ik een pinnetje om zodat die 's ochtends vijf minuten na het inschakelen weer uitgaat. Dat scheelt zo'n ruim drie maanden lang 23 uur en 55 minuten per dag. Aan het begin van het volgende stookseizoen zet ik dat pinnetje weer terug. Simpel en effectief, zonder sensoren enzo.

Gaat al jaren prima en Ik dacht dat het zo'n 400 kWh per jaar scheelt.

mvdk

Golden Member

Kijk, mijn cv keteltje, een HR ding, zit in een stookkast met daarin een luchtpijp. Verbrandingslucht word dus direct van buiten aangetrokken.
De bij de bouw aanwezige ketel was een Valliant met atmosferische brander. Zo'n brander trekt een waanzinnige overmaat aan verbrandingslucht mee, kost extra gas. Als er geen vlam is, trekt er nog steeds lucht door de ketel. Zou er geen directe luchttoevoer zijn, verstook je verwarmde lucht. Dat alles bij elkaar kost je meer dan dat draaien van die pomp.
Dis daarom dat ik vraag: hoe is de luchttoevoer geregeld?

Edit: In België kan je toch nog een gasaansluiting aanvragen? Als het voor je deur ligt tenminste, anders word het duur...

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 1 maart 2021 13:31:18 (10%)

Een goede pompschakelaar laat de pomp eens in de 24h even een aantal minuten draaien, om vastzitten te voorkomen. Dat is dus geen issue.

Wat ik mij wel afvraag is of een pompschakelaar snel genoeg gaat zijn. Ik heb er zelf ook eentje (ECO HY-02) op de pomp van de vloerverwarming zitten en merk toch dat de ketel al een aantal minuten bezig is voordat de pomp van de vloerverwarming inschakelt. Nu is dat bij mij niet zo'n issue (ik heb ook radiatoren dus ketel kan warmte wel kwijt). Maar als dit de enige pomp is in de installatie dan gaat de ketel wellicht in storing omdat hij z'n warmte niet kwijt kan?

Heeft de ketel geen relais uitgang die ingeschakeld wordt zodra de ketel gaat branden? Anders wellicht zelf zoiets maken door signaal van rookgasventilator af te tappen o.i.d ?

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 1 maart 2021 14:22:33 (16%)

Turbokeu

Golden Member

Op 1 maart 2021 12:13:59 schreef plankgas:
Niet gehoord van pompen die niet tegen uitschakelen kunnen. Wel begrepen dat het beter is dat een pomp elke dag een paar minuten loopt, om vastzitten te voorkomen.

Op 1 maart 2021 12:24:11 schreef EricP:
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Oef!...
Die pompschakelaars voorzien allen een dagelijkse draaitijd om vastzitten te voorkomen.

Op 1 maart 2021 12:24:11 schreef EricP:Inderdaad, pomp langere tijd stil laten staan, wil wel eens een probleem zijn als-ie weer aan het werk moet.

Inderdaad in de jaren '80 een paar maal meegemaakt in mijn vorig koophuis.

Op 1 maart 2021 12:24:11 schreef EricP:Overigens lijkt jouw pomp gewoon 'klassiek' met een condensator te zijn.
Voor de 'modernere' met een complete controller met display enzo erop, kan ik me voorstellen dat 'uit' zetten niet leuk is. Immers, er zit ongetwijfeld de goedkoopst mogelijke voeding in die electronica. Om de een of andere reden is het spul doorgaans lekker warm (goh...), en dan zou het zomaar kunnen dat wanneer het 'uit' gaat, het niet meer op komt. En zo komt het verhaal 'uit zetten in slecht voor de pomp' in de wereld...

Het is inderdaad een model met condensator (zelfs 4 condensators voor de 4 snelheden).

Op 1 maart 2021 12:59:52 schreef mvdk:
Aan Chris: heeft die ketel naast de brander ook nog secundaire beluchting?
Zit er een schoorsteentrek bypass aan de ketel of verderop in de schoorsteen? Hoe word het hok belucht? (Word er warme lucht uit het huis getrokken, of komt verbrandingslucht onmiddellijk binnen.)

Voor het ogenblik niet, maar bij het onderhoud van de ketel, en trouwens ook tijdens de keuring van de ondergrondse stookolietank onder de oprit, heeft men ons erop gewezen dat er geen (twee) verplichte beluchtingsopeningen voorzien waren in de garage waar de stookketel staat.
Nu moet ik zeggen dat de oude garagedeur méér dan genoeg lucht doorliet (tocht!) maar nu met de nieuwe Hörmann garagedeur moeten we deze inderdaad voorzien.
Nog op zoek naar een vakman om dit uit te voeren (halve baksteen buitenmuur, geventileerde spouw, halve baksteen binnenmuur).

