Miele W3985 trommelkruis defect?

Ok ik hoorde vorige week een knal van mijn wasmachine maar kon verder niets vinden. Vanochtend zag ik pas dat de trommel nu een beetje scheef hangt en ik zag wat gruis onderin bij het rubber. Hij wast verder wel gewoon.

Nu belde ik de plaatselijke Miele dealer en die vertelde me gelijk dat dit waarschijnlijk een defect trommelkruis is. Nouja het bekende verhaal als je gaat zoeken. Tot nu toe kende ik dat verhaal trouwens niet.

Wat denken jullie, is dit zonder verdere diagnose aannemelijk? En kan het ook nog wat anders zijn? Ik hoor graag jullie meningen en advies.

Ik ben verder niet zo handig en ga ook zeker niet zelf de wasmachine openen. Denken jullie dat er wel iemand te vinden is die eventueel het kruis zou willen vervangen? Hier of op werkspot bijvoorbeeld.

Ok bedankt alvast voor jullie reacties.

EDIT: Ik zit zelf in Amsterdam.

Scheef? Heb je foto's? Ik heb al afgebroken ophanging ook gehad. Iets totaal anders maar voor een leek moeilijker te onderscheiden?

Door de telefoon is dat ook niet duidelijk. Enfin de meeste kans kruis maar het moest maar eens...

Met een gebroken kruis normaal wassen? Zonder was dan?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 6 mei 2021 16:50:04 (38%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja het is moeilijk te zien maar ik heb even twee foto's. De tweede is na de trommel een kwart draaien. Je ziet en groter opening. Het lijkt een beetje ovaal bij het draaien. Het is allemaal minimaal maar er is echt wel iets stuk.

Zeg je dat als het trommelkruis is gebroken je niet meer kunt wassen? Misschien is het nog maar 1 van de 3 poten?

Of anders de ophanging dus. Wat is eigenlijk erger (kostbaarder)?

En ja aan de telefoon. Als ze langs zouden komen koste me dat 94 euro maar als ik dan een nieuwe of tweedehands bij ze kocht dan kreeg ik dat bedrag als korting. Sorry maar ik heb dan toch wel het idee dat ze helemaal niet willen repareren. Ik een andere en zij de oude om snel op te knappen en voor veel te verkopen. Het is echt een mooie machine en ik wil gewoon weten of hij voor een normaal bedrag te repareren is.

Dank!

Ja. Dat is idd het kruis.

Daar is heel veel werk aan dus aan officiële werkuren betaal je je blauw. Dan nog niet over de sleet of de extra onderdelen gesproken.
Stel de machine heeft 8000 uren dan heeft die nog max de helft te gaan (4000u). Stel ze gaat uit elkaar en er komen nog dingen uit als versleten dempers of een lekje.
Dan log de lagers mee vervangen het kruis en alle dichtingen. Onbegonnen werk dus. Voor een doe het zelf knutselaar mss nog haalbaar maar ook daar is het op voorhand goed uitkijken.
De sterfte vh kruis heeft ook een reden.

Een rekensom die ik altijd maak is de volgende. Een toestel zou 75€ of minder per jaar moeten kosten. Dus een 750€ toestel moet 10j minimum mee gaan. Dan heb je een goed toestel prijs kwaliteit gehad. De meeste komen hier zelfs onder hoor maar waar ik naatoe wil is dat een herstelling dan ook max 75€ per jaar mag kosten of je bent goedkoper met een nieuw dat normaal maar max75€ kost. Dus voor een herstelling v 300€ moet je nog 4j wassen wil je het eruit halen. Dit soort herstelling kost meer dan 300€ en is in de meeste gevallen via de officiële weg zinloos. Nu wil het wel zijn dat er hier op CO mss handige Harry's zijn die dit wel kunnen fixen voor een redelijke prijs?? Maar dat weet ik niet. Not me iig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een defect trommelkruis is blijkbaar en bekend euvel wat bij Miele bekend is. Wat ik overal lees si dat het aluminium kruis vervangen kan worden met een stalen kruis uit een oude machine van Miele.

Deze machine is nieuw gekocht in 2009, koste me 1438 euro en draait gemiddeld 2 x per week. Tja, van een Miele mag je meer verwachten vind ik.

Ja ik probeer gewoon iemand te vinden die het kruis wil vervangen voor een vast X bedrag.

Als iemand deze klus voor mij wil doen voor een X bedrag houd ik me aanbevolen. Ik woon in Amsterdam.

