Miele G634 1 SCVI Plus

Dag iedereen,

Vandaag een probleem met een vaatwasser van Miele. Een Miele G634 1 SCVI Plus. Machine van ongeveer een 15 tal jaar oud.

WhatsApp Video 2021-05-02 at 11.16.10.mp4

Het probleem:
Tijdens het wassen neemt de machine gewoon water en pompt normaal af. Na een tijd, meestal op het einde van het programma komt er een foutmelding. De led van Watertoevoer/-afvoer begint ritmisch te knipperen met een interval van iets minder dan een seconde.

Er blijft ook soms een beetje (helder) water staan in de machine na het wassen en drogen.

Terugslagklep (bolletje) volledig vrij, geen vuil in.
Machine heeft in 15 jaar nog geen problemen gegeven.

Kan er iemand mij helpen aub?

Met vriendelijke groeten
Louis

Soms blijft het bolletje in de rubber kleven omdat de rubber wat slap en plakkerig geworden is van het vet over de jaren.
Over de jaren gesproken, ik bedoel geschreven, 15 jaar???

Het knipperen staat voor het gans arsenaal aan fouten. De meest interessante voor de gebruiker zijn aan en afvoer maar alle fouten geven deze reactie. Dus foutgeheugen uitlezen zou een vertrekpunt kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 3 mei 2021 21:18:47 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

heb met eenzelfe machine gehad dat de luchtkamer onderin de filterbak voor de pressostaat vervuild was. met een spuit met kokend water die ruimte eens doorgespoten vanuit de filterbak, daar kwamen schollen vuil uit welke de drukregelaar verstoorden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het systeem met het bolletje er eens uitgehaald. Deze ging zeer goed over en weer. Geen enkel gedacht dat het zou blijven plakken.

Foutmelding komt meestal voor zegt men tijdens het drogen. Maar soms komt het al na enkele minuten. Soms niet tijdens het afpompen.

@ testman: waar zit die luchtkamer ergens? Is dit rond de terugslagklep?

@ EricN: Inderdaad ongeveer 15 jaar zonder één probleem. Dit is te zien aan de plint die nog nooit niet los is geweest sinds de plaatsing van de keuken.

Een B1/10 foutmelding doet dit ook. Dat is de drukwachter op de motor. Enfin, keuze genoeg, vandaar mijn voorstel tot correcte foutinterpretatie door uitlezing.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 3 mei 2021 22:13:08 (39%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe doe ik deze uitlezing exact?

Dat "exact" hangt van je skills af ;-)

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 6 mei 2021 20:28:36 (48%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De terugslagklep zit onder filter onderin, links. Met beugeltje haal je deze zo los.. IDD vaak rubber verteerd.. Je kan eenvoudig testen door kogel ter verwijderen en dan programma starten, draait dan wel foutloos, klep vervangen ( anders komt er vuil water continu terug in vaatwasser.. Verder vrij probleemloze vaatwassers..

Kan een machine überhaupt werken zonder die kogel erin?
Zo rap mogelijk eens kijken in de uitlezing van de machine. Moet de foutmelding er effectief zijn om de uitlezing te kunnen doen?

Met de kogel eruit kan je teruglooperrors krijgen maar ter test is dat soms wel handig. Die kogel plakt alleen als je er niet bij bent. Typisch weet je wel. Het kan ook altijd nog iets anders zijn. Zo werken statistieken. Meestal is niet altijd. De foutuitlezing geeft alle fouten uit het verleden tot het moment dat er een geheugenwis plaatsgevonden heeft

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok duidelijk. De teruglooperrors, worden deze ook weergegeven als watertoevoer/afvoer foutmelding dan?

De foutmelding doet zich namelijk niet altijd voor. De eigenaar van de vaatwasser vertelde me dat ze kon horen aan het geluid dat de machine maakt tijdens de werking ofdat de machine een foutmelding zal gaan geven of niet. Dit vind ik ook raar. Op den duur zou je denken dat de circulatiepomp defect is en af en toe niet volop functioneert.