Op 1 maart 2021 13:29:19 schreef mvdk:
Edit: In België kan je toch nog een gasaansluiting aanvragen? Als het voor je deur ligt tenminste, anders word het duur...

In het centrum van Lincent, net zoals in alle omliggende dorpen, is er een aardgasnet beschikbaar maar vermits we buiten het centrum wonen niet...
Enige andere mogelijkheid is een propaangastank in de tuin.
Voordeel is dat onze tuin grenst aan de straat achteraan waardoor een propaangastank gemakkelijk bereikbaar zou zijn voor gasleveranciers (ook tijdens onze afwezigheid).

Persoonlijk ben ik meer voor (propere) verwarming op gas maar de afstand van een mogelijke propaangastank tot de CV-ketel zou zo'n 70-80m bedragen.
Propaangasleveranciers leveren/installeren een bovengrondse propaangastank gratis als je een contract van een bepaalde minimumduur afsluit (ondergrondse propaangastanks totaal niet) en de graafwerken van tank tot CV zullen ook niet gratis zijn...).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bij ons is er ook geen gasnet aanwezig, en de pompen worden gewoon geschakeld door de ketel electronica.
Wij gebruiken een iets ander systeem, onze CV ketel draait op kolen.
Met 2 pompen word er water naar de boiler en/of verwarming gepompt.
De pompen die wij hebben gebruikt zijn met inverter maar zonder displays of andere fratsen.
Wij hebben nog nooit een probleem gehad met deze pompen ondanks dat ze aan en uitgeschakeld worden door de electrornica/thermostaat van de ketel.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je WILO pomp kun je gerust uitschakelen, dat gebeurt nu ook al in de zomer, als ik het goed begrijp.
Langere tijd stilstaan kan de pomp vast laten gaan zitten.
Dan draai je de grote schroef in het midden eruit, dat kan gewoon onder waterdruk in je CV.
Misschien lekt het iets, niet zo erg, emmertje eronder. Dan met een schroevendraaier erin, een zwengel geven en de pomp draait weer.
Alternatief is een pompschakelaar, of 1x per week de pomp een paar seconde laten draaien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ken het model van de ketel niet maar vrij waarschijnlijk dat bij een dergelijk bouwjaar de thermostaat schakeling op 230V werkt en dat je daar de geschakelde fase weg kan pakken om de pomp te schakelen.
Beide aansluitingen bevinden zich toch in de ketel.

In het geval van een 24V thermostaat schakeling bestaat (bestond) er ook een pompschakeling kastje.

Het kan ook zo zijn dat er reeds een geschakelde pomp uitgang aanwezig is maar deze niet gebruikt is.

Turbokeu

Golden Member

Op 1 maart 2021 20:43:48 schreef Toeternietoe:
Je WILO pomp kun je gerust uitschakelen, dat gebeurt nu ook al in de zomer, als ik het goed begrijp.

Zo is het!

Op 1 maart 2021 20:43:48 schreef Toeternietoe:
...Dan met een schroevendraaier erin, een zwengel geven en de pomp draait weer.

In mijn vorig koophuis heb ik dit inderdaad een paar maal moeten uitvoeren na de zomer...

Op 1 maart 2021 21:36:29 schreef EL83:
Ik ken het model van de ketel niet maar vrij waarschijnlijk dat bij een dergelijk bouwjaar de thermostaat schakeling op 230V werkt en dat je daar de geschakelde fase weg kan pakken om de pomp te schakelen.
Beide aansluitingen bevinden zich toch in de ketel.

De ketel is een Stelrad CR 10F, de brander is reeds eens vervangen geweest door hemzelf volgens onze 'chauffagist'.
De originele thermostaat tegen de muur in de eetkamer was bij intrek in het huis afgekoppeld, ik heb hem zelfs helemaal verwijderd en de draden afgeknipt + overgestuct vermits geen functie meer.

Door de vorige eigenaar is er een 868MHz Honeywell HC60NG ontvangstmodule achter op de ketelstuurmodule geïnstalleerd geworden en de thermostaat is een mobiele 868MHz Honeywell CM927 op batterijen in de eetkamer:

Werkt perfect, de CM927 zendt alleen bij in-of uitschakelen van de brander (zichtbaar via het kort oplichten van een icoontje op de LCD-module).

Bestaan er pompschakelaars in modulevorm die je met een kabel met de netspanning verbindt en een pompaansluiting met eveneens een kabel?
Dan moet ik niet eens een WCD voorzien.

Aan de andere kant meen ik te begrijpen uit de handleiding van het Honeywell duo dat de HC60NG ontvangermodule ook de circulatiepomp zou kunnen aansturen (nadraaitijd pomp)?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
bprosman

Golden Member

Niet gehoord van pompen die niet tegen uitschakelen kunnen. Wel begrepen dat het beter is dat een pomp elke dag een paar minuten loopt, om vastzitten te voorkomen.