Koffie, thee en bier zijn gratis beschikbaar. :)

Als ik zulke machine demonteer zie ik dat het alu volledig weggevreten is door wasmiddel. Dit verklaart ook waarom slechts een heel klein precentage (ja, enkel de miserie daar lees je over) hiermee geconfronteerd word. De gebruiker heeft hier ook veel de hand in. Slecht en agressief product. Te weinig water kiezen. Korte koude wasjes. Overdossering overbelading....
Tja. Men hoort het niet graag natuurlijk maar te laat you allready read it ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Misschien eens vermelden van welk land/ regio je bent voor geïnteresseerden.

Haha ja ach. Ik gebruik enkel Ariel en het zal wel agressief zijn. Maar toch denk ik dat Miele het gewoon zou moeten houden bij stalen trommelkruizen.

Op 6 mei 2021 18:56:47 schreef fabrice:
Misschien eens vermelden van welk land/ regio je bent voor geïnteresseerden.

Ik woon in Amsterdam. Dank voor de tip.

Ben je bereid dan 5000€ voor een wasmachine te betalen? Mss wat overdreven maar ik probeer een punt te maken. Waar wil je dat miele stopt met modificaties aanpassen? Grotere print met duurdere stukken? Ijzeren deurslot? Antikalk verwarmingselement? 4wegventiel inspuiting? Tja. Je haalt jouw probleem aan maar als ieder met zijn specifiek defect begint? In ieder geval gaat het heden zwaar bergaf gezien hun belachelijk dure onderdelen en problematieken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 mei 2021 19:01:58 schreef EricN:
Ben je bereid dan 5000€ voor een wasmachine te betalen? Mss wat overdreven maar ik probeer een punt te maken. Waar wil je dat miele stopt met modificaties aanpassen? Grotere print met duurdere stukken? Ijzeren deurslot? Antikalk verwarmingselement? 4wegventiel inspuiting? Tja. Je haalt jouw probleem aan maar als ieder met zijn specifiek defect begint? In ieder geval gaat het heden zwaar bergaf gezien hun belachelijk dure onderdelen en problematieken.

Haha nee. Maar deze build to fail strategie zint me niks. Komt ze ook mooi uit dat het precies stuk gaat na de 10 jaar garantie van ze. Mijn vorige Miele ging pas stuk na 20 jaar.

Ik heb tot afgelopen zomervakantie ook als bijbaan (8 jaar lang) witgoed gerepareerd. Wij namen altijd de rekensom van 100 euro per jaar afschrijving. Dus machine van 500 gaat 5 jaar mee. natuurlijk had je machines die veel sneller stuk gingen anderen heel oud werden.

Ik heb ooit begrepen dat de trommelkruizen voornamelijk defect ging door te veel zeep en dat er niet vaak genoeg op hoge temperaturen gewassen werd. Sommige mensen wassen niet hoger dan 40 graden en dan kun je zulke problemen krijgen.

Bij het bedrijf waar ik werkte heb ik maar 1 keer meegemaakt dat de klant wou dat het gerepareerd werd. Het kost sowieso een paar uur werk en daarbij komen dan ook nog de kosten voor het onderdeel zelf. Zelf repareren deden we nooit. Het kost te veel tijd die er ingestoken moest worden, maar die tijd was er niet.

Ik vindt die €94 om lang te komen wel prijzig. Wij rekenden altijd €35 onderzoekskosten voor nieuwe klanten.

Gezien de leeftijd van deze machine zou ik zelf er maar maximaal €150 a €200 in steken. Maar dan moet je wel weten dat de rest van de onderdelen nog goed zijn, want Miele onderdelen zijn best prijzig. Je moet wel iemand vinden die de reparatie voor zo'n bedrag wil doen. Ik had je zelf graag geholpen, maar heb daar helaas de tijd niet voor.

Mocht je toch overwegen om een nieuwe machine te nemen, dan zou ik voor een Miele gaan als je het geld ervoor hebt. Anders gewoon een Bosch/Siemens nemen. Gaan wel niet zo lang mee als een Miele, maar zijn ook stukken goedkoper. De prijs/kwaliteit verhouding van een Bosch/Siemens vindt ik zelf vele malen beter.

Miele had vroeger degelijke machines, zo een goede naam opgebouwd en nu aan het verprutsen.

Idd heel prijzig (94€). Bij de meeste witgoedhandelaren kun je de nazichtkosten recuperen als je bij hen terug een nieuwe koopt. Een kapot kruis diagnostiseren kost dan ook maar 10 seconden werk en een verplaatsingskost.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat je zegt Jeffrey maar als het kruis gewoon staal was gebleven heb je dit probleem niet.

Maar goed, ik zoek nog steeds iemand die het voor een fixed fee wil repareren. Jammer dat je geen tijd hebt maar toch bedankt.

Ik wil deze machine laten repareren omdat ik denk dat met het repareren van het kruis deze machine nog wel tien jaar mee gaat. Het is iig een risico wat ik wil nemen. Maar het moet wel door iemand gedaan worden die dit vaker heeft gedaan en waar een deal mee kan worden gesloten.

