Gezocht, miniatuur relais die 400v kan/mag schakelen

Helaas kwam ik er vandaag achter dat mijn hoofdrelais, die 63A schakelen, spoelen van 400v hebben, de miniatuur relais van Finder mogen allemaal maar maximaal 230v schakelen

Het gaat natuurlijk om ontzettend weinig ampère, maar waarschijnlijk zit die voltage begrenzing erop vanwege de afstand tussen pinnen.
Dus wie weet er goedkope miniatuur relais die 400v schakelen mogen, ze hoeven maar één maakcontact te hebben, spoel 230vac.

zet er nog een hulprelais tussen zou ik zeggen. anders heb je ook 400V op de print, zijn de afstanden tussen de printsporen daar wel afdoende voor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Is een Solid State Relais misschien een oplossing?

GJ_

Moderator

Vervang dat 63A relais, of zet er een andere spoel in. Wat voor merk/type is het?

Arco

Special Member

HF152FD kan 400V schakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Die heeft geen 230V spoel.

Op 5 mei 2021 23:33:15 schreef GJ_:
Vervang dat 63A relais, of zet er een andere spoel in. Wat voor merk/type is het?

Zijn helaas al 15 jaar oud, vervanging is geen optie, het zijn er ook nog 3.

Op 5 mei 2021 23:16:47 schreef testman:
zet er nog een hulprelais tussen zou ik zeggen. anders heb je ook 400V op de print, zijn de afstanden tussen de printsporen daar wel afdoende voor?

Het is dus een normale schakeling, geen printplaat, maar ook relais hebben pinnetjes :-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat meer informatie over wat je van plan bent, en welk relais je op het oog had kan me wellicht verder helpen.

Als je relais wel 230 kan en mag schakelen, dan kun je er ook wel 400 Volt mee schakelen, mits de stroom laag is en Ohms!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 mei 2021 23:47:42 schreef Rob_D:
Zijn helaas al 15 jaar oud, vervanging is geen optie, het zijn er ook nog 3.

voor een contactor is 15 jaar niks. De hele contactor vervangen is ook nog een optie, hoewel dat waarschijnlijk redelijk kostbaar zal zijn. Wat is het merk/type?

Eentje is er de Klocknet Moeller DIL0M 35A, de andere zijn zwaarder, vooral zijn het niet het nieuwe model, maar nog oudere, of de spoelen gelijk gebleven zijn is de vraag.

Ik vraag me vooral af of het eigenlijk wel zo'n probleem is, de Chinezen gaan uit van het maximum, als je kijkt bij de getallen van safety approval, wijken deze helemaal niet af van een relais van finder van bijv. 48 serie.
Die kunnen namelijk ook maximaal 400V schakelen, nominaal 230V.

Normaal zou ik ook voor het nominale kiezen, maar zoals al genoemd, het gaat om zo weinig stroom.

Ik lees net dat de nieuwere variant van de DIL 63 (De zwaarste) bij het aantrekken 150VA trekt, dat is op 400V nog geen 0,4A.

GJ_

Moderator

Bij dit soort spoelen heeft het geen zin om naar de stroom te kijken, die is minimaal. Zo'n spoel kan echter behoorlijke vlammen trekken waar je contacten erg snel minder blij van worden.

Daar dacht ik ook aan, maar goed zal dat allemaal zoveel erger zijn dan op 230V...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aha, dat is wat anders dan dat ik dacht dat je nodig hebt.
Klockner Moeller bestaat al jaren niet meer, dat is tegenwoord EATON (vreeselijke naam maar goed product)
Een magneetschakelaar voor 35 A wordt dan bv de DILM17
Voluit DILM17-10(400V50HZ)
Tussenhaakjes is de spoelspanning, in talloze varianten leverbaar.
10 slaat op het hulpkontakt, dat kan 10 (maak) of 01 (verbreek zijn) voor meer hulpkontakte; zijn er opsteekblokjes. Typenummer: DILM32-XH........ vele varianten beschikbaar (aantal kontakten! soort kontakten en soort van aansluiting)
Staat niet in de standaard catalogus, maar een beetje Elektro groothandel kan hem best leveren.