Elektuur heeft diverse ontwerpen gepubliceerd, eigenlijk ieder zichzelf respecterend elektronica blad.
https://www.elektormagazine.nl/search?query=pomp+schakelaar

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 1 maart 2021 12:24:11 schreef EricP:
Ik heb er nog nooit van gehoord.
De pomp hier gaat een paar minuten nadat de gas gestookte ketel uit gegaan is ook uit. En dat doet-ie al jaaaaaaaaaaaaaren zo.

Inderdaad, pomp langere tijd stil laten staan, wil wel eens een probleem zijn als-ie weer aan het werk moet.

Idem met mijn CV pomp (vloerverwarming), wordt ook al jaren (sinds 1998) in- en uitgeschakeld geschakeld door een solid state relais tegelijk met de CV ketelpomp.
Het is een mechanische kwestie (lagers) eventueel i.c.m. een "verzwakte" aanloopcondensator waardoor hij op een bepaald moment niet meer aanloopt. Elektrisch kan de pomp er best tegen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Het is ook weinig spannend, brander aan = pomp aan, dan nog een x-minuten na draaien.
En inderdaad als het ding 24h niet gedraaid heeft hem even 10 minuten preventief laten draaien.

Jaren geleden eens zoiets gemaakt met een (toen al) oer oude logo.

Turbokeu

Golden Member

Het is de 2Heat TC-500 geworden omdat deze nagenoeg de enige was die ik kon vinden met penaarde (BE).
Besteld bij Bol.com, werdt 5 minuutjes geleden afgeleverd.

Ik moet wel nog de CV-pomp loskoppelen van de CV-ketelsturing en er een stekker met penaarde aan monteren, net als een leiding + WCD vanaf het CV-schakelbord/zekering aan de muur naar de CV-pomp installeren.

Ik weet weer wat te doen...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
vergeten

Golden Member

Ik citeer uit de bovenstaande link van @Turbokeu:

De 2HEAT pompschakelaar is geschikt voor elk soort pomp op een vloerverwarmingsinstallatie.
Het schakelvermogen is maximaal 16 Ampere (Ohmse belasting) bij 230 Vac.

Laat de combinatie van ohmse belasting en een pomp nou nooit samengaan!

Iedereen is natuurlijk vrij het eigen product aan te prijzen, maar onzin verkopen is niet netjes. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zou aangezien er een los bedrade thermostaat op zit de pomp inschakelen met de brander start en weer uit laten gaan x minuten naar brander uit.

Dat kun je zelf maken met de elektuurschakeling uit 1980 of kopen
https://sew.blob.core.windows.net/upload/609/amframatic-f1-gebruiksaan…

https://www.thermostaat.eu/product/17895/pompschakelaar-amframatic-f-1…

vergeten

Golden Member

Amframatic twijfelt aan de veiligheid van hun product en adviseert een goede verzekering te hebben.

Ik ga er vanuit, en hoop dat ze "gezekerd" bedoelen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Ooit had ik ook zo'n pompschakelaar. Het was een promo op de Fiarex, merk onbekend. Hij reageerde op de temperatuur van aanvoerleiding en het relais van de gasklep en had een instelbare nalooptijd. Buiten het stookseizoen iedere dag 10 minuten draaien om de pomp zijn artrose weg te draaien.
Dat ding heeft jááááren goed gewerkt, totdat...., je raad het al, die rode Wima een steenpuist kreeg :( Dat merkte ik véél later pas. Schade was te groot om te repareren, zeker zonder schema.

Gevolg de winter erna wilde de pomp niet meer draaien en zelfs niet na openen van die as-dekschroef, waarna je met de schroevendraaier (tourne vis voor TS) de pomp weer los kon draaien: muurvast!
Ik ben vergeten hoe ik een andere weer aan de gang heb kunnen maken. Mogelijk met en tweedehands pomp van en bevriend installatiebedrijf.
Sinds dien draait hij dag-in-dag-uit, het gehele jaar..... Tot ik een nieuwe ketel moet hebben, of erger, een warmtepomp.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Pomp sowieso af en toe laten draaien, opdat ze nooit zou vast komen te zitten? Ja, zeker, maar eens in de 24 uur is daarvoor wel rijkelijk frekwent. Ik hoorde altijd "een kwartiertje, eens per maand".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het gemakkelijkste en goedkoopste is een klemaquastat zo kort mogelijk achter de ketel op de vertrekbuis, afgesteld op 35°-40°.
Ofwel met een relais vertraagd afvallen van ongeveer 3min.