Een andere vraag, kan ik de machine nog gebruiken? Ik draai een was en zet de centrifuge op 1000 toeren max (deze kan tot 1800) en hoor verder helemaal geen rare geluiden.

Je gaat enkel meer stuk maken. Als dat al niet gebeurt is!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 mei 2021 19:30:54 schreef Iken:
Een andere vraag, kan ik de machine nog gebruiken? Ik draai een was en zet de centrifuge op 1000 toeren max (deze kan tot 1800) en hoor verder helemaal geen rare geluiden.

Nee!

je hebt al een donormachine nodig voor het stalen trommelkruis, een machine van een jaar of 20 oud dus. machine uit elkaar, asdichting kun je het best vervangen, want als die kapot gaat of al ver heen is tijdens die ombouw is het voorlager in een jaar ook om zeep. de oude machine kun je de deur openklappen voor en de voorkant met betonring eraf halen om de as en trommel eruit te tikken. je huidige machine heeft dat al niet meer, veel meer sloopwerk om die kuip en trommel eruit te halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 6 mei 2021 19:01:58 schreef EricN:
Ben je bereid dan 5000€ voor een wasmachine te betalen?

Nee, en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Ik heb een AEG halfautomaat uit plm 1980. Ding wast eens per week, nu al veertig jaar lang dus. Hij zal toen iets van 1000 gulden gekost hebben. Ik heb een keer een draad van de centrifuge opnieuw moeten krimpen en een keer de pomp schoon moeten maken. Dat is alles.

Ik was ook met agressief wasmiddel. Miele c.s. zou kunnen weten dat mensen wasmiddel in hun wasmachine doen en dat dat spul best agressief kan zijn.

Eenzelfde machine die we eerder hadden had een metalen deksel/klep die bij de scharnieren inderdaad makkelijk last had van corrosie. De mijne heeft een kunststof deksel en nergens last van, terwijl dat toch een lastig te bereiken plek is waar makkelijk wat waspoeder tussen komt. Dat zit daar dan 24u/dag wat weer iets langer is dan 1 of 2 wasbeurten per week voor zo'n trommelkruis.

Handig is ook dat áls het kruis in mijn machine ooit los zou raken, je de trommel zonder gereedschap in één minuut kunt vervangen.

Don't Panic!

Dus dat toestel van toen nu in de toonzaal. Hoeveel zouden daar van verkocht worden? 1x per week wassen is ook geen vergelijk. Toen kwam er nog water in en spoelde alles weg. Nu wil men dat niet meer men wil een A+++++. En met tonnen opties als 8kg. 1600tr ... Al dat materiaal dat daar inzit wat zou dat nu eindprijs zijn? Nee. Ik zie de vergelijking niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

tja een aeg turnamat, dat waren degelijke machines, zwak punt het kunstof snaarwiel en de pomp ging vaker lekken. pompdichting kon je los kopen destijds, dus ook geen punt. betere pompen als die magneetdingen van nu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman Hoeveel miele magneetpompen heb jij al moeten vervangen? Een zeldzaamheid, tenzij een overjaars machientje en geen dat 1x per week heeft moeten draaien!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Iken,

Om te beginnen is het slim om je woonplaats, Amsterdam, in je profiel te zetten.
Als ik iemand zou willen helpen op locatie dan kijk ik altijd even snel als hij in de buurt woont, d.m.v. even te kijken op het profiel van de topicstarter.
Als je dit alleen vermeld ergens in de lange tekst van replies, dan raakt dit verloren.

Een gebroken trommelkruis is de ergste reparatie die je kan hebben.
Dat je dit wilt laten doen door iemand met ervaring is slim.
Vaak heeft deze persoon ook de juiste gereedschappen..

Behalve repareren van de machine kan het ook raadzaam zijn om EENZELFDE tweedehands machine te kopen op marktplaats of ebay oid.
Ik zag ze staan voor 280-400 euro exclusief bezorgen.
Een bedrijf gaf 1 jaar garantie.
Je hebt dan een werkende machine, en een machine voor onderdelen.
Je moet natuurlijk wel de plek hebben om de sloop machine neer te zetten..
Een besturingsprint heb je dan ook op reserve, welke ook zo 250 euro kost.

Een ander aspect is dat het zitten zonder wasmachine niet fijn is.
Heb je een vrouw of vriendin, die zijn erg ongeduldig en worden bloednerveus als deze reparatie te lang duurt.
Als je goed buren hebt die af en toe de was willen draaien voor je helpt dat weer wel.

Als ik niemand kon vinden (met ervaring) die deze klus voor een leuk prijsje voor me wilde doen, dan ging ik voor de gebruikte identieke machine.

Er ist wieder da...