Staat toch wel in de catalogus, maa4 een stukje verder.
De DILM17-10(400V50HZ) heeft Eaton nummer 277006

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 mei 2021 09:19:55 schreef Toeternietoe:
Aha, dat is wat anders dan dat ik dacht dat je nodig hebt.
Klockner Moeller bestaat al jaren niet meer, dat is tegenwoord EATON (vreeselijke naam maar goed product)
Een magneetschakelaar voor 35 A wordt dan bv de DILM17
Voluit DILM17-10(400V50HZ)
Tussenhaakjes is de spoelspanning, in talloze varianten leverbaar.
10 slaat op het hulpkontakt, dat kan 10 (maak) of 01 (verbreek zijn) voor meer hulpkontakte; zijn er opsteekblokjes. Typenummer: DILM32-XH........ vele varianten beschikbaar (aantal kontakten! soort kontakten en soort van aansluiting)
Staat niet in de standaard catalogus, maar een beetje Elektro groothandel kan hem best leveren.

Precies, maar ik voor de prijs van 3 hulprelais natuurlijk niet 3 grote relais vervangen, die het perfect doen, maar alleen de verkeerde spoelspanning hebben. (Die 400V is dus wel aanwezig, dat is het probleem niet, de vraag is alleen of die kleine relais dat schakelen kunnen)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt natuurlijk ook kijken of die contactors niet gewoon betrouwbaar werken op 230V; meestal doen ze het wel ongeveer vanaf de helft van de nominale werkspanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Geef nu eens aan wat je precies wilt?
Je hebt het over miniatuur hulprelais en dan kom je met een DIL0M, en dat is toch van een hele andere kategorie.
Vergelijkbaar met een kruiwagen en een vrachtwagen, je kunt met beide zand verplaatsen......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 6 mei 2021 10:42:33 schreef SparkyGSX:
Je kunt natuurlijk ook kijken of die contactors niet gewoon betrouwbaar werken op 230V; meestal doen ze het wel ongeveer vanaf de helft van de nominale werkspanning.

Lijkt me gevaarlijk. Ik heb al genoeg spoelen letterlijk in brand gezien door een te lage spanning. Als ze eenmaal in zijn geloof ik het wel, maar als ze één keer niet inkomen branden ze af. "Meestal" is niet genoeg.
Ik zou het nooit durven.

Op 6 mei 2021 11:10:59 schreef Toeternietoe:
Geef nu eens aan wat je precies wilt?
Je hebt het over miniatuur hulprelais en dan kom je met een DIL0M, en dat is toch van een hele andere kategorie.
Vergelijkbaar met een kruiwagen en een vrachtwagen, je kunt met beide zand verplaatsen......

Helaas kwam ik er vandaag achter dat mijn hoofdrelais, die 63A schakelen, spoelen van 400v hebben

Gewoon 63A hoofdrelais met een 400V spoel, die ik met een hulprelais inschakelen wil, en die kunnen/mogen dus maar 230V schakelen.

Het leek me toch niet zo onduidelijk...

Op 6 mei 2021 11:39:32 schreef GJ_:
[...]Lijkt me gevaarlijk. Ik heb al genoeg spoelen letterlijk in brand gezien door een te lage spanning. Als ze eenmaal in zijn geloof ik het wel, maar als ze één keer niet inkomen branden ze af. "Meestal" is niet genoeg.
Ik zou het nooit durven.

Exact zo, dan schakel ik nog liever een relais op zijn maximale voltage, dan zo te gaan prutsen. (Als hij zou kleven gebeuren er overigens geen gevaarlijke dingen...)

[Bericht gewijzigd door Rob_D op donderdag 6 mei 2021 11:50:09 (29%)

Arco

Special Member

Het hangt er ook nog vanaf welke waarde je wilt hanteren: VDE en UL zijn bijv. bij de Schrack RM8 verschillend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 mei 2021 11:50:33 schreef Arco:
Het hangt er ook nog vanaf welke waarde je wilt hanteren: VDE en UL zijn bijv. bij de Schrack RM8 verschillend...

[bijlage]

Precies zo, er lijkt verschil in testmethodes en wat de fabrikant adviseert.

Arco

Special Member

Andere versie van dezelfde datasheet... ;)

Hij is dus voor 400vAC geschikt, alleen heeft VDE 'm waarschijnlijk nooi hoger als 250v getest...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 6 mei 2021 11:48:00 schreef Rob_D:
[...]

[...]
Gewoon 63A hoofdrelais met een 400V spoel, die ik met een hulprelais inschakelen wil, en die kunnen/mogen dus maar 230V schakelen.

Het leek me toch niet zo onduidelijk...

Op 5 mei 2021 23:47:42 schreef Rob_D:
Het is dus een normale schakeling, geen printplaat, maar ook relais hebben pinnetjes :-)

Ja dat had ik wel begrepen. Maar ik begrijp dan weer niet waarom het dan weer een mini relais moet zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.