Sine

Moderator

Op 5 mei 2021 22:21:07 schreef big_fat_mama:
Pomp sowieso af en toe laten draaien, opdat ze nooit zou vast komen te zitten? Ja, zeker, maar eens in de 24 uur is daarvoor wel rijkelijk frekwent.

Beter een keer teveel dan te weinig, voor die 2,5 euro die dat aan stroom kost heb ik liever wat zekerheid.

Mijn ketel doet zelf ook iets van een paar minuten in 24h, een pompschakelaar die ik ooit voor vloerverwarming gebastelt heb deed 10 minuten per 24h

Turbokeu

Golden Member

Op 5 mei 2021 19:57:12 schreef vergeten:
Ik citeer uit de bovenstaande link van @Turbokeu:
[...]
Laat de combinatie van ohmse belasting en een pomp nou nooit samengaan!

Iedereen is natuurlijk vrij het eigen product aan te prijzen, maar onzin verkopen is niet netjes. :)

Onzin verkopen zou ik het niet noemen.
De fabrikant van de pompschakelaar gaat ook maar af op de specificaties van de relaisfabrikant, als er in de datasheet staat 16A bij ohmse belasting kan hij niet zomaar een cijfer ophoesten bij niet-Ohmse belasting...
Daarbij trekt een CV-pomp maximaal een paar honderd Watt (meestal <100W), dus waar is het probleem?
Ik ben tijdens mijn opzoekingen inderdaad pompschakelaars tegengekomen waar de max belasting een paar honderden Watts bedroeg zonder opgave van het type (Ohms/inductief).

Edit: In de bijgeleverde handleiding van de TC-500 staat letterlijk '3600W/16A (Omhse belasting)/3A capacitief'.

Op 5 mei 2021 20:25:44 schreef Peter112:
Ik zou aangezien er een los bedrade thermostaat op zit de pomp inschakelen met de brander start en weer uit laten gaan x minuten naar brander uit.

Dat kun je zelf maken met de elektuurschakeling uit 1980 of kopen
https://sew.blob.core.windows.net/upload/609/amframatic-f1-gebruiksaan…

https://www.thermostaat.eu/product/17895/pompschakelaar-amframatic-f-1…

Waarom moeilijk als het makkelijk kan?
De komende jaren trouwens ook geen tijd voor zelfbouwelektronicaprojecten vermits al mijn vrije tijd actueel naar aanpassingen/verbouwingen/reparaties/opknapwerken/tuinonderhoud in ons recent koophuis gaat.
Ik heb het 'geluk' om sinds gisteren met doktersattest een maand (om te beginnen) thuis te zijn wegens een burnout door mijn job, dus tijdelijk veel tijd beschikbaar. ;)

Op 5 mei 2021 22:09:51 schreef Tidak Ada:
[...]
Sinds dien draait hij dag-in-dag-uit, het gehele jaar..... Tot ik een nieuwe ketel moet hebben, of erger, een warmtepomp.

Onze CV-pomp verbruikt 86Watt, 24/24, 7/7 en dit gedurende het hele stookseizoen (8-9 maand/jaar als je ze buiten het stookseizoen niet vergeet uit te schakelen).
Dat is dan makkelijk 110 à 130€ en meer per jaar, we betalen nu gemiddeld 53€/maand aan elektriciteitsverbruik.
Na heel het huis/tuin omgevormd te hebben naar LEDverlichting om energie te sparen en dan zoveel geld verkwisten aan een (grootste deel van de tijd nutteloze) CV-pomp vind ik toch over de top.

Op 5 mei 2021 22:21:07 schreef big_fat_mama:
Pomp sowieso af en toe laten draaien, opdat ze nooit zou vast komen te zitten? Ja, zeker, maar eens in de 24 uur is daarvoor wel rijkelijk frekwent. Ik hoorde altijd "een kwartiertje, eens per maand".

Of dit nu 60 seconden/dag of een kwartiertje/maand betreft zal geen echt verschillend resultaat veroorzaken, het belangrijkste is dat de pomp regelmatig een tijdje draait om vastlopen te verhinderen/beperken.

Op 6 mei 2021 09:14:27 schreef nikcha:
Het gemakkelijkste en goedkoopste is een klemaquastat zo kort mogelijk achter de ketel op de vertrekbuis, afgesteld op 35°-40°.

De TC-500 is regelbaar van 0 tot 60°C, standaard 28°C via de bijgeleverde externe temperatuursensor die ik inderdaad op de vertrekbuis ga monteren.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Jep, er worden overigens nog steeds vloerverwarming headers verkocht zonder pompschakelaar.

Dat is makkelijk 80W continu, dat is grofweg 160 euro op jaarbasis.

Daar kun je al een pompschakelaar voor kopen.